Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

Guest Per Olav
Å ja kupering kan utføres i polen å du kan trykt ta med hunden hjem, det er straffe bestemelser som rammer dyrleger å oppdretere men loven har alldri vert praktiser for å staffe den vanlige hundeier.
Men du mener det er greit å påvirke polske veterinærer til å begå lovbrudd og kanskje i værste fall miste lisensen til å praktisere?
Santo har time til sommeren , øre kupering men gutten får beholde halen.
Så flott :)
Gutten er alt for stor til utstilling så da synes jeg han kan skille seg ut på den måten.
Vet du, Santo, jeg synes du er et lavmål av en hundeeier.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav
Bare fordi han er uenig med deg og vil kupere hunden sin er han et lavmål av en hundeeier?
Nei, men fordi han vil dra utenlands for å få gjennomført en kosmetisk operasjon som er forbudt i de fleste land uten noen annen hensikt enn at dyret skal "skille seg ut".

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har forstått dette per olav.

Det jeg synes er synd er at du kan sitte å si imot all forSkning gjort om dette.

Jeg er åpen for å lære mer å hører på alt som sies, men det jeg skriver sitter jeg med full dokumentasjon på fra de beste forskere på hund å ulv i verden.

HVORFOR VIL DU LAGE DIN EGEN LILLE SKOLE DER DU LÆRER BORT MENINGER Å TANKER SOM KOMMER FRA DITT EGET LILLE HODE.

Jeg er utrolig gla i alle dyr å dyre arter å har hele livet vert dyre venn.

Men min kunnskap strekker seg litt lengre enn nesetippen å jeg tror jeg med handa på hjerte kan si at din kunnskap ikke kan brukes til andre ting enn din egen hund.

Vær villig til å lær mer hele tiden istedet for å tro at du har svaret til alle som spør.....!!!!!!!!!!!!!!

Å NEI EN VETT I POLEN GJØR INGEN TING ULOVLIG Å ER MEGET GLA FOR Å KUNNE HJELPE DER ANDRE SVIKTER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men fordi han vil dra utenlands for å få gjennomført en kosmetisk operasjon som er forbudt i de fleste land uten noen annen hensikt enn at dyret skal "skille seg ut".

--

Per Olav

Det er jo derfor man kuperer, fordi man syns det er fint :) Men jeg syns det skal være gjort når hunden er liten. Kanskje han trenger en penisforlenger?

knis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ja jeg har forstått dette per olav. Det jeg synes er synd er at du kan sitte å si imot all forSkning gjort om dette.
Det er vel nettopp forskningen som har medført at kupering er forbudt stort sett overalt i Europa, dersom jeg ikke tar helt feil?
Jeg er åpen for å lære mer å hører på alt som sies, men det jeg skriver sitter jeg med full dokumentasjon på fra de beste forskere på hund å ulv i verden.
Hva i all verden har ulven med dette å gjøre? Jeg har aldri hørt om ulver som drar til Polen for å kuperes?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir provosert av alt dette våset.

Det er fullt tillatt å øre/halekupere i Polen. (Og flere andre land) Normalt blir hundene ørekupert når de er 6 til 12 uker.(Under full narkose) Dess eldre de blir,dess vanskligere er det å få ørene til å stå opp.

Halen blir som regel kuppert når valpene er 3 dager gamle. Kupperer man en hund ulovlig i Norge,får både eier og vetrinær bot.

De fleste her inne er såpass oppegående at de skjønner at det å ørekuppere en voksen hund er tull.

Hvorvidt det er dyremisshandling å øre/halekuppere en valp,får bli opp til den enkelte å vurdere. Jeg har vært med på å halekuppere x antall valper. Ingen av de jeg har hatt opp i gjennom tidene har "bitt" etter halen sin. Derimot flyr valpen (med hale) etter halen sin enkelte ganger.

Mine 3 helkupperte dobbisser (og 1 helkuppert dvergpinscher) har ingen problemer.

Og dobermann ble avlet frem som vakthund... mot andre hunder som angrep skatteoppkreveren .Altså til forsvar. Ørene ble den gangen kuppert veldig små fordi andre hunder ikke skulle ha så lett for å bite de i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--]Det er fullt tillatt å øre/halekupere i Polen. (Og flere andre land) Normalt blir hundene ørekupert når de er 6 til 12 uker.(Under full narkose) Dess eldre de blir,dess vanskligere er det å få ørene til å stå opp.
Okei, jeg forsto Santo dit hen at der var forbudt. :)
Og dobermann ble avlet frem som vakthund... mot andre hunder som angrep skatteoppkreveren .Altså til forsvar. Ørene ble den gangen kuppert veldig små fordi andre hunder ikke skulle ha så lett for å bite de i ørene.
Hvor mange skatteoppkrevere har vi i dag som arbeider på samme måte slik at kupering fortsatt er aktuelt i Norge?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor man kuperer, fordi man syns det er fint :) Men jeg syns det skal være gjort når hunden er liten. Kanskje han trenger en penisforlenger?

knis

Ja, så lenge det er fint så.. :rolleyes: Hvem bryr seg om valpen/hunden må legges under kniven i full narkose så lenge det er "fint" liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte til et annet innlegg her... Nå trenger vi ikke bikkjer til det... Vi har jo data..

Og Per Olav: Om jeg er så forfengelig at jeg vil ha en kuppert hund, så kjøper jeg en kuppert hund.

Men det å kuppere en voksen hund er tull. Sjansen for at den får kupperte hengeører er over 90%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp forskningen som har medført at kupering er forbudt stort sett overalt i Europa, dersom jeg ikke tar helt feil?Hva i all verden har ulven med dette å gjøre? Jeg har aldri hørt om ulver som drar til Polen for å kuperes?

--

Per Olav

Dette er siste gang jeg gidder forklare deg dette.

Det er ikke gjort noe serlig forskning på domestisert hund så vi har ingen kunnskap om hva domestisert hund tenker eller hvordan den komuniserer.

Det vi med sikkerhet kan si er at hunden vår mistet mye hjerne da den gikk fra ulv til hund, å dette gjør at man ikke tør utale seg sikkert om hva hunden tenker.

Men nyeste forskning gjort av forkningsstiftelsen wolf park kan med sikkerhet si at hunden vår har 71 av 90 av de samme atferdstrekk som ulven. DETTE GJØR AT DEN ENESTE VITEN MAN SITTER MED ER STUDIER GJORT AV ULV.

DET FINNES IKKE NOE ETOGRAM FOR HUND SOM ER TIL Å STOLE PÅ MEN ETT FULLVERDIG ETOGRAM FOR ULV ER UTARBEIDET å dette er det som blir brukt for å forstå hunden våR.

Det er å gjort glart at ulv sosialiser med mennesker ikke forandrer atferd på noen måter, den misster bare sin medfødte frykt for disse. Det er å klart at sosialisering ikke går i genrasjoner å ikke kan føres videre men må sosialisere hvert valpekull for seg.

DETTE GJØR AT MAN MÅ SE PÅ ULVEN OM DU I SET HALE TATT VIL KUNNE FORSTÅ HUNDEN DIN.

Per olav trenger ikke dette da han er sin egen lov men resten av oss for stole på den forskning som er gjort igjennom over 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når veterinærer i mange land går imot kuperinger av begge slag, som den canadiske, britiske, new zealandske og australske veterinærforeningen, og at Belgia, Danmark, Finland, Tyskland Storbritannia, Hellas, Italia, Luxemburg, Nederland, Portugal, Sverige og Sveits også har forbud som i Norge, så handler det vel om litt andre ting enn at veterinærer og dyrevernsmyndigheter ikke synes det er "fint".....

Dette skjer under det som på engelsk heter The European Convention for the Protection of Pet Animals.

Nå som endel av de østeuropeiske landene er kommet med i EU, så aner det meg nok at de vil følge etter i løpet av noen år - og forby kupering der også.

De første amerikanske statene har begynt å forby ørekupering, som Maine. Amerikanske veterinærer utfører ørekupering, men er pålagt ifølge sin organisasjon å informere eierne om farene som medfølger slike inngrep, og bare et fåtall gjør det - endel steder, avhengig av statlig lovgivning, er det oppdrettere el.l, som tar halene på små valper sjøl. Veterinærer i USA får heller ingen opplæring i hverken å kupere ører eller hale i sin utdannelse.

Høres betryggende ut. Og alt dette bare for å få hunden til å se ut på annet vis enn naturens? Du milde, chihuahuajentene skal få min fulle støtte heretter for alle klær og dill de trer på småtassene sine - for det er iallfall ikke store kirurgiske inngrep som skjer av reinspikka jåleri.

Da skjønner jeg med ett hva Santos og Paris Hilton har felles: Trangen til å smykke seg ut med hunden sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker akela for din viten.

Per olav....! har du fått stjerna du lengtet etter. gjør regne med du stikker inn noen ord for å få mer stjerne i logoen din.

ikke en gang har du lagt ut ett innleg som forteller oss noen ting, er du gammel kan jeg spørre om det...?

for ett inntrykk av at du låner fars pc å tenker at dette er morsomt.

Få deg ett liv.

Å JO ULVEN DRAR TIL POLEN OM IKKE FOR Å KUPERE SEG SÅ HAR DEN Å SJØNT AT POLEN ER LAND SOM ER GLA I DYRENE SINE Å GLØR MYE FOR Å BESKYTTE DE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen land har forbud,og i noen land må kuppering fåretas av verterinær.

Det er bl.annet nylig kommet en helkuppert dobermann fra Italia til Norge. Når kom forbudet i Italia?

Hellas? I England kan så vidt jeg vet hunder kupperes av veterinær?(haler) Mulig jeg ikke har fulgt med i det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å beklage ,men nå er jeg ferdig med å sitte på fingrene mine : jeg kan faktisk ikke skjønne hvorfor man vil lemleste bikkja si...

For det er lemlestelse og det ER en grunn til at det er forbudt. Jeg fornærmer sikkert en hel del her nå, men det blåser jeg i..Man kan ikke påstå at det IKKE gjør vondt å amputere deler av ørene og omtrent hele halen sin?

Og at fantomsmertene går over etterhvert er da for pokker ingen unnskyldnig?

Kupering gjør vondt, hemmer språket i tillegg til at hunden kan få fantomsmerter det må man kunne være enige om. JEG trenger ikke et kobbel med forskere for å fortelle meg det. Og i tillegg kommer risikoen ved å legge hunden i narkose (hvis de gjør det).

Og dette for hva da? At hunden skal se kul ut?

Kan man ikke bare være ærlig å innrømme at :ja,jeg er villig til å påføre hunden min smerte og ubehag bare for at jeg synes det er tøfft, istedet for å våse om hvor det er lov og ikke lov? Og om hunden finner andre måter å snakke på? So? De stumme kan også gjøre seg forstått men tror dere ikke de hadde trivdes bedre med stemme allikevel?

Og Santo: hvis du kuperer en voksen bikkje så burde du ikke fått lov til å ha hund..Og det er min ærlige og oppriktige mening.

(og nei, jeg har ikke puddel, jeg har sort langhåret malle :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Per olav....! [--]ikke en gang har du lagt ut ett innleg som forteller oss noen ting, er du gammel kan jeg spørre om det...? for ett inntrykk av at du låner fars pc å tenker at dette er morsomt. Få deg ett liv.
Det var slett ingen dum tanke, nei. Kanskje jeg gjør det, en dag,

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Er det noe bedre å avle på hunder som er flattrykte i ansiktet, som har problemer med å gå og puste? Hunder som (vanligvis) ikke kan føde selv, eller hunder med alt for lang rygg og korte bein?

Overhodet ikke. Jeg kan sikkert legge ut om det og jeg, men det er da heller ikke det denne tråden handler om?

Det er heller ikke OK å kasterere hannhunder fordi man ikke gidder all tissingen eller å operere vekk stemmebåndene på pelsen.

Det ene unnskylder ikke det andre liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Er det noe bedre å avle på hunder som er flattrykte i ansiktet, som har problemer med å gå og puste? Hunder som (vanligvis) ikke kan føde selv, eller hunder med alt for lang rygg og korte bein?

Kan ikke svare for hva Loke mener, men det er vel ikke det som er emne for denne tråden uansett? Kan heller ikke se hvorfor man skulle være for avl på defekter bare fordi man er mot kupering? Om noe, skulle jeg tro at kuperingsmotstandere var mer tilbøyelige til å være kritiske til slik avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...