Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


Marthe

Recommended Posts

Vet ikke om jeg har skrevet før, gidder ikke sjekke.

Jeg har bare tre raser på listen min jeg, kresen som jeg er...

I tilfeldig rekkefølge :

Aussie

Galgo

Gårdshund.

Jeg vet jo med sikkerhet (nesten, dersom Betty får en tispe) at jeg skal ha en gårdshund om et års tid.

Ellers så er galgo en rase jeg har fått øynene opp for, det samme har Helene. Men det passer ikke helt nå, pga at vi har så mange hunder, og ikke vil ha flere.

Aussie har alltid stått på listen min, må bare bli en så pass fører at jeg kan hamskes opp med en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 363
  • Created
  • Siste svar
Nysgjerrig som jeg er googlet jeg galgoen, da jeg aldri har sett en før. Fine hunder! (men det som sjokkerte meg litt var ant. misshandlede (hengte, utsultede osv) hunder som kom opp... :) )

Mange stygge bilder der ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i grunn mellom disse fire rasene nå:

Border collie (drømmer om en blue merle eller rød/hvit hund)

Toller

Welsh springer spaniel

Aussie

Har lyst til å drive aktivt med lydighet, agility, spor og hundekjøring (hobbybasis). Samtidig liker jeg hunder som er litt krevende, og som det kreves at jeg har konsentrasjonen på topp under treningene. Og jeg trur disse rasene passer ypperlig til det jeg ønsker meg. Så nå er det bare å bli enig med meg selv hvilken rase jeg skal gå for, og finne meg en oppdretter :)

Har også sans for samojeden :D Om jeg noen gang skal ha meg en slik en har jeg allerede funnet oppdretteren jeg vil ha valp fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja veit ikke om jeg har svart her før jeg, husker ikke helt :)

har fått et nytt ønske siden sist :)

-bruks-schäfer (grå)

-dobbermann

-rottis

-grand danois (en til :D )

-alaskan husky

-bullterrier

-Rhodesian ridgeback

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg vurderer er lapsk vallhund, jaktgolden og hvit gjeterhund. Jeg må bare finne ut mer om hva jeg vil og hva som kan passe meg. Australsk kelpie er heller ikke umulig.

Hadde vært spennende med en australsk cattle dog, men vet ikke hvor realistisk det er. Ellers skulle jeg ønske at siberian husky og rhodesian ridgeback passet meg litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Grand Danois

* Siberian Husky

* Korthåret Collie

* Newfoundlander

* Berner Sennen

* Schæfer

Men for øyeblikket har jeg jo den bikkja jeg alltid har ønsket meg; en herlig Golden Retriever. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha:

Whippet

Kunne tenk meg og hatt:

Chinese Crested

Fransk Bulldog

Australsk Gjeterhund

Doberman

Spansk Galgo

Saluki

De jeg kunne tenke meg og hatt passer ikke nødvendigvis meg nå, men alikevell raser jeg kunne hatt senere i livet. Er så utrolig mange raser jeg liker, vanskelig og velge ut kun noen få. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfeldig rekkefølge:

- korthåret collie

- irsk terrier

- bracco italiano (vet ikke hvorfor, det er IKKE min type hund!)

- silken windhound

- saluki

- australian kelpie

- siberian husky

- lapsk vallhund

- groendael

- schæfer av brukslinjer

Hehe! Moro å finne det gamle innlegget da, og jeg liker å ha rett! :icon_redface: Hva er det som lander på Gardermoen om to uker? Jo en korthåret collie!

Ellers har silken windhound, saluki og groendael (og antagligvis siberian husky også) røket ut av lista, og inn rykker cairn terrier, glatthåret foxterrier og black and tan coonhound. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Er kjempemange flotte hunderaser.

De jeg skal ha: Først: Whippet :)

Så: Bruksschæfer (barna er blitt større og mamma trener og konkurrerer :) )

Også: Malle

Når jeg er gammel: Pomme :)

De jeg synes er vakre : Alaskan Malamute

Dobbermann

RR

Holl.gj.hund korthåret

Hvit gjeterhund

Her har jeg nå etter å ha besøkt en haug med Hvite gjeterhunder endret lista mi. De hundene jeg møtte var fantastisk nydelige og for et flott gemytt!

Den ser nå slik ut:

De jeg skal ha:

Først:

Hvit gjeterhund :):blink::aww:

Så: Bruksschæfer

Også: Malle

Når jeg er gammel: Pomme

De jeg synes er vakre :

Alaskan Malamute

Dobbermann

RR

Holl.gj.hund korthåret

Whippet havner nå her :) (sånt er det med den saken :D )

Så får jeg se om det er slik det blir :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie langhåret

Bearded collie

Puddel

Disse tre er fortsatt på listen min. Men til forandring har jeg blitt fasinert av retrievere.

Kikker på Golden, Flat og Labrador. Ikke jakt-linjer, da jeg ønsker å stille ut hunden.

Liker fortsatt puddel, men har begynt å tvile litt. Liker pelsstell, og det er flotte hunder,

men har blitt litt usikker på om det kanskje ikke er rette hund for meg. Så nå ser listen

sånn ut i tilfeldig rekkefølge;

Labrador

Bearded Collie

Collie langhåret

Storpuddel

Golden

Flat Coated

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om jeg har skrevet her før jeg :) men dette er iallefall raser jeg absolutt kunne tenke meg i fremtiden, og noen som jeg må sjekke litt mer ut om passer til meg.

Boerboel

grand danois

Dalmatiner såklart

Ikke sikker om passer, men sikleobjekter:

Dobermann

Presa canario

dogo canario

amerikansk bulldog (den atletiske typen)

sloughi

(også er jeg veldig fasinert av dogo argentino, men det er jo uaktuelt uansett)

Fellesnevneren er vel at det er store, korthårede hunder. Jeg skal ha en type moloss engang, det er helt sikkert. Veksler egentlig mellom veldig elegante raser, til de mer tunge og muskuløse. Kanskje har jeg havnet litt på en mellomting nå, på en måte, ikke mynde-elegant og tynn, men likevel en rase med eleganse og litt kraftfullhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok først flytte til et sivilsert land med et noe friere lovverk enn Norge.

Og hvis jeg noen gang gjør det skal jeg definitivt ha meg en APBT.

En liten og spretten en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, herre. Det er mange! Men får ta med de som har oppmerksomheten min for øyeblikket da, og som vurderes mer eller mindre seriøst å ha i fremtiden. Har ikke den fjerneste anelse om hvilken jeg lander på, det blir uansett ikke før jeg mister en av de jeg har nå, og det er jo leeenge til! Hvis jeg tør å anskaffe flere i det hele tatt.. *sukk*

I tilfeldig rekkefølge:

Rhodesian Ridgeback

Australsk Kelpie

Tervueren

Groenendael

Boerboel

Rottweiler

Grand Danois

Berner Sennenhund

Grosser Schweizer Sennenhund

Pyreneerhund

Leonberger

Broholmer

American Akita

Dalmatiner

Beauceron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt sikkert svart før, men har sikkert endret mening om raser så.

* Sheltie skal jeg alltid ha! Har allerede begynt å planlegge nr 2, en valp etter Phoebe.

* Collie rough

* Riesenschnauzer skal jeg ha en gang!

* Sikler veldig etter schæfer, men vet ikke helt om rasen passer til meg

* Flat ocated retriever har jeg alltid likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

ØNSKELISTE

Jack Russell Terrier

Whippet

Cavalier King Charles Spaniel

Dachs

Schäfer

Golden Retriever

Papillon

Borador

Engelsk Cocker Spaniel

Shetland Sheepdog

Dobermann

Rottweiler

Tervueren

Groenendael

Laeknois

Malinois

Det er sikkert enda flere "ønskeraser" der ute. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er de jeg virkelig kunne ønske meg og ha, men noen av de passer nokk ikke til meg. :icon_confused:

Rottweiler

Golden Retriever

Clumber Spaniel

Pyreneer

Mudi

Lagotto

Dobbermann

Aussie :wub:

ehh... Kommer ikke på flere i farten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare EN hund på listen min jeg :lol:

Australian shepherd, ingen over, ingen ved siden!

Jeg har rett å slett falt for denne rasen, og jeg er 100% sikker på at dette blir min neste hund når den tid kommer!

Hoho :lol: Jeg ser dette :innocent:

Jeg var jo helt obsessed med Papillon og små hunder før jeg :lol: Mye som har forandret seg etter dette. Listen nå:

Australian Kelpie

Basenji

Det er det jeg nesten kan si sikkert at jeg skal ha (tørr ikke å si noe til tross for at de andre listene mine var så rare :icon_redface: ). Uten om dette så er det mange jeg liker og sikler på, men usikkert om det blir noe. Tiden vil vise. De er ihvertfall

Pyreneisk gjeterhund

Australian Shepherd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått gjennom tråden raskt og håper ikke jeg har skrevet i den før... :rolleyes2:

-Korthårscollie (kommer jeg nok alltid til å ha)

-Norsk buhund (artig som maskotrase og dessuten utrydningstruet)

-Langhårscollie men isåfall bare en flott og stor en av ekte amerikansk lassie-type, og pelsen må være korrekt og grov uten overdrevet mye underull for jeg er ikke så glad i pelsstell.

-Schäfer av brukshundtype

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibben har nok tatt mitt hjerte:) Men for å få en litt mer aktiv hund i tillegg, kunne jeg også tenkt meg kooikerhund og papillon/phalene.. Det er de 3 eneste rasene jeg kan se for meg at jeg vil ha i løpet av livet sånn som ting er i dag, selv om det er mange raser som er fine og kunne vært aktuelle.. Men de helt store hundene kommer jeg nok til å holde meg unna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...