Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Men igjen forutsetter du her at hunden ikke nødvendigvis trives med det, og at du (og forhåpentligvis folk flest) velger aktivitet etter hva hunden trives med. Da håper jeg jo at sirkuset omplasserer hundene som ikke trives med livet der, på samme måte som en hundekjører eller jeger vil omplassere en hund som ikke fungerer i jobben sin. Når man ser på hundeeiere generelt så skal det mye til for å overbevise meg om at disse huskyene har det noe som helst verre enn en gjennomsnittlig familiehund eller konkurranse/brukshund. Det er mange hunder som ikke får nok aktivisering eller som tas inn i situasjoner eller aktiviteter de med fordel kunne vært foruten, enten det er kaféturer, utstilling, stevner i en hvilken som helst hundesport, familieselskaper, bruksaktiviteter eller whatnot. Stygg behandling og ufine treningsmetoder finners hos alt fra bestemor med familiehunden til bruks, jakt og rally, for den del. Jeg tror ikke det at hundene får gjøre triksene sine i sirkusringen en kveld eller tre i uka noen måneder i året skader dem noe mer enn annen aktivitet folk flest driver med med hundene sine.
  2. Jeg tenker uansett at det beste er å pakke inn poten når du ikke er sammen med hunden (om natta osv), så kan den få luft om dagen når du er der. Eller munnkurv kanskje? Sånn nettingmunnkurv som løpshundene har, så han ikke får snuten borti poten?
  3. Jeg synes ikke at det at de kanskje muligens bruker ufine metoder er et argument. Og såvidt jeg vet (sånn, det lille jeg har fått med meg av tv-innslag og artikler om trening på sirkus) er det da mange der som bruker klikkertreningsprinsipper? Om disse hundene får bra med tur, mat og omsorg, i tillegg til masse aktivisering i form av triksetrening, så tror jeg de har det mye bedre enn veldig mange hunder i Norge, og at de har et bra liv. Det er selvfølgelig ikke gitt at alle hunder trives med sirkuslivet, på samme måte som at ikke alle jakthunder fungerer på jakt eller trekkhunder i trekk, men jeg ser ingen grunn til at disse sirkushundene i utgangspunktet skulle ha et helt utmerket hundeliv. Unntak og enkelttilfeller og stygg trening finnes overalt.
  4. Har dere prøvd halsring i stedet? Sånn oppblåsbar pølse?
  5. Hva er det som gjør at dette er på bekostning av hundene noe mer enn hundesport er?
  6. Er det noen grunn til å tro at de har det verre enn huskyer flest i Norge?
  7. Låse døren? Prøv å legge inn en frossen kong, tyggebein eller noe annet så han har noe å tygge på som er "lovlig".
  8. Jeg tenker det er forskjell på kvantitet og kvalitet, og opplever at det er flere aktive, relevante hundediskusjoner her inne for tiden enn det har vært siste året jevnt over.
  9. Men selv tørrfôr med høyt kjøttinnhold har ikke 50% kjøtt. Og ja, transporten har nok vel så mye å si.
  10. Hvor har de det fra at hunder spiser så mye kjøtt? I den grad det spiller noen rolle så vil jeg tro at majoriteten av hunder i vestlige hundehjem hovedsaklig spiser tørrfôr, som såvisst ikke inneholder 50% kjøtt en gang, og en del av kjøttet de får er jo rester av menneskemat-produksjon, eller kjøtt som ellers ville blitt kastet. Ellers er det mye man kan måle, og det kommer veldig an på hva man sammenligner med, og jeg synes slike forenklede sammenligninger er ganske meningsløse. Hvis man begynner å se på produksjon, materialtrykk, frakt, bruk osv av produkter, vs forbruket til et levende vesen så blir det ganske rart. Særlig uten en vesentlig utbrodering av beregningsgrunnlagene (selv om det muligens kommer noe bedre frem i forskningsrapportene enn i en avisartikkel). Som man sier på NTNU, statistikk kan misbrukes til så mangt. (det er ikke det at jeg ikke tror at kjæledyrhold forurenser altså, men måten det legges fram på blir feil for meg)
  11. Ja, hvis det er snakk om løkke rundt snuten så er vel det noe helt annet.
  12. Er vel ikke snakk om snuteløkke (grime du mener?), men dette doble halsbåndet som jeg ser kalles "pack leader collar". Vet ikke om det kommer fra CM himself opprinnelig, men han har ihvertfall promotert det ganske hardt. https://shop.cesarsway.com/collections/collars-leashes/products/pack-leader-collar
  13. Hvorfor er det mindre gøy enn noe som helst annet av hundesport? Jeg tenker at det handler mye om hva vi lærer hunden at er gøy.
  14. Jeg så artikkelen om mengden hjort som hadde sultet ihjel i vinter. Tanken min var "så mye bortkastet mat!" Er jakt så lite lønnsomt at man ikke kan skyte mye mer hjort? Vi kjøper og bruker antageligvis like mye vilt som produksjonskjøtt i kostholdet, og hadde gjerne brukt mer.
  15. Det kommer jo helt an på hva du ber om. Mener vi tok utvidede blodprøver, urinprøve og røntgen. Men jeg er av de som mener at så lenge hunden er røntget og det ikke er noen grunn til å tro at det er noen helsemessige problemer så vet jeg ikke hvor mye veterinær har å komme med. Da ville jeg nok heller tatt en grundig sjekk hos hundefysio, der er Lanis hundefysio og Anne Marit Stakkestad begge veldig flinke.
  16. Nå er det lenge siden vi brukte dem til det, men jeg brukte Groruddalen da min hund skulle "utredes" mtp det som var fryktaggresjon. Når det gjelder instruktører så kan jeg på det sterkeste anbefale Merete Kristensen (Side ved Side, for tiden dessverre noe redusert pga brukket ben) og Lisa Havro hos Canis Follo. Begge er rå på klikkertrening, har instruktørutdanning fra ulike steder men definitivt positive. Lisa jobber også på Bjerke smådyrklinikk, så det er mulig du kan bruke dem også. Begge har erfaring med og er gode på problemadferd.
  17. Null problem. Er visst ikke alle som bor her inne og får med seg alt...
  18. Ja, å respektere eiers øsker/regler synes jeg faktisk er vesentlig, selv om man er uenig. Om eier er grei kan man helt fint bli enig om at man har ulike regler, men for meg er det ihvertfall vesentlig at hundepasser følger mine regler, selv om de mener de vet bedre. I noen tilfeller gjør man kanskje det, kanskje ikke, og noen ganger er det en grunn til at man har regler som ellers virker urimelig. Nå er vel dette noe hundefolk flest vet etterhvert, men for eksempel om noen skulle gi hunden sjokolade fordi "bestemors hund fikk kokesjokolade hele sitt liv og ble minst 20" så er det likevel ikke greit...
  19. Få tak i en løpetispe hvis det er hannhund. Eller setter ut mat. Selv om man jo hører noen historier så er det de færreste hunder som drar langt avgårde når de rømmer. De fleste kan man finne i en nabohage der tispa har løpetid, barnehagen der noen har grillfest osv.
  20. Det er jo bare å prøve seg fram, og variere litt. Jeg har begynt å variere fôret til hundene mye mer, har variert mellom 2-3 merker og typer det siste året. Men blir det valp altså? Mer info?
  21. Jeg formulerte meg litt feil. Råfôret som kommer i biter er ikke frysetørket, det er frossent råfôr i likhet med Vom og andre produkter. De har frysetørket også, men det er vel ikke helt det samme.
  22. Ok, har ikke sett de pølsene før. De hadde jo noen andre som var mer lignende hundepølsene du får i butikken. Men litt avhengig av prisen så er jo bitene utrolig mye mer praktisk å håndtere da.
  23. Der er "ekspertene" veldig uenige. Noen mener også at den viktigste sosialiseringen skjer fra 8-12 uker. Men så lenge oppdretter gjør en saklig jobb de to ekstra ukene så tenker jeg at det bare er en fordel. Om valpen blir liggende i garasjen, på låven eller noe i et bur så vil det gjøre et dårlig utgangspunkt enda verre (satt på spissen såklart, men mellomting finnes jo også).
×
×
  • Opprett ny...