Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva legger dere i utrykket rundt eller ca?


Debbie

Recommended Posts

Hva legger dere i utrykket : rundt 12?? feks???

OG når er ca 13?

Tydligvis ikke samme oppfatning mellom meg og min vennine- så jeg vil bare sjekk om det er jeg som er helt på jordet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent/ca = pluss/minus 10 minutter i min bok. :)

Enig. Jeg hater at folk er forsinket, men om vi blir enige om et ca tidspunkt,mener jeg de bør være der +- 15min. Om man avtaler ca/rundt 13.00 og en kommer 13.20 så er jo tidspunktet nærmere halv2 liksom.

Det er en grunn til at jeg liker eksakte tidspunkt egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent/ca = pluss/minus 10 minutter i min bok. :)

Enig. Jeg hater at folk er forsinket, men om vi blir enige om et ca tidspunkt,mener jeg de bør være der +- 15min. Om man avtaler ca/rundt 13.00 og en kommer 13.20 så er jo tidspunktet nærmere halv2 liksom.

Det er en grunn til at jeg liker eksakte tidspunkt egentlig :)

Enig med begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt og tenkt litt her og er ikke enig med mitt første svar. Jeg ville blitt litt småfurten om oen sier de kommer ca kl 13 også kommer de en halv time senere. Så legger meg på en maks tid på 15 minutter jeg. Jeg liker ikke folk som kommer sent og jeg liker ikke folk som ikke kan si når de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av oppfatningen at både ca og rundt er +/- 15 minutter. Men om man skal møtes et sted(resturant etc) og noen sier ca, så er det for meg maks 5 min over.

Jeg er sånn at jeg sier ifra om jeg kommer et minutt forsent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Martine på alle hennes innlegg! Og jeg blir MEGA furten om folk er forsinket uten å si fra og uten å ha noen grunn!

Jeg kommer sjelden og aldri forsent, jeg er som regel den som er 15 min før, og da er det LENGE å vente 30 min på de som er 15 min forsinket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva det gjelder - er det en fest som begynner ca. klokka ni, har jeg ingen problemer med å komme litt før ti, men ellers betyr både ca. og rundt +/- 10 minutter for min del. Men jeg er sånn som møter opp minst fem minutter før jeg MÅ - skal jeg møte noen for å gå på kafé rundt to, så er jeg der ti på to selv og ringer den andre når klokka har passert fem over to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå begynnere dere jo å spesifisere, det er jo alt for spesifikt her hvor vi debatterer rundt og cirkaer :)

En ting er møter, jobbtider (!), avtaler som er avhengig av tid (kino, busser å rekke, etc). En annen ting er f.eks en tur i fjellet hvor man skal plukke noen opp med bilen eller shoppingtur til byen. Å møtes rundt 14.00 med slingringsmonn på 15-30 minutter er absolutt på sin plass i min omgangskrets. Har man ikke tid til å vente 30 minutter på noen har man det alt for travelt i livet :) Tiden kan brukes til vindu-shopping, pakking av sekk, ta en is mens man leser forsiden av aviser... Bare for å illustrere at det ikke er noe krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her sier: maks ti minutter før eller etter. Men egentlig er ca mer nøyaktig i min verden enn rundt. Rundt kan gjerne være ti minutter før eller etter, mens ca er mer to-tre minutter før eller etter. Så det blir en forskjell på ca og rundt. Rundt er mer løselig, men bør likevel ikke strekke seg mer enn over ti minutter, da stjeler man av den andres tid og det liker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...