Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - november


Mardina
 Share

Recommended Posts

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er stevnesesongen (nesten) over for i år? Milo skal mest sannsynlig gå et til stevne om noen uker i håp om siste napp, da er han klar for klasse 3 neste år! Hvem i alle dager skulle trodd vi klarte

Hatt en finfin rallytrening med mine to idag! De var altså så høye og så gira? Utrolig gøy! Unghunden detter jo ut i ny og ne (oi se der? Fugl? Mmm mye lukter i vinden - vent hæ?! Et blad?)? Men ekstr

Vi begynte november med tredje helgen i Trenerutviklingskurset jeg går denne høsten. Er fjerde kurset i 2020. Så må være fornøyd med det mellom jobb og studier. Helg fire er det eksamen. Får mye skryt

Posted Images

Vi kjøper ikke julegaver, så den er enkel. Jeg har bakt sirupsnipper og en runde med kakemenn (tradisjon sammen med barnefamiliene rundt oss, så har en eller to runder igjen siden vi ikke blander dem denne gangen). Til neste uke er det kransekaker og peppernøtter.

Ellers forholdsvis lite forberedelse siden vi ikke skal ha noen hjem til oss i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å foreslå en mer eller mindre gavefri jul for noen år siden. Vi kjøper fortsatt gaver ? Det er heldigvis ikke så mange, så det er aldri noe stress, egentlig. 

Så hyggelig med baketradisjon! Jeg har noen ting jeg pleier å lage hvert år selv, men akkurat i år utgår det nok. Har et stort prosjekt som skal ferdigstilles på nyåret. Så hvis jeg har noe tid til overs så må den egentlig brukes på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleribba er bestilt og jeg håper vi blir mange :santa-smiley-ho-ho-ho:.  Men tror nok ikke alle kommer pga coronaen 

Vi får ta det som det kommer. Vi har heldigvis pakkefri julaften :ChristmasTree:, så ingen stress med denne paniske julehandlingen.

Vi koser oss likevel med god julemat, spill og godt selskap. Jeg gleder meg til jul :funny-santa-dance-smiley-emotic

(haha Fått helt kick på disse rare emojiene)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/22/2020 at 10:44 PM, Rufs skrev:

En venninne som kjøpte en hund fra utlandet ble skuffet da hunden hennes fikk D på HD. Til tross for at begge foreldrene var fri for HD. Er dette mulig? Eller er det noe i at det jukses med helse-tester i enkelte land nedover i Europa? 

Jeg har kjøpt hund i Norge fra HD-frie foreldre. Min er fri, men 2 av søsknene har henholdsvis D og E. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke bare se på foreldrene. En må se på noen generasjoner bakover, samt foreldres søsken. Er foreldre eneste hd-fri i sitt kull så ligger det jo svakhter i genene. Det er en av grunnene til at det ikke funker i lengden å avle på naboens blandingshund "fordi den er så frisk". Du må vite om noe mer enn foreldrene...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nimbus said:

Jeg prøvde å foreslå en mer eller mindre gavefri jul for noen år siden. Vi kjøper fortsatt gaver ? Det er heldigvis ikke så mange, så det er aldri noe stress, egentlig. 

Jeg har gitt opp. Her nytter det ikke å slutte, for folk dukker jo opp med gaver uansett... Også sitter jeg der med dårlig samvittighet hele jula. Er så lei det gavemaset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet hvis jeg sier at "vi kutter ut gaver i år", og folk likevel kom med gaver. Våre familier har faktisk blitt ganske flinke. Jeg tror det er litt enklere å ønske seg gaver til veldedighet, for da får de liksom ihvertfall gitt "noe". Så får vi et kort eller en ting laget av et barn i Afrika, eller en geit eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir 7 personer på julaften. Jeg, mannen og våre tre barn, pluss svigermor og svigerfar.

Er mange gaver som skal kjøpes da. Jeg har to søstre, og mannen har en bror, og tilsammen har vi 8 barn vi er onkel og tante til. 

Har handlet noen gaver på nett i dag, og tenker å få laget en liste over resterende og ta en handletur med mannen en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkepakkepakke! Flyttebilen kommer i morgen klokka ti. Blir veldig greit å endelig få litt bedre plass, ser frem til å kunne spise ved et ordentlig bord? Men jeg kjenner at jeg gruer meg litt til å pakke sammen en 150x200 kontinentalseng alene i morgen tidlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pixie skrev:

Pakkepakkepakke! Flyttebilen kommer i morgen klokka ti. Blir veldig greit å endelig få litt bedre plass, ser frem til å kunne spise ved et ordentlig bord? Men jeg kjenner at jeg gruer meg litt til å pakke sammen en 150x200 kontinentalseng alene i morgen tidlig?

Lykke til med flytting!

Flytter du langt? Er det en større leilighet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Wilhelmina said:

Jeg har gitt opp. Her nytter det ikke å slutte, for folk dukker jo opp med gaver uansett... Også sitter jeg der med dårlig samvittighet hele jula. Er så lei det gavemaset...

Huff, det er de verste! De som kommer med gaver når man faktisk har avtalt at man ikke skal gi hverandre noe... :thumbsdown2:

 

7 hours ago, simira said:

Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet hvis jeg sier at "vi kutter ut gaver i år", og folk likevel kom med gaver. Våre familier har faktisk blitt ganske flinke. Jeg tror det er litt enklere å ønske seg gaver til veldedighet, for da får de liksom ihvertfall gitt "noe". Så får vi et kort eller en ting laget av et barn i Afrika, eller en geit eller noe sånt.

Enig i at man ikke burde ha dårlig samvittighet i sånne tilfeller, men den har en lei tendens til å snike seg innpå allikevel. Gaver til veldedige formål var et godt kompromiss! Prøver også å ønske oss og gi bort litt brukt og heller spiselige ting. Viktig at det er så lavterskel som mulig, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2020 at 10:44 PM, Rufs said:

En venninne som kjøpte en hund fra utlandet ble skuffet da hunden hennes fikk D på HD. Til tross for at begge foreldrene var fri for HD. Er dette mulig? Eller er det noe i at det jukses med helse-tester i enkelte land nedover i Europa? 

Sånn i tillegg til alle andre innspill som er kommet: HD nedarves polygenetisk, mange gener spiller inn for å utvikle HD. Finnes mange kull der det spriker fra A-E etter to HD-frie foreldre, og det er heller ikke uvanlig. Det har ikke noe formål å bare se på foreldrenes diagnose i avl når det gjelder HD, hele slekten må kartlegges. Dette er årsaken til at NKK har innført indeks for HD, å avle etter indeks er vanlig å bruke på egenskaper som nedarves polygenetisk da den bla. tar hensyn til slektas resultater osv. At det jukses og kanskje er lavere krav for fri nedover i Europa er mye mulig, men jeg tror hovedproblemet er at det er mindre fokus på å kartlegge hele kull og linjer. En fri-diagnose på foreldredyr er verdiløst når man ikke vet status på resten av slekten, først når oppdrettere begynner å forstå det, trenger man bekymre seg for juks og lavere diagnosekriterier.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tyttebæra skrev:

Sånn i tillegg til alle andre innspill som er kommet: HD nedarves polygenetisk, mange gener spiller inn for å utvikle HD. Finnes mange kull der det spriker fra A-E etter to HD-frie foreldre, og det er heller ikke uvanlig. Det har ikke noe formål å bare se på foreldrenes diagnose i avl når det gjelder HD, hele slekten må kartlegges. Dette er årsaken til at NKK har innført indeks for HD, å avle etter indeks er vanlig å bruke på egenskaper som nedarves polygenetisk da den bla. tar hensyn til slektas resultater osv. At det jukses og kanskje er lavere krav for fri nedover i Europa er mye mulig, men jeg tror hovedproblemet er at det er mindre fokus på å kartlegge hele kull og linjer. En fri-diagnose på foreldredyr er verdiløst når man ikke vet status på resten av slekten, først når oppdrettere begynner å forstå det, trenger man bekymre seg for juks og lavere diagnosekriterier.

Takk for info ? Jeg har sikkert sett litt for lett på dette med HD. Begge mine hunder er sjekket, og har A-hofter, som jeg forventet. Nå har rasene jeg har heldigvis lite problemer med HD, men jeg burde kanskje ikke bare forventet A-resultater ? (nå vet jeg bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går følte jeg endelig det var innafor å henge opp adventsstjernene :jump:

Selv om jeg gjerne skulle sett at tiden gikk suuupersakte fremover, så er det litt godt at det nærmer seg jul allikevel. Også alt lyset som folk fikk hengt opp i løpet av helgen! Det, og litt frost og rim gjorde at ihvertfall vinterfølelsen sneik seg litt innpå, om ikke helt julefølelsen ennå. Men, det blir nok godt med jul i år også, selv om det burde vært tre måneder igjen til jul (for min del) :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nimbus said:

I går følte jeg endelig det var innafor å henge opp adventsstjernene :jump:

Selv om jeg gjerne skulle sett at tiden gikk suuupersakte fremover, så er det litt godt at det nærmer seg jul allikevel. Også alt lyset som folk fikk hengt opp i løpet av helgen! Det, og litt frost og rim gjorde at ihvertfall vinterfølelsen sneik seg litt innpå, om ikke helt julefølelsen ennå. Men, det blir nok godt med jul i år også, selv om det burde vært tre måneder igjen til jul (for min del) :ahappy:

Her kom det opp en del lys allerede 1. november, men i går ble det et par lyslenker til ? Syns det er såå koselig! Og nå laver snøen endelig ned også, så jeg koser meg litt med det selv om det ser ut til at det skal komme regn nærmere helga... Gleder meg ikke til 3 uker med semesterinnspurt, men skal i hvert fall være veldig fornøyd når to store oppgaver (forhåpentligvis) er levert i slutten av denne uka! Da er det "bare" eksamenene igjen, og jeg tror de skal gå fint i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...