Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

Hunder blir hverken nærvøse eller forandrer adferd fordi om de blir kuppert. Hvor har du det fra?

Det er mye som er er overgrep når det gjelder hund og dyr sjenerelt. Jeg vil påstå at kuppering er langt i fra de overgrep enkelte hunder blir utsatt for hele livet

For meg er det feks. et overgrep mot hunden når man stenger den inn i et bur om natten og slipper den(de) ut i et frimerke av en hundegård om dagen. Eller som enkelte gjør; dytter den inn i buret igjen og går på jobb.Enkelte tar jo hundene frem og stassjer de opp de helgene de skal på utstilling da. :(

Og hadde politikerne våre brydd seg om dyras ve og vel,så hadde de gjort noe med feks. dyretransporter.

I politikken dreier det seg for det meste om byttehandler.

Og hvis Santo er så forfengelig at han vil dra fra Bodø til Polen for å kuppere en voksen hund ,så han om det.

Håper bare at han legger ut et bilde av hunden etterpå (ca 1 mnd. etterpå feks.):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Som jeg fortalte tidligere så har jeg mine betenkeligheter med dette å kan ikke påstå verken det ene eller det andre, jeg kan bare ta den kunnskapen til folk som har erfaring fra egene hunder å håpe på det beste.

Men å si 90% er vel å ta hardt i, men er sikker på at det er forskjell på veterinerer å det finnes gode å dårlig som det finnes gode å dårlige plastiske kirurger.

Til Santo:

Først vil jeg si at jeg syns kuperte dobermanner er flotte. Men hadde dobermann vært min rase ville det overhodet ikke vært aktuelt å kupere.

Hvis jeg skulle ta en avgjørelse som angikk min hund, ville jeg stole mer på veterinæren enn på andre hundeeiere (særlig hundeeiere jeg aldri har truffet!). I dette tilfellet er det ikke bare én veterinær som vil fraråde deg kuperingen, men så godt som samtlige veterinærer i Nord-Europa og en rekke andre land som deler vårt verdisyn på mange områder. En annen ting er at selv de som er for kupering av valper som regel er mot kupering av hunder som er over et visst antall måneder gamle.

Du sier at det ikke finnes noen dokumentasjon på at dette er skadelig for hunden, og at vi uansett vet lite om hunders kommunikasjon. Når du skal ta avgjørelsen om du skal kupere eller ikke, ta dette med i betraktningen:

- Du vet altså ikke hvordan din hund vil oppleve å bli kupert - om den vil reagere negativt eller om den ikke vil reagere i det hele tatt.

- Derimot vet du at hunden din ikke vil ta skade av å ikke bli kupert.

Og hva oppnår du egentlig med å kupere hunden din? Kommer du til å bli mer glad i den? Kommer andre til å beundre deg eller hunden din mer? Kommer hunden til å få et bedre liv? Eller oppnår du ikke noe annet enn å ha en hund med ører som kanskje står rett opp?

Du ser i denne diskusjonen hvor mange som reagerer sterkt på at du i det hele tatt vurderer å kupere hunden. Etter at hunden er kupert kommer du også til å møte mange motforestillinger ute blant folk. Er du klar for å få negative tilbakemeldinger fra folk resten av hundens liv?

-----

Til alle:

Noe jeg syns er påfallende i diskusjoner om kupering er at tilhengerne mener at det er et spørsmål om personlig smak, mens motstanderne mener at det er et spørsmål om etikk. For min del er det fullstendig uinteressant om dette er pent eller ikke. Estetikk og etikk er to veldig forskjellige ting.

3 dager gamle valper som blir halekuppert får ikke narkose.

Valper som blir ørekuppert får narkose.

Hvor etisk forsvarlig er det å klippe kroppsdeler av valper uten narkose? Kan noen bevise at de ikke opplever smerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva oppnår du egentlig med å kupere hunden din? Kommer du til å bli mer glad i den? Kommer andre til å beundre deg eller hunden din mer? Kommer hunden til å få et bedre liv? Eller oppnår du ikke noe annet enn å ha en hund med ører som kanskje står rett opp?

Du ser i denne diskusjonen hvor mange som reagerer sterkt på at du i det hele tatt vurderer å kupere hunden. Etter at hunden er kupert kommer du også til å møte mange motforestillinger ute blant folk. Er du klar for å få negative tilbakemeldinger fra folk resten av hundens liv?

Ja tenker akkurat det samme. Særlig det siste, at hunden kan få "vansirede" ører som henger. Jeg ville aldri risikert det! Det kan ødelegge utseendet på hunden.

Min mening er, enten skaffer man seg kupert valp, eller får en ukupert valp. Ellers så får man seg en kupert valp som neste hund.

Men uansett er det ditt valg Santo, men når man legger ut sine tanker her, er det garantert at andre kommer med sine synspunkter og meninger. Som de fleste har gjort. Og min mening er at voksne hunder ikke skal kuperes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan med sikkerhet vite når valper begynner å føle smerte. Det man vet ,er at vetrinærer kupperer valper på 3 døgn uten narkose/bedøvelse. Vi som har kupperingsraser vet at vi alltid kupperte halene på valpene når de var 2-3 dager.(max 3 dager) Valpene hverken hylte eller skrek slik som enkelte ynder å påstå. Når de ble lagt ned til moren igjen hev de seg på puppen som før. De hverken klynket eller pep. Men dette er historie.

Mange land tillater kuppering enda,men man får ikke stoppet kuppering ved å forby kupperng. Man må rett og slett forby utstilling av kupperte hunder for å få en slutt på kuppering. Ikke slik det er og har vært i enkelte land: det er lov å stille hund fra land hvor det er lov å kuppere,det er lov å stille hund med medfødt stumphale. (hundrevis av dobermann ble plutslig født med stumphale) Og hvis halen er kuppert av vet.medisinske grunner kan man stille ut. osv.osv.

Og hunden er selvfølgelig den samme enten den er kuppert eller ikke.

Personlig er jeg i mot kuppering av voksne hunder hvis man ikke må for å redde hundens liv.

Jeg tror heller ikke at valpen tar skade av å bli ørekuppert da dette skjer under narkose. Jeg tror heller ikke at en voksen hund tar skade av og bli ørekuppert (jeg syntes bare det er tåplig. Særlig fordi sjansen for at ørene vil stå er liten)Det er nok værre for hunden å få kuppert halen i voksen alder. For man fjerner jo nesten hele halen (i motsetning til hva man gjør med ørene)

Men det jeg tror behøver jo ikke medføre riktighet :)

Og jeg er like glad i min ukuperte dobermann som i de kupperte selvfølgelig. Men jeg tror altså ikke at hunden tar skade av å bli kuppert,og i og med at jeg er en av "gamlinga" som en skrev ett eller annet sted her inne,og er vokst opp med kupperte hunder.ja,så har jeg kanskje litt vansklig for å forandre tankegangen med kuppering... Og JA,jeg sytes kupperte dobbiser er mye penere og stiligere enn de ukkuperte.

Men vi har alle forskjellig smak. Det er derfor vi har forskjellige hunderaser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan med sikkerhet vite når valper begynner å føle smerte. Det man vet ,er at vetrinærer kupperer valper på 3 døgn uten narkose/bedøvelse. Vi som har kupperingsraser vet at vi alltid kupperte halene på valpene når de var 2-3 dager.(max 3 dager) Valpene hverken hylte eller skrek slik som enkelte ynder å påstå. Når de ble lagt ned til moren igjen hev de seg på puppen som før. De hverken klynket eller pep. Men dette er historie.

Det at man ikke med sikkerhet vet når valper begynner å føle smerte, er vel en god grunn til ikke å kupere?

En gruppe med britiske veterinærer påstår følgende:

"Puppies are docked by cutting off the unanaesthetised tail using scissors or nail clippers, or by the application of a constricting elastic band which inhibits the blood supply and causes the tail tissues to die off. Signs of pain may be short lasting in the docked puppy, not because puppies of this age do not feel pain, but because they show very few overt behavioural cues which we can easily detect by simple observation.

Since puppies obviously have nervous systems, we must assume that some sort of response to injury is present. Recent research supports this, and suggests that the immature nervous system may even be hypersensitive to pain. An assumption of pain being present during injury or surgery is also the cornerstone of good clinical veterinary practice and ensures humane treatment by always giving patients the benefit of the doubt."

http://www.vetwork.org.uk/taildock.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker akkurat det samme. Særlig det siste, at hunden kan få "vansirede" ører som henger. Jeg ville aldri risikert det! Det kan ødelegge utseendet på hunden.

Min mening er, enten skaffer man seg kupert valp, eller får en ukupert valp. Ellers så får man seg en kupert valp som neste hund.

Men uansett er det ditt valg Santo, men når man legger ut sine tanker her, er det garantert at andre kommer med sine synspunkter og meninger. Som de fleste har gjort. Og min mening er at voksne hunder ikke skal kuperes.

Hei igjen.

Ja selvølgelig er jeg klar for andres mening om dette, å synes det er inntresangt å hør mye av det som skrives.

Men er du ikke litt enig i at det råder en hvis usikkerhet om hva som er tilfelle når det kommer til hva hunden føler eller ikke føler.

Jeg vil vere åpen for å lære meg mer om dette å vil nå bruke neste halve året til å forske å grave til jeg føler jeg er sikker på hva jeg gjør. Det som skremmer meg er at det er så mange som har sterke meninger om ting ingen i verden har påvist, det som skjer når du setter deg ned å har bestemt deg for at dine meninger er den rette er at du ikke er motakelig for å ta imot ny viten som muligens sier at du tok feil.

Jeg sier ikke du tar feil eller har rett men å bestandig vere åpen for å forandre mening er vikktig når det en dag kommer ny kunnskap om dette.

Til da for vi sitte å rope i hvert vårt hjørne uten at noen av oss har rett, desverre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med smerte og sånn, har jeg ingen peil på, så det utaler jeg meg ikke om. Jeg er ikke imot kupering heller. Men jeg liker ikke at det gjøres på voksne dyr. Også det at resultatet kan bli mislykket hadde gjort at jeg ville vært skeptisk. For det er jo ganske logiskt.. at brusken er en veldig viktig del for at ørene skal stå opp, og brusken stives av når hunden er valp. (derfor folk taper ned ørene på valpeneog masserer mye, sånn at de ikke skal bøyes oppover.) På en voksen hund er brusken ferdig utvokst, så hvordan kan ørene stå da? Men kan jo hende det går, men bare den risikoen ville jeg ikke tatt sjangsen på. Hva jeg syns er jo min ting, det er det ingen fasit på. meninger er meninger. :) Og som jeg sa: Det er jo ditt valg det du gjør og din hund, så du gjør som du ønsker. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Celina

Har du hatt dobermann lenge.? å har du hatt mange kuperte.?

Synes bare det er litt viktig å vite, synes det du sier er lærerikt men synes det er viktig å få innformasjon fra noen som snakker av direkte erfaring å ikke bare selvlagde tanker de slenger om seg med. :rolleyes:

Jeg har ikke hatt dobber så lenge nei. Selv har jeg kun eid dobber i totalt 5 år,men familien min har alltid hatt dobber,så jeg er vokst opp med denne rasen.Samtlige av våre har vært helkuperte,og jeg tror nok at de vi måtte få i hus senere og kommer til å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg fortalte tidligere så har jeg mine betenkeligheter med dette å kan ikke påstå verken det ene eller det andre, jeg kan bare ta den kunnskapen til folk som har erfaring fra egene hunder å håpe på det beste.

Men å si 90% er vel å ta hardt i, men er sikker på at det er forskjell på veterinerer å det finnes gode å dårlig som det finnes gode å dårlige plastiske kirurger.

Husk og på at det kommer an på hvor kort ørene blir kuperte! Ørebasen er sterk nok til å holde ørene oppe,om de ikke blir kupert i showklipp..(som regel)

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor hunden har blitt ørekupert sent. Fra 6mndr til 13mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det der for et argument? Selvfølgelig føler de smerte! Det å kunne føle smerte er en viktig del av det å holde seg i live og jeg kan da ikke skjønne at akkurat små valper av kuperingsraser skulle være fritatt fra akkurat den delen? Noen som vet når babyer begynner å føle smerte?Har vi forsket skikkelig nok på det? Ikke? Nei, da kan vi vel anta at de ikke gjør det.

Herregud, vær litt ærlig med dere selv nå da..En ting er å velge å gjøre det mot hunden sin, men en annen ting er å fornekte alle helt åpenbare betenkeligheter.

Jeg tar tilbake det jeg skreiv i det første innlegget.Jeg ville aldri kjøpt hund av en oppdretter som lot så små valper gjennomgå noe sånt uansett hvor fine linjer de hundene hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke begynne å diskutere det der med smerte. Jeg sier bare det jeg vet.Og det er at tispen er med valpene sine når de blir halekuperte,da dyrlegen kommer hjem til oppdretter som regel.

Helt ok at vi mennesker ikke aner mye om smerteskala på dyr - men at kjære mamma gjør det, tviler ikke jeg et sekund på. Og jeg skulle likt å se den tispen som IKKE reagerer om en av valpene hennes har det vondt.

Men når jeg tenker meg om, så har vi jo faktisk klart å måle smerteskalaer til diverse dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder blir hverken nærvøse eller forandrer adferd fordi om de blir kuppert. Hvor har du det fra?

Det er mulig jeg er usedvanlig dårlig til å forklare meg, men altså: en oppdretter av min rase i Belgia observerte at de valpene i kullet hun hadde som ble ørekupert hadde en helt annen adferd enn den som ikke ble kupert I TIDEN ETTER KUPERINGEN. Selvsagt gir det ikke varig adferdsendring, men at valpene viser annen adferd etter ørekuperingen sier noe om at dette kanskje ikke er av det beste for en valp - BARE FOR AT FORFENGELIGE MENNESKER SKAL FÅ TILFREDSSTILT SIN SANS FOR LEMLESTELSE AV DYR.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er bare antagelser...Dere antar at det ikke gjør vondt for valpene fordi det passer dere best. Selv om det for alle andre er usannsynlig at små valper ikke får vondt når deler av kroppen skjæres bort. Og hvis det skulle være så at valper på en mirakuløs måte er fritatt fra å føle smerte her i verden, så har man fortsatt faren for infeksjoner og alle de andre grunnene til at man ikke gjør et kirurgisk inngrep for morro skyld.Jeg ser fortsatt ingen argumenter FOR å gjøre det? Borstett fra at det ser "tøfft" ut selvfølgelig, men det argumentet holder bare ikke mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er prosent andelen på infeksjoner av halekuperte hunder da - noen som vet dette presist,uten å gjette ? De halekuperte hundene jeg har sett har alle hatt max to sting i halen,mange ingen sting,kun litt lim.

stingene forsvinner av seg selv,da de kun trengs i en liten stund for å lukke det lille av sår som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med smerte og sånn, har jeg ingen peil på, så det utaler jeg meg ikke om. Jeg er ikke imot kupering heller. Men jeg liker ikke at det gjøres på voksne dyr. Også det at resultatet kan bli mislykket hadde gjort at jeg ville vært skeptisk. For det er jo ganske logiskt.. at brusken er en veldig viktig del for at ørene skal stå opp, og brusken stives av når hunden er valp. (derfor folk taper ned ørene på valpeneog masserer mye, sånn at de ikke skal bøyes oppover.) På en voksen hund er brusken ferdig utvokst, så hvordan kan ørene stå da? Men kan jo hende det går, men bare den risikoen ville jeg ikke tatt sjangsen på. Hva jeg syns er jo min ting, det er det ingen fasit på. meninger er meninger. :) Og som jeg sa: Det er jo ditt valg det du gjør og din hund, så du gjør som du ønsker. :(

Ja meninger er bestandig bra.

Dette er min mening, noen tenker sikker å nei hva kommer nå.? jo, det første jeg vil si er at jeg er veldig opptatt av hundens vellvere å bryr meg mye om at hunden min skal ha det godt.

Å ja jeg kan godt se at noen vil kupere en dobermann, dette er hunder som var kupert i nesten 130 år før den ikke lengre kunne kuperes i noen land. Man har gjerne ett bilde av hvordan en dobermann skal se ut å mange vil følge dette. (man er her klar over at man utsetter hunden for litt smerte men ingen alvorlige ting å man kan trygt leve videre med god sammvitighet)

Det jeg ikke kan forstå.

At noe kan sitte å si at kupering er dyreplageri uten å se på hva slags hund de selv egentlig har.

Det er utrolig mange raser i dag som sliter så mye at de egentlig ikke burde vert i livet,da mener jeg sliter med alvorlige plager som gjør at hunden har det forferdelig vondt.

Noen på grunn av at de er krympet ned noen forde de ikke lengre har pels, det er fryktelig menge andre ting å.

Tenker disse hunde eierne over at bare det å la hunden vere i live er dyreplageri..?

Tenker de over hvor smertefullt det er for hunden å leve bare fordi noen ville ha en veske hund...?

Eller er det letteste bare se ut av vinnduet å krittisere naboen for allt han gjør galt istedet for å se på din egen hund å se om den virkelig har det så bra som du tror....?

Jeg elsker min dobber å vil gjøre alt for den, når du ser ned på hunden din å forstår hvor mye den lider forstår du sikkert å at du heller burde hatt en dobber med ett halvt øre enn en dverg hund med hjerte, lunge, bein, å mange andre plager som daglig plager hunden.

Jeg elsker alle hunder men mange av de synes jeg kjempe synd i, å dette er dyreplageri i mine øyne.

Å det handler ikke om tøfft, men om at jeg mener en dobber i mine øyne tar seg best ut som dobber når den er kupert.(mulig det er tøfft å men vikktigs er det at det er slik en dobber skal se ut å har sett ut i 130 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at jeg har vært med på opp i mot 100 halekupperinger (eller flere )i Har aldri vært borte i infeksjoner.

Dere som er så opptatt av at hunder ikke skal fjerne noe,og at politikerne tenker på dyras ve og vel, hvorfor er det tillatt å fjerne sporer (ulveklør)i Norge? I flere land hvor det er lov å hale/ørekuppere (bl.annet i Polen ) er dette forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at jeg har vært med på opp i mot 100 halekupperinger (eller flere )i Har aldri vært borte i infeksjoner.

Dere som er så opptatt av at hunder ikke skal fjerne noe,og at politikerne tenker på dyras ve og vel, hvorfor er det tillatt å fjerne sporer (ulveklør)i Norge? I flere land hvor det er lov å hale/ørekuppere (bl.annet i Polen ) er dette forbudt.

Nå er det svært sjelden at ørene eller halen sjenerer en hund som løper i skogen, jeg har ihvertfall aldri hørt om at de har blitt rivd av under jakt o.l...

Alle kirurgiske inngrep innebærer selvfølgelig en risiko for infeksjoner.Vet dere bedre så må dere jo for all del informere verdens leger og vetrinærer omgående. Jeg har gått uten refleks i mørket i ca 20 år og lever enda, det betyr ikke at det er helt ufarlig...Og hva andre gjør med deres hunder er vel ingen unnskyldning? Skal jeg begynne å stappe Loke i et bur hele døgnet og strømme han for bjeffing fordi dere kuperer hundene deres? Eller fordi naboen har en Fransk Bulldog som ikke klarer å gå tur? Det ville vel vært like etisk uforsvarlig allikevel? Det ene unnskylder ikke det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen gi meg en konkret grunn til hvorfor en velger å handle seg en kupert hund, eller hvorfor man har lyst til å gjøre det senere. Når det faktisk ikke er lov, det er jo en grunn til at det er lovfestet.

Og, å stille utstillere, eller de som stuer bort bikkjene sine i bur, er et billig argument. Er enig i at slikt ikke er bra, men hva er da en skjønnhetsoperasjon (for det er jo det ikke sant?), uten at hunden "kan gi sitt samtykke"? (Eldre hunder, de vet jo ikke om noe annet :))

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen gi meg en konkret grunn til hvorfor en velger å handle seg en kupert hund, eller hvorfor man har lyst til å gjøre det senere. Når det faktisk ikke er lov, det er jo en grunn til at det er lovfestet.

Mvh

Margrete

Har vi ikke gitt deg en konkret grunn da ?? Og ikke lov ?? Det ER faktisk lovlig!! Ikke fei alle under en kam. :)

Skal jeg gi deg min konkrete grunn? Fordi jeg synes det er penest og greiest kupert. Så enkelt er det for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...