Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Skal man ha oversikt over antallet kalorier man inntar er Lifesum-appen et godt hjelpemiddel.

Den var faktisk veldig fin siden man kan scanne inn varen man driver med og legge inn porsjoner.

Fikk meg en liten overraskelse når jeg lekte med den i dag. Frokosten min er faktisk ganske mange kalorier i selv om jeg ikke føler den er noe usund. (latte, knekkebrød, makrell o.l. ) Men fortsatt ikke over "anbefalt" men det var faktisk 48% av min "dagsrasjon" om jeg ønsker gå ned i vekt.

Jeg spiser vist over anbefalt mengde karbo. Og det hadde jeg faktisk IKKE trodd!

Syns selv slikt er intressant bare få å få litt perspektiv, men ikke blir hysterisk om man kommer over den satte grensen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen idag startet bra, føler jeg..men jeg faila med middagen.. :( Startet dagen med 2skiver,og et glass biola. Lunsjen bestod av 1skive med egg, 1egg vedsiden av, agurk,og druer :) Som snacks spiste jeg to kapteinkjeks med bittelitt smørost på. Middagen bestod av en kyllingfilét, fullkornsris, fullkornspasta (litt) forskjellige krydder, og agurk.. MEN.. jeg spiste ALTfor mye ... blæh! Jaja.. Bare å stramme inn resten av kvelden..
Du spiser altfor lite på dagen! Tre brødskiver, et glass biola og ett egg før kl fem? Seks? Hvis du sulter deg på dagen er det ikke rart du spiser mye til middag. Bytt ut biola med 0.0% joghurt (47 kcal per beger hvis jeg husker rett) og spis en skive mer til lunsj, gjerne et ekstra egg også. Du kan også spise et lite måltid til før middag istedet for større lunsj.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var faktisk veldig fin siden man kan scanne inn varen man driver med og legge inn porsjoner.

Fikk meg en liten overraskelse når jeg lekte med den i dag. Frokosten min er faktisk ganske mange kalorier i selv om jeg ikke føler den er noe usund. (latte, knekkebrød, makrell o.l. ) Men fortsatt ikke over "anbefalt" men det var faktisk 48% av min "dagsrasjon" om jeg ønsker gå ned i vekt.

Jeg spiser vist over anbefalt mengde karbo. Og det hadde jeg faktisk IKKE trodd!

Syns selv slikt er intressant bare få å få litt perspektiv, men ikke blir hysterisk om man kommer over den satte grensen. :)

Kjenner meg igjen. Ble litt overrasket da jeg fant ut at min frokost er på mer enn 300kcal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funfact, hørte faktisk her om dagen at om du skal slutte med snop så er 10 dager uten sett på som rehab. Du vil nok på dag 5 være det sureste mennesket på denne jord, men det hjelper :lol::)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen idag startet bra, føler jeg..men jeg faila med middagen.. :(

Startet dagen med 2skiver,og et glass biola.

Lunsjen bestod av 1skive med egg, 1egg vedsiden av, agurk,og druer :)

Som snacks spiste jeg to kapteinkjeks med bittelitt smørost på.

Middagen bestod av en kyllingfilét, fullkornsris, fullkornspasta (litt) forskjellige krydder, og agurk..

MEN.. jeg spiste ALTfor mye ...

blæh!

Jaja.. Bare å stramme inn resten av kvelden..

Ehm, er det bare jeg som reagerer?? Syns ikke dette høres mye ut? For meg, så ser dette veldig bra ut!

En solid og god frokost som metter, en velbalansert lunsj og en relativ sunn middag? To typer karbo dog, men likevel? Bytt enten risen eller pastaen med salat/grønnsaker - så var det i mine øyne en veldig fin mat-dag... Jeg ville også lagt på en frukt eller to til mellommåltid..

Du er jo kommet dit at du faktisk har endret hva du spiser - også må PORSJONER komme i ettertid. Første bud: Lag sunn middag. Andre bud: Spis riktige porsjoner, verken for lite eller for mye. Tredje bud: Beveg deg mer.. Om du går ca 500kcal i underskudd på hva du normalt skulle fått i deg for å vedlikeholde vekten - så vil du gå ned i vekt på en sunn måte.. Livsstil endring, ingen diett.

Den største tabben alle slankere gjør, er å sette seg en matplan som ikke varer i lengden. Unn deg større porsjoner middag, dersom det er en sunn middag. Unn deg snacks på lørdager, for du vil gå på en skikkelig smell om du ikke kan unne deg noe som helst. Det er ikke slik du vil leve resten av livet ditt? INGEN kan leve uker etter uker, måneder etter måneder, år etter år, uten å spise noe usunt i blant.. OG det aller viktigste; vil du spise mer? Da er det bare å bevege seg mer! :) Dette er ikke rakettforskning :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Ble litt overrasket da jeg fant ut at min frokost er på mer enn 300kcal :P

Det er jo ikke noe, min er på 688 kcal :lol:

Middagen min derimot var på 383 :P

Men en dag jeg har fri så sitter jeg jo virkelig å koser meg med frokosten.

Funfact, hørte faktisk her om dagen at om du skal slutte med snop så er 10 dager uten sett på som rehab. Du vil nok på dag 5 være det sureste mennesket på denne jord, men det hjelper :lol::)

Jeg skal aldri slutte med sukker :lol: Jeg slet bare med å bytte cola til cola zero :P Men sukker i te kommer jeg aldri til å slutte med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funfact, hørte faktisk her om dagen at om du skal slutte med snop så er 10 dager uten sett på som rehab. Du vil nok på dag 5 være det sureste mennesket på denne jord, men det hjelper :lol::)

Jeg er på dag 2. Skjønner at jeg kommer til å være en drage på fredag :P haha. Nei. For meg er sukkersug verst på den mentale biten. At hodet mitt aldri blir mett på sukker. Men kroppen kan jeg avvente. Spiser normalt ikke godteri annet enn i helgen (altså 5 dager i mellom), men til gjengjeld kan jeg spise mye når jeg først er i gang :P

Jeg skal også ned litt nå. På ordentlig. Slutt på tull og tøys - nå skal jeg ta meg selv i nakkeskinnet. Jeg VET hva som skal til, jeg må bare gidde å gjøre det. Og det krever jammen en solid dose selvdisiolin.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe, min er på 688 kcal :lol:

Middagen min derimot var på 383 :P

Men en dag jeg har fri så sitter jeg jo virkelig å koser meg med frokosten.

Jeg skal aldri slutte med sukker :lol: Jeg slet bare med å bytte cola til cola zero :P Men sukker i te kommer jeg aldri til å slutte med...

Wow! :lol:

Men de gjorde jo faktisk nettopp et forsøk på dette (ikke spør meg hvem de er, jeg gjengir bare skamløst noe jeg har hørt :lol:) at de som spiste flere kalorier til frokost og ferre til middag gikk fortere ned i vekt. Tommelopp for middag til frokost! :D

Jeg klarte overraskende lett å skifte fra cola til cola zero, zero til vann derimot :P Jeg klarer ikke sukkerfri bakst da, her er bakst med altfor mye sukker det beste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på dag 2. Skjønner at jeg kommer til å være en drage på fredag :P haha. Nei. For meg er sukkersug verst på den mentale biten. At hodet mitt aldri blir mett på sukker. Men kroppen kan jeg avvente. Spiser normalt ikke godteri annet enn i helgen (altså 5 dager i mellom), men til gjengjeld kan jeg spise mye når jeg først er i gang :P

Jeg skal også ned litt nå. På ordentlig. Slutt på tull og tøys - nå skal jeg ta meg selv i nakkeskinnet. Jeg VET hva som skal til, jeg må bare gidde å gjøre det. Og det krever jammen en solid dose selvdisiolin.

Skikkelig festbrems på fredag du da :lol:

Det er det jeg merker også, åpner jeg en pakke med noe så går hele posen den dagen, jeg eier ikke skam :P Heldigvis så skjer det ikke så ofte da. *prøve å skape et bedre bilde av seg selv på sonen* :D

(Og beklager for dobbelpost ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! :lol:

Men de gjorde jo faktisk nettopp et forsøk på dette (ikke spør meg hvem de er, jeg gjengir bare skamløst noe jeg har hørt :lol:) at de som spiste flere kalorier til frokost og ferre til middag gikk fortere ned i vekt. Tommelopp for middag til frokost! :D

Jeg klarte overraskende lett å skifte fra cola til cola zero, zero til vann derimot :P Jeg klarer ikke sukkerfri bakst da, her er bakst med altfor mye sukker det beste :D

Wuhu!!! :lol:

Neste er å skape "variasjon" med Sprite Zero o.l. Jeg må med skam si at jeg liker ikke vann. Jeg må ha smak ellers blir jeg faktisk dehydrert. Samme hvor mye jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wuhu!! :lol:

Neste er å skape "variasjon" med Sprite Zero o.l. Jeg må med skam si at jeg liker ikke vann. Jeg må ha smak ellers blir jeg faktisk dehydrert. Samme hvor mye jeg prøver.

Da er vi to, jeg prøvde en gang og sprite opp smaken på vann med sånn sitronsmak (slik du får kjøpt på dagligvaren som ser ut som en sitron, men som ikke er det), jeg sier bare - aldri igjen :lol: Jeg tåler ikke sure ting (overaktive smaksløker) så det sier litt om hvor kjedelig vann er på smak, når slike drastiske steg blir tatt. I feel ya! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig festbrems på fredag du da :lol:

Det er det jeg merker også, åpner jeg en pakke med noe så går hele posen den dagen, jeg eier ikke skam :P Heldigvis så skjer det ikke så ofte da. *prøve å skape et bedre bilde av seg selv på sonen* :D

For meg gjelder det ihvertfall å ikke ha noe godteri/snop/bakevarer/is osv osv i huset. Det kan jeg bare ikke ha for jeg er fullt i stand til å hyle ned en pose med twist eller et digert stykke kake eller en kjekspakke dersom jeg har det eller å bytte ut middag med kake så det går bare ikke. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gjelder det ihvertfall å ikke ha noe godteri/snop/bakevarer/is osv osv i huset. Det kan jeg bare ikke ha for jeg er fullt i stand til å hyle ned en pose med twist eller et digert stykke kake eller en kjekspakke dersom jeg har det eller å bytte ut middag med kake så det går bare ikke. :)

Jeg har samme problemet. Leste om en her inne (husker ikke hvem det var) som hadde kjøkkenbenken full av bokser med snop. Vel, jeg prøvde det før jul. Gjett hvem som har en kjøkkenbenk med tomme bokser? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG det aller viktigste; vil du spise mer? Da er det bare å bevege seg mer! :) Dette er ikke rakettforskning :D

Enig i mye av det du skriver, men akkurat dette her er det kjapt å gå på smeller med.. Man må nemlig gjerne bevege seg veldig mye mer enn man tenker, for å forbrenne det lille ekstra man spiste. Om man har stor kapasitet til å øke aktivitetsnivået, og kun har et lite overskudd, så klart det er mulig.

Men for mange vil det være en veldig mye større endring å skulle tilpasse aktivitetsnivå til inntak, fremfor å tilpasse inntak etter aktivitetsnivå. :)

1 MUFFIN:

For å forbrenne kaloriene i 1 muffin må du:

- gå vanlig i 100 minutter

- gå raskt i 50 minutter

- jogge i 40 minutter

- drive med aerobic i 50 minutter

- svømme bryst i 31 minutter

- sykle i 80 minutter

- gå vanlig med staver i 67 minutter

- drive med styrketrening i 40 minutter

100 g POMMES FRITES:

For å forbrenne kaloriene i 100 g pommes frites må du:

- gå vanlig i 75 minutter

- gå raskt i 38 minutter

- jogge i 30 minutter

- drive med aerobic i 38 minutter

- svømme bryst i 23 minutter

- sykle i 60 minutter

- gå vanlig med staver i 50 minutter

- drive med styrketrening i 30 minutter

1 ISKULE FLØTEIS:

For å forbrenne kaloriene i 1 iskule fløteis må du:

- gå vanlig i 29 minutter

- gå raskt i 15 minutter

- jogge i 12 minutter

- drive med aerobic i 15 minutter

- svømme bryst i 9 minutter

- sykle i 23 minutter

- gå vanlig med staver i 20 minutter

- drive med styrketrening i 12 minutter

1 HÅNDFULL PEANØTTER:

For å forbrenne kaloriene i 1 håndfull peanøtter må du:

- gå vanlig i 31 minutter

- gå raskt i 15 minutter

- jogge i 12 minutter

- drive med aerobic i 15 minutter

- svømme bryst i 9 minutter

- sykle i 25 minutter

- gå vanlig med staver i 21 minutter

- drive med styrketrening i 12 minutter

1 HVETEBOLLE:

For å forbrenne kaloriene i 1 hvetebolle må du:

- gå vanlig i 43 minutter

- gå raskt i 21 minutter

- jogge i 17 minutter

- drive med aerobic i 21 minutter

- svømme bryst i 13 minutter

- sykle i 34 minutter

- gå vanlig med staver i 28 minutter

- drive med styrketrening i 17 minutter

Hentet herfra: http://www.side2.no/3433981.html

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to, jeg prøvde en gang og sprite opp smaken på vann med sånn sitronsmak (slik du får kjøpt på dagligvaren som ser ut som en sitron, men som ikke er det), jeg sier bare - aldri igjen :lol: Jeg tåler ikke sure ting (overaktive smaksløker) så det sier litt om hvor kjedelig vann er på smak, når slike drastiske steg blir tatt. I feel ya! :lol:

Prøvd med agurk? Mange som liker det. Eller ekte sitron, eller ett par biter fersk ingefær? Mange ting man kan tilsette vann for å gi det smak...

Forøvrig, skulle jeg bodd i london eller endel andre steder hvor vannet ikke er så godt ville jeg nok investert i en sånn vannrense-sak som man setter i kjøkkenkrana for å forbedre smaken, takler ikke vann med vond smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du skriver, men akkurat dette her er det kjapt å gå på smeller med.. Man må nemlig gjerne bevege seg veldig mye mer enn man tenker, for å forbrenne det lille ekstra man spiste. Om man har stor kapasitet til å øke aktivitetsnivået, og kun har et lite overskudd, så klart det er mulig.

Men for mange vil det være en veldig mye større endring å skulle tilpasse aktivitetsnivå til inntak, fremfor å tilpasse inntak etter aktivitetsnivå. :)

1 MUFFIN:

For å forbrenne kaloriene i 1 muffin må du:

- gå vanlig i 100 minutter

- gå raskt i 50 minutter

- jogge i 40 minutter

- drive med aerobic i 50 minutter

- svømme bryst i 31 minutter

- sykle i 80 minutter

- gå vanlig med staver i 67 minutter

- drive med styrketrening i 40 minutter

100 g POMMES FRITES:

For å forbrenne kaloriene i 100 g pommes frites må du:

- gå vanlig i 75 minutter

- gå raskt i 38 minutter

- jogge i 30 minutter

- drive med aerobic i 38 minutter

- svømme bryst i 23 minutter

- sykle i 60 minutter

- gå vanlig med staver i 50 minutter

- drive med styrketrening i 30 minutter

1 ISKULE FLØTEIS:

For å forbrenne kaloriene i 1 iskule fløteis må du:

- gå vanlig i 29 minutter

- gå raskt i 15 minutter

- jogge i 12 minutter

- drive med aerobic i 15 minutter

- svømme bryst i 9 minutter

- sykle i 23 minutter

- gå vanlig med staver i 20 minutter

- drive med styrketrening i 12 minutter

1 HÅNDFULL PEANØTTER:

For å forbrenne kaloriene i 1 håndfull peanøtter må du:

- gå vanlig i 31 minutter

- gå raskt i 15 minutter

- jogge i 12 minutter

- drive med aerobic i 15 minutter

- svømme bryst i 9 minutter

- sykle i 25 minutter

- gå vanlig med staver i 21 minutter

- drive med styrketrening i 12 minutter

1 HVETEBOLLE:

For å forbrenne kaloriene i 1 hvetebolle må du:

- gå vanlig i 43 minutter

- gå raskt i 21 minutter

- jogge i 17 minutter

- drive med aerobic i 21 minutter

- svømme bryst i 13 minutter

- sykle i 34 minutter

- gå vanlig med staver i 28 minutter

- drive med styrketrening i 17 minutter

Hentet herfra: http://www.side2.no/3433981.html

Ja det er klart, jo mer usunt man spiser, jo mye mer må man bevege seg. Men hvis man normalt planlegger et underskudd på 500 kcal, så kan man unne seg en pk popcorn på en lørdag feks :) Tenker ikke på å gå helt bananas, men det kan lønne seg å plukke ut èn ting man virkelig har lyst på - og holde seg til det. Feks potetgull og dip, og da ikke hive på en sjokolade og en 3 retters middag i samme slengen :P Alt med måte :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt soda stream det hjelper mye, litt smak i sprudlevannet men mye sunnere enn kjøpe brus.

Jaa, det hjelper masse! Vi har nesten kuttet ut brusen vi, med streamer. Bruker ikke smak lenger heller, er så godt med bare "farris".

Enig i mye av det du skriver, men akkurat dette her er det kjapt å gå på smeller med.. Man må nemlig gjerne bevege seg veldig mye mer enn man tenker, for å forbrenne det lille ekstra man spiste. Om man har stor kapasitet til å øke aktivitetsnivået, og kun har et lite overskudd, så klart det er mulig.

Men for mange vil det være en veldig mye større endring å skulle tilpasse aktivitetsnivå til inntak, fremfor å tilpasse inntak etter aktivitetsnivå. :)

1 MUFFIN:

For å forbrenne kaloriene i 1 muffin må du:

- gå vanlig i 100 minutter

- gå raskt i 50 minutter

- jogge i 40 minutter

- drive med aerobic i 50 minutter

- svømme bryst i 31 minutter

- sykle i 80 minutter

- gå vanlig med staver i 67 minutter

- drive med styrketrening i 40 minutter

100 g POMMES FRITES:

For å forbrenne kaloriene i 100 g pommes frites må du:

- gå vanlig i 75 minutter

- gå raskt i 38 minutter

- jogge i 30 minutter

- drive med aerobic i 38 minutter

- svømme bryst i 23 minutter

- sykle i 60 minutter

- gå vanlig med staver i 50 minutter

- drive med styrketrening i 30 minutter

1 ISKULE FLØTEIS:

For å forbrenne kaloriene i 1 iskule fløteis må du:

- gå vanlig i 29 minutter

- gå raskt i 15 minutter

- jogge i 12 minutter

- drive med aerobic i 15 minutter

- svømme bryst i 9 minutter

- sykle i 23 minutter

- gå vanlig med staver i 20 minutter

- drive med styrketrening i 12 minutter

1 HÅNDFULL PEANØTTER:

For å forbrenne kaloriene i 1 håndfull peanøtter må du:

- gå vanlig i 31 minutter

- gå raskt i 15 minutter

- jogge i 12 minutter

- drive med aerobic i 15 minutter

- svømme bryst i 9 minutter

- sykle i 25 minutter

- gå vanlig med staver i 21 minutter

- drive med styrketrening i 12 minutter

1 HVETEBOLLE:

For å forbrenne kaloriene i 1 hvetebolle må du:

- gå vanlig i 43 minutter

- gå raskt i 21 minutter

- jogge i 17 minutter

- drive med aerobic i 21 minutter

- svømme bryst i 13 minutter

- sykle i 34 minutter

- gå vanlig med staver i 28 minutter

- drive med styrketrening i 17 minutter

Hentet herfra: http://www.side2.no/3433981.html

Problemet med denne er at, selv om det nok ikke er meningen, gir den inntrykk av at man må bevege seg så og så mye for å forbrenne alt man spiser i løpet av dagen. Det er lett å glemme at man faktisk forbrenner ganske mye ved å eksistere også, fysisk aktivitet kommer på toppen av det igjen. Men ellers er jeg helt enig, det er lett å lure seg selv!

@ - du er kjempeflink!! Flott at du holder motivasjonen oppe og går på! Det er ikke så farlig om du tar små steg av gangen, det var tross alt skilpadden som kom først i mål :) Det viktigste er at du er i gang :) Forøvrig, jeg vet ikke om det er nevnt, men det kan jo være en idé å ta noen prøver for å se hvordan du ligger an ift. vitaminer og mineraler, med tanke på at du har spist ganske ensformig. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen idag startet bra, føler jeg..men jeg faila med middagen.. :(

Startet dagen med 2skiver,og et glass biola.

Lunsjen bestod av 1skive med egg, 1egg vedsiden av, agurk,og druer :)

Som snacks spiste jeg to kapteinkjeks med bittelitt smørost på.

Middagen bestod av en kyllingfilét, fullkornsris, fullkornspasta (litt) forskjellige krydder, og agurk..

MEN.. jeg spiste ALTfor mye ...

blæh!

Jaja.. Bare å stramme inn resten av kvelden..

Det er ikke rart du "skeier" ut til middag så lite som du spiser. Det er umulig å holde seg til en plan over tid om man hele tiden går sulten. Da sprekker man en gang og spiser mye og mest sannsynlig noe man ikke burde.

Jeg fulgte en diett fra en fitnessutøver en periode(jeg er ikke overvektig. Vil bli shredded), men den gav meg alt for lote mat, så det endte med at da jeg ikke orket mer, så spiste jeg aaalt jeg ikke "kunne" :) Jeg slutta og leverte tilbake programmet og fikk pengene igjen.

Det er utrolig viktig å spise nok. Spiser man riktig mat skal man kunne spise slik at man ikke går sulten hele tiden. Det som er bra med clean food er jo at man kan spise så mye mer av det enn annen mat.

Ikke legg deg for lavt i kaloriinntak! Det hjelper deg ikke noe særlig i lengden. Jeg vil tipse deg om å kontakte en PT/ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg litt på vei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig viktig å spise nok. Spiser man riktig mat skal man kunne spise slik at man ikke går sulten hele tiden. Det som er bra med clean food er jo at man kan spise så mye mer av det enn annen mat.

Men når man reduserer inntaket sitt, så vil man nødvendigvis gå sulten i en overgangsperiode? Det tar jo tid å omstille både hodet og magesekken. Obs, ment som en generell kommentar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man reduserer inntaket sitt, så vil man nødvendigvis gå sulten i en overgangsperiode? Det tar jo tid å omstille både hodet og magesekken.

Men TS har jo ikke spist riktig og sunn mat. Hun vil nok gå ned en god del bare av å gå over på sunn rein mat :) Så kan hun heller gå ned på porsjonstørrelse etter en god stund. Hvis ikke vil det stagnere. Man må ha noe å gå på :) Det er i hvertfall hva jeg ville ha gjort.

Jeg snalker selvsagt ikke om å spise tre kg til middac, men man bør ikke spise kjempe lite, slik som hun skisserer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...