Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


Marthe

Recommended Posts

Mine ønsker er blant annet:

Siberian Husky

Alaskan Malamute

Samojed

Tervueren

Groendal

Sarloos Wolfhound

Schæfer

Alaskan Klee Kai

Det er altså noen av favorittene mine.. Ja jeg liker hunder med et litt ulveliknende utseende.. :icon_redface:

Håper jo da å ende opp med en av disse rasene.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 363
  • Created
  • Siste svar

Min nr 1 og hjerterase kommer nok alltid til å være storpuddel tror jeg.

Men på realistisk ønskeliste er det følgende raser som står:

Dvergpuddel eller Bichon Havanais (en til kompis til Sølve etterhvert...)

Xoloitxcuintle (Xolo) mellomstørrelse (irriterende at de er så sjeldne..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange raser som jeg liker, men som jeg ikke kunne tenke meg å ha selv. Allergi setter også sine begrensninger. Men jeg håper at jeg får muligheten til å ha disse rasene i løpet av livet:

- Puddel (fortrinnsvis stor, men lander kanskje på mellom av praktiske årsaker)

- Portugisisk vannhund

- Lagotto

- Og enda flere havanaiser :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er realistisk at jeg vil skaffe en annen rase - jeg er veldig godt kjent med berner, og jeg er litt for lat til å sette meg tilstrekkelig inn i vilt fremmede labyrinter av linjer for å kartlegge og finne et godt eksemplar på en ny rase... Det er ingen rase som foreløpig fascinerer meg nok til at det er grunn til det, selv om mine "behov" ikke er så spesielle, er det likevel bare berner jeg vil ha.

Men jeg er litt fascinert av entlebucheren. Dog synes jeg den kan ha litt mer bjeffing enn jeg liker - usikker på om det er pga eiere som tillater det eller rasetrekk, men de jeg treffer har mer lyd enn en berner. Dessuten liker jeg jo egentlig ikke korthårspelsen, den blir du jo aldri kvitt fra klær og møbler... Dessuten oppfatter jeg at den har litt mer motor enn berner, og jeg vet ikke hvordan den da vil føle seg som en av mange i en bernerflokk (for det kommer to-tre bernere til i flokken, før jeg eventuelt vil snuse på noe annet, det jeg vil ha nå er en berner og enda en berner til) - kan jeg klare å gi den det den trenger og fortjener?

Jeg er veldig fascinert av afghansk mynde, det er det vakreste i verden, men aldri i livet om jeg vil ha en hund med et slikt pelsstell og en slik løpelyst. Den vil aldri få et godt liv hos meg. Men om noen som elsker fart og pels vil være fôrvert, kan jeg gjerne eie og vise den stolt fram på utstilling... For det er estetikk på høyt plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er det polarhundene som står aller høyest på min ønskeliste (tilfeldig rekkefølge):

- Siberian husky

- Alaskan malamute

- Grønnlandshund

- Alaskan husky

- Samojed

Også har jeg jo andre raser jeg kunne tenkt meg:

- Irsk ulvehund

- Aussie

- Jaktgolden

- Grand danois

- Tjekkislovakisk ulvehund

- Greyhound

- Schäfer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er sååå mange flotte raser! Kommer garantert til å ha flere Storpudler da selvsagt, og fargene er sølv og aprikos!

Ellers ligger setterne mitt hjerte nært..

De fleste raser( alle!) har "noe" med seg syns jeg, men her er min liste over favoritter utenom Storpuddel:

-Weimaraner( vakker jeger i herlig farge)

-Ung. Vizla( også vakker jeger i herlig farge)

-Boxer( sjarmis med lekent gemytt)

-Faraohund( spesiell og elegant)

-Grand Danois( gentle giant, vakker)

-Greyhound( mynder altså, sukk)

-Saluki( supervakker mynde)

-Korthårs Collie( gjerne merle, har alltid fasinert meg)

-Alaska Husky( hm, bastard, hehe, men fytti så mange herlige hunder, gjerne med blå øyne)

-Saarlos Ulvehund( sukk, så vakker og lik en ulv..)

-Glatthårs Foxterrier( elegant liten spreking - liker de lange snutene;-) )

-Skotsk terrier( Bare råtøffe)

-Basenji( elegant liten skapning med gørrherlige rynker i panna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Samojed (rolig, arbeidsvillig, tålmodig og svært venlig)

- Storpuddel (mørk skjokoladebrun) (glad, klok, spretten og snill)

- Bouvier (rolig, sterk, arbeidsvilig og cool)

Obs det er jo de tre jeg har!

(Puddelen er jeg fôrvert for(førerhundkandidat)

(Bouvieren er her bare for en liten stund)

Så om det skal inn flere hunder her blir det 1 Samojed eller 2

Av andre hunder jeg kunne tenkt meg

- Cocker spaniel (sjarmerende, lettlærte, badende- turkamerater)

- Groenendael (tjenestevillig , lettlært og vakker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt, kommer nå min nyeste liste i nesten tilfeldig rekkefølge :icon_confused:

Raser jeg kunne tenke meg å eie:

Portugisisk vannhund

Finsk lapphund

Buhund

Labrador

Golden Retriever (Jaktgolden)

Dansk Svensk Gårdshund

Engelsk springer spaniel

Groendal

Whippet

Puddel (storpuddel og dverg)

Islandsk fårehund

Herlige, men uaktuelle raser på dette tidspunkt:

Alaska Malamute

Siberian Husky

Grønnlandshund

Samojed

Holy crap! Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å bestemme meg neste gang jeg skal ha hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt, kommer nå min nyeste liste i nesten tilfeldig rekkefølge :icon_confused:

Raser jeg kunne tenke meg å eie:

Portugisisk vannhund

Finsk lapphund

Buhund

Labrador

Golden Retriever

Dansk Svensk Gårdshund

Engelsk springer spaniel

Groendal

Whippet

Puddel (storpuddel og dverg)

Islandsk fårehund

Herlige, men uaktuelle raser på dette tidspunkt:

Alaska Malamute

Siberian Husky

Grønnlandshund

Samojed

Holy crap! Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å bestemme meg neste gang jeg skal ha hund...

Kjøp én av hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

1. Collie langhåret

2. Bearded collie

Ønsker en myk og forsiktig hund, som knytter seg veldig til eieren. Så er veldig glad i Collien.

Skal ikke skaffe meg en Jack Russell igjen. Men har så smått begynt å skikke på flere raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Mops!

2. Jeg har falt SÅ for Aussie.. For å være ekstra sær.. blue merle uten tan tegninger..

3. Rottweiler

4. GD

5. Japanese Chin eller Papillon

6. Savner ekstremt min blanding mellom Rottweiler/irsk setter også.. :)

7. Dverg Pischer black/tan

Denne listen er jo sånn jeg vil ha..

Men kommer ikke til å kjøpe alle sånn "for jeg har lyst på"

Får se på livsforholdene etterhvert så jeg blir "stor" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Dalmatiner, kan ikke forestille meg livet uten en i hus.

2. Grand Danois

3. Boerboel

Når alt kommer til alt er det vel disse rasene jeg kunne gått hen å skaffet meg, som det sto imellom da jeg skulle velge hund nå. Men er jo mange andre raser som frister stort, men som ikke er for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åå, jeg vet ikke om jeg husker å nevne alle i farta, men... Øverste listen er de hunden jeg vil haaaa, og nedeste er listen med hunder som heller ikke hadde vært så verst.

Italiensk spinone (første rasen jeg falt for når jeg skulle kjøpe hund, men fant ingen oppdrettere. Som jeg så klart er glad for nå når jeg har Tapper som er helt herlig)

Sheltie (må jo nesten nevnes!)

Collie (helst langhåret, men ikke korthåret er ikke utelukket)

Berner sennen (de er så flotte...ser med lange øyne på den jeg går forbi nesten hver morgen)

Chihuahua (synes de er stilige. og det har ikkeno å gjøre med å det er mote)

Clumber spaniel (vet ikke hvorfor, synes de virker så godmodige)

Puddel

Border terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...