Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

Det er da ikke noe forbud mot å kjøpe kupperte hunder.Det er heller ingen lov som forbyr deg å eie en kuppert hund. De blir også omregistrert til NKK når de kommer til Norge.

Jeg har kuppert hund fordi det er slik jeg mener dobermann skal være. Jeg syntes den er penere og stiligere.

At en hund blir en "burhund" hele liver er faktisk mye værre i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

At noe kan sitte å si at kupering er dyreplageri uten å se på hva slags hund de selv egentlig har.

Det er utrolig mange raser i dag som sliter så mye at de egentlig ikke burde vert i livet,da mener jeg sliter med alvorlige plager som gjør at hunden har det forferdelig vondt.

Noen på grunn av at de er krympet ned noen forde de ikke lengre har pels, det er fryktelig menge andre ting å.

Tenker disse hunde eierne over at bare det å la hunden vere i live er dyreplageri..?

Tenker de over hvor smertefullt det er for hunden å leve bare fordi noen ville ha en veske hund...?

Jeg syns det er dyreplageri å avle frem hunder med deformiteter som hindrer deres naturlige utfoldelse og jeg syns det tragisk med hunder som lever livet sitt som motetilbehør. Jeg blir gjerne med på en diskusjon om dette, men det er ikke det som er tema i denne diskusjonen. Det går an å være i mot ekstremavl og kupering samtidig - faktisk er det svært vanlig!

Og når det gjelder hunder som motetilbehør - er det ikke det hunden blir når man går så langt som til å skjære i den for å få den penere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg Loke,men i Danmark er jakthunder unntatt fra halekupperingsforbudet,men det er forbudt å fjerne sporer på hunder i Danmark.

Tilmed jeg har mått til dyrlegen med min tidligere tispe fordi ulveklørne blødde når hun gikk i skogen og dette var en retriever blanding og vi driver ikke jakt.Vi valgte å ikke fjerne de da, vi bare klipte de helt ned og bandasjerte de en periode.Men hadde det skjedd en gang til så hadde vi fått de fjernet. På Loke må jeg også kanskje fjerne de fordi de er løse og henger seg fast i alt mulig, noe som er ubehaglig og medfører risiko for at de blir rivd av. Ulveklørne blir vel som oftest fjernet av dyrevernmessige hensyn. Det blir ikke ørene og halen stort sett. Danmark kan ikke jeg svare for, jeg er ikke dansk og jeg vet/bryr meg ikke om reglene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke gitt deg en konkret grunn da ?? Og ikke lov ?? Det ER faktisk lovlig!! Ikke fei alle under en kam. :)

Skal jeg gi deg min konkrete grunn? Fordi jeg synes det er penest og greiest kupert. Så enkelt er det for min del.

Auda, stått opp med feil ben i dag? Var da ikke noe angrep av noe slag. Synes bare det er et litt fattig argument. Ok, du synes det er penest, og den kan jeg godt med på. Hva mener du med greiest?

Jeg må beklage at jeg sa feil ang. loven.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe forbud mot å kjøpe kupperte hunder.Det er heller ingen lov som forbyr deg å eie en kuppert hund. De blir også omregistrert til NKK når de kommer til Norge.

Jeg har kuppert hund fordi det er slik jeg mener dobermann skal være. Jeg syntes den er penere og stiligere.

At en hund blir en "burhund" hele liver er faktisk mye værre i mine øyne.

Jeg tok feil ang lover, beklager det. Dere skal ha for at dere sier at det er penest :)

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phø! Det er da mye værre å ha en liten hund i veske og med øyne som kanskje en vakker dag popper ut :)

Mvh

Margrete

Når denne lille hunden faktisk tisser på seg,og gjør fra seg i denne lille vesken, så er det det ja!! De stakkars dyrene er i disse veskene så mange timer i strekk at de ikke klarer å holde seg lenger! Min hund har hatt noen DAGER med litt kløe,på grunn av en tynn sårskorpe som har grodd. Han får være ute mange timer for dagen,og trenger ikke gå på do inne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var vel at det var et motetilbehør, ikke hvorvidt hvem av disse som led mest :)

Det poenget mistet jeg.

En dobermann er ikke et motetilbehør, det er en brukshund. Det er det den er avlet frem til,og det er derfor den er blitt kupert.Den lider ikke,og er kvadratisk bygget slik at den tåler mye,og er ikke for stor så den får problemer med å jobbe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det poenget mistet jeg.

En dobermann er ikke et motetilbehør, det er en brukshund. Det er det den er avlet frem til,og det er derfor den er blitt kupert.Den lider ikke,og er kvadratisk bygget slik at den tåler mye,og er ikke for stor så den får problemer med å jobbe heller.

Ok, det vet jeg. Men trenger den å ha kupert hale og ører for å bli en god brukshund? Du sa jo selv at du synes det var pent, så om rasen ikke er en motehund, men pen med kuperte ører som egentlig ikke har noe å si for brukskvaliteten... hva sitter vi igjen med da? :) Igjen, jeg har ikke sagt noe om å lide. Jeg var i utgangspunktet ute etter å vite hvorfor jeg. Det har jeg jo fått et svar på, så for min del trekker jeg meg. Håper bare å få et svar på om dobber'n blir en bedre brukshund med kuperte ører og hale.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett en del på kupering av mennesker( ja dette er mer å mer vanlig å er det nye innen krops justeringer).

Det som er sikkert er at disse menneskene som har gjort dette ikke kan fortelle om smerter eller balanse problemer. å som jeg veit så har hunden en mye høyere smerteterskel å vil mest sansynlig merke lite eller ingenting.

Det er svert sjeldent man kan se på mennesker å sammenligne men smerte er en universl ting som alle føler men på forkjellige måter. (vi mennesker er muligens de svakeste sånn sett å kjenner vi så lite så tviler jeg på at hunden pines på noen måter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett en del på kupering av mennesker( ja dette er mer å mer vanlig å er det nye innen krops justeringer).

Det som er sikkert er at disse menneskene som har gjort dette ikke kan fortelle om smerter eller balanse problemer. å som jeg veit så har hunden en mye høyere smerteterskel å vil mest sansynlig merke lite eller ingenting.

Det er svert sjeldent man kan se på mennesker å sammenligne men smerte er en universl ting som alle føler men på forkjellige måter. (vi mennesker er muligens de svakeste sånn sett å kjenner vi så lite så tviler jeg på at hunden pines på noen måter)

Hvordan kan du sammenligne hunder og mennesker? Mennesker har da ikke haler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dobermann er ikke et motetilbehør, det er en brukshund. Det er det den er avlet frem til,og det er derfor den er blitt kupert.Den lider ikke,og er kvadratisk bygget slik at den tåler mye,og er ikke for stor så den får problemer med å jobbe heller.

Jeg lurer også på hvorfor en hund blir en bedre brukshund av å bli kupert...

Min hund har hatt noen DAGER med litt kløe,på grunn av en tynn sårskorpe som har grodd.

Tja, og fullstendig unødvendig det og, sett fra hundens synspunkt..

Jeg mener vi ikke har noen rett til å påføre hunder smerte, når den eneste grunnen faktisk er at vi syntes det er så "fint og flott"..Hvis det er så utrolig viktig, kunne man ha avlet dem frem med naturlig stumphale/opprettstående ører..Ikke noe enkelt prosjekt, men det var noen som sa at doberman hadde blitt kupert i 130 år, og på den tiden burde man ha klart å få frem noen dobere med ståører også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett en del på kupering av mennesker( ja dette er mer å mer vanlig å er det nye innen krops justeringer).

Det som er sikkert er at disse menneskene som har gjort dette ikke kan fortelle om smerter eller balanse problemer. å som jeg veit så har hunden en mye høyere smerteterskel å vil mest sansynlig merke lite eller ingenting.

Det er svert sjeldent man kan se på mennesker å sammenligne men smerte er en universl ting som alle føler men på forkjellige måter. (vi mennesker er muligens de svakeste sånn sett å kjenner vi så lite så tviler jeg på at hunden pines på noen måter)

Kan du forklare meg hvordan man kuperer mennesker? Har sett noen bilder av folk som er født med en halelignende utvekst, men det var ekstremt sjeldent så vidt jeg skjønte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du prater om bodymod Santo så har kompisen min gjort det og det gjorde vondt.Han skar av litt av øret.Han har også tattiser over hele kroppen, scarification på brystkassen,piercinger her og der, strekt hull i øreflippen mm så han har ikke lav smerteterskel.Jeg har forøvrig også tattis og har/hadde piercinger her og der (kunststudent :rolleyes: ), men jeg ville aldri vurdert å utsette bikkja mi for noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjon eller mote?

Det har vært/er tradisjon i mange kulturer, men har nå blitt en slags mote for min kjære venn Tommy og vennene hans..(Type:jobber som rigger og liker musikk og øl :icon_redface: )

Veldig snill stor mann som ser livsfarlig ut for uinvidde og har "kuperte" ører.

Og som er i mot kupering på hunder.(noen mente han burde gjøre det med rottis/vhorster blandingen sin :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Loke som først blandet inn babyer og smerte.

Og hvordan i all verden kan dere påstå at hunden har det så vont som dere vil ha det til? Loke blåser i reglene i Danmark,så hvorfor ikke blåse i reglende i de land hvor det er lov å kuppere også.Eller består disse landene kun av dyreplagere? Fordi det er andre hunder enn jakthunder som tillates kuppert?

Mine dobermenn har sporer,og trener bruks og spor uten at de skader seg.

Og jeg har faktisk sett en kuppert Cavalier (for mange år siden) Den var selvfølgelig kuppert pga. skade,og jeg møtte den med eier i Arvika i Sverige.

Og JA, jeg tror hunden min har det like bra (kanskje bedre) med en kuppert hale. Den har da ivertfall ikke en lang ting bak som den slår inn i trær osv. :icon_redface: Og for å være helt ærlig,så tror jeg ikke hundene mine vet at de er ørekuppert(eller halekuppert for den sakts skyld)

Og helt klart har den det bedre med kupperte ører. Reisningen blir flott og den ser mere edel ut. I tilleg ser min hanne helt yndig ut når han skakker på hodet og legger sine nydlige kupperte ører bakover (når det er noe han vil) Og til de som lurer,så har jeg selvfølgelig aldri hatt en ukkupert dobermannhanne (og vil aldri ha det heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og helt klart har den det bedre med kupperte ører. Reisningen blir flott og den ser mere edel ut. I tilleg ser min hanne helt yndig ut når han skakker på hodet og legger sine nydlige kupperte ører bakover (når det er noe han vil)

Den skjønte jeg ikke helt..Han har det bedre med kuperte ører, fordi han ser så yndig ut? Kan godt hende du har rett, jeg ante bare ikke at hunder har det bedre når de ser yndige ut jeg... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at jeg har vært med på opp i mot 100 halekupperinger (eller flere )i Har aldri vært borte i infeksjoner.

Dere som er så opptatt av at hunder ikke skal fjerne noe,og at politikerne tenker på dyras ve og vel, hvorfor er det tillatt å fjerne sporer (ulveklør)i Norge? I flere land hvor det er lov å hale/ørekuppere (bl.annet i Polen ) er dette forbudt.

Det blir jo ikke infeksjoner hvis man holder det rent, så enkelt er jo det. Og det med infeksjoner er vel bare et lite kreativt argument for de som er mot kupering.

Når det gjelder å fjerne ulveklør så burde jo dette være like smertefullt for valpen, og valpen burde være like utsatt for infeksjoner her, men det nevnes visst aldri noe om det når det kommer til diskusjon om for og i mot kupering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så opptatt av at hunder ikke skal fjerne noe,og at politikerne tenker på dyras ve og vel, hvorfor er det tillatt å fjerne sporer (ulveklør)i Norge? I flere land hvor det er lov å hale/ørekuppere (bl.annet i Polen ) er dette forbudt.

Skjønner egentlig ikke at dette kan sammenlignes. Kupering av ører er vel i hovedsak ment som et inngrep for ytterligere skjønnhet hos rasen. Fjerning av ulveklør, mener i alle fall jeg, er et inngrep man gjør for faktisk å skåne hunden for eventuelle plager senere. I dag som hundene blir brukt til blandt annet agility, tror ikke jeg ulveklør er til nytte for hunden, men heller "i veien".

Ser jo at noen bruker bedre lufttilgang til ørene som et argument for ørekupering, men jeg har liten tro på at mange ørekuperte hunder kuperes for ørenes skyld. De fleste legger vel skjønnhet til grunn for et slikt inngrep?

Forøvrig er jeg i mot kupering av alle raser. Grunnene er ikke så mange, men min mening er så den fordi jeg mener at det å fikse på utseendet ikke er noe verken mennesker eller hunder behøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...