Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, mars

Siljus
 Share

Recommended Posts

26 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Tamiya er kult, har lyst på Tirpitz i 1:350...! :icon_redface:

Men hvordan legger man inn læringa i det, det er det jeg sliter litt med. Særlig nordlening som jo er så jææææskla annerledes. Jeg = æ ... Det er jo to helt forskjellige ord :P Som å lære to språk. Stakkars mannen min :P 

Jeg har inntrykk av at det er individuelt hvordan de lærer seg det, men at det er svært få som snakker dialekt, det blir en slags bokmålsk. Husker hjemme så snakket de bokmål/østlandsk til flyktningene i opplæringen, men så hørte de jo dialekten ellers av alle oss andre, likevel snakket de bokmål-ish.

En som har skilt seg ut og snakker kav nordlending, fikk aldri noen formell norskopplæring, men lærte norsk det året han gikk på folkehøgskole. Så han lærte seg rett og slett nordnorsk med en gang og ikke det "formelle". Ja, og en annen jeg kjenner lærte også først dialekt, deretter bokmål. Begge de to hadde ingen formell norskopplæring først, men "bodde seg inn" i språket. Disse to har også studert på universitetet etterpå, så det virker som at å lære seg nordnorsk først og deretter bokmål har gått helt utmerket. 

En tredje jeg kjenner leste seg til norskkunnskapene og snakker i dag en slags bokmålsk selv om han bor nordpå og har nordnorsk familie.

Så min ukvalifiserte gjetning blir vel at det kommer an på hvordan mannen din lærer seg språket best, gjennom å lese det eller å høre det? Og så holde seg til ett av dem til han behersker det sånn høvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Valping 

Basse har bursdag  9 år, tenk det. 

Jeg er helt i ekstase jeg!! Hippy ble bekreftet drektig, så begynner nestingen ? Jeg burde kanskje lage egen tråd for nerdingen der, men seeee da  

Posted Images

@Siri

Får ikke vekk mention . Mobilen er visst for glad i Siri til å slette den :aww:

@Stine :hug:

det du føler er helt lov,  og naturlig. Ta den tiden du trenger for å normalisere ting igjen.  Ikke noe er rett eller galt.  

Skal på jobb om 25 min.  Ekstra skift og jeg har ikke super lyst akkurat...  Men litt mer kr blir bra.  Trenger det for å putte det mildt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har flyttet fra relativt nytt til gammelt hus... hvor mye har dere merket i økt forbruk på oppvarming?

Vi bor nå i leilighet fra 2009 med varmekabler i gulv på alt unntatt soverom/bod, energimerking C. Vil tro overgangen til energimerking G vil merkes godt i lommeboka, på tross av vedovn? Vil selvsagt kjøpe varmepumpe, det er alt på ett plan der også...

Men se så fiiint! Det gjør ikke noe at det er litt lenger unna alt, det går buss fra rett utenfor døra!!

https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=92519117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
5 timer siden, 2ne skrev:

Det der er ikke så ille, du er ferdig med det over helgen :ahappy: 

Det hadde vært en greie jeg måtte ha vurdert seriøst om jeg fikk meg mann :P:lol: 

Ja jeg håper at jeg blir fort ferdig :P 
Inntil videre kommer boden til å bli stappfull. Og antakelig et soverom også. 

Haha, når man først har fått en ordentlig inngrodd vane så er det ikke så lett. Jeg har "bare" hatt det slik i effektivt 9 måneder (tror jeg?). Husker ikke når Sjef begynte å lure seg oppi for så å trykke seg godt inntil for kos. Han bare var der plutselig :lol: 

4 timer siden, Pixie skrev:

Vi har fått til at Uno legger seg i fotenden etter siste lufting før natta, der ligger han maks 30 minutter før han legger seg på gulvet istedet. Samme etter første tisserunde om morgenen, legger seg i fotenden. Ellers kommer han ikke opp i senga vår mens vi er der før han hører at vi er helt våkne, da kommer han inn på soverommet. Blir han da invitert hopper han opp og er lykkelig tulling i senga, spretter ned igjen og henter en leke, hopper opp og dæljer oss i hodet med den, ligger opp ned og knurrer, spinner i sirkel og bruker oss som hoppeslott :P

Dælje til i hodet er vondt og ubehagelig uansett størrelse. 
Men når man øker Unos størrelse til Sjef-størrelse så blir alt det andre litt mindre morsomt :lol: 
Eller... Jeg trooor muligens at om jeg blir vanskelig å få opp en dag så blir oppherjing av han for så å sende ham inn til meg en quickfix. Jeg har fått et par videoer av slikt tilsendt nemlig :aww: 

3 timer siden, Siri skrev:

Det der er grunnen til at jeg overhodet ikke vurderer en mann engang :lol: 

Ny mann hadde ikke blitt vurdert over hodet! Da hadde jeg måttet begynne på nytt med oppdragerarbeidet og formingen av han igjen. Det gidder jeg ikke. Når jeg allerede har en som allerede kjenner til alle mine skrullepiperier og fortsatt vil ha meg etter 10 år snart, så er det godt nok. Måtte bare sende ham på service siden han tydeligvis fikk ødelagt en slitasjedel. Eller noe sånn :aww:  

Ord er ikke nok, @Stine, så jeg sender deg bare en god :hug::icon_cry: 

Enda et billass med esker og småting er hentet. Nå er det bare ett lass til i bil og en og en halv tilhenger så er vi ferdig. Da gjenstår bare vasking. Alt er støvsugd grundig, og badet vasket jeg faktisk allerede på mandag :) 
Jeg kjenner at jeg er stiv i ryggen allerede, men en liten tur med Sjef hvor han får løpe litt og få ut energi. Jeg blir vel opptatt en stund i dag og rimelig tappet for energi på slutten av dagen. Faktisk kunne jeg gått å lagt meg her og nå, men det passer liksom ikke så godt i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Men hvordan legger man inn læringa i det, det er det jeg sliter litt med. Særlig nordlening som jo er så jææææskla annerledes. Jeg = æ ... Det er jo to helt forskjellige ord :P Som å lære to språk. Stakkars mannen min :P 

Det er lenge siden jeg har drevet med grunnleggende språkopplæring nå, men det finnes jo dialektprøver på cd og sikkert på nettet også. Og så handler det jo selvsagt om å prate med folk, mingle med innfødte på fritida, se på norsk tv, lese norsk tekst på norske filmer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Med venninna mi så må vi snakke litt penere og saktere, og så er planen om å sende henne på trønderskkurs :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stine :console:

Hjemme fra jobb, det begynner å bli ganske rufsete på vegen innover skogen her nå... is og snø smelter i rekordfart. I går morges var hele jordet dekket av snø - nå er det masse bare flekker - og spa-avdelingen kan snart åpnes :aww: 

Lurer på om jeg skal gå skogstur i råtten snø - og ha rene hunder når jeg kommer hjem, eller gå langs vegene her, med hunder i bånd - og få hjem sølete hunder som må dusjes... de lukter ikke roser og fioler for tida, så de må uansett ha seg en dusj snart... Båndtur da kanskje... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha :hug: Akkurat nå er jeg bare forbanna over at hun ikke bare kunne være frisk og normal! Eller at hun bare kunne fungert ypperlig på smertestillende! Men når hun flyr på Tuva flere ganger når de ligger og slapper av og ellers trekker seg unna oss så hadde hun det ikke greit. Så stressa som hun var hos dyrlegen og, det gjør mest vondt egentlig. **** altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Ca 40 minutters gåing og gode 15 minutter med lek, løping, og klatring på diverse unnagjort. Da er jeg "klar" for å bære inn dukkehuset til jenta nå når det ikke regner mer, og ta siste rest. 
Herregud så sliten og lei jeg er allerede. 

Det er snart over. Veldig snart over! 

*gi seg selv en peptalk* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Det er lenge siden jeg har drevet med grunnleggende språkopplæring nå, men det finnes jo dialektprøver på cd og sikkert på nettet også. Og så handler det jo selvsagt om å prate med folk, mingle med innfødte på fritida, se på norsk tv, lese norsk tekst på norske filmer etc.

De cdene vi hadde i opplæring på u.skolen jeg jobbet på, ble det snakket på forskjellige dialekter. Så er fokus på det der hvertfall :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ble bilen skrotet - femte giret sluttet å fungere ordentlig på vei til skrotingen og i siste rundkjøringen måtte den høyt opp i turtall før den godtok andregiret, så når jeg kjørte inn på bilopphugginga var den mer eller mindre død... 

Jaja da er det bare fortsette jakten på ny bilvenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...