Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

Kjære vene har du enda ikke forstått at i Norge respekterer man Norske lover. I Sverige Svenske og i Polen Polske lover osv osv...

eh...ja?Nettop... Men jeg begynner å lure på om du har skjønt det? Hallooooo ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Kjære vene har du enda ikke forstått at i Norge respekterer man Norske lover. I Sverige Svenske og i Polen Polske lover osv osv...

Vil ikke akkurat si at du respekterer loven her i norge når man importerer en kupert hund eller reiser til polen for å kupere en. Her i norge går dette faktisk som dyremisshandling.

og for å ha sagt det, så er jeg imot all fjerning av friske kroppsdeler, så sant ikke dyret plages medisinsk av dette. Og der går ikke ørekuppering under, dvs jeg mener da dette er fullstendig uetisk. Man forandrer ikke ett dyrs utseende ved kirurgi, for at man synes det er pent.

sånn, nå skal jeg sette meg på hendene igjen <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev ikke jeg at det var 95% sjangs for at ørene ikke sto når man kupperte en voksen hund.

Selvfølgelig skal man følge Norske lover i Norge,men det er helt lovlig å kjøpe/eie en kuppert hund selv om man bor i Norge og følger Norsk lov.

I bl.annet Polen er det lov å kuppere hunder,derfor kan man innføre kupperte hunder til Norge fra Polen.

Jeg behøver derfor ikke flytte til Polen. Min hund er helt lovlig å ha...selv i Norge.

Det er vel ingen som sier noe annet enn at det er lovlig å kjøpe en kupert hund, men mener du ikke at det muligens er å omgå loven en smule når man reiser til Polen for å kupere en voksen hund der, siden det ikke er tillatt å kupere her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen gi meg en konkret grunn til hvorfor en velger å handle seg en kupert hund, eller hvorfor man har lyst til å gjøre det senere. Når det faktisk ikke er lov, det er jo en grunn til at det er lovfestet.

Ut i fra dette svarte jeg deg Margrete.

Det er faktisk lov å kløpe en kuppert hund. Men det er selvfølgelig forbudt å kuppere i Norge. Men det er jo ikke det du skriver?

Jo det er faktisk det jeg skriver. Du uttalte deg bastant om at det faktisk var lov å kupere hunden. Ja det vet jeg, men ikke her i landet. Slik jeg forsto deg, så mente du at det faktisk var lov å kupere her i Norge, ergo dro jeg frem loven. Så da var det opp til deg å fortelle meg at det gjaldt i Norgen og ikke i resten av Europa. Siden jeg da fremsto som uvitende, sant?

Nå som vi har avklart det så venter jeg spent på svar ang brukshund og kupering.... :D

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at de som drar til "udda" land for å få tak i kuperte hunder gjør det samme som andre som vil omgå loven i Norge.

Det er selvsagt bare et tegn på en altfor lettvint omgang med norsk lov, moral og etikk som gjør at folk importerer for å få en kupert hund... Unnskyldning for praksisen finnes ikke... Og til deg som ikke ser forskjell på å fjerne en skadet ulveklo, og det å skjære ørene av en frisk valp/unghund; sett deg helt stille på en sten og tenk deg om i et kvarters tid, det er mulig det hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:D:D

Jeg har ingen sten i nærheten :(

Og jeg syntes ikke jeg omgår loven i Norge ved å kjøpe meg en kuppert hund i Polen. Og i og med at jeg har hatt de fra de er 8 uker,har jeg ikke gått glipp av valpestadiet til hundene mine heller.Tro det eller ei,de er både snille,stabile og trivlige. Den ene er sogar godkjent tjenestehund.

Ikke er ørene skåret av de heller,de er kuppert.

Vet du ikke at på enkelte raser blir sporene fjernet når valpene er 2/3 dager? I Det blir vel som å fjerne tommelen det? Mine hunder bruker faktisk sporene.... halen og ørene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Det blir vel som å fjerne tommelen det? Mine hunder bruker faktisk sporene.... halen og ørene også.

?? Det gjør ikke mine? På Loke så sitter de høyt opp og de bare henger og slenger og henger seg fast i gensere, sofaer og tepper. Jeg må klippe de hele tiden for at de ikke skal hekte seg for godt fast. Jeg skjønner ikke hvordan de får brukt de? Mine tidligere hunder har også hatt ulveklørne så høyt oppe at jeg ikke kan skjønne nytten. Når bruker dine de? Jeg spør av nysgjerrighet nå.. Jeg har hørt før at folk har sagt at hundene bruker de, men når liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:D:D

Jeg har ingen sten i nærheten :(

Og jeg syntes ikke jeg omgår loven i Norge ved å kjøpe meg en kuppert hund i Polen. Og i og med at jeg har hatt de fra de er 8 uker,har jeg ikke gått glipp av valpestadiet til hundene mine heller.Tro det eller ei,de er både snille,stabile og trivlige. Den ene er sogar godkjent tjenestehund.

Ikke er ørene skåret av de heller,de er kuppert.

Vet du ikke at på enkelte raser blir sporene fjernet når valpene er 2/3 dager? I Det blir vel som å fjerne tommelen det? Mine hunder bruker faktisk sporene.... halen og ørene også.

For det første, kupert skrives med 1 p... (ikke kuPPert)...

Selvsagt omgår du loven ved å kjøpe kupert hund i Polen. Dersom du vet at valpene din skal leveres fra Polen når de er 8 uker (noe jeg tviler på, norske importregler tatt i betraktning, men la gå) så kunne du skånet dem for kupering... Det er veldig sjelden ørene blir skåret av valper før de er 7 uker, nemlig. (Synes du det ser finere ut å kalle det "kupering" så gjerne for meg - faktum er at ørene skjæres i fasong, og mange kaller det amputasjon. Og dersom du velger å støtte og oppmuntre til slik praksis så burde man faktisk kunne forvente at du visste hva det var snakk om.

Godt mulig hunden din er tjenestehund, Cato Zahl Pedersen klarer seg ganske godt i endel fysiske utskeielser også - det er ikke dermed sagt at han ikke er handicapet...

Jeg forsvarer ikke kupering av "friske" ulveklør heller jeg... Alle hunder bruker dem hvis de får lov å bevege seg utendørs (men det er det jo ikke alle som får, heller lenger - de har tissekasser inne... Men DET er en annen diskusjon...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Det gjør ikke mine? På Loke så sitter de høyt opp og de bare henger og slenger og henger seg fast i gensere, sofaer og tepper. Jeg må klippe de hele tiden for at de ikke skal hekte seg for godt fast. Jeg skjønner ikke hvordan de får brukt de? Mine tidligere hunder har også hatt ulveklørne så høyt oppe at jeg ikke kan skjønne nytten. Når bruker dine de? Jeg spør av nysgjerrighet nå.. Jeg har hørt før at folk har sagt at hundene bruker de, men når liksom?

"Henger og slenger"? En del raser, som pyreneer f eks, kan ha doble ulveklør på bakbeina, og i noen tilfeller er disse ikke tilstrekkelig utviklet og "musklet" og "henger og slenger" som du sier, men det hører til sjeldenhetene og er en "konstruksjons"feil.

Sporene på forbeina bruker hundene bl a når de løper og "ligger" i svingene - da tar de "tak" i underlaget med sporene og får bedre "veigrep"... Mange slår også "ut" sporene på bløtt underlag og i snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering,så ble de ørekupert(fornøyd) dagen før jeg hentet de. Dvergpinscheren var 3 mnd. når jeg hentet henne .(hun ble kupert når hun var 7 uker)

Hva du tror er ikke relevant i denne diskusjonen. Jeg har hatt mine 2 dobbiser hjemme hos meg fra de var 8 uker. Dvergpinscheren på 9 mnd. siden hun var 3 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg glad i hundene mine. Både de kupperte og ukupperte.

Men jeg syntes det er litt dobbeltmoral ute og går her også.

Jeg er såååååå enig med alt du skriver her. Og jeg er lei av at norske folk skal kritisere alle andre land en sin egen. Og hvor det sto at der er typisk polen og russland osv. Hva mener du egentlig med det. Jeg finner meg ikke i at et lite land som norge som bare har 4.5 milioner innbygere skall gå rundt og snakke drit om land som er ti ganger så store som de. Og bare så det er sagt så har norge dobbeltmoral delux. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Henger og slenger"? En del raser, som pyreneer f eks, kan ha doble ulveklør på bakbeina, og i noen tilfeller er disse ikke tilstrekkelig utviklet og "musklet" og "henger og slenger" som du sier, men det hører til sjeldenhetene og er en "konstruksjons"feil.

Sporene på forbeina bruker hundene bl a når de løper og "ligger" i svingene - da tar de "tak" i underlaget med sporene og får bedre "veigrep"... Mange slår også "ut" sporene på bløtt underlag og i snø...

Hmmm...måtte sjekke klørne til Loke...De har faktisk blitt fastere..Før så sto de litt ut og det virket som det bare var å nappe de av omtrent, men nå ligger de mer inntil beinet og har en fastere konsistens ( snakker om den greia kloa stikker ut av selvfølgelig., den har sikkert et navn men :D )

Jeg pleide å lekedingle med de noen ganger :D

Kan han ha bygd opp muskulaturen i dem? Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye skogsturer han fikk før han kom til meg, det påstås at det var mye, men fordi han hadde betennelse i ryggen mente dyrlegen det var for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar av Lotta!

For det er pussig hvorfor kuperingstilhengerne hele tiden skal minimere inngrepets størrelse, eventuelle konsekvenser, hvor mye man er villig til å avstå fra (å kunne delta på NOEN som helst prøve, utstilling, test el.l), og så videre - og heller gå til motangrep og snakke om dobbeltmoral etc.

Men de ikke VIL innrømme at "ja, dette gjør jeg ene og alene fordi jeg synes det er pent, og jeg blåser i konsekvensene for hunden".

VETERINÆRER er fagpersoner når det gjelder inngrep, smerteterskler etc. Da bryr jeg meg katta om hvilke rasjonaliseringsbegreper som menige kuperingstilhengere velger å ty til - "ingen av mine har fått mén av dette". At noen polske veterinærer er villige til å gjøre dette? Tja, pengemangel og etterspørsel er potente "overtalere". Men selv i USA, hvor kupering er tillatt, er veterinærene pålagt å informere om at dette faktisk ER en fare, et inngrep som kan medføre komplikasjoner etc - men at de er villige til å gjøre det kundene etterspør.

Takke meg til vestlige land som prøver å sette dyrehelse og -velferd på dagsordenen. Det er mye som gjenstår, men man kunne kanskje BEGYNNE med det enkleste - å forby jåleinngrep på kjæledyr - samtidig som man jobber med mer kompliserte ting som produksjonsdyr og deres velferd etc. Men også der er man på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering,så ble de ørekupert(fornøyd) dagen før jeg hentet de. Dvergpinscheren var 3 mnd. når jeg hentet henne .(hun ble kupert når hun var 7 uker)

Hva du tror er ikke relevant i denne diskusjonen. Jeg har hatt mine 2 dobbiser hjemme hos meg fra de var 8 uker. Dvergpinscheren på 9 mnd. siden hun var 3 mnd gammel.

Nemlig - og da kunne du selvsagt ha forhindret at dine valper ble utsatt for dette.

Synd at de ikke skar ørene av dem når du var tilstede - jeg tror det ville vært en nyttig opplevelse for deg å se hva det FAKTISK er snakk om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare i Polen det er lov å kupere hale/ører.

Jeg har da innrømmet at jeg er av den "gamle" typen som har vansklig for å forandre tankegang når det gjelder kupering. Og nei jeg tror ikke hundene mine har tatt noen skade av å bil øre/halekupert.

Og JA jeg syntes dobermann er mye penere helkupert. Jeg syntes ikke det er dyremisshandling å kupere en hund. Mine hunder har ikke hatt infeksjoner eller andre problemer fordi de er kupert. Som sakt tidligere,så tror jeg ikke de vet at de er hale/ørekupert.

Og til kupering av ører brukes en mal,og flere steder brukes laser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg er en selvfølglighet i og med at dobermann er en kuperingsrase og jeg har hatt rasen i mange,mange år. Noe som jeg trodde var kommet klart frem av innleggene mine.

Hva du syntes og mener får ikke meg til å forandre mening . Så lenge jeg klarer å holde meg på bena å gå turer med hund ,vil jeg alltid ha en helkupert dobbis. Regner med at det blir til jeg er over 80 :D

Selv om jeg mange ganger føler meg gammel,så er det noen tiår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg har blitt mye mer imot kupering enn jeg var før jeg leste denne tråden..Jeg hadde av en eller annen grunn innbilt meg at det faktisk eksisterte noen form for fornuftige grunner for kupering, men de eneste argumentene dere kommer med er at det er fint, og Dolcevita sier at det gjør at hun er gladere i hunden sin..I mine ører høres denne argumentasjonen rimelig syk ut..Ingen har heller klart å forklare hvorfor en kupert doberman er en bedre brukshund, tross at mange har spurt om det..

En dobermann er ikke et motetilbehør, det er en brukshund. Det er det den er avlet frem til,og det er derfor den er blitt kupert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såååååå enig med alt du skriver her. Og jeg er lei av at norske folk skal kritisere alle andre land en sin egen. Og hvor det sto at der er typisk polen og russland osv. Hva mener du egentlig med det. Jeg finner meg ikke i at et lite land som norge som bare har 4.5 milioner innbygere skall gå rundt og snakke drit om land som er ti ganger så store som de. Og bare så det er sagt så har norge dobbeltmoral delux. :D

Og det var ikke diskreminering. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...