Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kjøper du ikke økologisk melk?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Vi kjøper sjeldent økologisk melk, men det er fordi jeg bare kan bruke laktosefri melk og så kjøper vi Q-melk når vi skal ha vanlig melk fordi bøndene på mannens side av familien leverer til Q. Hadde Q hatt laktosefri og økologisk hadde vi nok kjøpt det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Uten plantevernmidler og kunstgjødsel er ikke grunn til å velge økologisk. Naturlig er ikke alltid bedre, og det er vel også vist nå at en del økologiske midler er mer skadelige for naturen enn kunsti

Jeg må bare spørre siden flere sier at de kjøper Q fordi de vil støtte oppom de mindre. Tenker dere over at Q-meieriene for det meste kun får melk fra de største gårdene fordi det er det som lønner se

Akkurat det med at kalven får være med kua i noen dager, i steden for å bli skilt med en gang, er jo bare stygt gjort. Rekker akkurat å knytte bånd, før de skilles. Nå finnes det økologiske bønder som

Jeg må bare spørre siden flere sier at de kjøper Q fordi de vil støtte oppom de mindre. Tenker dere over at Q-meieriene for det meste kun får melk fra de største gårdene fordi det er det som lønner seg? Mens det er Tine som henter melk fra de minste bøndene fordi de har henteplikt og må hente fra alle selv om de har 10 eller 100 melkekyr og uansett hvor langt ute i gokk det er. Jeg vet om flere små bønder som var åpne for å levere til Q-meieriene men hvor de nektet å hente fordi de hadde for få dyr eller det var for langt fra en hovedvei.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Polfarer skrev:

Jeg må bare spørre siden flere sier at de kjøper Q fordi de vil støtte oppom de mindre. Tenker dere over at Q-meieriene for det meste kun får melk fra de største gårdene fordi det er det som lønner seg? Mens det er Tine som henter melk fra de minste bøndene fordi de har henteplikt og må hente fra alle selv om de har 10 eller 100 melkekyr og uansett hvor langt ute i gokk det er. Jeg vet om flere små bønder som var åpne for å levere til Q-meieriene men hvor de nektet å hente fordi de hadde for få dyr eller det var for langt fra en hovedvei.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
 

Dette er grunnen til at eg alltid kjøper Tine. :D Fine Tine. Og så kjøper eg helst mjølk som heiter mjølk, og likar best H-mjølk og kulturmjølk. Skal ikkje vere lett å gjere alle til lags. Har kjøpt økologisk, kjem sikkert til å gjere det att og, men skal ærleg innrømme at når økologisk ofte vert dytta vekk i eit hjørne, så går eg ikkje og leitar.

 

I gamle dagar, då eg jobba i fjøs, hadde "mine" bønder mellom fem og seksten mjølkekyr. Dei fleste kring åtte. Utan Tine hadde ikkje desse overlevd. Den eine dreiv økologisk forresten, kan ikkje sei det var noko større forskjell mellom hass husdyrhald og dei andre, då var det større forskjellar mellom dei "vanlege" bøndene. Dei fekk ein anna type kraftfor hugsar eg, men det var i hovudsak alt. Det er nærare 20 år sidan da, så kan jo ha skjedd mykje der sidan dess.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Raksha skrev:

Resten syns jeg stort sett bare er positivt med økologisk, akkurat det økologiske aspektet med kunstgjødsel osv kan jeg for lite om. Men båsfjøs er min kjepphest i konvensjonell drift, jeg misliker intenst båsfjøs. :aww:   Nå har vi løsdriftsfjøs og kyrne har god plass, si den det er dimensjonert for betraktelig flere dyr enn vi faktisk har. At kalven får pulver fremfor fersk melk ser jeg ikke på som noe big deal - melkerstatning i dag er av god kvalitet og går ikke utover kalven på noe vis så vidt jeg har fått med meg, så lenge kalven får råmelka fra mor først.

 

Når det er sagt så er det ikke bare positive sider med løsdrift, kyr har ganske heftig rangordning, og det blir skader og "krangling". Det er og forsket lite på trivsel i løsdriftsfjøs. 

 

 

Folk flest har jo gode argumenter for at MME er innafor til menneskebarn ( noe jeg selvsagt er enig i hvis morsmelk ikke er tilgjengelig/i nok mengde). Så hvorfor er pulvermelk ikke bra nok for kalver?

Under agronomutdanningen var vi på besøk i både løsdrift og båsfjøs. En interessant observasjon vi gjorde, var at det var gjennomgående flere kuer med adferd som skyldes stress/ mistrivsel ( tungerulling, vedvarende slikking på innredning eller vegg osv) i løsdrift enn i båsfjøs. Kanskje de føler seg mindre trygge på grunn av rangsystem?

Når det er sagt, jeg skulle selvsagt ønske at vi hadde løsdrift istedetfor bås. Men økonomien har aldri tillatt nybygg hos oss.

Jeg kjøper aldri Q, av samme grunn som @Raksha. Tine er, i tillegg til å ha plikt til å hente i kriker og kroker og på helligdager, også pliktige til å hente eller levere til Q alt etter om Q har behov eller overskudd.

Vi kjøper bare melk når vi ikke har melk på tanken.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Melk fra tanken er den eneste melka jeg har likt... :aww: 

Det er forskjell på tankmelk også, faktisk. Landbruksvikaren drikker melk på de forskjellige gårdene han jobber, og sier at det er forskjell i smak.

Men, ja, jeg kan hive innpå flere glass med tankmelk. Helst når muggen ikke er full, forhåpentligvis har førstemann fått mesteparten av fettet?

 

Forresten, hvor mye vitaminer og mineraler ( fettløselige) går man glipp av når melkefettet blir fjernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt slutta med kumelk, unntatt rømme og hvitost, etter at jeg fikk tilgang på geitemelk på tank. Den er så fet og søt at bakst oppnår helt nye høyder, kakao er som smeltet sjokolade og jeg har sluttet med søtning i svart te. Og ja, det er forskjell fra tank til tank, jeg foretrekker helt klart en av bøndene mine sin melk framfor de andres. De fores og stelles rimelig likt (faktisk økologisk med unntak av kraftforet) men favoritten har hatt et lengre avlsarbeid med testing av genet for frie fettsyrer, så den besetningen er oppe i 93% homozygot for negativ frie fettsyrer. Selv fetaost kjøper jeg lokalt av en som har fått tillatelse til å lage det av upasteurisert melk. 

Smør skal jeg kjerne selv i feb/mars av geitråmelk, hittil har jeg fått det av en av bøndene som hadde kjnna for mye i fjor. 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Tricolor skrev:

Det er forskjell på tankmelk også, faktisk. Landbruksvikaren drikker melk på de forskjellige gårdene han jobber, og sier at det er forskjell i smak.

Det kan jeg nok tro ja. Jeg har bare smakt fra en tank... for mange år siden :D. Melk er liksom ikke det som står på handlelista - om jeg ikke skal lage pannekaker da :aww: 

46 minutter siden, Tricolor skrev:

Men, ja, jeg kan hive innpå flere glass med tankmelk. Helst når muggen ikke er full, forhåpentligvis har førstemann fått mesteparten av fettet?

:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tulip skrev:

Jeg har helt slutta med kumelk, unntatt rømme og hvitost, etter at jeg fikk tilgang på geitemelk på tank. Den er så fet og søt at bakst oppnår helt nye høyder, kakao er som smeltet sjokolade og jeg har sluttet med søtning i svart te. Og ja, det er forskjell fra tank til tank, jeg foretrekker helt klart en av bøndene mine sin melk framfor de andres. De fores og stelles rimelig likt (faktisk økologisk med unntak av kraftforet) men favoritten har hatt et lengre avlsarbeid med testing av genet for frie fettsyrer, så den besetningen er oppe i 93% homozygot for negativ frie fettsyrer. Selv fetaost kjøper jeg lokalt av en som har fått tillatelse til å lage det av upasteurisert melk. 

Smør skal jeg kjerne selv i feb/mars av geitråmelk, hittil har jeg fått det av en av bøndene som hadde kjnna for mye i fjor. 

 

Ååå, du er heldig! Geitemelk, altså :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tricolor skrev:

Folk flest har jo gode argumenter for at MME er innafor til menneskebarn ( noe jeg selvsagt er enig i hvis morsmelk ikke er tilgjengelig/i nok mengde). Så hvorfor er pulvermelk ikke bra nok for kalver?

Under agronomutdanningen var vi på besøk i både løsdrift og båsfjøs. En interessant observasjon vi gjorde, var at det var gjennomgående flere kuer med adferd som skyldes stress/ mistrivsel ( tungerulling, vedvarende slikking på innredning eller vegg osv) i løsdrift enn i båsfjøs. Kanskje de føler seg mindre trygge på grunn av rangsystem?

Når det er sagt, jeg skulle selvsagt ønske at vi hadde løsdrift istedetfor bås. Men økonomien har aldri tillatt nybygg hos oss.

Jeg kjøper aldri Q, av samme grunn som @Raksha. Tine er, i tillegg til å ha plikt til å hente i kriker og kroker og på helligdager, også pliktige til å hente eller levere til Q alt etter om Q har behov eller overskudd.

Vi kjøper bare melk når vi ikke har melk på tanken.

Enig, ungen min er vokst opp på delamming og mme :aww::lol: 

Vi hadde jo ei ku som mistrivdes veldig på løsfrift, hun følte seg nok ikke trygg. Fant til slutt en støttekontakt hun hang med konstant (etter å ha fått fri fra løsdrifta en stund), så det forundrer meg ikke. Men de fleste vi har stortrives da, og ingen stereotypatferd som jeg har observert. Dog har vi mista dyr som har fått seg en trøkk under riing og herjing.  

Jeg liker ikke båsfjøs, det står jeg for, men det betyr jo ikke at alt er rosenrødt i løsdrift. Og har full forståelse for økonomisk sperre for å bygge nytt fjøs. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis etter "osteskandalen", og fordi jeg liker å støtte de mindre produsentene. Tine har så stort marked med skolemelk, i barnehager osv i tillegg til det de selger i butikken, så jeg velger å støtte Q.

Hva med Rørosmeieriet? De er vel like små (og alle produktene er økologiske )[emoji4]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt slutta med kumelk, unntatt rømme og hvitost, etter at jeg fikk tilgang på geitemelk på tank. Den er så fet og søt at bakst oppnår helt nye høyder, kakao er som smeltet sjokolade og jeg har sluttet med søtning i svart te. Og ja, det er forskjell fra tank til tank, jeg foretrekker helt klart en av bøndene mine sin melk framfor de andres. De fores og stelles rimelig likt (faktisk økologisk med unntak av kraftforet) men favoritten har hatt et lengre avlsarbeid med testing av genet for frie fettsyrer, så den besetningen er oppe i 93% homozygot for negativ frie fettsyrer. Selv fetaost kjøper jeg lokalt av en som har fått tillatelse til å lage det av upasteurisert melk. 
Smør skal jeg kjerne selv i feb/mars av geitråmelk, hittil har jeg fått det av en av bøndene som hadde kjnna for mye i fjor. 
 

Smaker ikke alt veldig geit da? Eller iallefall med et snev av geit?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv drikker jeg ikke eller svært lite melk (bruker litt i matlaging etc, men min samboer drikker dette) og ønsker absolutt å kjøpe økologisk fordi det er litt mer dyrevennlig - men ofte finner jeg ikke den økologiske i butikkene jeg handler, dessverre, men kjøper det jo de gangene det er et alternativ.

Jeg har sammenliknet prisene tidligere og den økologiske har vært billigere enn vanlig og da der hvor jeg har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2016 at 2:42 PM, Lola Pagola skrev:

Dette med at kuene får komme ut hele året synes jeg er veldig fint, sier ikke at alle konvensjonelle melkebønder holder dem inne ett halvt år, men her i området er det iallefall stor stas med kuslipp, der man ser de glade kuene endelig få røre på seg etter 6 mnd uten å se himmelen. Det er bare trist synes jeg. 

 

Å, da skulle du møtt melkekuene på Vidaråsen (kanskje du har det?). De er happy kuer med muligheter for å gå ut som de vil. De har en innhegning inn mot gården og et stort beite på baksiden av fjøset. Og god plass inne i fjøset. Masse valgfrihet. De gir økologisk melk :ahappy:

cimg7408.jpg?w=300&h=225

 

 

Jeg handler alltid økologisk melk, og prøver å handle mest mulig økologisk ellers også. Men en del er fortsatt for dyrt dessverre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2016 at 9:45 PM, SaraS skrev:

Å, da skulle du møtt melkekuene på Vidaråsen (kanskje du har det?). De er happy kuer med muligheter for å gå ut som de vil. De har en innhegning inn mot gården og et stort beite på baksiden av fjøset. Og god plass inne i fjøset. Masse valgfrihet. De gir økologisk melk :ahappy:

cimg7408.jpg?w=300&h=225

 

 

Jeg handler alltid økologisk melk, og prøver å handle mest mulig økologisk ellers også. Men en del er fortsatt for dyrt dessverre.

Nei har aldri vært der faktisk, men vet om stedet :-) Sånn skulle alle kuer hatt det, et verdig liv i bytte mot all melka de produserer til oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...