Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrehagen i Tvedestrand


Argyr

Recommended Posts

Takk!

Smiske med naboen: Lamaer er grasiøse og stillferdige dyr som verken biter, sparker eller spytter på folk, har faste doplasser og lager mindre avtrykk på underlaget enn en joggesko. :D

smiske med naboen går fint, det er nemlig min svoger ;) han har nok ikke noe i mot en dyrehage hos oss, tror vi helt sikkert kan låne litt plass hos han også *helt overbevist* :aww:

blir spennende å se om det blir flere små lamaer nå da :D

edit: skulle hvert meldt inn her på sonene tidligere for da hadde jeg sett alle de herlige dyrene dine tidligere å da hadde jeg ofte hvert rett i nærheten av tvedestrand, farmor hadde hus der inntil nylig, å da hadde ejg hvert å klappet på dyrene tror jeg.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Takk!

Smiske med naboen: Lamaer er grasiøse og stillferdige dyr som verken biter, sparker eller spytter på folk, har faste doplasser og lager mindre avtrykk på underlaget enn en joggesko. :D

Og de har fantastisk vakre øyne :wub:

Gratulerer så mye med den herlige overraskelsen :wub: :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere! :D

Hvordan gaar det forresten med houdinigeitene om dagen? :lol:

De er ikke så mye Houdini egentlig, bare veldig sta. :P

De har ikke vært hos naboen og spist flere blomster, men utenfor gjerdet har de vært. De er gode på å avdekke alle svakheter i gjerdekonstruksjonen. :lol: Det er noen hundre meter gjerde å prøve seg på, så vi følger bare etter og saboterer dem etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kjenner at jeg burde bo på gård å ha både geiter og lama - himmel så fine de er alle sammen :). Det rykker skikkelig i fotonerven min når jeg ser dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med oppdretteren av frøknene og fått litt klarhet i hva som har skjedd. Han skjønte ingen verdens ting da jeg fortalte om nykomlingen og trengte tid til å sjekke bøker, bilder og spørre familien for å finne et svar. :lol:

De var åringer når de kom hit, og gikk sammen med de andre åringene der, begge kjønn. Hopper kan i teorien bedekkes så tidlig som 7 mnd, mens hingster er tidligst klare ved toårsalderen - ergo er det ikke mulig at en hingst på under året kan være faren.

Det var en ny voksen hingst som kom dit i begynnelsen av mai, og han hadde vært over på feil side av gjerdet. Ingen har observert noen parring, og sånt tar jo oppimot tre kvarter - skikkelig snikparring dette altså. :P

Faren er altså helt ubeslektet med begge damene, så ingen fare for innavl. :)

Vet fremdeles ikke om Delta er drektig, det får vi bare vente og se på. Hingsten dukket opp 9. mai og damene kom hit 14. august, hvilket gir tidligste fødselstidspunkt 4. april og seneste 27. august siden de kan gå alt fra 330 til 378 dager. :wacko: Normalen er 350, hvilket gir seneste tidspunkt 30. juli.

Hvis hun er drektig så håper jeg hun ble parret omtrent samtidig med Astra, for jeg tar ingenting for gitt før vi skriver september eller det plopper ut en til. :frantics:

Dyrehagen er forresten åpen for besøkende, bare for å ha nevnt det igjen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du har forresten ikke Lamaføll - du har en cria har du :).

Og når en parring tar opp mot 50 minutter så blir vel spørsmålet hvor lenge var hingsten hos damsene :), og hvor ofte kan de pare seg i løpet av ett døgn he he hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet fremdeles ikke om Delta er drektig, det får vi bare vente og se på. Hingsten dukket opp 9. mai og damene kom hit 14. august, hvilket gir tidligste fødselstidspunkt 4. april og seneste 27. august siden de kan gå alt fra 330 til 378 dager. :wacko: Normalen er 350, hvilket gir seneste tidspunkt 30. juli.

Hvis hun er drektig så håper jeg hun ble parret omtrent samtidig med Astra, for jeg tar ingenting for gitt før vi skriver september eller det plopper ut en til. :frantics:

Gratulerer så mye med uventet lamababy! Det må i det minste ha vært et ukomplisert svangerskap :lol:

27. august er bursdagen min. Kan en ønske seg lama, mon tro???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forresten ikke Lamaføll - du har en cria har du :).

Det er det "riktige" navnet på avkommet til alle kameldyr ja. Men det er såpass "fremmed" på norsk, som regel kaller vi dem føll (og hoppe, hingst og vallak) hos lama. Hos alpakka brukes cria også i Norge. På fb var det akkurat det jeg skrev, siden jeg skrev på engelsk, der bruker de nemlig cria også på lama. Jeg har sett "doe" brukt om hopper, hvilket er det samme som man bruker på geit (og hjortedyr), men aldri sett "buck" brukt om hannene. Er nok litt navnetrøbbel ute og går her. :lol:

Cria er forøvrig spansk for avkom.

Gratulerer så mye med uventet lamababy! Det må i det minste ha vært et ukomplisert svangerskap :lol:

27. august er bursdagen min. Kan en ønske seg lama, mon tro???

Ja, det er kjekt med disse dyra som liksom ordner opp i alt selv.

Man kan vel ønske seg hva man vil, spørsmålet er om man får det eller ikke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok disse bildene i går. :)

Tørr brødskalk er nam-nam, men grådig vanskelig å spise :lol:

IMG_4296.jpg

Mor og sønn

IMG_4282.jpg

IMG_4280.jpg

IMG_4259.jpg

Litt stødigere nå :)

IMG_4248.jpg

Men fremdeles utsatt for plutselige trøtthetsanfall :wub:

IMG_4203.jpg

IMG_4235.jpg

IMG_4231.jpg

IMG_4229.jpg

Hviler seg i skyggen min

IMG_4238.jpg

IMG_4241.jpg

Var flere som tok en siesta (eller to, eller tre)

IMG_4188.jpg

IMG_4212.jpg

IMG_4194.jpg

IMG_4254.jpg

IMG_4325.jpg

IMG_4311.jpg

Er det noen inni her?

IMG_4193.jpg

Begynner å bli en smule trangt under der og det er ikke mange slurkene de får lov å ta

IMG_4177.jpg

IMG_4180.jpg

Ferdinand med sine døtre, Bambi og Mini

IMG_4319.jpg

Mini :wub:

IMG_4323.jpg

Junior

IMG_4310.jpg

Bytting begynner å bli veldig fin, og blir stadig tryggere på meg

IMG_4314.jpg

Han har arvet et halsbånd som var for lite til Garm

IMG_4312.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...