Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå -oktober

Recommended Posts

Skrevet
54 minutter siden, Raksha skrev:

Tusen takk for tanker og klemmer :hug:

Ida var ikke med, jeg og tre andre hadde vært på trondheimstur, hadde sluppet av to på tynset, så bare meg og venninna mi i bilen.

Kom pent og pyntelig kjørende og traff et område med underkjølt regn akkurat i det hun skulle gire opp (kom ut av 60sone)  bilen fikk sladd og begynte å snurre, hun prøvde å rette opp og bilen skled videre, traff autovernet med bakenden fikk spinn andre veien, ut over et jorde eller noe sånt, stoppet i en steinmur på min side,  halveis uti en bekk/liten elv. Jeg husker bare at bilen begynte å spinne andre veien, enda fortere og så noen trær som føyk forbi i full fart, før vi stoppet i steinmuren. rakk å ta spenntak og beskytte hodet.

Hele høyresiden min er grusomt blå og vond,  spesielt hofta, og brista noen ribbein på den siden,  men latterlig lite i forhold til hvordan det kunne gått!

Vennninna mi slapp fra dem med heftige blåmerker etter beltet og en liten nakkesleng.  Som sagt, englevakt!  

De brukte over en time på å få oss ut av bilen, jeg var på tur inn i sjokk, så relativt fjern, men pakket inn i bobleplast og en haug tepper, væske i armen da vi kom i ambulansen og begge ble tatt rett i ct. de hadde bestilt ambulansehelikopter til oss, just in case. Jeg klarnet såpass opp i ambulansen at jeg visste det hadde gått bra.

Så vi er bare fryktelig mørbanket, sånn skikkelig, men i forhold til hvordan det kunne gått, og tenk om vi hadde hatt døtrene våre i bilen...

Uff, godt det gikk så bra likevel :hug: 

@*Kat84* :hug:

• Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, folkens, nå jukser jeg og hopper over massevis av sider, men jeg må bare si det.   Musikeren og jeg forlovet oss i går!! Det er litt skummelt, litt surrealistisk og et par-tre år frem i

Dere er sikkert lei av kjolepratet mitt nå, men ville bare dele at jeg har hentet den, og den passet!    

Nico forsvant plutselig ut i gangen, så jeg måtte gå etter for å sjekke hva han dreiv med... Kurva har stått der i evigheter, og han har ikke engang vært i nærheten av den tidligere. Så jeg aner

Posted Images

Skrevet

Litt sånn bagatellmessig ifht bilulykke, men herregud så jeg irriterer meg over svarte fluer enda...!! Det er litt sol i dag og det er 5 fluer i stua, 3 på soverommet og 8 stk inni vinduet....  WHY, WHY DO YOU DO THIS FLIES.

Skrevet
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Litt sånn bagatellmessig ifht bilulykke, men herregud så jeg irriterer meg over svarte fluer enda...!! Det er litt sol i dag og det er 5 fluer i stua, 3 på soverommet og 8 stk inni vinduet....  WHY, WHY DO YOU DO THIS FLIES.

Vi er ENDELIG kvitt alt sånt. Jeg merket faktisk godt det var et irritasjonsmoment i hverdagen da som forsvant :P

Skrevet
24 minutter siden, Stine skrev:

Selvfølgelig, vi er jo kongelige oppi her :sleep: Vegen som går forbi oss det :) Jeg bor sånn ca midt imellom Granavollen og Grymyr :D 

Hadde helt glemt denne kongeligheten, jeg... antar vegen er belagt med gull også :aww:.

Så det er DER dere bor ja :D. Kult!

5 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Bagateller kan også være plagsomme :aww: .... jeg klæssa to feite drog på stua mi i går... 

• Like 1
Skrevet
8 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Jeg bråvåknet i går av at en flue fløy inn i øret mitt. Trodde i et sekund jeg skulle dø av skrekk, fy søren så ekkelt.. 

Skrevet
1 time siden, Raksha skrev:

Ida var ikke med, jeg og tre andre hadde vært på trondheimstur, hadde sluppet av to på tynset, så bare meg og venninna mi i bilen.

Kom pent og pyntelig kjørende og traff et område med underkjølt regn akkurat i det hun skulle gire opp (kom ut av 60sone)  bilen fikk sladd og begynte å snurre, hun prøvde å rette opp og bilen skled videre, traff autovernet med bakenden fikk spinn andre veien, ut over et jorde eller noe sånt, stoppet i en steinmur på min side,  halveis uti en bekk/liten elv. Jeg husker bare at bilen begynte å spinne andre veien, enda fortere og så noen trær som føyk forbi i full fart, før vi stoppet i steinmuren. rakk å ta spenntak og beskytte hodet.

Hele høyresiden min er grusomt blå og vond,  spesielt hofta, og brista noen ribbein på den siden,  men latterlig lite i forhold til hvordan det kunne gått!

Vennninna mi slapp fra dem med heftige blåmerker etter beltet og en liten nakkesleng.  Som sagt, englevakt!  

De brukte over en time på å få oss ut av bilen, jeg var på tur inn i sjokk, så relativt fjern, men pakket inn i bobleplast og en haug tepper, væske i armen da vi kom i ambulansen og begge ble tatt rett i ct. de hadde bestilt ambulansehelikopter til oss, just in case. Jeg klarnet såpass opp i ambulansen at jeg visste det hadde gått bra.

Så vi er bare fryktelig mørbanket, sånn skikkelig, men i forhold til hvordan det kunne gått, og tenk om vi hadde hatt døtrene våre i bilen...

Fy flate, sier jeg bare:shocked:

dere har virkelig hatt englevakt der:hug:

Skrevet

Tusen takk! Var å så bilen, og stedet vi kjørte ut. Og ja "noe" har virkelig vært på min side. Hadde værste støyten truffet bittelitt lenger bak, så den ikke tok stolpen fremme på bilen, så hadde ikke jeg gått ut av sykehuset på egne bein i dag altså. Og hadde vi ikke funnet mobiltelefon, så hadde vi sittet der til det ble lyst og noen hadde sjans til å se oss, ambulansen kjørte forbi oss.

Skjønner ikke hvordan jeg klarte det der uten å slå hodet i det heletatt, Bonden ble helt bleik da han så bilen. Han trodde ikke det var så alvorlig siden jeg lå og tulla og flira med mamma i telefonen da han kom på sykehuset, men skjønte jo mer og mer da jeg prøvde å bevege meg og han så blåmerker og sånt. Men alvoret traff ikke på ordentlig før han så bilen. 

Skrevet
3 timer siden, Siri skrev:

Helt irrelevant selvfølgelig :aww: 

Sitter jeg og river meg litt i håret over at det er så himla masse rødlistearter, dragehode og annet snadder registrert langs en ubetydelig fylkesveg på Gran... på GRAN liksom :aww:

Elsker at du gjør den jobben!  a010.gif

2 timer siden, *Kat84* skrev:

2 timer har det tatt hos veterinæren nå. Aragon ligger til observasjon frem til i ettermiddag. Og jeg føler meg bare tom... 

Først ble det konstatert sterk grad av PL. Kneskålen var ute konstant på ene siden, og på den andre var det sterk grad. Dette kommer av slitasje over lengre tid, og tur, agility, helt i ro ville ikke hatt noen betydning. 

Han har høyt nivå av proteiner i urinen, og en liten antydning til blod. Det skal han behandles for med antibiotikakur. 
Det ble tatt røntgen, og luftrøret var dårlig. De skulle måle for å se hvilken grad det faktisk er der også. På grunn av stress, pesing, og dårlig luftrør har han hatt vann i lungene. Det var forventet egentlig, siden lunger og hjerte ofte blir preget av luftrøret. 

Hva som skjer videre nå avhenger helt av hvordan antibiotikakuren virker. Men om belastningen av operasjoner og rekonvalesens i kombinasjon med prognoser gjør en operasjon verdt det er jeg virkelig ikke sikker på. Med slike store grader av to ting er det ingen garanti for at det vil ha noen effekt av betydning... :(

:icon_cry: 

:hug:

1 time siden, Raksha skrev:

Jeg fikk helt sjokk da jeg leste om det der! Hurra for at det gikk så bra som det gjorde og hurra for at Ida ikke var i bilen! :shocked:

Skrevet
8 minutter siden, Raksha skrev:

Og svarte fluer er ingen bagatell :aww: 

Sitter på bussen, men må bare si at nå lo jeg høyt :lol: Haha. Well said! 

Skrevet
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Sitter på bussen, men må bare si at nå lo jeg høyt :lol: Haha. Well said! 

:lol:  Jeg bor på gård, trenger jeg si mer? :lol: 

Skrevet

Nå tenkte jeg egentlig å rette litt norsktekster, men siden jeg kan dra hjem hvis jeg vil så gjør jeg det. Lå våken i timesvis i natt, det er noe nytt som hodet mitt har funnet på. For mye skjermglaning?

Hjem til sofakroken, ullteppet og pelstrynene! :wub:

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Siri skrev:

Hadde helt glemt denne kongeligheten, jeg... antar vegen er belagt med gull også :aww:.

Så det er DER dere bor ja :D. Kult!

Mest sannsynlig er den det :lol: Eller var det bæsj? *banner over kukongen som kjører rundt med uhorvelige mengder dritt om dagen*

Nå er C på vei hjem etter en Danmarkstur (ser han vel 1 t før han stikker på hytta :lol:) men han har med seg noe til meg, man må visst kjøpe med seg noe hjem til fruen når man er på utenlandstur, det synes jeg er helt ok :lol:

Skrevet

Må vel avsted for å handle. Egentlig planlagt å handle med gubben siden han for en gang skyld ikke skulle jobbe overtid. Men så måtte han visst jobbe overtid likevel, enda lengre enn vanlig. Så da er det bare å tre på seg regntøy og kjøre avgårde i uværet :P

Lurer på hva jeg skal finne på til middag idag.. hater å lage middag til meg selv. Mulig det bare blir en liten ferdigpizza eller noe, men synes egentlig ikke de er noe godeheller. 

Skrevet

4600,- fattigere etter tannrens :blink: Og for at det virkelig skal svi i lommeboka må frøkna inn igjen neste og trekke et ukjent antall tenner, mulig jeg bare må selge leiligheta og flytte i telt hvis jeg skal ha råd til dette :wacko: Frakturer dekkes vel av forsikringa?

Skrevet
8 minutter siden, Wilhelmina skrev:

4600,- fattigere etter tannrens :blink: Og for at det virkelig skal svi i lommeboka må frøkna inn igjen neste og trekke et ukjent antall tenner, mulig jeg bare må selge leiligheta og flytte i telt hvis jeg skal ha råd til dette :wacko: Frakturer dekkes vel av forsikringa?

4600 for kun tannrens?? :o Må ha vært mer enn det? Jeg betalte 2000 for tanntrekking på en litt over 20 kgs tung hund, og det var inkludert antibiotika og smertestillende etterpå.

Skrevet

4600!!! Det er jo blodpris. Jeg betalte 5000 for en komplisert Molar operasjon/trekking som tok 3 timer med 2 røntgen og det inkluderte første timen og oppfølging OG resepter. 

Skrevet
13 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Sier som Betty, det må være mer enn bare tannrens? For veterinæren vi bruker tok 800 kr for å rense tenna på en mellompuddel.. 

--

Jeg er så fornøyd med den nye Samsungen min :ahappy: Jeg har ikke lada den på 3 dager, og det er fortsatt igjen 35 % strøm på den - det bør holde ut denne dagen og det :D 

:lol: Også har jeg pussa stuevinduer i dag, og det er jeg åpenbart ikke noe flink til :lol: Jeg er ganske sikker på at husmorskillsa mine ikke er det jeg kommer til å bli huska for den dagen jeg legger på røret for godt :P Snutemerker på vinduene er ikke et problem når man bor i kjellerleilighet :aww: Det blir et problem den dagen hundene finner ut at man kan stå i vinduskarmen og se på utenomverden :P  

Skrevet

Fikk enda en julekule av C :wub: Og et kjempe Kinderegg! Også skal han en tur til Danmark neste uke og, så  håper på enda en kule da :D Nå har han dratt med Trym og Vigdis, så skal Tuva holde meg med selskap i helga :wub:

• Like 6
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...