Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå august

Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

• Svar 3.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se på den søtsaken da!

Jeg er på vei hjem med valp  Han er bitteliten. Og veldig trøtt. 

Det er jo virkelig ikke noe stress med denne valpen. Den pisser og driter inne, men det er heller ikke noe stress. Eneste er at jeg gleder meg til tenna faller ut og den blir større og mer robust  Den

Posted Images

2 timer siden, Siri skrev:

Jeg tror jeg har hatt den alderen siden jeg var et parogtredve... kan våkne klissvåt i senga om natta, selv om det ikke er spesielt varmt, og bare en liten luftetur med hundene medfører søkkvåte klær... når tar det slutt???? Det burde vel strengt tatt enn å ikke ha begynt, men... 

Jeg lurer også på når det tar slutt. Det ække no artig! 

2 timer siden, Siri skrev:

Det er faktisk ganske mye som spres utover stuegulv... Bare et par timer etter mopping, støvsuging og vask her i heimen, måtte jeg dra fram kosten for å ta opp sand og greier som hadde falt ut av de nydusja hundene... *sukk*

Overraskende mye. Spre på med litt hår fra røytehund også, så blir det så fint atte :gaah: 

--

AN har jeg hatt besøk av lillebror, så han har sussa litt på valper og vi har (som vanlig) hatt en ørliten diskusjon om politikk og penger og sånt. Vi slutta mens leken var god da :thumbs: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Hvordan fungerer det å skrike/klynke når valpen biter? Er det ikke det andre dyr ville gjort? Vil den da forstå at det er vondt sånn at det stimulerer utviklingen av bitehemming? Itte vet je, for je vet itte.

Her i huset funker det veldig bra, heldigvis :) Vi har jo bare hatt vår i hus tre dager, og jeg  var veldig spent på hvordan dette med biting skulle bli. Vi hadde jo hele kullet hos forrige helg og da var det litt kaos da seks valper hang i buksebena på oss :P Med bare Bob derimot, er det ikke veldig mye og han responderer veldig bra når vi "knurrer" til han når han biter hardt. Oppdretter har jobbet på samme måte, så tror han har lært av mamma'n og oppdretter parallelt ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Man blir rett og slett et kjempestort, morsomt pipedyr? :lol:

Eller et kjempestort og morsomt byttedyr? :lol: Han knurrer når han henger i buksebena mine, og den ene buksa er helt fillete nederst :aww: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Hvordan fungerer det å skrike/klynke når valpen biter? Er det ikke det andre dyr ville gjort? Vil den da forstå at det er vondt sånn at det stimulerer utviklingen av bitehemming? Itte vet je, for je vet itte.

Det spørs veldig på hunden.. Det funka fjell på ene rottisen her.. Jeg hyla høyt og lyst, og det satt ganske så preg første gangen hun beit. Det stoppet ikke henne for å prøve, men hun ga seg da jeg hylte.. Etterhvert skrek jeg au, så med henne kunne jeg si au og hun trekte seg unna.. 

Whippeten derimot trodde hylingen var en lek.. 

58 minutter siden, Wednesday skrev:

Hvordan korrigerer du da? Hittil har jeg bare forvist han fra sofaen, noe som har gitt minimalt inntrykk på han :lol: Må instruere ungene til å holde bena sine oppi sofaen, for han klarer ikke hoppe opp ennå. Håper veldig på at melketenna detter ut før han klarer å hoppe opp i sofaen :aww: 

Ganske klart egentlig :P jeg begynner ganske pedagogisk riktig med en valp, og prøver det meste først, og så går jeg lei og klapper tak i de og forteller hva jeg mener :whistle: 

ene whippeten var slik som din. Og min sambo gikk hele tiden og minnet meg på at jeg måtte huske hun ikke var en rottis.. Så skulle jeg knyte skoene mine, bøyde meg ned og hun skulle fange smykket mitt.. Plutselig beit hun meg rett i strupen.. Og ganske så instinktivt tok jeg tak i den søte valpen, rundt den passende halsen, så den rett i øya og sa "kutt ut" Noget bestemt, kort og kontant.. 

Hun beit ikke meg mer for å si sånn :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg spent på om vognkortet til den nye bilen ligger i postkassa. Hvis ikke må jeg ta en gåhjemmefra-tur, for samboern ble oppringt av den gamle sjefen som lurte på om han hadde mulighet til å jobbe, så han stakk avgårde med forden på ubestemt tid (Regner med han blir borte resten av uka for han fikk beskjed om å ta med sengetøy).

Må i hvert fall gå en skikkelig god tur, for resten av uka er det stort sett meldt skikkelig pissregn...Å da utgår toppturer med høye kneløft. 

Nå skal jeg sykle hjem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rota meg inn i lydbokverden igjen, det er skumle greier :aww:  Men da får jeg gjort mer enn om jeg leser bok, passer uroen min utmerket. Så jeg har ordnet gakker, turet hunder, foret og vannet kaniner, satt opp litt vegg, skrudd opp litt småting og foret hester med Jojo Moyes på øret. Klarer dog ikke lese nettaviser og skrive på forum mens jeg lytter på lydbok da. Det er eneste feilen :lol:

Sette på en klesvask og rydde frem kjøkken og lage middag kanskje ? Gått i slow motion i hele dag, men ingen migrene så langt. Wohoo! :D

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Funket her, men ikke når det bites i klær. Når det derimot bites i tær så kommer lyden automatisk fordi det gjør vøndt, og da responderes det :lol: 

Yum-Bum hoppet plutselig opp i den andre sofaen her. Så tuslet hun rundt og visste ikke helt hva hun holdt på med. Freya hoppet opp og prøvde å flørte (tøsen), men da ble lillemor litt småsinna :lol: Kjefta på gamlingen gjorde hun, sånt skulle man da ha seg frabedt! Etterhvert så ble det litt ensomt i den sofaen alene så hun kom hit - på veien så glemte hun hvordan man hopper opp :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Wednesday skrev:

Så, valpebiting... Hva gjør man med den? Korrigerer, eller ignorerer til det går over? Han er helt ekstrem altså, verste jeg har sett :aww: Ungene blir redde og mamma vil ikke være på besøk :aww: Han er verdens søteste på alle andre måter, og jeg er helt sikker på at han blir en super hund når han blir stor :lol: Men au :cry: 

Har meldt oss på valpekurs da. Begynner neste uke :) 

Pøbel heter ikke Pøbel for ingenting. :lol: Han ga seg ganske raskt med valpebiting på meg siden jeg kom med en high pitch IH og ros da han sluttet å bite. Men han ga seg ikke like raskt med de andre. Det har noe med timing og erfaring å gjøre, tenker jeg.

Egentlig er det lett å si, men det er noe annet i praksis, hehe.

6 timer siden, LØJ skrev:

Hahaha..du veit dyra er værsjuke når det er over en time siden vi var ute og frøken valp nå ligger halvveis på fangen og grøsser ved hver innpust...akkompagnert av en svak klagelyd :D Ja, det regner ute...

Haha, hun altså. Klagesang når hun sover, klagesang som værsjuk. :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Bitehemming med hyling fungerte ikke på Sjef. Han stoppet opp, ble vill i blikket, og hoppet på meg og trodde det ar invitasjon til røff herjelek :lol: 

Det jeg begynte å gjøre var å dytte ham bort. Få ham ned av sofaen, og overse. 
Hvis det absolutt ikke fungerte så holdt jeg et fast grep rundt snusten og sa strengt NEI! Holdt bare rundt, klemte ikke til eller noe. Dette fikk jeg beskjed om på kurs for de tilfellene hvor absolutt ingenting fungerte. 
Det gikk en uke eller to så roet han seg kraftig ned. Nå er han litt på 'an igjen med unghundbiting, men det kan beskrives mer som kosebiting. I den grad man kan kalle det kos så klart :aww: 

Har vært ute på tur halvannen time i dag. Passeringer begynner å bli ganske bra. Bortsett fra når vi faktisk er i fart. Han er under mer kontroll når jeg får ham til å sette seg. Bare det fungerer og han ikke plutselig er rett foran beina mine fordi han vil bort til den andre så er jeg fornøyd. Det har vært et par AFV-øyeblikk pga den dårlige impulskontrollen hans :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen hund som ikke liker ny valp...hva er deres erfaring? Hvordan håndterte dere det og hvor lang tid tok det før ting var greit og valpen ble akseptert? Albert kjenner ikke til begrepet valpelisens og synes lille baby Bob er kjempeekkel og han er veldig usikker på han. Om valpen er veldig direkte og for nær han, løfter han på leppa og om han kommer til og hopper mot/på han setter han ordentlig i han og Bob hyler høyt. Han er flink å trekke seg unna, men han er jo typen borrelåshund og vil jo så gjerne være med også, så ikke så lett bare heller. Vi løser det med å kun ha de sammen når valpen sover/ er helt rolig eller under kontroll av oss. Ellers deles rommet i to og de er på hver side av grinden. Albert får altså ikke "oppdra" han på sin måte. Jeg er ikke bekymret for at de ikke skal bli kompiser, mere spent på hvor fort eventuelt lang tid det tar. Håper han lærer å aksepter/ like valpeleken snart, men frykter at han venter til Bob blir mer "voksen" i språket for da blir det lenge :P

Dagens fedre altså :sleep:

Edit: bare for å poengtere, det har bare gått tre dager så vi har fremdeles god dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det jeg som hadde den ulydige hunden.. Lille Linni smatt ut av bilburet hos dyrlegen. Woohoo! Sa Linni og jogget bort til første potensielle nye kompisen sin (en liten mops). Linni sto rolig, snuset litt før hun begynte litt forsiktig å yppe opp til lek, og momsen var helt med på motene.. Eierene til momsen derimot begynte å diskutere seg imellom om det var best å slippe båndet eller ikke, for det lønte seg vistnok om stemningen av anspent mellom hundene.. Og der gikk jeg, prøvde å oppføre meg rolig og normalt slik at Linni kom til meg (og kanskje ikke skjønte at jeg egentlig ville drepe henne), mens jeg så for meg at mopsefolka slapp bikkja si og vi fikk to bikkjer i ordentlig lek her på parkeringsplassen :-| 

og før noen sier at vi bør trene på vent mens buret åpner.. DET har vi trent på i 2 år nå :aww: 

***** shithund :lol: 

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...når hunden man har vært litt bekymra for, og analysert i hjel den siste tiden, hiver en dentastikk rundt i stua, kaster seg over den igjen, og avslutter med å komme til meg med den mens hun logrer og har verdens mest fjollete uttrykk og sier "brrrrrrr"  :wub:

• Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørlegger'n dro for å gjøre rørleggerting så jeg så om jeg fant en film han garantert ikke vil se. Endte med Black Beauty,  har vel sett den tusen ganger på VHS men noen filmer kan man ikke se nok :wub:

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av dyrlegepriser tidligere, så kan jeg fortelle dere at i dag har jeg betalt ca 950kr for 2 vaksiner inkl helsesjekk, fjerning av sting på scarface, og en litt grundigere helsesjekk på rottisen. Jo, og så to griseører.. Eller kanskje det er okseører? 

Synes prisen er i alle fall helt innenfor :aww::P 

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tmp skrev:

Voksen hund som ikke liker ny valp...hva er deres erfaring? Hvordan håndterte dere det og hvor lang tid tok det før ting var greit og valpen ble akseptert? Albert kjenner ikke til begrepet valpelisens og synes lille baby Bob er kjempeekkel og han er veldig usikker på han. Om valpen er veldig direkte og for nær han, løfter han på leppa og om han kommer til og hopper mot/på han setter han ordentlig i han og Bob hyler høyt. Han er flink å trekke seg unna, men han er jo typen borrelåshund og vil jo så gjerne være med også, så ikke så lett bare heller. Vi løser det med å kun ha de sammen når valpen sover/ er helt rolig eller under kontroll av oss. Ellers deles rommet i to og de er på hver side av grinden. Albert får altså ikke "oppdra" han på sin måte. Jeg er ikke bekymret for at de ikke skal bli kompiser, mere spent på hvor fort eventuelt lang tid det tar. Håper han lærer å aksepter/ like valpeleken snart, men frykter at han venter til Bob blir mer "voksen" i språket for da blir det lenge :P

Dagens fedre altså :sleep:

Edit: bare for å poengtere, det har bare gått tre dager så vi har fremdeles god dit :)

Det er ikke helt uvanlig at hunder uten erfaring med valper syns de er ekle, særlig når valpene er så små. Tipper det går seg til etterhvert, bare la Albert få det rommet han trenger, og ta bort Bob om han blir for nærgående. At Bob hyler når Albert setter han på plass er gjerne en forsvarsmekanisme, de overdramatiserer litt for at den voksne skal synes synd på de, eller hvordan jeg skal forklare det. Det er sjeldent så alvorlig som det høres ut som. Jeg vil tippe at det kanskje tar noen uker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Det har fungert bra her, men hos noen fungerer det gjerne ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toddy hentet seg tydeligvis raskt inn etter 4 dagers turen, så i dag ble det et par timers tur i sentrum.. 

Det går skummelt greit å la hundene ha tilgang på hele huset på dagtid.  Kan han ha blitt voksen?  *bank i bordet*

Han har ikke åpnet et skap eller ødelagt noe hverken hos oss eller andre på mange måneder.  Xn lot han være helt alene i rotete hus i 5 timer. Her har han vært i "ryddet " hus  ( tilgang til gangen med sko, Og tilgang til skap og skuffer uten sikring)  i 8,5 t... Det var utenkelig for et år siden. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sbtlita skrev:

Iben ble BIR i Backamo i helga og dermed svensk og Nordisk Champion ♡♡6c732c0a3bc3540b4a8f4d68aaab2f1f.jpg

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Gratulerer! :D 

_______

Skills er meldt på sine to første valpeshow! Er vel på tide å ha på han et halsbånd snart, han har kun gått i sele eller løs :lol: neste uke starter vi også på valpekurs hos canis :) 

Aron kommer seg ikke på sporkurs i høst heller.. Sånn går det når de ofte starter på helg og har en gang i uka noen ganger etter. Vi er opptatt hver bidige helg..

har vært fullt opp de 4 siste helgene, med familiebesøk, arbeidshelg og bryllup. Framover er det slektstreff, utstilling, tur til Polen, arbeidshelg osv. Har ikke ei ledig helg før uti oktober en gang :P 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...