Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

Nei det var det ikke da jeg ikke nevnte enkel personer men NORGE= politikerne som bestemmer loven! Det er ikke diskriminering

Men hvis vi går og klager på Polen som land, og ikke enkeltpersoner - så er det diskriminering (fordi der kommer du fra)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Men hvis vi går og klager på Polen som land, og ikke enkeltpersoner - så er det diskriminering (fordi der kommer du fra)?

Jeg er ikke fra polen! har aldri vert i polen jeg . vet ikke helt hvor du har det fra. Og igjen ja jeg synes det er veldig dobbeltmoral her i norge. Og det har ingenting med hvilket land jeg er fra (hadde synes det samme om jeg var fra norge og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var det ikke da jeg ikke nevnte enkel personer men NORGE= politikerne som bestemmer loven! Det er ikke diskriminering

Du er lei av at Norske FOLK...

Finner meg ikke ie at et LITE land som Norge skal gå og snakke dritt om land som er større enn de..

Vel,så i dine øyne er Norge et minoritets land? Og bør derfor ikke ha noen rett til og mene noe om land som er større?

Og da du sier det Norske folk drar du alle over en kam! Du sier her nøyaktig det samme du er så sinna på enkelte andre brukere sier om utlendinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Politikerne bestemmer".... eh, de stemmer over anbefalinger som de får fra sine fagfolk på området gjennom departementer/direktorater. Altså veterinærer og eksperter på dyrehelse og dyrevelferd.

Og det er altså en europeisk konvensjon som mange land har undertegnet på. Og ifølge min ene kilde, angitt ovenfor, så HAR Polen faktisk et forbud - men det er det visst ingen som gidder å håndheve. Eller er det diskriminering å påpeke det også?

Som EU-land vil nok flere av de østeuropeiske komme etter etterhvert, nå som de er medlemmer. Og bare les her, fra Dyrevernalliansens hjemmeside:

"DYR IKKE LENGER "TING" I EU

I EU har dyr fått formell juridisk status som "følende vesener". Rettsendringen trådte i kraft i EU allerede i 1999. Norge ligger etter: Etter dyrevernloven har dyr fremdeles juridisk status som "ting".

I norsk rett er det ingen juridisk forskjell på en hund og en hagestol. I EU, derimot, anerkjennes forskjellen på levende dyr og gjenstander. EUs vedtak er fastslått i en protokoll som er knyttet direkte til Amsterdam-traktaten.

Hensikten med protokollen er at EU ønsker å sikre bedret vern av og respekt for velferden til dyr. Dette fastslås innledningsvis i traktaten, som er direkte knyttet opp til Amsterdamavtalen og dermed det juridiske grunnlaget for hele EU-unionen.

EUs dyrevern-traktat er praktisk rettet, og nevner at EU skal ta hensyn til dyrs velferdsbehov ved utformingen av landbrukspolitikk, transportpolitikk, indre marked og forskning. Det fremkommer videre at EU, ved utformingen av dyrevernpolitikken, vil respektere særegne tradisjoner og regler i de enkelte medlemslandene.

I tillegg til dyrevern-protokollen har EU i dag et omfattende regelverk om dyrevern. Flere forskjellige regelsett gir bindende bestemmelser om transport, slakting, husdyr, forsøksdyr og flere andre temaer.

Gjennom EØS-avtalen er Norge forpliktet til å implementere EUs regelverk på de fleste områder innen dyrevern."

Så jeg tror vi kommer til å se sterkere fokus, og strengere regler etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Norsk medlemskap i EU kan dere lage en egen diskusjon om under Alt Mulig nederst på forumet feks :D Her diskuteres det, for dem som har begynt å få svømmende øyne av alt som er skrevet nå, temaet Kupering av hund i utlandet.
You missed the point, dear :D

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg er en selvfølglighet i og med at dobermann er en kuperingsrase og jeg har hatt rasen i mange,mange år. Noe som jeg trodde var kommet klart frem av innleggene mine.

Hva du syntes og mener får ikke meg til å forandre mening . Så lenge jeg klarer å holde meg på bena å gå turer med hund ,vil jeg alltid ha en helkupert dobbis. Regner med at det blir til jeg er over 80 :D

Selv om jeg mange ganger føler meg gammel,så er det noen tiår :D

Eh? I Norge ble ørekupering forbudt ved lov i 1977.

Så, enten er du hauggammal, eller så har du kanskje vært på kuperingsturneer rundt om i verden for å få med deg amputasjonene?

Merkelig hobby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dere blir vel glade om det blir dette programmet om plastisk kirurgi på hunder i norge også? SÅ kan dere melde på hundene deres, og operer dem i hue og ræ*a, så blir de så pene så! For det er tydeligvis veeeeldig viktig for dere :D jålete, kan vel heller få dere små søte veskehunder med råååsa gensere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at den stakkeren som startet tråden sikkert har fått de svar han/henne trengte.

Dette er bare tull.

Det er jo ikke tull, det kommer bare informasjon på bordet fra begge kanter, ingen har vondt av å bli litt opplyst, så er det jo opp til hver enkelt å ta det til seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi nu se, slik jeg leser og tolker loven så er det ikke lov å gjøre det her i landet.

(Jfr. tidlegare lover 21 juni 1929 nr. 7 og 7 juni 1935 nr. 13. Jfr. EØS-avtalen vedlegg I kapittel 9 nr. 6 (dir 98/58 ).

) Trekker herved tilbake mine beklagelser ang. feil jeg trodde jeg hadde tatt, da det viser seg at jeg faktisk har rett.

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. Departementet kan gje føresegn med forbod mot å kastrera gris.

2. å stubba øyre eller hale og å stilla ut noko dyr som har fått stubba øyre eller hale etter at denne lova tok til å gjelda. Øyremerking er likevel lovleg når det ikkje vert teke bort meir enn 1/3 av øyret. Departementet kan gjeva føresegner som på nærare vilkår gjer unntak frå forbodet når det gjeld stubbing av hale på gris dersom stubbing trengst av omsyn til dyra, og føresegner som på nærare vilkår gjer unntak frå forbodet mot å stilla ut hund med stubba hale.

3. å setja ring i trynet på gris eller å nytta andre pinefulle åtgjerder for å hindra at han rotar i jorda. Veterinær kan likevel setja ring i trynet på gris, etter føresegner gjeve av departementet, når bruksgrunnar gjer at det trengst,

4. å fjerna horn på dyr. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet når det gjeld tamrein. Departementet kan også gjeva føresegner som på nærare vilkår gjev veterinær høve til å fjerna hornanlegg på andre dyr når dei er yngre enn 6 veker, og, i serlege høve, horn på dyr som er eldre enn 6 veker,

5. å klyppa eller brenna nebbet på fjørfe. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet,

6. å klyppa kammen på fjørfe,

7. å taka bort stemmebanda på hund.

Mvh

Margrete

Hvorfor i alle dager gir du meg disse paragrafene ? Jeg har ikke gjort noe ulovlig! Det du så fint siterer er norsk lov...ikke Spansk.

Endret av Mod:

§1.3

Tegnsetting, bruk av store bokstaver og språk skal være innenfor rimelighetens grenser. Mer enn 2 utropstegn, spørsmålstegn etc. etter hverandre, [---] fører til at posten slettes umiddelbart.

Vennligst ikke la det gjenta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...jeg synes den var å dra det litt langt...Jeg tviler ikke på at Calina er like glad i Odin som jeg er i Loke og hun har da mye mer peiling på hund en meg. (jeg kan tilmed innrømme at Odin er griselekker) MEN jeg er uenig i argumentene for å kupere og jeg synes de bærer preg av litt skylappe mentalitet...

Dolcevita vet jeg intet om og Santo orker jeg ikke spekulere i...Men jeg antar de er glade i hundene de og liksom..

TAKK. Der sparte du meg for et laaangt innlegg Loke. :D

*sitte på hendene mine for å ikke si alt jeg mener nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar av Lotta!

For det er pussig hvorfor kuperingstilhengerne hele tiden skal minimere inngrepets størrelse, eventuelle konsekvenser, hvor mye man er villig til å avstå fra (å kunne delta på NOEN som helst prøve, utstilling, test el.l), og så videre - og heller gå til motangrep og snakke om dobbeltmoral etc.

Huh ??? Jeg kan da vitterlig delta på alt hva jeg vil av utstillinger og prøver og gud hvet hva m jeg vil med min hund!

Kun fordi om det ikke er lov i Norge, så betyr ikke det at resten av verden har det forbudet. :D

Og ja - det ER mye dobbeltmral ute og går!!!

Men fra hvem - ja - ikke kuperingstilhengerene hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg har blitt mye mer imot kupering enn jeg var før jeg leste denne tråden..Jeg hadde av en eller annen grunn innbilt meg at det faktisk eksisterte noen form for fornuftige grunner for kupering, men de eneste argumentene dere kommer med er at det er fint, og Dolcevita sier at det gjør at hun er gladere i hunden sin..I mine ører høres denne argumentasjonen rimelig syk ut..Ingen har heller klart å forklare hvorfor en kupert doberman er en bedre brukshund, tross at mange har spurt om det..

Og nå spør JEG - hvor i mitt innlegg sier jeg at en dobber blir en bedre brukshund av å være kupert ?????

JEG sa at en dobber er en brukshund,og at det er det den er avlet frem til! Den er blitt kupert av samme grunner som andre kuperingsraser!

Og at noen blir mer glad i hunden sin fordi den er kupert - du må lære deg å lese korrekt - det ble sagt at SIDEN hunden var kupert, fikk den er bedre utrykk,som eier syns var søtt - det kan jeg godt forstå - men det har ingenting med å være mer glad i hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå spør JEG - hvor i mitt innlegg sier jeg at en dobber blir en bedre brukshund av å være kupert ?????

JEG sa at en dobber er en brukshund,og at det er det den er avlet frem til! Den er blitt kupert av samme grunner som andre kuperingsraser!

Og at noen blir mer glad i hunden sin fordi den er kupert - du må lære deg å lese korrekt - det ble sagt at SIDEN hunden var kupert, fikk den er bedre utrykk,som eier syns var søtt - det kan jeg godt forstå - men det har ingenting med å være mer glad i hunden sin.

Du sier at grunnen til at dobberen ble/blir kupert er fordi den er en brukshund..Da regner jeg med det var fordi det gir fordeler, ellers er det jo ikke noe poeng? Eller? Og hvis en dobber er avlet frem til brukshund, hvorfor kunne de da ikke avlet frem opprettstående ører og stumphale hvis det var så utrolig viktig?

Dolcevita sier at hun blir blidere fordi at hunden ser søtere ut, fordi det har blitt gjort et kirurgisk inngrep på ørene dens..Dere går Paris Hilton en høy gang var det noen som sa...Jeg sier ikke mer jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at grunnen til at dobberen ble/blir kupert er fordi den er en brukshund..Da regner jeg med det var fordi det gir fordeler, ellers er det jo ikke noe poeng? Eller? Og hvis en dobber er avlet frem til brukshund, hvorfor kunne de da ikke avlet frem opprettstående ører og stumphale hvis det var så utrolig viktig?

Dolcevita sier at hun blir blidere fordi at hunden ser søtere ut, fordi det har blitt gjort et kirurgisk inngrep på ørene dens..Dere går Paris Hilton en høy gang var det noen som sa...Jeg sier ikke mer jeg :D

Selvfølgelig ga det fordeler?! Den så jo plutselig våken ut! Og haler ble fjernet av den enkle grunn at det da ikke var noe å ta fatt i der...

Og for 130¨år siden nårrasen ble skapt, så så de ikke 130 år fremover i tid og tewnkte "nei, det kan jo være kupering blir forbudt, så vi må nok finne på noe annet"...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ga det fordeler?! Den så jo plutselig våken ut! Og haler ble fjernet av den enkle grunn at det da ikke var noe å ta fatt i der...

Og for 130¨år siden nårrasen ble skapt, så så de ikke 130 år fremover i tid og tewnkte "nei, det kan jo være kupering blir forbudt, så vi må nok finne på noe annet"...!

Tja, jeg syntes hvertfall de burde ha tenkt: Vi liker og syntes det er praktisk med dobbere med opprettstående ører og korte haler..Da avler vi frem det gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...