Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

OK, samlivsbrudd avblåst :D Spent på hvordan det kommer til å gå fremover, men jeg våger å være optimistisk, så får vi se ... Har vært en fin helg, i hvert fall :ahappy:

• Like 13
  • Svar 3.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ola hilser sonen

Se så kul han er da! 

Herregud, så mye meme-materiale          

Posted Images

Skrevet

Jeg har fått jobb! :D

Jeg må flytte...

Jeg trenger et sted å bo. Jaja, det ordner seg nok. :)

Skrevet
OK, samlivsbrudd avblåst [emoji3] Spent på hvordan det kommer til å gå fremover, men jeg våger å være optimistisk, så får vi se ... Har vært en fin helg, i hvert fall :ahappy:

Man taper ingen ting på å prøver tenker jeg. Om det fungerte så er det jo fantastisk og om ikke så er det nok godt å tenke tilbake på at man prøvde det man kunne :) ! Masse lykke til!
  • Like 5
Skrevet
17 minutter siden, Siri skrev:

MYYYYE finere veskehund enn de jeg så på Dogs4All i dag :D 

Takk :D

Vurderte teacup-schäfer men SÅ store tekopper har jeg ikke. :aww::rofl: 

• Like 4
Skrevet
43 minutter siden, Perfect Image skrev:

Man taper ingen ting på å prøver tenker jeg. Om det fungerte så er det jo fantastisk og om ikke så er det nok godt å tenke tilbake på at man prøvde det man kunne :) ! Masse lykke til!

Takk! Det er det jeg tenker også. Nå er vi begge motivert til å gjøre det vi kan for at det skal fungere, så da er det bare å prøve, ellers kommer vi til å angre :) Må jo tenke på Jessie også, hun har ikke vært så fornøyd med at vi har sovet i hver vår seng :lol: Må jo sove mellom oss :aww:

• Like 6
Skrevet

Sliten, men må få lest en god del sider med pensum før jeg kan legge med meg god samvittighet! Misunnelig på alle som har stilt denne helgen, jeg vil også! Skal få tvunget meg selv til å stille Nemi neste år på noe, enda jeg vet hun kommer til å bli plassert bakerst av alle tispene. :lol: Får gjøre det for erfaringens skyld, og øve meg til jeg får hund nr 2 om noen år, den skal jeg hvert fall stille!

Skrevet

Dusja for tredje dag på rad, liten forandring siden jeg bare dusja tre ganger på to uker :lol:   Dusja nesten ikke første uka etter operasjonen pga smerter og  pillerus, og forbaska tungvindt.  Men det er såå deilig å ikke ha den gipsen! Hjelper på smerten med en varm dusj også :rofl:

Sykehuset igjen i morgen men så slipper jeg å dra dit på en mnd. Godt er det, Drammen er ikke så vakkert å kjøre igjennom :lol:

• Like 3
Skrevet

Æsj. Skulle benytte meg av fri frakt hos canelana som skulle gjelde nå i helgen. Men når jeg skulle bestille i kveld så fikk jeg beskjed om at rabattkoden ikke var gyldig lengre. Jeg regnet jo med at helgen varte til kl 24 søndag :|

Skrevet

Sitter og matcher genotyper med fenotyper for hundefarger på tvers av raser, målet er 1000 på rad, gjorde selvsagt en klaske-på-trynet-feil ved 906. Grrr!

:gaah::fish:

Skrevet

Får ikke sove, så da har jeg satt på litt Harry Potter på lydbok:wub: 

Gleder meg SÅ mye til 1.desmber! Da skal jeg endelig få se filmene igjen :D Gav meg selv forbud mot å se filmene før desember, og det begynner å bli 5 mnd siden. Skal bli bra julestemning med de 2(3) første filmene :ahappy:

Casper har vært så rar i kveld. veldig rastløs og ikke klart å finne roen. Hvis formen min er like dårlig den kommende uken så må jeg spørre om litt mer hjelp til å få gitt han lengre turer.. 

• Like 2
Skrevet

På vei ut for å lufte hundene isted oppdaget jeg plutselig at bilen var vekke! 

Heldigvis kom jeg på at jeg hadde kjørt den på verkstedet tidligere i kveld siden den skal på EU kontroll i morgen! Phu! :icon_redface::P

• Like 11
Skrevet
39 minutter siden, mokken skrev:

På vei ut for å lufte hundene isted oppdaget jeg plutselig at bilen var vekke! 

Heldigvis kom jeg på at jeg hadde kjørt den på verkstedet tidligere i kveld siden den skal på EU kontroll i morgen! Phu! :icon_redface::P

Jeg kom ut av butikken en dag og oppdaget at bilen hadde skiftet farge. Jeg stoppet bare helt opp og stirret på bilen og tenkte "men ****.. det der kan da ikke stemme"

og neida, stemte heller ikke.. en kliss lik bil, bare annen farge parkert på plassen før bilen min :lol: men da var jeg sikker på at ammetåka hadde slått til igjen, og fikk nesten en liten klump i magen fordi jeg måtte ringe gubben fordi jeg fikk ikke ting til å stemme (igjen) :whistle: 

• Like 15
Skrevet

Akkurat startet og følge en fyr på facebook og han har en corgi. Herre min for et herlig vesen!
Kan corgier "over there" (USA) sammenlignes med de nordiske? Eller er det mer hund man får her ifht avl og linjer?

Den havna definitivt på "må ha en gang iløpet av livet" lista mi i hvertfall. Spesielt om gjetere faller så i smak som jeg regner med de gjør når jeg får collie i hus. :D (liker jo allerede godt de gjetertypene jeg kjenner altså, men noe annet å bo med enn å "bare" kjenne)

EDIT: litt trøtt ja, youtube så klart, ikke fjasboka. 

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 2
Skrevet

Våknet med skikkelig vondt i hele kroppen i dag. Men jeg har ikke tid til å være syk, så da kjemper jeg i mot og gjør som jeg har tenkt uansettt :aww: 
Snart ut og måle ølhyller, før jeg handler inn litt småtterier jeg trenger i uka som kommer. Først må jeg bare finne ut hva jeg trenger. Har visst litt sånn ammetåke 7 år for seint jeg :whistle: 

Skrevet

Våknet med ingen stemme og vondt i brystkassa så da er det hjemmedag idag. Elevene mine var knallsjuke hele forrige uke og snørra og hosta og svima rundt i klasserommet så kanskje ikke så rart at jeg har fått noe. Men kjipt er det uansett. Pigg synes det er trivelig at soveputa hans finnes tilgjengelig i sofaen da.

Skrevet
13 timer siden, SFX skrev:

Jeg forsøkte å søke, uten hell - vi må da ha hatt tråder med tips til gode lyskilder på hundene?

Nå som jeg skal begynne å jobbe, må jeg belage meg på å være som folk flest, og gå tur med hundene etter dagslyset. Og da ville det vært fint med litt lys på hundene, så jeg ser hvor dem er. Vi går ikke der det er særlig til biltrafikk, så lyset er mer for meg enn andre. Og gjerne hver sin farge, så jeg vet hvem som sitter ved føttene og hvem som bare skal et eller annet et stykke unna - selv om det stort sett nesten utelukkende alltid er henholdsvis Foenix og Glam.

Men jeg må ha noe med litt størrelse/styrke, for de lysdingsene jeg har nå forsvinner i den massive pelsen til Glam - og det nå når han er nedrøytet :o 

Jeg er veldig fornøyd med Orbiloc. De lyser godt og man kan enten ha på lys som lyser hele tiden eller blinkende lys. De er ikke veldig store, men jeg ser hundene godt når de har dem på. Men, ja, det kan hende de blir for små for pelshunder, jeg ser den.. Jeg har rød og grønn på mine, og synes den røde lyser best. Tror de finnes i blå og gul også. Mine er festet oppå selen og hundene er jo glatthårede, så det er i alle fall lett å se på mine.

Vi har vært på Dogs4All vi også. Vi fikk hverken det siste hoppnappet på Robert eller det siste certet på Jesper, men det var en hyggelig helg på det. Jeg har rigget stand, stått på stand og rigget ned stand. Det var slitsomt, men veldig hyggelig og det er litt gøy å få prate hund og rase i to dager i strekk til folk som er genuint interesserte i å høre på. Og så har jeg lært at malamuter er enormt mye større enn jeg så for meg. Og så har jeg fått kose på briarder. Jeg skal ha en briard når jeg blir stor og har tid til å gre (takk for at jeg fikk hilse på Yasmine (er det med Y?) @Siri :D ).

• Like 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...