Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva legger dere i utrykket rundt eller ca?

Debbie

Recommended Posts

Skrevet

Hva legger dere i utrykket : rundt 12?? feks???

OG når er ca 13?

Tydligvis ikke samme oppfatning mellom meg og min vennine- så jeg vil bare sjekk om det er jeg som er helt på jordet.. :)

Skrevet

jøje meg her var det mye forskjellig..

I min verden er rundt 12 fra kvart på til kvart over..

Ca 12 er fem min før og etter..

Skrevet

Hehe.. :) Hvis jeg sier rundt eller ca halv 4 feks, så er vel det tidligst ti på halv eller ti over halv.. Altså +/- 10 min.. :)

Guest Jonna
Skrevet

+/- 15 min i min bok. Om den da blir 13.30 så vil jeg begynne å ringe til vedkommende...

Skrevet
Omtrent/ca = pluss/minus 10 minutter i min bok. :)

Enig. Jeg hater at folk er forsinket, men om vi blir enige om et ca tidspunkt,mener jeg de bør være der +- 15min. Om man avtaler ca/rundt 13.00 og en kommer 13.20 så er jo tidspunktet nærmere halv2 liksom.

Det er en grunn til at jeg liker eksakte tidspunkt egentlig :)

Skrevet
Omtrent/ca = pluss/minus 10 minutter i min bok. :)

Enig. Jeg hater at folk er forsinket, men om vi blir enige om et ca tidspunkt,mener jeg de bør være der +- 15min. Om man avtaler ca/rundt 13.00 og en kommer 13.20 så er jo tidspunktet nærmere halv2 liksom.

Det er en grunn til at jeg liker eksakte tidspunkt egentlig :)

Enig med begge!

Skrevet

Jeg har tenkt og tenkt litt her og er ikke enig med mitt første svar. Jeg ville blitt litt småfurten om oen sier de kommer ca kl 13 også kommer de en halv time senere. Så legger meg på en maks tid på 15 minutter jeg. Jeg liker ikke folk som kommer sent og jeg liker ikke folk som ikke kan si når de kommer.

Skrevet

Jeg er av oppfatningen at både ca og rundt er +/- 15 minutter. Men om man skal møtes et sted(resturant etc) og noen sier ca, så er det for meg maks 5 min over.

Jeg er sånn at jeg sier ifra om jeg kommer et minutt forsent...

Skrevet

Jeg er enig med Martine på alle hennes innlegg! Og jeg blir MEGA furten om folk er forsinket uten å si fra og uten å ha noen grunn!

Jeg kommer sjelden og aldri forsent, jeg er som regel den som er 15 min før, og da er det LENGE å vente 30 min på de som er 15 min forsinket...

Skrevet

Det kommer litt an på hva det gjelder - er det en fest som begynner ca. klokka ni, har jeg ingen problemer med å komme litt før ti, men ellers betyr både ca. og rundt +/- 10 minutter for min del. Men jeg er sånn som møter opp minst fem minutter før jeg MÅ - skal jeg møte noen for å gå på kafé rundt to, så er jeg der ti på to selv og ringer den andre når klokka har passert fem over to.

Skrevet

Hadde jeg blitt enige men noen om å møtes ca kl 14 så hadde jeg blitt irritert om de ikke kom før 14.30. Mao ca er for meg 5-10 min slingringsmonn, maks et kvarter men da bør de si fra at de blir litt sene.

Skrevet

Men nå begynnere dere jo å spesifisere, det er jo alt for spesifikt her hvor vi debatterer rundt og cirkaer :)

En ting er møter, jobbtider (!), avtaler som er avhengig av tid (kino, busser å rekke, etc). En annen ting er f.eks en tur i fjellet hvor man skal plukke noen opp med bilen eller shoppingtur til byen. Å møtes rundt 14.00 med slingringsmonn på 15-30 minutter er absolutt på sin plass i min omgangskrets. Har man ikke tid til å vente 30 minutter på noen har man det alt for travelt i livet :) Tiden kan brukes til vindu-shopping, pakking av sekk, ta en is mens man leser forsiden av aviser... Bare for å illustrere at det ikke er noe krise.

Skrevet

"Ca" klokka 12, da er det mellom 11:50 og 12:10 i mitt hode. Selv om jeg uansett ofte er litt for treig når det er sånn ca-tider...hehe...

Skrevet

Som flere her sier: maks ti minutter før eller etter. Men egentlig er ca mer nøyaktig i min verden enn rundt. Rundt kan gjerne være ti minutter før eller etter, mens ca er mer to-tre minutter før eller etter. Så det blir en forskjell på ca og rundt. Rundt er mer løselig, men bør likevel ikke strekke seg mer enn over ti minutter, da stjeler man av den andres tid og det liker jeg ikke.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...