Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember


Stine
 Share

Recommended Posts

14 minutter siden, Tricolor skrev:

Er virkelig folk så kravstore? Hele kosen med jul blir jo borte. 

Vet ikke.. Ble bare sagt at vi skulle slutte å gi gaver til hverandre, for det var ikke "vits".. Det var etter de fikk barn, og jeg er eneste i familien som ikke kjøper gaver til mange 100kr til de. Kun meg det ikke var vits å gi gave til/få fra.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk mye fint og nyttig til jul. Veldig fornøyd med alle gavene, og en må  jeg bare dele her inne. Mannen har laget/malt meg med alle våre 10 hunder i spannet

Endelig hjemme etter en lang lang lang tur til og fra Stockholm. Utslitt, sulten, tørst, trøtt, stiv og støl! Men det er SÅ verdt det når jeg kommer hjem med en ny svensk, nordisk og INTERNASJONA

"Tror du det er dødelig?" "Nei." Den følelsen av lettethet.

Posted Images

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Førjulspresanger?? :o Det må være noe tull som handelsstanden har plantet i hodet på folk. Det er da mer enn nok presanger og greier med gavekalender og gaver for flere tusen på selve juleaften. 
Den trenden der kommer jeg aldri til å kaste meg på. 

 

 

3 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Det lurer jeg også på. Og pakkekalender og julematspising i hele desember og julepynting i stedet for adventpynting og alt det der. Jula blir så himla utvanna. Nemlig. :aww:

 

 

Ja, altså, som ein del av handelstanden protesterar eg på at det er vårt ansvar. :P For makan til irriterande greie. Dei einaste eg har høyrt det frå er type høglydte og kravstore folk som står i ein evighet foran kassen og lagar kø, medan dei diskuterar og planlegg kva som skal vere julekalendergåve, førjulsgåve og julegåve til ditt og datt. Eg tykkjer det er litt rart å bli bedt om å pakke om ei gåve fordi julekalendergåve, førjulsgåve og julegåve ikkje skal ha same papir? Whyhyyyy! Eg kan sutre meir av mindre. Men altså ja, minst tre forskjellige mennesker (kundar) har snakka om førjulsgaver denne jula. Aldri høyrt om det før. Teit konsept. 

 

Rakk ikkje lunsj heller, men heldigvis hadde me twist. Og no lagar pluttemann nachos! :gomle:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

@Pixie Det er forskjell på å ønske seg og å forvente å få. Om de forventer å få så er det dårlig å kvittere med søppel.

Mitt tips  - gjør det billig, uten å virke kjip. Kjøp litt fancy julekort, og så kjøper du flakslodd for en hundrings til hver, også barna - unger DIGGER flakslodd.  Skriv noen velvalgte ord på kortene og voila - lavt budsjett med potensial til å gjøre noen skikkelig glad. Pakk gjerne inn i eske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, plutte skrev:

 

 

Ja, altså, som ein del av handelstanden protesterar eg på at det er vårt ansvar. :P For makan til irriterande greie. Dei einaste eg har høyrt det frå er type høglydte og kravstore folk som står i ein evighet foran kassen og lagar kø, medan dei diskuterar og planlegg kva som skal vere julekalendergåve, førjulsgåve og julegåve til ditt og datt. Eg tykkjer det er litt rart å bli bedt om å pakke om ei gåve fordi julekalendergåve, førjulsgåve og julegåve ikkje skal ha same papir? Whyhyyyy! Eg kan sutre meir av mindre. Men altså ja, minst tre forskjellige mennesker (kundar) har snakka om førjulsgaver denne jula. Aldri høyrt om det før. Teit konsept. 

 

Rakk ikkje lunsj heller, men heldigvis hadde me twist. Og no lagar pluttemann nachos! :gomle:

Ikke vært noe særlig borti det jeg heller. Eneste gangen jeg gir noe før jul er enten 1. Adventskalender, eller 2. Jeg har lagd noe spiselig som jeg ikke vet om er holdbart til over jul:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Sukk... hvorfor har jeg bare folk med dyre gaveønsker rundt meg? Brodern vil ha ispigger til 500 kr stk, søsta vil ha ullgenser til 900 kr, bruttern til sambo vil at vi skal gi ungene leker til 400 kr hver og ønsker seg selv en bok til 500 kr. Av den broren får vi noe musikk han har til overs i hylla eller en film han har to av, gjerne åpnet, av ungene får vi en muminkopp til 99 kr slik vi har gjort hvert år, av søsta mi fikk jeg en trepakning sokker fra Cubus i fjor. Jeg liker å tenke ut og kjøpe gaver altså, og jeg er veldig glad i å finne de riktige tinga, men jeg skulle gjerne ønske jeg ikke gikk sånn i minus hvert år...

Jøssenavn altså... man kan jo ikke ønske seg slike dyre ting? :o Kjøp ei eske konfekt. Da kan de i hvert fall spise opp den kjipe gaven fra den kjipe slektningen.. :aww:

23 minutter siden, Annik skrev:

Er er dritkjip i år og gir hjemmelagde karameller til nesten alle sammen :D

Jeg hadde blitt kjempeglad for noe sånt hjemmelaget, jeg :) 

22 minutter siden, SFX skrev:

Det var mer for å synliggjøre hvor usivilisert og utenfor dekning det er :P Jeg foretrekker å jakte Pokemon når jeg går uten hund, så jeg kan fokusere på dem, i fall vi møter et rådyr eller de vil svømme i en kald bekk. Så Pokemon jakter jeg nå primært til og fra bilen når jeg er på jobb. 

:lol: Usivilisert? Neeeeehhhhhh :P 

22 minutter siden, SFX skrev:

Så har jeg fått skrevet en artikkel til medlemsbladet som jeg trodde hadde deadline i dag, men det var visst 15. desember. Skader ikke å være tidlig ute. 

Jeg hadde et luksusproblem nå da jeg laget vårt medlemsblad... jeg hadde for mye stoff, så jeg måtte utelate en del til og med. Og å få stoff i god tid før manusfrist er jo en redaktørs våte drøm liksom :D 

Jeg måtte melde avbud til den middagsavtalen i kveld... magen er IKKE i særlig godlage, så da fant jeg det bedre å være hjemme. Jeg hadde vel uansett ikke vært noe hyggelig selskap i kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ofte bort ting jeg har strikket selv ellers er det ikke mange jeg skal kjøpe gaver til. Vi er en liten familie. 

Ene søster ønsker seg tujaer (hun skal plante hekk i sommer) så jeg tror jeg skal kjøpe et skikkelig billig tacky minijuletre til henne og legge et gavekort under :P
Mamma er vel en av de få jeg kjøper dyrere gaver til - hun fortjener liksom det, fine mamman min.

Ellers har jeg strikket en julegave og på vei til å strikke en til. Ellers har jeg ikke kommet igang med julegaver enda. Vente på lønn på mandag, da kan jeg vandre litt i butikker og se hva jeg kommer på :) 

Forresten jeg vasket et sånt gammelt militærullpledd som jeg skal sy dekken til Pigg av og det luktet høgg når det kom ut av vaskemaskinen, en blanding av sur ull og noen form for kjemikalier. Er sånne satt inn med noe?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget første ladning med karameller idag. Myke og deilige, men de smelter fort i romtemperatur da :P

Tenkte å prøve meg på noe fudge også i år, om jeg får tak i søtet kondensert melk. De har vært utsolgt de stedene de vanligvis har det..

 

Og ellers så fyller beste Gira 4år idag! Gleder meg til å reise hjem til henne neste helg! :D

Har altfor lite nye bilder av henne, så må få tatt noen av henne i jula. Legger ved et fra påsken.

DSC_0052.JPG

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Sukk... hvorfor har jeg bare folk med dyre gaveønsker rundt meg? Brodern vil ha ispigger til 500 kr stk, søsta vil ha ullgenser til 900 kr, bruttern til sambo vil at vi skal gi ungene leker til 400 kr hver og ønsker seg selv en bok til 500 kr. Av den broren får vi noe musikk han har til overs i hylla eller en film han har to av, gjerne åpnet, av ungene får vi en muminkopp til 99 kr slik vi har gjort hvert år, av søsta mi fikk jeg en trepakning sokker fra Cubus i fjor. Jeg liker å tenke ut og kjøpe gaver altså, og jeg er veldig glad i å finne de riktige tinga, men jeg skulle gjerne ønske jeg ikke gikk sånn i minus hvert år...

En skal gi etter evne - i min familie har vi i hvert fall stor forståelse for at jeg ikke kan bruke like mye penger på julegaver som min søster og ektemann hvor begge er i full jobb. Jeg kan skrive både billige og dyre ting på ønskelista - men da er det på en måte underforstått i min familie at jeg ikke forventer å få de dyre tingene, men penger/gavekort mot ditten, eller at flere går sammen om datten. Jeg fant det jeg håper er perfekt gave til ei venninne, men den er over mitt budsjett - så jeg spurte to andre venner i håp om at de ville bli med på en spleis. 

Jeg er også fan av ønskelister - ikke fordi de skal være bestillingslister, men for å få en gefühl på hva folk trenger. Da kan du skrive at i år vil du bytte ut alle slitte ullsokker, det koster ikke mer enn en Mummi-kopp, og du får noe du kan bruke. Eller skrive wasa knekkebrød for den del, men jeg synes ikke ønskelister er frekt. Jeg vet noen synes det. Men om lista er lang nok så det er noe å velge i til ulike prisklasser, så er det et godt hjelpemiddel. De fleste ønsker seg mer enn én bestemt ullgenser, og unger i rette alderen kan du gi hva som helst til uavhengig av hva foreldrene har ønsket seg.

8 minutter siden, Siri skrev:

:lol: Usivilisert? Neeeeehhhhhh :P 

Det er ikke usivilisert når det er 3 km til E6. Men, midt i skogen aner jeg jo ikke hvor E6 er :D

8 minutter siden, Siri skrev:

Jeg hadde et luksusproblem nå da jeg laget vårt medlemsblad... jeg hadde for mye stoff, så jeg måtte utelate en del til og med. Og å få stoff i god tid før manusfrist er jo en redaktørs våte drøm liksom :D 

For mye stoff har vel aldri skjedd når jeg har vært involvert med bladet :P 

8 minutter siden, Siri skrev:

Jeg måtte melde avbud til den middagsavtalen i kveld... magen er IKKE i særlig godlage, så da fant jeg det bedre å være hjemme. Jeg hadde vel uansett ikke vært noe hyggelig selskap i kveld. 

God bedring!

Jeg spiser man tager hvad man haver-middag, så det ble stek kjøttdeig, spaghetti og sjysaus. Jeg skal få nystekte pepperkaker til dessert, så. Med melis på <3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Dere som lager karameller, bruker dere honning eller sirup? Lagd for første gang i dag og synes de fikk litt vel mye smak av honning. Lagde etter oppskrift til Trines matblogg. 

Jeg bruker sirup. Som regel lys sirup, uten at jeg har noen begrunnelse for fargevalget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 minutt siden, Annik skrev:

Jeg bruker sirup. Som regel lys sirup, uten at jeg har noen begrunnelse for fargevalget :P

Ikke prøv mørk - da smaker karamellene hestegodt. Det stinker melasse. Prøvd i dag - ikke godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Turb skrev:

Jeg gir ofte bort ting jeg har strikket selv ellers er det ikke mange jeg skal kjøpe gaver til. Vi er en liten familie. 

Ene søster ønsker seg tujaer (hun skal plante hekk i sommer) så jeg tror jeg skal kjøpe et skikkelig billig tacky minijuletre til henne og legge et gavekort under :P
Mamma er vel en av de få jeg kjøper dyrere gaver til - hun fortjener liksom det, fine mamman min.

Ellers har jeg strikket en julegave og på vei til å strikke en til. Ellers har jeg ikke kommet igang med julegaver enda. Vente på lønn på mandag, da kan jeg vandre litt i butikker og se hva jeg kommer på :) 

Forresten jeg vasket et sånt gammelt militærullpledd som jeg skal sy dekken til Pigg av og det luktet høgg når det kom ut av vaskemaskinen, en blanding av sur ull og noen form for kjemikalier. Er sånne satt inn med noe?

 

Jeg oppdaget til min overraskelse at lønna hadde kommet inn på kontoen i dag, og da kom jeg på at den kom visst litt tidligere enn vanlig forrige desember også. Altså: Sjekk kontoen!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker enda det året jeg handla en ullstrikkegenser til mamma til sånn 500 kroner eller noe. Dritdyrt synes jeg det var! Søs slang seg heldigvis på å spleiset med meg da.

I år har jeg lagt meg på ish 400kr pr gave til de nærmeste faktisk. Dyrere enn planlagt, men tok med råd til det i år. Jeg har dog "bare" 12 stk å gi til.
 Startet vel egentlig med at jeg fant noen perfekte jakke/gensere til gutta som kosta 400kr pr stykk på 50% salg. :D Angra litt da, iom de havna på 70% salg på black friday, oh well. Kjøpte vinter converse til søs på samme outletbutikken til 600kr, årets dyreste julegave. Men hun mista hesten sin nettopp så jeg følte for å gi litt ekstra i år. Og det er en gave hun garantert kommer til å elske og til slutt gå i stykker. :P 
Nevø, og ei venninne derimot får gave til 100kr hver. Fordi det passa seg sånn i år. Stemor skal vi spleise på en ullgenser til så den havner på 250 pr pers f.eks. 
Svigersøs sin ble litt dyrere igjen pga frakt,så 450 totalt. (Da har jeg splitta frakten siden jeg uansett skulle ha samme tingen selv) Svigermor sin havnet også på ca 400kr
Ei anna venninne får gave til 350 ish i år, da jeg glemte at jeg hadde handla til henne og kjøpte en til. :lol: Men hun gikk amokk på en gave til meg en gang så da går det "opp i opp" :P 

Hadde jeg handla alt i desember hadde jeg ikke hatt sjangs i havet, men jeg har brukt flere måneder på handlingen, og jeg er en racer på tilbud. Orginalverdien på noen av gavene er langt høyere enn det jeg har betalt for dem. Samt at ca alle gavene er fra både meg og S. (Selvom det er jeg som har handlet dem inn, men da kjøper han mer mat f.eks) 

Prisen i seg selv "driter" jeg selv egentlig i, jeg elsker å både gi og få gjennomtenkte gaver som treffer. Om den koster 50kr eller 500kr er same shit. I fjor fikk pappa en tullegave med vinflaskeglass og teksten "finally a wineglass that fits my needs" liksom, og det tror jeg er den gaven som har truffet ham best! 

Neste år har jeg egentlig veldig lyst å lage hjemmelagede ting! Det synes jeg er kjempegøy! Et år fikk nesten alle selvlagde glass smykker og telysfat. Kjempegøy å lage design spesielt tiltenkt noen! Spesielt når man ikke trenger betale for mer enn hva materialene koster å kjøpe inn. :D Da blir det både billige og fine gaver. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, MonicaT skrev:

Dere som lager karameller, bruker dere honning eller sirup? Lagd for første gang i dag og synes de fikk litt vel mye smak av honning. Lagde etter oppskrift til Trines matblogg. 

Sirup - lys :) Har ikke sett oppskrift med honning, men jeg ser for meg at det kan bli vel sterk smakstilsetning ja. 
Jeg har akkurat laget en batch med havsalt... selvsagt greide jeg ikke å koke massen lenge nok, så de er litt vel myke. Jaja, teste ny porsjon i morgen da. Jeg gidder ikke mer i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Jepp. Og nå blir det kaldere også. Så får vi bare håpe at langtidsvarselet om varme utover i neste uke ikke slår til.

Tenk så fint om denne snøen kunne blitt liggende! Stabil, kald vinter med akkurat passe mengder snø, påfyll nå og da så det holder seg hvitt. Glatt nå da, snø på is er jo alltid "gøy" :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Tenk så fint om denne snøen kunne blitt liggende! Stabil, kald vinter med akkurat passe mengder snø, påfyll nå og da så det holder seg hvitt. Glatt nå da, snø på is er jo alltid "gøy" :P 

Her er det ikke glatt, det var vått da det begynte å snø. Håper snøen og isen binder seg sammen over alt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Krutsi skrev:

@Mud; har du sett konmodorene i episode 1 av "ja, vi elsker hunder"?

 

7 minutter siden, Krutsi skrev:

@Mud; har du sett konmodorene i episode 1 av "ja, vi elsker hunder"?

 

7 minutter siden, Krutsi skrev:

@Mud; har du sett konmodorene i episode 1 av "ja, vi elsker hunder"?

Nei? det er jo bare 2 i Norge :o

Jeg har ikke sett på den serien over hodet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Annik skrev:

Jeg bruker sirup. Som regel lys sirup, uten at jeg har noen begrunnelse for fargevalget :P

 

1 time siden, Belgerpia skrev:

Ikke prøv mørk - da smaker karamellene hestegodt. Det stinker melasse. Prøvd i dag - ikke godt

 

42 minutter siden, Siri skrev:

Sirup - lys :) Har ikke sett oppskrift med honning, men jeg ser for meg at det kan bli vel sterk smakstilsetning ja. 
Jeg har akkurat laget en batch med havsalt... selvsagt greide jeg ikke å koke massen lenge nok, så de er litt vel myke. Jaja, teste ny porsjon i morgen da. Jeg gidder ikke mer i dag. 

Takk alle sammen. Da prøver jeg i morgen eller mandag med lys sirup. Noen gode oppskrifter dere vil dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...