Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kjøper du ikke økologisk melk?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Uten plantevernmidler og kunstgjødsel er ikke grunn til å velge økologisk. Naturlig er ikke alltid bedre, og det er vel også vist nå at en del økologiske midler er mer skadelige for naturen enn kunsti

Jeg må bare spørre siden flere sier at de kjøper Q fordi de vil støtte oppom de mindre. Tenker dere over at Q-meieriene for det meste kun får melk fra de største gårdene fordi det er det som lønner se

Akkurat det med at kalven får være med kua i noen dager, i steden for å bli skilt med en gang, er jo bare stygt gjort. Rekker akkurat å knytte bånd, før de skilles. Nå finnes det økologiske bønder som

25 minutter siden, Pringlen skrev:

 


At akkurat du ikke ser noe problem med konvensjonell drift, synes jeg i grunnen ikke sier mye. Med tanke på at din dyrevelferds-etikk går noe sånn som at "det er samfunnsnyttig" å slippe forsvarsløse dyr løs i innhegninger mens bulldogger pusses på de og de rives fra hverandre levende, samt er hijakt helt uproblematisk - og jeg aner meg at konvensjonell revejakt i England antakeligvis hadde hatt en støttespiller i deg. Med slike holdninger er det jo ikke rart du ikke ser forskjell på normaldrift og økologisk drift.

---------------------------------------

@Raksha

Her er en kort oppsummering av skadene ved kunstgjødsel i naturen: http://www.unep.org/yearbook/2014/PDF/chapt1.pdf

---------------------------------------

Jeg kjøper økologisk melk, men akkurat her og nå i tyskland så har jeg ikke helt fått dreisen på hvilken merking som gjelder. I forhold til Sverige (økologisk mats høyborg) så er det svært lite merking på maten her i EUs hjemland.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten plantevernmidler og kunstgjødsel er ikke grunn til å velge økologisk. Naturlig er ikke alltid bedre, og det er vel også vist nå at en del økologiske midler er mer skadelige for naturen enn kunstige.

Jeg velger økologisk kun der det utgjør en positiv fordel for dyrene (uansett hvor liten den er), så vi kjøper økologisk egg og som oftest økologisk melk de få gangene vi spiser dette. Spiser ikke kjøtt. (At vi velger økologisk betyr ikke at vi tror alle økologiske dyr har det bedre enn ikke-økologiske dyr, men da har vi i alle fall et minimumsreglement man vet bonden må følge, som jevnt over er litt bedre enn minimumskravene til ikke-økologisk når det gjelder dyrevelferd. Men med tanke på alle de ufattelig idiotiske reglene som også finnes innenfor det økologiske regelverket er ikke beslutningen veldig lett.)

Vi avstår fra økologisk frukt og grønt, fordi det ikke er bedre for miljøet eller oss. Nyere forsking tyder vel heller på det motsatte (ikke lavere utslipp, tar mye større areal, ikke bedre kvalitet på maten, +++). Vi trenger effektiv matproduksjon (dyrevelferd bør stå høyest selvsagt), så vi kommer til å kjøpe genmodifisert mat der det er mulig.

Skulle bare ønske man kunne sluttet med alt det ideologiske "naturlig er best" tullet, og laget et reglement som var basert på vitenskap. Med andre ord: ut med ideologi, inn med forsking!

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe økologisk når det er 2 for. Men det er kun fordi de kommer i 1 liters kartonger, og vi bruker mye melk. Så jeg gidder ikke kjøpe 1 liter om gangen. Merker riktignok ikke så mye forskjell i smak. 

Men skulle ønske de kom i 1,75 liter ja :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maria skrev:

Så dere folkeopplysningen på TV da det handlet om økologisk mat? Oppsummerer greit min holdning til økologisk-debatten, for å si det sånn... 

 

Men der stilte de jo helt feil spørsmål. Det er ikke bedre for deg som person å få i deg økologisk, men for de fleste dyr som blir brukt til kjøtt eller eggproduksjon så er forholdene i økolgisk drift bedre for dem på de fleste måter. De to tingene som jeg er negativ til i økologisk dyredrift er parasittstatus og det at karantenetiden for antibiotika er så lang at en del bønder lar være å behandle (det er så klart på bonden...). Ellers så er økologisk drift bedre for dyrene. Det er viktig for meg iallefall.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Apropo melkeproduksjon, hva slags neandertalerland er dette?

 

Akkurat dette har jeg faktisk sett en variant av. På kviger og kyr som "stjeler" melk fra andre kyr.
Nesering med tagger, ikke sånn "flapp" som kalven her har på... Taggene stikker da borti jurene på kyrne, og da får "tyven" seg en kakk. Har jeg blitt fortalt (aldri sett dette skje, men sett ku med sånn rnesering og spurt hva det var for).
Snedig nok på økologisk gård, siden det nå også var temaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turb skrev:

Men der stilte de jo helt feil spørsmål. Det er ikke bedre for deg som person å få i deg økologisk, men for de fleste dyr som blir brukt til kjøtt eller eggproduksjon så er forholdene i økolgisk drift bedre for dem på de fleste måter. De to tingene som jeg er negativ til i økologisk dyredrift er parasittstatus og det at karantenetiden for antibiotika er så lang at en del bønder lar være å behandle (det er så klart på bonden...). Ellers så er økologisk drift bedre for dyrene. Det er viktig for meg iallefall.

Det konkluderte de jo også med i programmet? Økologisk dyrevelferd er litt bedre (selv om jeg på en del områder mener de undervurderte hvor stor forskjellen i minimumshold faktisk kan utgjøre).

Jeg syns deler av programmet var dårlig. Det er for eksempel urelevant å bruke så lang tid på en spesifikk bonde som har gått fra økologisk til ikke-økologisk. Men resten syns jeg var relativt bra. Det er utrolig viktig med slike program som setter fokus på det feilaktige med samfunnets tankegang om at "naturlig er best".

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig kjøper jeg ofte vanlig melk fordi jeg ikke har satt meg ordentlig inn hva forskjellen faktisk er?

Og utifra det jeg leser her så føler jeg ikke at vanlig melk er så veldig på jordet, det virker jo som konvensjonell kudrift kan i tilfeller være bedre en økologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bananen skrev:

Er det mer eller mindre i ekstra lett?

 

2 timer siden, Stine skrev:

Det er tilsatt D vitamin i ekstra lett, så det er mye mer av vitaminet i den typen :) 

Også er det ikke tilsatt i økologisk ekstra lett, som var derfor jeg slutta å kjøpe det :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lola Pagola skrev:

Hva er grunnen til at du bare kjøper fra Q?

Delvis etter "osteskandalen", og fordi jeg liker å støtte de mindre produsentene. Tine har så stort marked med skolemelk, i barnehager osv i tillegg til det de selger i butikken, så jeg velger å støtte Q.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mirapusen skrev:

Delvis etter "osteskandalen", og fordi jeg liker å støtte de mindre produsentene. Tine har så stort marked med skolemelk, i barnehager osv i tillegg til det de selger i butikken, så jeg velger å støtte Q.

Samme her, startet med at pappa ble forbannet på hele tine når de nektet å ha q melk i samme kjøledisk som sine egne produkter en gang i verden. (Mener det var noe sånt) Etter det har vi kun hatt q-melk i hus og den vanen har satt seg gitt. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kjøper ikke melk eller aldri noe økologisk. Det er bare egoistisk idealisme, slutt å produser unger det gjør faktisk en forskjell. Økologisk "naturlig mat" er det ikke mye bidrag i om vi skal mate fremtidige generasjoner. Og Norge av alle burde virkelig holde kjeft inntil vi begynner lage noe av maten vi spiser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi økologisk melk ikke kommer i 1,75 kartonger :) Og det er stort sett store kartonger med melk vi kjøper... Og delvis p.g.a prisen.  Jeg prøver å kjøpe Q-melk, da jeg gjerne vil støtte de mindre meieriene :) Samboer kjøper stort sett Tine melk, men det tror jeg stort sett er av gammel uvane.... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...