Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Hæ?

Det var jeg som startet tråden med spørsmål om hvordan det var mulig å kupere i Polen fordi jeg poppet tilfeldig innom ei side der 2 amstaffer var kupert i voksen alder...

Det er jo selvsagt ikke noe jeg er for da,bare for å si det sånn...

Selv om jeg ikke hadde hatt noe imot og kjøpt en ferdig kupert hund,så ville jeg nok ikke likt å være den som valgte å gjøre det...

Syns denne tråden har blitt litt skeiv og rar...så ut til at den lå stille en stund,men så ble det liv i leiren gitt..

Jaja...mulig dere mente at Kiefer startet "en fortsettende del" av tråden som startet resten..jeg har ikke lesrtgjennom alt..tråden ble plutselig så laaang..

Håper ikke jeg blir straffet for å ha startet tråden nå da..Var ikke meningen å bli "en sånn"tråd...

Jeg bare lurte liksom... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja...mulig dere mente at Kiefer startet "en fortsettende del" av tråden som startet resten..jeg har ikke lesrtgjennom alt..tråden ble plutselig så laaang..

Håper ikke jeg blir straffet for å ha startet tråden nå da..Var ikke meningen å bli "en sånn"tråd...

Jeg bare lurte liksom... ;)

Wooops, min feil :rolleyes: Blandet denne med hund - ulv tråden, ble så mye ulv her også til slutt. Selvsagt ingen konsekvenser for deg, skal rette innlegget mitt (og kanskje vurdere sengen :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som synes å tro at dette ikke er smertefullt dersom det blir gjort når de er valper, så må jeg bare si, dere tar så feil!! En venn av meg har en briard som er importert fra Belgia, før ørekuperingsforbudet kom der. Hun ble ikke kupert, men resten av kullet ble det. Det ble da veldig tydelig for oppdretteren hvor påvirket valpene ble av kuperingen, de ble veldig vare på alt i omgivelsen, mer redde og trakk seg mer unna hverandre, tydeligvis pga. smertene. Yuni spratt rundt som vanlig, og var nok ikke spesielt grei mot sine søsken......hun hadde jo ikke vondt noe sted!

Det der kan du spare deg. Ørekupering på smerteskala blir sammenlignet met et vepsestikk. Det klør litt når det gror.Det som gjør ørekupering vanskeilig er narkose og å gjøre det pen,og likt på begge ører. Det er ikke alle som klarer dette,det kan en se om en ser på bilder av kuperte hunder.

Og ingen av de valpene je har hilst på, har vært redd for omgivelsene sine eller nervøse på NOEN måte på GRUNN av kupering..! Der kommer dårlig oppdrett,sosialisering og andre ting til sin rett.

Ok. Så Vipsen sitt inllegg.

EOD for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kan du spare deg. Ørekupering på smerteskala blir sammenlignet met et vepsestikk. Det klør litt når det gror.Det som gjør ørekupering vanskeilig er narkose og å gjøre det pen,og likt på begge ører. Det er ikke alle som klarer dette,det kan en se om en ser på bilder av kuperte hunder.

Og ingen av de valpene je har hilst på, har vært redd for omgivelsene sine eller nervøse på NOEN måte på GRUNN av kupering..! Der kommer dårlig oppdrett,sosialisering og andre ting til sin rett.

Ok. Så Vipsen sitt inllegg.

EOD for min del..

Hvordan vet du det ?

Det er det samme som de sier om hull i øret og i min verden så må det være vondere å få skjært av seg deler av øret og etterpå få det teipet det opp enn å få et lite hull...

Unasett: vepsestikk er vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--]Ørekupering på smerteskala blir sammenlignet met et vepsestikk.
Jeg lurer nå fortsatt på, jeg dah, om øre- og halekupering forbedrer den enkelte hunds funksjonalitet og helse. For det er vel det eneste som kan forsvare kirurgiske inngrep, uansett?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en av de få argumentene UTOVER det med jåleri og gammelt bruksområde som skattehund, at tilhengere klarer å komme opp med :-)

Men se på alle raser som IKKE har naturlige ståører eller ikke blir kupert og som likevel lever greit med sine naturlige ører.

Det blir som halekuperingsargumentet om haleskader, der det er mange raser med lignende haler som hadde det helt greit med dem i naturlig lengde, og der noen raser forlengst var blitt selskapshunder i stor grad der opprinnelig og eventuell jaktfunksjonalitet forlengst var passé.

Så kanskje slike ting hadde med hundens øvrige immunsystem? Noen har jo mer anlegg for øreguffe og denslags, og det har mer med hva den fødes med av anlegg enn om ørene står opp eller ned, kanskje? Selv om jeg vet om hunder med konstatert dårlig immunsystem hvor man har prøvd å utvide øreGANGEN for å hjelpe med utlufting - men der handlet det jo mer om å lappe på eksisterende svikt i avl/oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørebetennelse hos hunder har nok ikke noe med om hunden er kuppert eller ikke.

Men å påstå at valper som er kuppert er mere nærvøse enn ukupperte er å gå for langt. Men det er kanskje greit å ha noe å skylde på hvis avlsdyra er dårlige..?

Og min ene kupperte hund har ikke sydd et sting i ørene. Bare så det er sakt. Jeg fikk ham 8 uker gammel,og ørene har vært fine hele tiden. Litt styr når de skulle tapes opp,men faktisk ikke så mye som å tape ned.

Og Calina ,tispen min har samme far som hannen din.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at kuperte ører kan være med på å hindre betennelse/irritasjon i øregangen (bedre lufting i øret..?) Har lest det et eller annet sted.. men aner ikke om det stemmer jeg.

De som har kronisk ørebetennelse som blir operert får fjernet en del av den nedre ørebrusken, slik at den får mere luft inn til øret. Hvis den har ståører eller kuperte ører så får den som regel luft nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så usannsynlig at valper som har fått kupert ørene og halen trekker seg unna hverandre og blir usikkre jeg.Noen som har sett et valpekull leke?Der er det biting i ører og haler og full herjing og når da plutselig hele kullet har ømme små halestumper og ømme opptapede ører så er det da naturlig at de blir usikkre? Dere kan da ikke i fullt alvor påstå at det ikke gjør vondt og at ørene og halen ikke blir ømme etterpå?

Det blir for meg like latterlig som alle de gjerrige bøndene som av sitt eget bekvemelighets hensyn påstår at griseunger ikke kan kjenne smerte (selv om de da hyler som nettop en stukket gris ) fordi de løper rundt og later som ingenting etter kastereringen (gjort uten bedøvelse) er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper blir halekupperte når de er 3 dager. Har ikke sett valper leke på det stadiet.. Har dere sett ørekupperte valper sammen? De er faktisk bare adskildt et par dager,så er det tut og kjør...... Ørene blir tapet over hodet til de er grodd. De som blir sydd tar det 8/10 dager med. Min tok det bare et par tre dager med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt forskjell på å kuppere en valp på 6 mnd. og en voksen hund da. Du vet jo like godt som meg at man kan tape ned "flagreører" på en 6 mnd.gammel valp med hell. Men det nytter ikke på en hund på 15/18 mnd.

Taping av ører gjøres i tannfellinga, og den er som regel over når hunden er 6 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørebetennelse hos hunder har nok ikke noe med om hunden er kuppert eller ikke.

Men å påstå at valper som er kuppert er mere nærvøse enn ukupperte er å gå for langt. Men det er kanskje greit å ha noe å skylde på hvis avlsdyra er dårlige..?

Og min ene kupperte hund har ikke sydd et sting i ørene. Bare så det er sakt. Jeg fikk ham 8 uker gammel,og ørene har vært fine hele tiden. Litt styr når de skulle tapes opp,men faktisk ikke så mye som å tape ned.

Og Calina ,tispen min har samme far som hannen din.... :)

:) det er den beste jeg har hørt så langt hvertfall...-kuperte valper er mer nervøse...hihih..

-om du har halvsøster, så gjetter jeg på en sort tispe? Etter Amadeya og Adamant? ;) Eller er hun eldre?

Legg inn biler av henne da - jeg vil se. :) alltid morro med familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så usannsynlig at valper som har fått kupert ørene og halen trekker seg unna hverandre og blir usikkre jeg.Noen som har sett et valpekull leke?Der er det biting i ører og haler og full herjing og når da plutselig hele kullet har ømme små halestumper og ømme opptapede ører så er det da naturlig at de blir usikkre? Dere kan da ikke i fullt alvor påstå at det ikke gjør vondt og at ørene og halen ikke blir ømme etterpå?

Det blir for meg like latterlig som alle de gjerrige bøndene som av sitt eget bekvemelighets hensyn påstår at griseunger ikke kan kjenne smerte (selv om de da hyler som nettop en stukket gris ) fordi de løper rundt og later som ingenting etter kastereringen (gjort uten bedøvelse) er over.

Nå leker ikke 3 dager gamle valper så innmari mye da..og når de blir ørekuperte,går det kun noen dager og så er de like viltre - forrige dobberen vår sturte i to dager,og så var alt vel igjen,og han jeg har nå sjanglet rett bort til sin søster og deiste hu i bakken og sku leke..når han kom til Norge var det en uke siden han var kupert,og da teipet vi opp ørene. Når vi holdt på med det var vi på besøk hos noen venner,fordi jeg trengte litt hjelp. Deres dobber,pluss en annen gikk løs i hagen med oss og lekte,og min lille tass fortsatte å henge på dem direkte etter at han hadde fått teipet opp ørene sine - de to store oppførte seg ikke annerledes mot ham i det hele tatt,og jeg satt MANGE ganger med hjertet i halsen,for de lekte så voldsomt - men ørene ble ikke enset!

INGEN av hundene vi møtte på i de to ukene Odin var teipet, reagerte på eller prøvde å tygge på/ snuse på/ leke med ørene hans,og heller ikke var han et fnugg av nervøs eller irritert eller sky eller hva dere nå kan tenke på - han var den fornøyde utadvendte glade lille sjokoladeklumpen han hadde vært hele sitt lille liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først få takke alle snille moderatorer med Vipsen i spisen for at jeg nå er tilbake. :)

Til Celina

Har du hatt dobermann lenge.? å har du hatt mange kuperte.?

Synes bare det er litt viktig å vite, synes det du sier er lærerikt men synes det er viktig å få innformasjon fra noen som snakker av direkte erfaring å ikke bare selvlagde tanker de slenger om seg med. :rolleyes:

Til der moderatorer, tror dere har slengt stjernene jeg burde hatt ned til han de kaller advar.. hummm

Ikke få stjerner han fikk heller denne advar..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det er ulovlig hvis dere ikke er klar over det, det er dyremishandling.

Jeg tenker som så...

Jeg har lenge prøvd å finne ut hva jeg egentlig var på vei til å utsette hunden for, det jeg har lært er at det finnes ikke noen som har kunnskap om kupering når det kommer til hvordan det påvirker hunden.

Jeg må da vere åpen for alle synsvinkler å høre på de som har erfaring om dette.

Jeg vil ikke påstå at hunden ikke merker noe til det å jeg vil heller ikke tro at dette er ett overgrep på hunden.

Tenker du alldri at du muligens tar feil....? det gjør jeg.

Tror det er eneste mulighet for å lære mer, ikke bestem deg for at ditt svar er det rette, vi har alle sammen mye å lære om dette å den dagen det blir påvist at dette er galt vil jeg vere den første til å be om unskyldnin til hunden min.

Men til da så får vi nok alle vere åpne for at det ikke kan påvises på den ene eller den andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke øre- og halekupering innvirker stort på hundenes evne til å kommunisere med hverandre.

Ei heller tror jeg det spiller særlig stor rolle at en hund som har vokst opp med amputert hale har problemer med balansen i bevegelse - dette har den lært å leve med fra tidlig alder. En voksen hund som får sin hale amputert kan kanskje ha noe større problem med balansen, uten at jeg tror det varer særlig lenge. Hunder er tilpasningsdyktige.

Jeg tror heller ikke at hundene har vondt i sine stumper etter at sårene har grodd (fantomsmerter oppstår helst i kroppsdeler som allerede FØR amputasjonen har hatt smerter).

Når det er sagt, så er det heller ikke hold i påstanden om at hunder med oppstående ører har mindre problem med ørebetennelse enn hunder med hengeører (noe man gjerne forsvarer ørekupering med). Jeg har hatt hunder både med stå-ører og hengeører. Begge de to med stå-ører var plaget av ørebetennelser. En av de 5 med hengeører som jeg har hatt hadde problemer, de fire andre har aldri hatt øreproblemer. Hunder med for lave ørefester og defekter i øregangene kan nok avhjelpes med operative inngrep, men om det har med stå- eller hengeører å gjøre tviler jeg meget sterkt på.

Det er vel ingen som har påstått at valper som er ørekupert er MER NERVØSE enn ukuperte, men det vises til at de endrer adferd som følge av ørekuperingen, noe en ukupert valp IKKE viser. Det er en viss nyanseforskjell her.

Det jeg synes er betenkelig er at folk med vitende og vilje faktisk utsetter hunder for totalt unyttige inngrep - jeg vil faktisk påstå at det er OVERGREP jeg - bare for å tilfredsstille sin egen forfengelighet... FY FA... sier jeg bare !!!

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei santo, så du er tilbake! :) Da spør jeg deg igjen:

men er det ikke urovekkende å tenke på at det kan være 90 % sjanse for at du får hengende kuperte ører? (som noen her nevnte tidligere) Brusken på en eldre hund er jo utvokst og da får ikke ørene gå igjennom samme "avstivelses" prosess som de gjør når hunden er valp og brusken er myk og blir hard.. Det hadde jo være unødvendig da å kupere og ødelgge ørene, når de alikevel henger.. Vil du risikere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei santo, så du er tilbake! :) Da spør jeg deg igjen:

men er det ikke urovekkende å tenke på at det kan være 90 % sjanse for at du får hengende kuperte ører? (som noen her nevnte tidligere) Brusken på en eldre hund er jo utvokst og da får ikke ørene gå igjennom samme "avstivelses" prosess som de gjør når hunden er valp og brusken er myk og blir hard.. Det hadde jo være unødvendig da å kupere og ødelgge ørene, når de alikevel henger.. Vil du risikere det?

Som jeg fortalte tidligere så har jeg mine betenkeligheter med dette å kan ikke påstå verken det ene eller det andre, jeg kan bare ta den kunnskapen til folk som har erfaring fra egene hunder å håpe på det beste.

Men å si 90% er vel å ta hardt i, men er sikker på at det er forskjell på veterinerer å det finnes gode å dårlig som det finnes gode å dårlige plastiske kirurger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...