Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Innenfor alle raser - men jrt mer enn mange andre kanskje, så er det stor variasjon i utseende, og hver dommer har sin egen tolkning av rasestandarden. Derfor blir også bedømmelsene ulike. Likevel - hvis du har en god hund etter rasestandarden så bør du ikke ha noe problem med å få flere førstepremieringer. Nå driver ikke jeg med utstilling, men jeg kjenner mange nok champions som har sett en og annen gulsløyfe innimellom. Hvis du skal klage så må det gjøres på stedet før du forlater utstillingen, men jeg tviler på at du kommer langt med å klage på dommerkritikken (i motsetning til tekniske ting og gjennomføring av utstillingen f.eks.).
  2. Råde hundeskole: http://www.raadehund-coachogtrener.com/ Canis Follo http://canishundeskole.no/ Hundeglede: http://www.idashundeglede.com/ Alle flinke folk som trener med positive metoder og har erfaring med ymse problemadferd.
  3. Du kommer langt med å trene i bånd/langline? Mange i OODK gjør det. Uansett inngjerding må du jo ha kontroll på hunden så den ikke løper bort til andre, jeg vet ikke om noen klubber som trener slik at en og en hund er ute/løs i hall/treningsområde. Det er dessverre ingen innendørsfasiliteter i Oslo, og få inngjerdinger. Det er et inngjerdet område på Politihuset som snart forsvinner, og et på Hauketo (tror jeg, sjekk friområdene på kommunen, det står der). Ellers er nærmeste innendørsfasiliteter Stovner hundeklubb på Kløfta, de har en stor hall og masse aktivitet. Det koster dertil en del å trene inne, men for mange er det jo verdt det. Follo brukshundklubb leier en hall i vinterhalvåret, og har et inngjerdet område på Syverud om sommeren. Drammen hundepark er innendørs og flere klubber og grupper leier der.
  4. Er det "fri oppdragelse" du leser når det som står er "ekstrem kjønnsdrift"? Uavhengig av oppdragelse så er det slitsomt nok å måtte styre med. Det at hunden vil jokke og tisse på alt er slitsomt, selv om den ikke nødvendigvis får lov til det. Og når det gjelder hormonproblemer så tror jeg labrador topper lista blant de jeg kjenner ihvertfall. Samme grunn til at jeg vegrer meg for rasen.
  5. Nja, jeg kjenner nok lagottoer til at jeg synes de i utgangspunktet er fine hunder, men ville aldri tatt sjansen på en selv. Da må man isåfall være rånøye på å sjekke oppdrettet. Er vel et par år siden nå en som har hatt flere lagottoer advarte min bekjente mot å skaffe seg det på grunn av mentalhelsen der.
  6. Hvis du vil "nedgradere" fra aussie så vet jeg ikke om jeg er enig i at dette er gode alternativer. Portisen er vel ikke noe større enn de andre vannhundene (?), men mer aktive har jeg inntrykk av. Lagotto har MYE dårlig mentalitet. De mest stødige av de jeg har møtt har vært spanske vannhunder, men har ikke møtt mange av dem, og har inntrykk av at det er litt rusk der også. Jeg tenker isåfall at mellompuddel er et bedre alternativ både størrelsesmessig og av helse/gemytt og type.
  7. I tillegg ville jeg nok hatt en løsning som hindrer hunden i å hoppe ut når du åpner bagasjeluken. Og da tar egentlig gitteret like stor plass som et godt tilpasset bilbur. Artfex har noe ihvertfall, Variocage også tror jeg.
  8. Langhårede hunder er vel typisk børsting. Belger, collie, golden og toller retriever, osv.
  9. Jeg tror nok dere har en god sak her om dere går videre med dette. Om oppdretter driver profesjonelt så kan kanskje forbrukerrådet hjelpe?
  10. Minimum 24 timer, maks 28 dager. Men neste tablett må da tas før du skal inn igjen i Norge (evt før du reiser), og så må hunden ha en til når dere kommer tilbake.
  11. Og det ble de født med, eller? Generell rotrening/betinging av dørklokka ville jeg jobbet med her. @Malamuten er inne på gode tips når dere kommer hjem. Ellers kan dere jobbe med å ringe på dørklokka (gjerne med fjernkontroll om mulig) og lære hunden å legge seg på plassen sin når det ringer på (eller døra går opp). Det er en del jobb og krever at man er konsekvent, og at man tar tiden til å få hunden til å legge seg der hver gang (heng lapp på døra om at det kan ta tid å åpne!). Men det funker. Og så må man opprettholde det litt av og til, så det ikke glir helt ut igjen, slik det har gjort her.
  12. Alt om hund: https://eileenanddogs.com/
  13. Dette høres litt "skummelt" ut i mine ører. Jeg tror ikke det er sjalusi, så mye som frykten for de restriksjonene hundehold har med seg, og de er jo reelle. Hvis han ikke kan akseptere at du må tidlig hjem fra byen pga hund, eller at hunden er med på besøk så ser jeg det som problematisk i et forhold. Det kan være jeg tar helt feil nå, jeg kjenner jo overhodet ikke denne fyren, men kanskje han tenker at hvis han greier å få deg til å utsette nå så kan dere ta den kampen igjen senere, og at han fortsatt håper å overtale deg til å ikke ha hund?
  14. Du har ikke mulighet til å ha ham med på jobb, eventuelt få noen til å stikke innom i løpet av dagen? Odin har også blitt en del mer klengete og misliker mer å være alene - men jeg er så "heldig" at jeg er ufør og bare jobber 20%, så han er jo nesten ikke alene heller. Har du fått en skikkelig sjekk hos vet, og gir du noe tilskudd for kroppen?
  15. Det var ikke så mye info der enda så jeg tipper det er Work in Progress.
  16. Av en eller annen grunn så jeg bare filmen, og ikke infosiden. Men er hjertet faktisk større problem en syringomyelia?
  17. Blir spennende å se mer av dette - og reaksjonene. Mon tro om jeg skal sende denne til min kusine som ønsker seg "en slik pug, for de er så søte".
  18. Jeg tror at hvis man tar med en haug hunder og selger i Norge så blir det fort kommersiell import. Men sannsynligvis vanskelig å påvise, dessverre. Systemet er fortsatt ikke ideelt, fordi det vil koste alt for mye ressurser. Men et steg på veien er det ihvertfall.
  19. Det betyr jo "bare" at man må bo i utlandet et halvt års tid. Og hva betyr "eie og kontroll"? Kan jeg adoptere meg en gatehund og få kusina mi i Barcelona til å passe den et halvår tro? Jeg tviler ikke på at det er mulig å få det til, men absolutt en langt høyere terskel!
  20. Oi, har ikke fått med meg at Tinka er borte. Fikk såvidt med meg at hun var dårlig (jeg leser ikke Akkurat nå). Så trist å høre, selv om hun ble en fin gammel dame. En av de få hundene Odin faktisk kunne leke med. Jeg synes du skal skaffe deg hund. Jeg vet akkurat hva du føler når du sier det du gjør rundt å være uten hund. Vil det bli lettere å få seg hund når dere har bodd sammen en stund tror du? Har du vært helt tydelig på at det ikke er noe spørsmål om hvorvidt du skal ha hund eller ikke? Mannen min var mindre motvillig enn kjæresten din - men slett ikke overbevist om at dette var en god idé. Jeg gjorde det klart at det ikke var et valg, og nå har vi to. Men om kjæresten din virkelig ikke vil ha hund, hvordan vil det da bli lettere å skaffe hund etter at dere har bodd sammen en stund, og han har gjort leiligheten til sin også? Selv om hunden vil bli 100% ditt ansvar så må han jo leve med den, som et minimum, og enten man vil det eller ikke så påvirker jo hundehold en hel del ting i hverdagen, og ikke minst rundt ferier og sånt. Jeg er selvfølgelig inhabil fordi jeg elsker dyr, men jeg ville nok skaffet meg hund, og latt forholdet utvikle seg med den forutsetningen. Gi ham den tiden og la ham bli vant til at du kommer med hund på kjøpet.
  21. De typiske LC-rasene er vel uansett rimelig vanskelig å få god innkalling på når det gjelder vilt?
  22. Variocage var med: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-hundebur-for-bil/kleinmetall-variocage-hundebur/
  23. Nesten litt rart når det er NAF som tester at de ikke har med det som er mest populært på det norske markedet egentlig? (Aluconsult, Trønderbur, Kela, og selene som er nevnt over)
  24. Høres veldig ut som Odin. Han har heller aldri bitt, men lager et himla leven og knørver de i bakken. Jeg tenker at om det er alternativet når en eier ikke har kontroll på hunden sin, og det er min eller hans hund (strengt tatt går det ut over begge), så får det bli slik.
  25. Bra med en ordentlig test! Og ikke minst en henvisning til bur vs. sele. Når det er sagt så vil alle disse oppfylle funksjonen ift. å holde hunden i ro for å ikke forstyrre føreren fysisk under bilkjøring, som sannsynligvis er en større risiko enn en stor kollisjon. Men jeg likte vinnerburet.
×
×
  • Opprett ny...