Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

Selvfølgelig ga det fordeler?! Den så jo plutselig våken ut! Og haler ble fjernet av den enkle grunn at det da ikke var noe å ta fatt i der...

Og for 130¨år siden nårrasen ble skapt, så så de ikke 130 år fremover i tid og tewnkte "nei, det kan jo være kupering blir forbudt, så vi må nok finne på noe annet"...!

Calina du får sakt det, fortsett ,jeg heier på deg. :D

Å om jeg ikke skal få helt panikk å avbestille timen vi har så trenger jeg slike som deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Calina du får sakt det, fortsett ,jeg heier på deg. :D

Å om jeg ikke skal få helt panikk å avbestille timen vi har så trenger jeg slike som deg. ;)

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg har fått dette med meg riktig, men hvis du har bestilt time til din voksne hund for kupere den (som andre har sagt er 10% sjanse for at det blir vellykket) så er det noe av det verste jeg har hørt ;) Hunder skal få slippe å bli påført plastiske operasjoner, spesielt når det er så lite sjans for å at det blir vellykket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Selvfølgelig ga det fordeler?! Den så jo plutselig våken ut!
Mmm. Er enig. En sovende doberman er no dritt :D
Og haler ble fjernet av den enkle grunn at det da ikke var noe å ta fatt i der...
Fatter ikke hvorfor ikke schäferhundeiere, ja fårehundeiere i det store og hele, polarhundeiere osv tenker i de samme baner så ofte som folk og bikkjer henger seg i halene på hundene deres. Rene skjære dyreplageriet å la hundene beholde halene sine, mener nå jeg.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet: Vil det være mulig å mixe Dober med en annen rase for å få ståører og så renavle disse hundene? De har jo klart å avle stumphalet Boxer uten at rasen har mistet det rasetypiske preget. Hvorfor gjør man ikke noe sånt?

Jeg tror dette har vert påtengt opp mot 1000 ganger men faren får å ødelegge rasen er for stor.

Slik jeg har forstått det så er det bare ikke mulig uten å skade rasen mye.

Da de blandet inn Manchester terrier fikk de uventende problemer med størrelsen det samme fikk de da de blandet inn den sorte Greyhounden for å bøte på det høyde tapet den fikk av terriern.

Om den er finest med eller uten kupering er vel opp til øye som ser men jeg ville ikke offret rasen slik de har gjort med 80% av de raser man ser i dag med de følger det har hatt. (store konnsekvenser)

Det er å vikktig å si at de enndringer som ble gjort med å blande inn terrier å greyhound ble gjort for å få en rase som kunne bli akkseptert blandt folk.

Den gammle rasen som louis dobermann lagde var ikke akkurat noe syn for øye å selv jeg ville blitt skremt av å møte den i en mørk bak gate. (en helt sort langhåret rottwailer med sjæfher lignende hode å med datidens pincher i blodet var den heller ikke god i hode).... så endringene var heller nødvendig for rasens ekksistens.

Ett bilde av dobberen slik den så ut hos en av rasens vikktigste oppdrettere i 1901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette har vert påtengt opp mot 1000 ganger men faren får å ødelegge rasen er for stor.

Slik jeg har forstått det så er det bare ikke mulig uten å skade rasen mye.

Da de blandet inn Manchester terrier fikk de uventende problemer med størrelsen det samme fikk de da de blandet inn den sorte Greyhounden for å bøte på det høyde tapet den fikk av terriern.

Om den er finest med eller uten kupering er vel opp til øye som ser men jeg ville ikke offret rasen slik de har gjort med 80% av de raser man ser i dag med de følger det har hatt. (store konnsekvenser)

Det er jo ikke snakk om at man mixer hele rasen med welsh corgi og vips var hele Doberen borte, man velger jo noen individer og gjør dette som et kontrollert forsøk. Kommer litt an på dominante og recesive gener, om ståører dominerer flipflap-ører vet jeg ikke, men stumphale skulle være "enkelt" å få til.

Hvorfor ikke heller bruke tid på det da?

Som et lite apropo til deg Santo, kom du plutselig på nå at du ville ha en kupert dober eller visste du det før du skaffet deg en? Hvorfor importerte du ikke da en kupert en med en gang i stedet å for å utsette en voksen hund for en kanskje traumatisk og smertefull opplevelse?

Skulle gjerne hørt hvorfor du mener 80% av dagens raser er ødelagt, men det blir i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg syntes hvertfall de burde ha tenkt: Vi liker og syntes det er praktisk med dobbere med opprettstående ører og korte haler..Da avler vi frem det gitt..

Jaja. Du får holde på den tanken du.Men hva en syns 140 år etter at mannen som LAGET rasen er død, har lite for seg. Oppdrettere i senere tid har selvfølgelig tenkt på avl med de tingene, men jeg er ikke oppdretter og kan ikke svare deg på hvorfor ting ikke er sånn og sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm. Er enig. En sovende doberman er no dritt :DFatter ikke hvorfor ikke schäferhundeiere, ja fårehundeiere i det store og hele, polarhundeiere osv tenker i de samme baner så ofte som folk og bikkjer henger seg i halene på hundene deres. Rene skjære dyreplageriet å la hundene beholde halene sine, mener nå jeg.

--

Per Olav

He he. dette er vel sarkasme, eller..?

Hvis ikke må jeg si meg uenig, jeg tror bare mange som har eller ønsker seg dobermann har ett bilde i hodet av hvordan en dobber skal se ut.

Tror dette gjør at mange vil velge å utsette hunden for det.

Jeg kan ikke selv si at jeg er for kupering sjennerelt men når det kommer til dobber så er det nesten en selvfølge at den skal vere kupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor ikke schäferhundeiere, ja fårehundeiere i det store og hele, polarhundeiere osv tenker i de samme baner så ofte som folk og bikkjer henger seg i halene på hundene deres.

Per Olav

Ja det er jo så mye rart særlig folk henger seg fast i. Kanskje det er flere kroppsdeler som burde vært avlet bort, evt. avlet mindre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke selv si at jeg er for kupering sjennerelt men når det kommer til dobber så er det nesten en selvfølge at den skal vere kupert.

Det er aldri for sent å snu :D Ikke er det en skam heller. Kan gjerne innrømme at jeg synes en kupert hund være seg dober, GD, Briard, corso, presa eller whatever ser mye penere og mer kraftfull ut, men jeg ville aldri utsatt en hund for det. Det er lov å si at kupering er en svunnen tid, vi vet tross alt mer om hunden, dets smerteterksler, utvikling etc en de gjorde for 100 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om at man mixer hele rasen med welsh corgi og vips var hele Doberen borte, man velger jo noen individer og gjør dette som et kontrollert forsøk. Kommer litt an på dominante og recesive gener, om ståører dominerer flipflap-ører vet jeg ikke, men stumphale skulle være "enkelt" å få til.

Hvorfor ikke heller bruke tid på det da?

Som et lite apropo til deg Santo, kom du plutselig på nå at du ville ha en kupert dober eller visste du det før du skaffet deg en? Hvorfor importerte du ikke da en kupert en med en gang i stedet å for å utsette en voksen hund for en kanskje traumatisk og smertefull opplevelse?

Skulle gjerne hørt hvorfor du mener 80% av dagens raser er ødelagt, men det blir i en annen tråd.

Godt spørsmål, det med hvorfor jeg ikke valgte en kupert fra starten av. (noe jeg burde gjort, helt klart)

Jeg har desverre ikke bedre svar enn at jeg ikke klarte vente til hunden ble 8-9 måner, noe jeg måtte om jeg ville importere fra usa eller italia men jeg er gla å fassinert av rasen selv om den ikke er kupert å hadde besmtemt meg for at jeg ikke trengte en kupert hund.

Kan vel å si at jeg ikke har gjort noe enda å kommer til å tenke meg godt om å søke hjelp av flere veterinerer for råd. Jeg må uansett vente i ett halvt år nå før rabbis prøven er sikker.

Til vipsen

Å dette med de andre rasene vil du snart få en tråd om, å dette kommer garantert til å bli tidenes mest besøkte å omdiskuterte tråd..

Jeg bruker mye tid nå for å sette meg inn i det genetiske på de forskjellige hundene for å bedre kan forklare hvor galt det var å lage mange av dagens raser. ikke heng deg opp i prosenter, det vikktigste er at det er mange raser som sliter å alldri burde sett dagens lys.(jeg har sakt tidliger at jeg elsker alle hunder men mange synes jeg veldig synd i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Santo ;)

Jeg mente jo ikke at det var mennesker som hadde lært hunden å jakte. Jeg mente at det var mennesker som hadde lært den å jakte for mennesker. Opprinnelig jakter jo dyra kun på det de spiser selv...

Og min dobbis som også er vakthund,er selvfølgelig en mye bedre vakthund enn en dobbis med hale/ører :D

Og Lotta,1977 er da ikke mere enn 29 år siden. Så vidt jeg vet kom loven før det,men det ble gitt dispansasjon fra loven. Det er det fine med politikere,de lager lover og gir dispansajon fra lovene de lager.(unnskyld at jeg nevner politikere igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Lotta,1977 er da ikke mere enn 29 år siden. Så vidt jeg vet kom loven før det,men det ble gitt dispansasjon fra loven. Det er det fine med politikere,de lager lover og gir dispansajon fra lovene de lager.(unnskyld at jeg nevner politikere igjen)

Så man trenger med andre ord ikke være urgammel for å ha vært med på en ørekupering eller flere her i landet.

Til Lotta:

Noe å tenke på lille Lottamor? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager gir du meg disse paragrafene ???? Jeg har ikke GJORT NOE ULOVLIG !!!!!!!!!!!!!! Det du så fint siterer er NORSK lov...ikke Spansk.

Åh bor du i i Spania? Se da stiller saken for min del seg helt annerledes. For om du bor i Norge omgår du loven, ved å reise. Og du ikke skrik til meg er du snill, liker ikke slik jeg

Huh ??? Jeg kan da vitterlig delta på alt hva jeg vil av utstillinger og prøver og gud hvet hva m jeg vil med min hund!
Ja jøss, klart du kan. At du er villig til å reise land og strand rund for å stille er jo helt klart opp til deg.

Og nå spør JEG - hvor i mitt innlegg sier jeg at en dobber blir en bedre brukshund av å være kupert ?????

JEG sa at en dobber er en brukshund,og at det er det den er avlet frem til! Den er blitt kupert av samme grunner som andre kuperingsraser!

Om du mener du har blitt misforstått, er det kanskje en ide å skrive det tydligere i første omgang.

Selvfølgelig ga det fordeler?! Den så jo plutselig våken ut! Og haler ble fjernet av den enkle grunn at det da ikke var noe å ta fatt i der...
Hehe. Så hunder med hengeører ser ikke våkne ut? Nei kjære deg, dette var uendlig dårlige argumenter. For det finnes jo de som gjør det bra med både hengeører og hale. De er kanskje ikke gode nok de da?

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man omgår ikke loven ved å kjøpe en øre/halekupert hund i et land hvor det er lov å kupere.

Det er faktisk helt lovlig... :D

Man støtter en forkastelig praksis som land med et minimum av etikk og dyrevern har forbudt.

Ved å importere slike hunder utsetter man ikke bare det enkelte individ for unødvendig lidelse som er forbudt ved lov i dette landet, man signaliserer også at det er greit å kutte friske lemmer av andre levende vesener for sin fornøyelses skyld.

Patetisk, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Engasjerende tema ser jeg. Har selv en naturlig boxer. Hans far er en helkupert italiener. Ingen tvil i mine øyne hva som er penest.

Kuperingsmotstanderne argumenterer med blant annet veterinærfaglige anbefalinger. De emosjonelle argumentene er og blir umulige å diskutere. Men såvidt meg bekjent finnes det tusenvis av vetrinærer rundt i verden som kuperer. Har ikke alle disse en faglig utdannelse ? Eier de ikke moral ? Eller er vetrinærargumentene igjen et uttrykk for en verdiimperialisme der følelsesladede overbevisninger kamufleres med faglighet ?

Jeg forholder meg til norsk lov, og så vidt jeg vet er kupering forbudt. Men selvfølgelig kan man fjerne halen av medisinske grunner. Også i Norge. Så vidt jeg vet kalles dette for amputasjon, og ikke kupering. En kamerat av meg har en boerboel som må haleamputeres. Halen er i ferd med å gå i oppløsning grunnet intens logring og slagskader i vegger, dørkarmer etc, med store etterfølgende blødninger, gjentatte infeksjoner, og fare for blodforgiftning og koldbrann.

Angående førsteinnlegg i denne tråden: Jeg ville ikke reist til Polen for å kupere min 3 år gamle boxer. Kuperingsmotstandernes argument her er stort sett sammenfallende med mine her.

Men hadde jeg fått bestemme, ville det vært lovlig, på nærmere angitte vilkår å kupere.

Jeg kan ikke forsvare mitt standpunkt nærmere enn at jeg synes kuperingsrasene ser bedre ut kupert.

Sier det noe om meg og min empati ? Ja for kuperingsmotstanderne gjør det vel det.

Men hei, jeg mener det gjøres forferdelige ting mot hunder i Norge i dag som er fullt lovlig. Sett fra mitt ståsted er det totalt forkastelig å tvinge hunder inn i bur (gjøres) Hva med hundens mentale helse og ettervirkninger ? Det er ingen som reagerer på at hunder ikke varmes opp før en hard rundering, selv når det er kaldt. Alle som har derevet med idrett, vet hvor lett skadeutsatt man blir uten å varme opp. Jeg blir helt kvalm av å tenke på alle brukshunder som må ligge i timesvis i blien før de skal i ilden. Ut en liten tur for å pisse, så full fart. På iskalde ledd og sener..

Videre er det lovlig å kastrere hanhunder, om "veterinærmessige" hensyn tilsier det. For meg er dette kjønnslemlestelse av værste sort. Du fjerner hanhundens forutsetning for å være hankjønn. Å gå rundt med et intetkjønn oppleves for meg som dyreplageri av værste sort.

Men igjen; som den lovlydige borgeren jeg er, har jeg en norskoppdrettet hund med ører og hale som naturen ga ham.

Apropos ørekupering: Ble ikke dette forbudt i Norge i 1938 ?? Noen som vet eksakt ?

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Tror alle har fått med seg hva du syntes og mener. Jeg er ikke enig i det du skriver... og mener.

Regner med at dere som har slike bastante meninger holder dere for gode til å besøke land med minimum av etikk da ;)

Jeg slutter aldri å forundres over at folk kan hånflire av dyrevern, etikk og personlig moralsk ansvar...

Ja, det er en del land i verden jeg ikke ville kommet på å besøke - av mange grunner, ellers mener jeg at det er vesensforskjell på å dra til et land og det å faktisk KJØPE varen jeg har etiske betenkeligheter med.

Man kan jo reise til Thailand, uten å kjøpe tømmer fra regnskogene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har tømmer med dyrevern å gjøre da?

Djises... Tømmer er omtrent like relevant for dyrevern, som hvilke land jeg måtte finne på å besøke er for spørsmålet om amputering av hunders ører og haler... Og det vet vel du, siden det var du som tok opp akkurat det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Engasjerende tema ser jeg. Har selv en naturlig boxer. Hans far er en helkupert italiener. Ingen tvil i mine øyne hva som er penest.

Kuperingsmotstanderne argumenterer med blant annet veterinærfaglige anbefalinger. De emosjonelle argumentene er og blir umulige å diskutere. Men såvidt meg bekjent finnes det tusenvis av vetrinærer rundt i verden som kuperer. Har ikke alle disse en faglig utdannelse ? Eier de ikke moral ? Eller er vetrinærargumentene igjen et uttrykk for en verdiimperialisme der følelsesladede overbevisninger kamufleres med faglighet ?

Jeg forholder meg til norsk lov, og så vidt jeg vet er kupering forbudt. Men selvfølgelig kan man fjerne halen av medisinske grunner. Også i Norge. Så vidt jeg vet kalles dette for amputasjon, og ikke kupering. En kamerat av meg har en boerboel som må haleamputeres. Halen er i ferd med å gå i oppløsning grunnet intens logring og slagskader i vegger, dørkarmer etc, med store etterfølgende blødninger, gjentatte infeksjoner, og fare for blodforgiftning og koldbrann.

Angående førsteinnlegg i denne tråden: Jeg ville ikke reist til Polen for å kupere min 3 år gamle boxer. Kuperingsmotstandernes argument her er stort sett sammenfallende med mine her.

Men hadde jeg fått bestemme, ville det vært lovlig, på nærmere angitte vilkår å kupere.

Jeg kan ikke forsvare mitt standpunkt nærmere enn at jeg synes kuperingsrasene ser bedre ut kupert.

Sier det noe om meg og min empati ? Ja for kuperingsmotstanderne gjør det vel det.

Men hei, jeg mener det gjøres forferdelige ting mot hunder i Norge i dag som er fullt lovlig. Sett fra mitt ståsted er det totalt forkastelig å tvinge hunder inn i bur (gjøres) Hva med hundens mentale helse og ettervirkninger ? Det er ingen som reagerer på at hunder ikke varmes opp før en hard rundering, selv når det er kaldt. Alle som har derevet med idrett, vet hvor lett skadeutsatt man blir uten å varme opp. Jeg blir helt kvalm av å tenke på alle brukshunder som må ligge i timesvis i blien før de skal i ilden. Ut en liten tur for å pisse, så full fart. På iskalde ledd og sener..

Videre er det lovlig å kastrere hanhunder, om "veterinærmessige" hensyn tilsier det. For meg er dette kjønnslemlestelse av værste sort. Du fjerner hanhundens forutsetning for å være hankjønn. Å gå rundt med et intetkjønn oppleves for meg som dyreplageri av værste sort.

Men igjen; som den lovlydige borgeren jeg er, har jeg en norskoppdrettet hund med ører og hale som naturen ga ham.

Apropos ørekupering: Ble ikke dette forbudt i Norge i 1938 ?? Noen som vet eksakt ?

mh

cl

cl, hvorfor tillegger du "oss" (amputeringsmotstanderne) meninger som vi ikke har gitt uttrykk for?

Her er det rikelig med saklige argumenter å ta tak i uten at det er nødvendig å dikte opp et eneste moment...

Jeg synes også en øreamputert doberman kan se flott ut - men det ville ikke falt meg inn i måneskinn å forvente at loven skulle tillate meg å utsette dette dyret for lidelse (for det gjør man!) for å få lov å SE på det jeg liker best... (Det finnes så mye artig i plast nå for tiden, at det er helt unødvendig...)

Når det gjelder de tusenvis av veterinærene som amputerer friske lemmer - så er de faktisk på vikende front - og ja, jeg vil påstå at de handler mot bedre vitende, og mot sin plikt som dyredoktorer. En veterinær skal selvsagt ikke pålegge andre vesener lidelse...

Det finnes menneskedoktorer som gir 16 år gamle jenter silikonpupper også - det er utrolig hva penger, "kultur" og press kan få folk til å gjøre... Selv om det selvsagt er feil...

Norge er et av de landene som har de mest restriktive reglene i Europa mot kastrering (kjønnslemlestelse, he, he! Den VAR god!!!) av hund. Jeg har faktisk hatt en lang og dyptpløyende diskusjon med representanter for Mattilsynet (tidl Statens dyrehelsetilsyn) om akkurat det - og en av hovedgrunnene for å IKKE tillate kastrering av hannhunder (el. tisper for den del) hos oss er den lidelse selve inngrepet medfører! De vurderer det slik, og har gitt den innstillingen til loven, at selv om hunden får et bedre, mindre stressfylt liv, mindre utsatt for riski med hundeslagsmål, mindre belastning ved løpetid, mindre fare for jurkreft (tisper) og selvsagt livmorkreft (tisper) og med fantastisk positive erfaringer fra land hvor denne praksisen er vanlig - så er belastningen ved selve inngrepet, så stor at man er imot det ... Og så skal vi (dvs dere) mene at det er OK å kappe ørene av bikkja fordi det er kjekkere å SE på den uten ører?!?!

Nettopp...

Lotta

PS: Ganske besynderlig tanke, synes jeg, at hunder skal ha samme opplevelse av sin kjønnsidentitet og sine kjønnsdrifter som et menneske. En hund går selvsagt ikke rundt og tenker at "nå skulle jeg hatt meg et nummer" (hvis ikke det er en tispe med løpetid i nærheten, da og han faktisk ikke allerede ER kastrert)... Eller, "Huff så dumt at jeg er kastrert, nå får jeg aldri parret mer... " :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føst Lotta, du skriver fint :D

Men uansett hva du skriver,mener jeg at kupering ikke er dyreplageri eller hva du nå vil kalle det.

Og loven om ørekupering tror jeg kom i 1954.(1953?) I 1952 vedtok Stortinget utkastet til ny dyrevernlov som sa at ørekupering vil bli forbudt når denne loven trer i kraft. (Sitat fra Dobermannposten 1952)

Rettelse: Forbudet mot ørekupering trådde i kraft 1 Juli 1952.

Endret av Mod: les her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hei, jeg mener det gjøres forferdelige ting mot hunder i Norge i dag som er fullt lovlig. Sett fra mitt ståsted er det totalt forkastelig å tvinge hunder inn i bur (gjøres) Hva med hundens mentale helse og ettervirkninger ? Det er ingen som reagerer på at hunder ikke varmes opp før en hard rundering, selv når det er kaldt. Alle som har derevet med idrett, vet hvor lett skadeutsatt man blir uten å varme opp. Jeg blir helt kvalm av å tenke på alle brukshunder som må ligge i timesvis i blien før de skal i ilden. Ut en liten tur for å pisse, så full fart. På iskalde ledd og sener..

Videre er det lovlig å kastrere hanhunder, om "veterinærmessige" hensyn tilsier det. For meg er dette kjønnslemlestelse av værste sort. Du fjerner hanhundens forutsetning for å være hankjønn. Å gå rundt med et intetkjønn oppleves for meg som dyreplageri av værste sort.

Vi kan vel være enige om at det skjer mye forferdelige ting med hunder rundt omkring, men det kan vel på ingen måte forsvare det å kupere hunder bare fordi det skjer verre ting? "Min hund sitter i bur 10 timer i døgnet hele livet igjennom, men det spiller ingen rolle for pelsdyr har det verre, de sitter i bur 24 timer i døgnet hele livet".

Hadde det å oppheve forbudet om kupering ført til at burhunder slapp ut, hadde det vært ett argument, men det gjør det faktisk ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om at det ikke er ønskelig med dobbel posting ( lage to innlegg rett etterhverandre) Redigeringsknappen er fin å ha. Da kan man redigere inn tillegsopplysinger og rettelser. :D

§1.6

Dobbelposting skal ikke forekomme, hverken doble innlegg eller doble tråder. En tråd skal aldri postes i flere underforum. Har du siste innlegg i en tråd, redigerer du heller dette enn å legge inn et nytt innlegg.

De nye retningslinjene finner du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...