Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå august


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Rundering er vondt, hilsen kroppen min. iCrap saken sier jeg har beveget meg ca 7km i løypa, ryggen sier jeg har krøka meg sammen litt for mye i rare stillinger med camoduk over. Jaggu bra at bikkja digger det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se på den søtsaken da!

Jeg er på vei hjem med valp  Han er bitteliten. Og veldig trøtt. 

Det er jo virkelig ikke noe stress med denne valpen. Den pisser og driter inne, men det er heller ikke noe stress. Eneste er at jeg gleder meg til tenna faller ut og den blir større og mer robust  Den

Posted Images

2 timer siden, enna skrev:

Aerius er ikke anbefalt for gravide.

Aerius er fint for gravide, går på dem selv og har sjekket grundig :)  

2 timer siden, Annik skrev:

Jeg er gravid, så det begrenser vel utvalget litt? Nå får jeg iallfall postafen som egentlig brukes mot reisesyke :P

Det kan jeg høre med lege om, takk :)

Ville også prøvd aerius, blir helt slått ut på feks zyrtec, men aerius fungerer fint, og det skal være akkurat like trygt for gravide (og enda tryggere for ammende iom at det ikke er vist symptomer som trøtthet osv hos barnet, noe det er ved bruk av zyrtec/cetirizin). Ingen av dem er farlige da, bare kan skape tretthet osv. 

Er du usikker så kontakt tryggmammamedisin.no å spør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Aerius er fint for gravide, går på dem selv og har sjekket grundig :)  

Ville også prøvd aerius, blir helt slått ut på feks zyrtec, men aerius fungerer fint, og det skal være akkurat like trygt for gravide (og enda tryggere for ammende iom at det ikke er vist symptomer som trøtthet osv hos barnet, noe det er ved bruk av zyrtec/cetirizin). Ingen av dem er farlige da, bare kan skape tretthet osv. 

Er du usikker så kontakt tryggmammamedisin.no å spør :) 

Ifølge felleskatalogen er det usikkert. De er frarådet for små barn (og derfor ammende). Og ikke anbefalt til gravide.
Så JEG hadde ikke skrevet det ut til gravide, så lenge man ikke vet sikkert ift mulige fosterpåvirkninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Ifølge felleskatalogen er det usikkert. De er frarådet for små barn (og derfor ammende). Og ikke anbefalt til gravide.
Så JEG hadde ikke skrevet det ut til gravide, så lenge man ikke vet sikkert ift mulige fosterpåvirkninger.

 

Det er vell alle allergimedisiner :) Edit: Og veldig mange medisiner generelt, bare fordi. 

http://www.relis.no/Aktuelt/Arkiv/2012/Trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Siri skrev:

Jo, jeg ser utfordringen for store raser med mange påmeldte i hver klasse, helt klart. Og det er et problem at det er for lite plass rundt ringene når man smeller sammen mange ringer på rad uten åpen plass til å stå/sitte rundt. Det er vel sikkert det samme for retrieverne også vil jeg tro, men for oss var det helt greit. Ringen var jo ikke stor, men rommet greit 5 hannbriarder, selv om et par av dem bråka litt i ringen (jammen er jeg glad jeg har en hund som ikke bryr seg om at andre bråker). Jeg merket meg dog en del bråkete hunder som gikk forbi også - mye styr fra både dalmatinere, malamuter og noen andre dessverre. Også ble jeg skikkelig imponert over han fyren som kom med en diger bouvier som var rimelig ivrig og skulle bort til alt og alle - han gikk med bikkja i fleksi liksom... på full utrull... *himle*

Grattis :D 

Ja, og jeg skjønner jo at en gressplen bare blir så stor - men det var for eksempel bedre plass rundt der den store ringen var, så om vi hadde fått være der ville det hjulpet litt. Hos oss måtte alle klasser deles opp, unntatt veteran (to hanner og tre tisper, de klarte seg). Og dommer ba oss gå den første runden for å komme i gang, og deretter øke tempo - ellers ville jo førstemann tatt igjen sistemann, og det ville bare blitt rykk og napp-løping. Og det var selv om hun for eksempel delte åpen klasse tispe i tre puljer. Jeg følte at jeg svingte hele tiden, og det ble aldri noe langside å vise steg på, for du måtte bremse ned og svinge skarpt med en gang. "Alle" var misfornøyd, og har på spesialen i dag snakket om hvor mye roligere hundene har vært i dag enn i går. Vi hadde ikke noe åpenbart bråk, men vi merket jo på egne hunder at de var mer stresset, det var litt mer "tension" mellom hannhundene, og det var ikke den avslappa atmosfæren vi er vant til i rasen.

Fleksiliner skulle vært konfiskert ved inngangen...

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppet over mange sider, men nå sliten og hjemme i sofaen min med litt tabletter innabords. Valpen herjer med mora, og Freya ligger i sofaen sammen med meg. Glad og fornøyd :) 

Vi hadde forøvrig spesial på skiskytterarenaen, og der var det suverent! Kun to ulemper - masse veps og en mil for å gå på do :P Yum-Bum debuterte i utstillingsringen i dag, og ble nr 2, slått av en eldre tispe (med pels :P ). Kjempefin kritikk, og hun dura avgårde i ringen som et tog, selv om hun aldri har gått i utstillingsline før hun gikk inn i ringen. Sto kjempefint, oppførte seg eksemplarisk på bordet. Kjempestolt av lille skrekk :D Storesøster vant championklassen, ble 2 BTK, og også beste norskoppdrettede sorte dverg :ahappy: Suveren helg, og den ble toppet med at et enstemmig styre satte meg inn i avlsrådet igjen.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Malamuten said:

Det er vell alle allergimedisiner :) Edit: Og veldig mange medisiner generelt, bare fordi. 

http://www.relis.no/Aktuelt/Arkiv/2012/Trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi/ 

Grunnlaget for å si at aerius er trygt er fremdeles spinkelt, og mangelfullt. Noe spm presiseres i teksten lenger ned. Noen leger velger likevel å skrive det  ut. JEG gjør det ikke.

For alle nye medikamenter er det slik at de første årene er der beskrevet få bivikninger, men de anbefales ikke til gravide. Etterhvert som der kommer rapporter fra leger rundtomkring om bivirkninger, endres teksten i felleskatalogen. Så noen blir da totalt frarådet hos gravide, andre får "kan brukes" som merkelapp.
Så lenge grunnlaget er begrenset, er det ikke absolutt avklart. Så da blir det opp til hver enkelt lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

@SFX Tusen takk! Og grattis med klassevinner :)

 

I dag hadde jeg en alvorsprat med setteren og fortalte at jeg vil ha han i like god form og skadefri i flere år, så da må han roe ned et hakk :aww: Veldig dårlig kvalitet på bildet da det er tatt fra film, men det er altså ikke slik vippa skal tas.. Han virket helt fin tross landingen heldigvis. 

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Artemis skrev:

Så trist å høre. :( Er det separasjonsangst som er problemet? Synes å huske at du skrev om det her inne.

Ja.. Nå har jeg prøvd så lenge, og nå orker jeg rett og slett ikke mer. Oppdretter kan jo passe henne på dagtid, men da må jeg dra 45-30 min tidligere fra skolen hver dag og bruke en time på buss/bane til og fra. Jeg har gjort det nå i et år og jeg er sliten. Det låser også hverdagen ekstremt ettersom man alltid må ha pass hvis man skal gjøre noe på kvelden. Og om jeg hadde klart å trene henne opp til å være 8 timer alene (noe jeg tror jeg kunne ha gjort med mye tid), så er det jo alltid risikoen for at hun faller tilbake til start - og at vi derfor må starte hele opplegget på nytt. Jeg har prøvd, og jeg kommer til å gå på veggen snart om det ikke løses på noe vis. Det å gi henne tilbake er den eneste muligheten pr nå som faktisk gjør at jeg kan være på skolen 100%, som gjør at jeg ikke er avhengig av alle andre og som gjør at Nyx slipper å være alene. Det gjør fryktelig vondt å måtte gi fra meg hunden med stor H, den som har hjulpet meg gjennom vanskelige tider, øyesteinen min, men akkurat nå så er det dessverre best for begge parter...

1 time siden, Perfect Image skrev:

En stor klem til deg, det må være utrolig tungt valg, når du har jobbet SÅ mye med hele situasjonen.

Takk. :heart: Det er helt forferdelig, og jeg føler meg ganske utilstrekkelig og udugelig akkurat nå.

1 time siden, Monikawt skrev:

så utrolig leit og "unødvendig" :cry: vet jo hvor glad du er i frøkna! :( 

Mange klemmer :hug::heart: 

:heart: Det gjør "litt" vondt i hjertet nå ja...

42 minutter siden, *Kat84* skrev:

:hug: 

Så utrolig trist. Men veldig stort av deg å se hva hun trenger. Det er jo det viktigste vi gjør som hundeeiere. Og det er det som viser hvor glad vi faktisk er i dem :heart: 

Ja, nå når jeg ikke har noen som kan passe henne så da er det jo ikke så mye valg. Hun har ikke godt av å stå og hyle og stresse hos meg... Hun fortjener så mye bedre enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, enna skrev:

Grunnlaget for å si at aerius er trygt er fremdeles spinkelt, og mangelfullt. Noe spm presiseres i teksten lenger ned. Noen leger velger likevel å skrive det  ut. JEG gjør det ikke.

For alle nye medikamenter er det slik at de første årene er der beskrevet få bivikninger, men de anbefales ikke til gravide. Etterhvert som der kommer rapporter fra leger rundtomkring om bivirkninger, endres teksten i felleskatalogen. Så noen blir da totalt frarådet hos gravide, andre får "kan brukes" som merkelapp.
Så lenge grunnlaget er begrenset, er det ikke absolutt avklart. Så da blir det opp til hver enkelt lege.

Jada, men som sagt, det står det på alle allergimedisiner (og du frarådet jo ikke bruk av antihistaminer, bare aerius?) :) Man fraråder jo generelt bruk av medisiner om det ikke er nødvendig. Skal man først gå på antihistaminer som gravid så er det cetirizin, loratadin og desloratadin som er anbefalt. Altså er aerius en av de som er anbefalt om man først skal ta antihistaminer. Som ammende så er det loratadin og desloratadin som er anbefalt, cetirizin er ikke ansett som farlig, men det er opplevd at barnet får bivirkninger (trøtthet).  

Men min anbefaling som jeg skrev lenger opp til annik, er man usikker så ta kontakt med tryggmammamedisin.no leger som jobber med gravide og er oppdatert på og har mer erfaring med gravide og ammende enn de fleste som driver generell allmennmedisin.. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lunatic skrev:

Ja.. Nå har jeg prøvd så lenge, og nå orker jeg rett og slett ikke mer. Oppdretter kan jo passe henne på dagtid, men da må jeg dra 45-30 min tidligere fra skolen hver dag og bruke en time på buss/bane til og fra. Jeg har gjort det nå i et år og jeg er sliten. Det låser også hverdagen ekstremt ettersom man alltid må ha pass hvis man skal gjøre noe på kvelden. Og om jeg hadde klart å trene henne opp til å være 8 timer alene (noe jeg tror jeg kunne ha gjort med mye tid), så er det jo alltid risikoen for at hun faller tilbake til start - og at vi derfor må starte hele opplegget på nytt. Jeg har prøvd, og jeg kommer til å gå på veggen snart om det ikke løses på noe vis. Det å gi henne tilbake er den eneste muligheten pr nå som faktisk gjør at jeg kan være på skolen 100%, som gjør at jeg ikke er avhengig av alle andre og som gjør at Nyx slipper å være alene. Det gjør fryktelig vondt å måtte gi fra meg hunden med stor H, den som har hjulpet meg gjennom vanskelige tider, øyesteinen min, men akkurat nå så er det dessverre best for begge parter...

Takk. :heart: Det er helt forferdelig, og jeg føler meg ganske utilstrekkelig og udugelig akkurat nå.

:heart: Det gjør "litt" vondt i hjertet nå ja...

Ja, nå når jeg ikke har noen som kan passe henne så da er det jo ikke så mye valg. Hun har ikke godt av å stå og hyle og stresse hos meg... Hun fortjener så mye bedre enn det. 

 

Nei, jeg skjønner at det ikke går i lengden. Det er noe annet for en kort periode men man kan jo ikke gjøre det til evig tid.

:console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Malamuten said:

Jada, men som sagt, det står det på alle allergimedisiner (og du frarådet jo ikke bruk av antihistaminer, bare aerius?) :) Man fraråder jo generelt bruk av medisiner om det ikke er nødvendig. Skal man først gå på antihistaminer som gravid så er det cetirizin, loratadin og desloratadin som er anbefalt. Altså er aerius en av de som er anbefalt om man først skal ta antihistaminer. Som ammende så er det loratadin og desloratadin som er anbefalt, cetirizin er ikke ansett som farlig, men det er opplevd at barnet får bivirkninger (trøtthet).  

Men min anbefaling som jeg skrev lenger opp til annik, er man usikker så ta kontakt med tryggmammamedisin.no leger som jobber med gravide og er oppdatert på og har mer erfaring med gravide og ammende enn de fleste som driver generell allmennmedisin.. :)  

Jeg kommenterte DIN anbefaling til henne, som var aerius. 

Forøvrig syns jeg det er ganske skremmende at ikke-medisinere så bastant gir medisinske råd til andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mokken skrev:

Stramme og kortklipte! :P

De må sikkert det, så ikke alt håret bremser farta dems :P 

5 timer siden, Lemen skrev:

Akkurat når det gjelder NORILCO så har jeg vært endel borti den organisasjonen tidligere og de kjenner godt til sammensatte pasientbilder. Eller for å bruke mitt nye favorittord - multimorbide(!) pasienter :lol: For kroniker er ikke ille nok - multimorbid er den siste betegnelsen jeg har fått med meg for sånn som oss som har mer enn en kronisk sykdom. :pinch:

Uansett, NORILCO har også en egen spørretjeneste hvor du kan spørre en stomisykepleier gratis mener jeg.

Hjelpes, det skal ikke stort til før en gammel pasientorganisasjonsnerd våkner til livet kjenner jeg :lol:  

Multimorbide, det høres ut som meg :aww: Jeg har strengt tatt ikke mer enn 2 kroniske sykdommer da, jeg har bare en hel haug med bivirkninger av behandling ved siden av :P

Jeg har stomisykepleier jeg kan ringe til på Ahus, holder ikke det? Jeg har bare ikke tenkt på at jeg kan ringe henne ang forstoppelser og tarmvridninger. Det er sånt jeg pleier å ta med fastlege, legevakt og tilslutt Ahus :aww: Men ja, jeg kan jo ta kontakt med NORILCO-folka, det kan jo være at de er mer interessante å snakke med enn revmatiker-folk :) 

16 minutter siden, Lunatic skrev:

:heart: Det gjør "litt" vondt i hjertet nå ja...

:hug: Det var leit at det ble sånn til slutt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Raksha skrev:

Muh - de jeg ikke har sett er selvsagt ikke på netflix lenger :aww:   Elle mellemetoden da. 

 

Må det være katastrofe eller liker du postapokalyptiske filmer også? :) Lettere å finne bra filmer i sistnevnte sjanger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Artemis skrev:

Nei, jeg skjønner at det ikke går i lengden. Det er noe annet for en kort periode men man kan jo ikke gjøre det til evig tid.

:console:

:hug: 

9 minutter siden, 2ne skrev:

 

:hug: Det var leit at det ble sånn til slutt :hmm:

Enig. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, rosinbolle skrev:

Må det være katastrofe eller liker du postapokalyptiske filmer også? :) Lettere å finne bra filmer i sistnevnte sjanger. 

Postapokalyptiske er enda bedre :D Men der tror jeg at jeg har sett de fleste som er verdt å se på netflix, men jeg har tatt feil før :D

3 minutter siden, SFX skrev:

@Raksha - er 2012 innenfor sjangeren du ønsker? Den var greit underholdende da jeg så den for noen uker siden.

Definitivt, men sett. :( 

 

Fant meg si-fi film istede, krever ikke mange fungerende hjerneceller for å få med seg handlingen der heller heldigvis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy ****, angst. 

Bikkja kommer tilbake fra matskålen lettere stresset. Legger på øra og slikker gulvet infernalskt. Får ikke ro på seg, flyr ut i gangen og inn i stua. Løper etter å hører han hikker/hikster og svelger i ett kjør. "Nå er det magedreining tenker jeg". Han begynner å pese. Jeg leter etter telefonen, og den var avskrudd. Prøvde å skru den på fem(!) ganger, men husket ikke hvordan jeg gjorde det (dobbel !). Stress.

Dyret roer seg ned litt. Bestemmer meg for å gå ut for å se om han må spy. Joda, han løpte sporenstreks til nabotomta for å få i seg litt gress og noe blader. Når jeg sier "noe" betyr det at han står der og gafler i seg i 20 minutter. Spøy han da? Nei.

Dette blir en lang natt. Ikke snakk om at jeg sover før jeg ser noen antydninger til oppkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikken til Yum-Bum, jeg er så happy :D 

"4 1/2 mnd søt tispe. Korrekt kode og uttrykk. For alder fint forbryst og dybde. Korrekt skulder. Litt lange baklår. Herlig fast rygg. Velpresentert. Beveger seg harmonisk fra alle sider.
Tillykke med den lille nye!
"

Nå har hun vært overtrøtt skitunge, og tatt helt av her siden hun kom hjem. Nå sovnet hun - tipper hun skal sove godt i natt :P 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tommy skrev:

Fy ****, angst. 

Bikkja kommer tilbake fra matskålen lettere stresset. Legger på øra og slikker gulvet infernalskt. Får ikke ro på seg, flyr ut i gangen og inn i stua. Løper etter å hører han hikker/hikster og svelger i ett kjør. "Nå er det magedreining tenker jeg". Han begynner å pese. Jeg leter etter telefonen, og den var avskrudd. Prøvde å skru den på fem(!) ganger, men husket ikke hvordan jeg gjorde det (dobbel !). Stress.

Dyret roer seg ned litt. Bestemmer meg for å gå ut for å se om han må spy. Joda, han løpte sporenstreks til nabotomta for å få i seg litt gress og noe blader. Når jeg sier "noe" betyr det at han står der og gafler i seg i 20 minutter. Spøy han da? Nei.

Dette blir en lang natt. Ikke snakk om at jeg sover før jeg ser noen antydninger til oppkast.

Jeg skjønner angsten din godt! 

En av mine tidligere hunder hadde plutselig enormt oppblåst mage en kveld.. En liten stund etter vi hadde vært ute.. Ringer vakta, som ber oss å være obs på flere symptomer.. Og så kommer det! Enorme mengder med vann! Etter hun hadde svelgt masse snø hver gang hun fanget ballen som jeg kastet.. 

Da kunne vi alle gå og legge oss den kvelden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg skjønner angsten din godt! 

En av mine tidligere hunder hadde plutselig enormt oppblåst mage en kveld.. En liten stund etter vi hadde vært ute.. Ringer vakta, som ber oss å være obs på flere symptomer.. Og så kommer det! Enorme mengder med vann! Etter hun hadde svelgt masse snø hver gang hun fanget ballen som jeg kastet.. 

Da kunne vi alle gå og legge oss den kvelden :lol:

Han får sånn 4 - 6 ganger i året. Jeg vet ikke hva som gjør det, men nå har han gått og lagt seg - på sedvanlig idiotvis, etter å ha inntatt en liter vann. Peser litt, men eh. Ikke mer enn vanlig. Håper han bare spiste litt fort eller fikk satt noe midlertidig i halsen. Så sinnssykt skremmende. Spesielt så sent på søndagkvelden og uten tilgjengelig bil. Dyr ass. Skulle ønske jeg kunne forstått hva de sa eller vært så naiv at jeg tror på de nekene som sier de faktisk kan snakke med dyr. Ikke at sistnevnte hadde hjulpet på annet enn usikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet kveldstur med jentene! Det var mørkt :fear: Det er visst bare å finne frem refleksen...

1 time siden, Raksha skrev:

Muh - de jeg ikke har sett er selvsagt ikke på netflix lenger :aww:   Elle mellemetoden da. 

 

Hæ, trodde ikke de fjernet filmer når de først var lagt ut der?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Teserere skrev:

Syklet kveldstur med jentene! Det var mørkt :fear: Det er visst bare å finne frem refleksen...

Hæ, trodde ikke de fjernet filmer når de først var lagt ut der?? :blink:

Jo, både serier og filmer byttes ut med ugjevne mellomrom :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...