Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


Marthe

Recommended Posts

Dansk Svensk Gårdshund

Hollandsk Gjeterhund

Papillon (fått øya opp for den)

Spansk Vannhund

Lite påvirket av nabobikkjene da, neeeeida :rolleyes:

Hollandsk står enda som en sånn "utopi", neste hund skal derimot være en labrador i siberian huskyklær. Hahaha.

Hadde det bare vært en hunderase med Huskypels, Labradorpsyken og garanti for at den kom på innkalling uten å drepe, spise dritt eller overfalle andre hunder i glede. Da hadde den vært på lista for reals. Blir nok en Labrador til, uten tvil :wub: Evt en jaktgolden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 363
  • Created
  • Siste svar
Trodde jeg hadde skrevet i denne tråden tidligere, men det må visst ha vært en annen.. :wub:

Min liste ser sånn ut:

En til groenendael

Malinois - men nå som jeg har blitt så babysjuk og ønsker familie, blir det nok ingenting av da jeg ikke føler at alle maller er til å stole på i alle situasjoner og det blir mye å passe på dersom man skal ha unger i tillegg.

Hollandsk gjeterhund - litt samme som over, de høres ut til å være litt ustabile når det gjelder gemytt.

Schäfer fra brukslinjer, og her har jeg faktisk ønske om farge.. :D Den bør være grå eller sort. :D

Korthåret vorsteher - den må være en Varja-kopi.. (savner henne)

Jauda, gauda, her har det skjedd litt siden sist. Mallen kommer nok ALDRI til å sette sine bein i mitt hus, det samme gjelder HH.

Ny liste:

En til groenendael

Dobermann

Australsk Kelpie

Vorsteher, korthåret kommer nok alltid til å stå på listen min tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lang ønskeliste for øyeblikket, men det kommer jo veldig ann på. Jeg skal holde meg til de små for det meste.

Basenji (kommer ann på om jeg har tid)

Boston terrier kunne kanskje vært noe

Chihuahua (kommer ann på om jeg fortsatt vil drive med agility, det er nok ikke helt sporten for chi)

Dvergpincher

Norsk lundehund virker spennende

Papillon står fortsatt

Whippet er puttet på etter nydelige bilder fra Tonje sine og KristinH sine valper

I tillegg så er jeg utrolig fasinert av Staffordshire bull terrier, men om det blir noe av grunnet størrelse og krefter, vet jeg ikke. Lenge til neste hund foreløpig ihvertfall.

Okei, den var ikke så lang, men lang nok. Når jeg har så mange valg, men så få hunder som har plass når jeg skal ha 1 hund om gangen så er det en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet her flere ganger før, men her kommer altså min mest reelle liste til nå.

Korthåret Collie (blue merle og tric. Tisper)

Langhåret Collie (Ønsker meg etterhvert en skikkelig amerikaner)

Shetland Sheepdog (Igjen er det amerikaneren jeg ønsker meg, grunnet kropp og gemytt. Farge: blue merle & sobel. Kjønn: tispe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mye fint man kan velge i.

De rasene jeg virkelig kunne tenkt meg er:

Border Collie ( blue merle/ rød og hvit)

Toller

Welsh springer spaniel

Australian shepherd

Når jeg flytter litt mer landlig, og bedre råd så skal jeg vurdere å ha et to hunder av enten:

-Samojed

-Siberian husky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da får jeg komme med min liste også.

De er i rekkefølge :)

1. Labrador

2. Rottweiler

3. Staffordshire bull terrier

4. Irsk ulvehund

5. Newfoundlandshund

Kunne IKKE tenkt meg nakenhund, puddel, setter, dachs eller border collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fra før av to Staffordshire bull terriere, og kommer alltid til å ville ha det tror jeg!

Men dersom jeg skulle valgt noen andre raser tror jeg det ville blitt Dansk-svensk gårdshund, (mellom)Pinscher, Boxer eller kanskje noe heeelt annet. Kjenner i grunn ingen andre raser enn den jeg har, så det er ut ifra hva jeg har lest. :)

Eneste rasene jeg "kjenner" til er søsteren min som hadde Beauceron (skrev jeg det riktig...?) og Border collie. Kunne aldri tenkt meg det, rett og slett fordi de er aaaltfor energiske for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
- Sheltie

- Svensk/finsk lapphund

- Australian Cattledog

- Pomerian

- Whippet

- Belgisk fårehund - tervuren

- Boxer

- Australian Sheperd

- Dobberman

- Golden Retriver

- Border Collie

- Grand Danois

- Langhåret Schæfer

- Schnauser

Forandret seg til (tilfeldig rekkefølge):

- Korthår Collie

- Saluki

- Whippet

- Aussie

- Kelpie

- Siberian Husky

- Alaskan Malamute

- Lapsk Vallhund

- Finsk Lapphundit

- Islandsk Fårehund

- Groendael

- Tervuren

- Malle

- Schæfer

- Hvit gjeterhund - langhår

- Boxer

- Staffordshire Bull Terrier

- Irsk Ulvehund

- Pomerian

- Border Collie

- Toller

Kommet litt fler på listen, og noen har forsvunnet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min reele liste ser vel sånn ut for øyeblikket, er vel egentlig de to rasene jeg har mest lyst på og som jeg regner med kommer i hus i fremtiden :

Chihuahua

Schäfer av brukslinjer

Enkelt og greit :P Kunne sikkert ha skrevet tjue raser som jeg kunne ha tenkt meg en gang, men er disse to det faller tilbake på hele tiden :P

Hadde jeg valgt kun etter utseende ville jeg ha hatt boxer/rottweiler blanding, dog med Turbo sin oppførsel nå i voksen alder og hvis jeg kunne hoppet over ungdomstida hans :( Så det er ekstremt lite realistisk hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE(Aya @ 11:00 - 27.02.2006) *

-Toller (tipper min neste hund blir det)

-Belger, Terv eller groenen

-Papillon

-En knallfin bruksschäfer

QUOTE(Aya @ 19:07 - 16.06.2008) *

Festlig! Vel- siden dette ble skrevet har jeg hatt to bordere+en sheltie, og toller er helt avskrevet. Belger er fremdeles høyt på listen, Papillon blir det nok en eller annen gang, men ikke i nærmeste fremtid. Neste hunden håper og tror jeg at blir en Schäferhund, men dette er også langt frem i tid. Så min ønskeliste blir:

- Scäferhund

- Belger (terv/gronnis)

- Korthårscollie

Kan jeg få moderere meg litt igjen? Jeg er fremdeles fryktelig glad i både Schäferhund, belger, korthårscollie med mer, men den neste hunden blir nok også en BC vil jeg tro ... Det er min rase, det!

... Og på grunn av sykdom på mine elskede ulljagere, blir det ikke BC som neste hund. (Det har jeg sagt før, men denne gangen er jeg ganske så sikker). Så min liste blir herved:

- Groenendael (en rase jeg snuser mye på som neste hund)

- Schäferhund fra brukslinjer (men jeg blir redd for sykdom her også ...)

- BC (hva er livet uten en eller annen stirrer? Bordere må man ha!)

Disse tre rasene er de mest aktuelle på nåværende tidspunkt, men jeg har også andre raser jeg elsker, og som kanskje skal i hus en gang, om livssituasjonen min passer slik:

- Korthåret Collie (sjarmtrollene sine det!)

- Greyhound (jeg synes myndene er fantastiske dyr)

- Gordon Setter (har hatt fuglis før, og synes de har noen herlig positive, enkle små hoder)

- Sheltie (Selv om jeg har tidenes mest bråkete Sheltie nå, så har jeg kanskje aldri hatt en så sjarmerende og liketil hund heller. Hun kan være med over alt, får plass over alt, er lydig og lett-trent. Men jeg synes de har for lite drive til at det er en hund jeg vil ha som enehund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har skrevet i en lingnende tråd tidligere, men fant ikke meg selv, så jeg får lag en liste :P

Har tenkt mye på en eventuell hund nr 2 i det siste, og siden mannen mener vi ikke kan ha to store hunder pga plass og økonomi (ikke heeeelt enig i hans argumenter her men ok..) så oprerer jeg på en måte med to lister. En realistisk liste og en litt urealistisk liste :(

Her framstår de i prioritert rekkefølge:

Realistisk liste

1. Jack russel terrier (god gammel favoritt)

2. Dverpincher (syns de er så flotte og sjarmerende, store hunder i liten kropp på en måte)

3. Pincher (Mellom da altså, syns disse også er flotte)

4. Basenji (har sette myyyeee på denne rasen og er bare blitt så sjarmert, men er usikker med tanke på treningsdelen)

5. Aussie (Denne vakler mellom realistisk og urealistisk liste. Er veldig interessert i aussie, tror den rasen vil passe mine behov godt samt at de er jo ufattelig vakre hunder)

Urealistisk liste

1. En til Rottweiler (Det jeg ønsker meg mest egentlig, men respekterer min bedre halvdels argumenter her)

2. Berner sennen (Drømt om siden jeg var liten! Flotte, vakre, voffser)

3. Boerboel (Er blitt så forelsket i denne rasen i det siste)

4. Schäfer av brukslinjer (Litt usikker, men blir jo fristet når man ser en slik hund "i action" for å si det sånn)

Klarer ikke å bestemme meg for en nr 5 på den siste listen. Er egentlig ganske forskjellige disse rasene, men har i grunnen innstilt meg på at en neste hund kanskje blir en liten/mellomstor hund som jeg kan trene både agility med men som må være minst like utholden og turglad som min rottis :P Så setter jeg et visst krav til hvor trenbar hunden skal være.. Er blitt veldig vandt til lettlært og oppmerksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempemange flotte hunderaser.

De jeg skal ha: Først: Whippet :(

Så: Bruksschæfer (barna er blitt større og mamma trener og konkurrerer :P )

Også: Malle

Når jeg er gammel: Pomme :P

De jeg synes er vakre : Alaskan Malamute

Dobbermann

RR

Holl.gj.hund korthåret

Hvit gjeterhund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si som Jeanette skrev litt tidligere; det er utrolig morsomt å se igjennom lista (spesielt fra starten i 06) og se hva folk har fått seg som nummer to. Selv har jeg fått meg en aussie til (som selvfølgelig stod på lista før).

Raser jeg har vurdert, og som jeg kan tenke meg å ha;

-Lapsk Vallhund

-Chesapeak

-Toller

-Kelpie

-Riesen

-belger (sort, lakke eller malle)

-Hollender

-Beauceron

Så skal jeg ha meg en fuglehund en gang i fremtiden, og da blir det Vorsteh, grosser münsterlander eller evt gordonsetter av "gammel" type...

Ellers så topper jo aussie og al.husky lista;)

Denne må derimot forandres litt, tre år etter og mye har skjedd :)

Jeg gikk noen runder med meg selv i 07/08 ang neste rase, og fant ut at listen nok vil se noe sånn her ut:

- Aussie (så lenge jeg finner noe som, for meg, virker bra arbeidsmessig så er det aussie jeg liker aller best. (dvs ikke show :D ) )

- Schäfer, brukslinjer

- Riesen, brukslinjer

- Belger i en eller annen fasong, også brukslinjer

Om jeg slutter å brenne for bruksen og blir jakt- og/eller hundekjørergal igjen så må det bli en stående fuglehund og/eller noen al.huskyer i/utenfor hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange raser jeg har lyst på, men disse er på den reelle listen, i tilfeldig rekkefølge:

*Doberman

*Groenendael (én til)

*Riesenschnauzer (sort)

*Kelpie

*Tervueren

*Border Collie

En del små raser er på listen min som rene kosehunder, men det blir veldig langt frem i tid.

Neste hund skal nemlig bli enda en konkurransehund av typisk brukshundsrase. Men det er vanskelig å velge... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller ( blir neste hund :D )

Korthåret Vorsteh

Siberian Husky

Riesenschnauzer

Dvergpincher

*flire* lurer på hva jeg tenkte på da jeg skrev DP på lista? Velvel, morsomt å se hva jeg skrev for 3 år siden. Har siden da ikke bare fått meg en toller, men to. Og det ser jaggu ut til at det blir tollere i huset her i ganske mange år fremover. Jeg har blitt helfrelst på jakt, og tollere er en type hund som jeg liker. Korthåret vorsteh får bli om jeg skal ha stående fuglis. Siberian husky er utrolig vakre, og de jeg kjenner er herlige hunder, men de passer ikke til mine ønsker for hundeholdet. Riesen liker jeg fortsatt, men de blir for store og skal jeg ha hund til bruks så er det andre raser som står langt foran på lista. DP er uaktuelt. :)

Ny liste:

Toller

Jaktlabrador (er ikke helt fan av lab. utseendemessig, men interessen for jakt med retriever har blitt såpass stor at om jeg skal vekk fra tolleren, så tror jeg det blir labrador fra jaktlinjer. Eventuelt jaktgolden).

Australsk kelpie

Australian cattledog - dog er det meget tvilsomt at det kommer noe sånt i hus, jeg syns de er knalltøffe men jeg vil heller ha kelpie om jeg skal ha noe annet enn retriever. Jeg liker dem bedre, og de passer meg bedre.

Vorsteh - om jeg skal ha stående fuglehund. Tror ikke det blir å skje, men hvisomatte. :)

Så får vi se hva jeg sier om tre år igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...