Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrehagen i Tvedestrand


Argyr

Recommended Posts

Ååååå så nydelig! jeg har såå lyst på geiter altså, har sikkert plass til det også. Men bor ikke så landling til som deg, så spørs om det blir så suksess.. dem er vel ikke bare bare og gjerde inne heller ;)

Tjah, mindre plass og bedre gjerde? :wub: Jeg har ikke råd til fancygjerde rundt fem mål jeg, et mindre område kunne jeg gjerdet inn med sånn chain link (hva heter det på norsk da?).

Sukk, så vakkersøt! Også så vital og livlig allerede - en sammenligner jo automatisk med valper, og de ligger jo enda i tåka og hyler etter melk på den alderen, uten evne til å hoppe og logre og snuse på høner og oppdage verden. Fascinerende lille Ferdinand!

Ja, ikke sant? 2ne sa noe lurt der, geiter går jo drektige i fem mnd, så en nyfødt killing er omtrent like utviklet som en tre mnd gammel valp. Og da lurte jeg litt på hvordan det hadde vært for en tispe å gå med 2-3-4 3mnds valper i magen, for det gjør jo geiter (altså de kan få flere killinger og går i 5 mnd). ;)

Da har jeg vært og hentet kompis til Ferdinand. Det endte med at jeg kjøpte en mor med killing, fremfor å begynne å styre med kopplam. De har forskjellige ernæringsmessige behov, og det gjør meg ingenting med en killing med levende melkebar fremfor et lam som må flaskemates til alle døgnets tider.

Begge er hvite, som Fauna. Geita er ett eller to år og killingen (en bukk det også) er en uke eldre enn Ferdinand. Jeg tror hun skal hete Edel (som i Edelweiss), gutten har jeg ikke noe navn på enda. Edel var nederst på rangstigen hjemme og er det her også, veldig konfliktsky og det er ganske greit. Hun savnet flokken veldig når hun kom hit, så hun har tilbragt litt tid med Geiss inne i fødselsbåsen og ting går bedre nå, hun begynner å skjønne at det er her hun skal være.

Bilder tatt i går (været var ustabilt, derfor ble det ustabil kvalitet også :wub:)

IMG_6866.jpg

Han her har skikkelig springfjærbein!

IMG_6852.jpg

IMG_6846.jpg

IMG_6868.jpg

IMG_6872.jpg

IMG_6873.jpg

IMG_6882.jpg

Veldig dårlig kvalitet, men jeg måtte ha det med. Han springer alt han klarer og kommer til å gi sin mor grå hår tror jeg. Hun synes ikke han trengte å beinfly rundt på ukjent sted, så hun løp etter.

IMG_6881.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Stakkars Edel, da - løpe rundt sånn! Okey, geiter sikkert både kan og vil løpe litt av og til, men kanskje ikke fullt så mye som han lille nye...

Sikkert et dumt spørsmål... Er Edel en annen "rase" enn Fauna? Hun ser hvitere og striere ut..

(husket med ett på at jeg og en kompis sto leeeenge og kikket på en flokk med sauer og lurte fælt på hvofor noen av lammene var krittvite mens andre var mer offwhite... Helt til deg gikk opp for oss at det var både lam og geitekillinger der... ha ha ha!)

Men HER er jeg sikker altså - de er jo i alle fall geiter!

Gratulerer med to nye i flokken, forresten!

Spennende å "bli kjent" med.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål... Er Edel en annen "rase" enn Fauna? Hun ser hvitere og striere ut..

Nei, de er faktisk ganske makne - en blanding av dverggeit og "noe annet" (jeg gjetter kasjmirgeit). Fauna har vært mye ute og spist mye godt grovfôr, og hun har nettopp begynt å løsne på pelsen. Må nok gå over en omgang med karde og få løs litt fiber.

Edel har nok fått litt mindre grovfôr, vomma er nesten ikke utviklet i det hele tatt, så hun ser tynn ut. Hun ser også ut til å ha røytet av seg pelsen allerede og har bare overpelsen igjen, så hun er glatt og fin. Killingen hennes kommer nok til å bli langhåret.

I tillegg har Fauna rullet seg godt i grus og jord og klødd seg på ryggen, så hun er ikke så hvit som hun pleier å være. ;) Edel kommer fra en litt mer "ordnet" innhegning uten så mye skitt å gni seg inn med. *skule litt på Fauna*

(husket med ett på at jeg og en kompis sto leeeenge og kikket på en flokk med sauer og lurte fælt på hvofor noen av lammene var krittvite mens andre var mer offwhite... Helt til deg gikk opp for oss at det var både lam og geitekillinger der... ha ha ha!)

Men HER er jeg sikker altså - de er jo i alle fall geiter!

Det kan nok ha vært fiberforskjellen som lurte deg litt, de er i utgangspunktet hvite, men saueull er jo krøllete mens geite"ull" er rett! Det finnes forresten noe som heter Angorageit/Mohairgeit, og DA blir man forvirra da! ;)

009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flere geiter! :wub: Lammet var jo virkelig nydelig! (Synd det var en gutt?). Skal du selge begge to igjen, eller skal du beholde moren f.eks.?

Du mener killingen? ;) ;)

Jeg aner ikke helt hva jeg gjør, nå ble jeg plutselig tilbøyelig til å selge begge gutta, men Ferdinand er jo liksom MIN da. Så jeg har ingen aning, men det er noen måneder til det blir aktuelt, så jeg har god tid til å tenke. :wub: De skal avvennes før noen reiser noe sted.

Edit:

Se her, Susanne, dette er Fauna når hun kom hit:

g19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg oppdaget lus på geitene. :blink: Heldigvis er kudoktoren jeg pleier å ringe veldig grei, så i morgen skal de få på seg Coopersect (i slekt med Exspot), som også beskytter mot flått. Borrelia hos geiter er ikke noe kjent tema, men det er uansett plagsomt med blodsugende dyr.

Hvor lusene kommer fra vet jeg ikke, det spiller uansett ikke så stor rolle. Fødsel gjør dem mer mottakelige, så det er nok det som har forårsaket oppblussingen.

Ellers er alt bare fryd og gammen, men geiter går der det passer dem enten man vil eller ikke. Geiss skviser seg bare gjennom gjerdemaskene hun, og de to andre finner hull - og gutta smetter gjennom uten problemer. De har innlemmet to fjelltopper som en del av tomta, men siden vi ikke har naboer (som bryr seg ihvertfall) og begge fjelltoppene faktisk ER våre, så går det greit. De går ikke langt og kommer når jeg roper. :jump:

I motsetning til når Børjan bodde her, han ledet dem ut på langtokt og bøllerier han, og ødela det meste på sin vei..

Må jo oppdatere litt synes jeg, mens gutta er små og søte, så her kommer en liten film fra idag. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er alt bare fryd og gammen, men geiter går der det passer dem enten man vil eller ikke. Geiss skviser seg bare gjennom gjerdemaskene hun, og de to andre finner hull - og gutta smetter gjennom uten problemer.

Det der er arvelig tror jeg, datter av sin mor :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ferdinand og Casper er rett over en måned gamle og spretter rundt som om de hadde fjærer under beina. De klatrer i fjellsiden som eksperter, det er også det beste stedet å finne på ablegøyer. Når jeg skal filme, så kommer de selvsagt ned og leker akkurat der det ligger byggmaterialer eller oppå fôrtønnene i stedet for å gi meg den fine bakgrunnen de vanligvis har. :P

Den dingsen som står ved fôrtønnene er en sånn punching"bag" for kampsport som er slått helt i filler (hvis noen lurer, liksom).

Jeg vet ikke hva det er med geiter og kameraer, men de MÅ altså snuses og smakes på.

Og vennligst overhør min pusting og pesing i bakgrunnen, jeg har lungebetennelse - men det blir liksom ikke det samme å ta vekk lyden, for da hører man ikke småbreking og alle fuglene, så det så. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

I går hentet vi disse to damene (etter mye stress med å få tak i henger). De er begge født i fjor sommer. De gikk fint på hengeren og lå og slappet av hele turen. Vel hjemme luntet de ut og så seg rundt, lekte, løp og hilste på de andre beboerne. Geitene var veeldig spennende, bare synd geitene ikke gjengjeldte følelsen. Det ble nesten "stampede" og man måtte flytte seg fort for ikke å få løpske geiter i beina. :wub: Hundene fikk hilse også, Argyr synes de var litt store og skumle men kom fort over det. Garm kunne egentlig ikke brydd seg mindre - helt til han ble kommandert i sitt og lamaene fikk komme bort til ham. Da var det en som fikk fart i rumpa og spratt unna - store dyr jo! :wub:

Navn er ikke bestemt, men på toppen av lista står Astra og Delta. Det er tobakksmerker, ideen kom fra at de er kameldyr og merket Camel. :wub:

De ser ut til å trives godt i sitt nye hjem, tusler rundt og smaker på og undersøker alt. :wub:

IMG_1498.jpg

IMG_1509.jpg

IMG_1514.jpg

IMG_1523.jpg

IMG_1525.jpg

IMG_1527.jpg

IMG_1534.jpg

IMG_1538.jpg

IMG_1539.jpg

IMG_1547.jpg

IMG_1548.jpg

IMG_1549.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Når ville du ha besøk sa du? Kan jeg ta med en hjem? :o

Akkurat når du vil! Og NEI. :P

Så fine de er :wub: . Hvordan er de å ha? Hva spiser de og hva trenger de av plass ute og inne?

De er litt som geiter, de spiser diverse grønt (gress, ugress, busker, blader osv). Inne er de veldig lite krevende, de foretrekker å være ute og trenger bare ly de kan gå inn under hvis de vil. Ute er det jo en fordel om de har nok plass til å finne sin egen mat da, men hvor liten plass man KAN ha dem på vet jeg ikke. De kan vel klare seg på bare (eller mest) høy også.

De er ikke kosedyr (lamaer generelt), kan beskrives som reserverte egentlig. Men med trening, tilvenning og tid kan de bli mer sosiale med mennesker såklart. Jeg vil ihvertfall ha dem så tamme at de synes det er greit å bli håndtert.

Man kan bruke dem til f.eks. kløv, trekke vogn, vokterdyr for sau.

Åh så kule! :wub: Jeg har også lyst på lama når jeg engang blir rik og får kjøpt meg dette drømmmesmåbruket mitt! Nårsomhelst nå føler jeg... :wub:

Kjempekule! Nesten komiske er de. :D Men så fiiine! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine! Har noen naboer fra hjemstedet mitt som driver med lama. Hvor hentet dere dem?

Like ved Stavanger. :lol:

:wub: se der ja! Grattis! fint du fikk tak i henger da :D Disse dyrene fasinerer meg så mye, har fryktelig lyst på :D men tror ikke de passer helt inn i en boligfelt :o Men kommer gjerne og hilser på dine :D

Foreløpig er de ikke direkte hilsbare, men de blir mer enn gjerne beundret. Kroppskontakt kan de spare seg for, hehe.

:wub: Fine rare spyttedyr :P Jeg skal nedover mot deg om litt og kommer veldig gjerne innom...

Det er en annen der som jeg veldigvelidgveldig gjerne vil hilse på også :P Eller flere faktisk :wub:

De spytter faktisk sjelden, enda sjeldnere på folk (hvis den ikke er håndoppmatet, da er det verre).

Når kommer du nedover da? Ta det på PM kanskje.. Bare å komme på besøk, du skal få treffe hele hurven! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er de ikke direkte hilsbare, men de blir mer enn gjerne beundret. Kroppskontakt kan de spare seg for, hehe.

hehe hilse på kan da bety så mangt :wub: Har altid tenkt på Lama og alpakkan litt som katten jeg :wub: de gjør som de vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...