Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp; 110mil i bil, eller ta fly?


idaemiliee
 Share

Recommended Posts

Hei, kjære soniser !

Om drøyt en måned henter jeg en vakker firbent fra et seriøst oppdrett i Ungarn. :hoppendeglad: Planen var opprinnelig å kjøre og møte oppdretter i Hamburg fordi hun skulle dit på utstilling. 11 timer kjøretur virket helt OK. Men fordi hunden hennes skal parre og tispa fikk løpetid tidligere enn først beregnet, er Hamburg-utstillingen avlyst for dems del. Dermed blir det å hente valpen i Budapest, og reisetiden er doblet. 

Jeg har en liten frykt for å reise med fly, men det er ikke slik at jeg absolutt ikke vurderer det, for min egen del ville kanskje fly vært greiest. Spørsmålet er mer rettet til hva som kan virke best for valpen. Valpen vil være litt yngre enn 4 mnd (3 mnd + 21 dager pga rabiesvaksinen.) 

 

Alternativ 1; vi reiser med fly.

Jeg vet mange har reist med fly for å hente valper og at dette har gått smertefritt, men jeg  kjenner også flere som har hatt litt problemer med dette. Hunden vil være for stor til å være med i kabinen, så den må være i lasterommet. Jeg har lest masse om hvordan hundene har det i lasterommet, og tviler ikke på at de har det greit der inne. Men hvordan vil det være for en valp som blir "kidnappet" fra sitt trygge og vandte? Vil ikke det kunne være ganske traumatisk for en liten en? 

 

Alternativ 2; vi kjører bil. 

Det er ca 110 mil, og i følge google maps ca 20 timer kjøring. Vi vil selvfølgelig ha mange stopp på hjemveien, både for valpens og vår egen del. Og det ville kanskje også vært greit å ta en overnatting et sted på veien. Men fordi jeg ikke ønsker å dra alene, (føler det er greit å være to, slik at vi kan følge litt ekstra med på valpen om den blir bilsyk eller våkner for å tisse, og også bytte på kjøring) har vi en liten deadline da reisekompanjongen min bare har 4 dager fri. Vi kan evt reise etter jobb den ene dagen, og får da 4,5 dag til å kjøre tur-retur. 

Hvordan skal vi da evt. gjøre det med mat? Jeg har forstått at det er dumt å gi valpen mat før man kaster seg inn i bilen, men den er jo nødt til å få mat på veien, og selv om vi selvsagt vil legge all tiden vi kan i at valpen skal få en fin tur hjem, vil vi få unna mest mulig kjøring på en dag, så sånn sett vil det være dumt å måtte stoppe tre ganger om dagen for å mate valpen og vente i 2 timer før vi kan kjøre videre.

Jeg tenker også at en slik biltur hjelper til å raskere knytte et sterkere bånd til valpen, at vi - dersom den ikke blir bilsyk, og ender med å hate bilturer resten av livet, får en fin tur og en god start, og at den samtidig kanskje lærer å kjøre bil. (Det var nemlig et sant ******* å lære min forrige hund :tongue: ) 

Dersom vi kjører tenker jeg at det kan være lurt å legge ned et baksete og feste buret det, slik at den som ikke kjører kan sitte bak og holde valpen med selskap. Evt. om vi bruker/bytter på bilsele på valpen, og ordner baksete med dyne og pledd som kan skiftes ut dersom valpen kaster opp, eller har uhell. Vi har aircondition i bilen, så varme blir ikke et problem. Evt. om jeg kjøper en burvifte ? 

Er det noen av dere som har erfaring med å kjøre såpass langt for å hente valp? Hvordan gjorde dere det med foring og vann? Andre ting jeg bør tenke på? 

Hva ville du gjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde personlig valgt å fly for valpen sin del. Flyturen fra budapest er ikke lang og om man passer på at valpen allerede er litt sliten når den blir lagt i buret så vil nok den turen bli mye mer behagelig både for dere og for valpen :) Regner med at oppdretter skaffer flybur? I så tilfelle er det fint å la valpen bli vandt med buret, kanskje gi den litt mat inni der, ta den med på en liten kjøretur mens den ligger i buret osv. 

Å kjøre til Hamburg er en ting, det er liksom ikke så veldig langt. Men å skulle kjøre tur retur Budapest på 4 dager blir nok slitsomt.

Jeg velger å kjøre fra Polen til Norge noen ganger i året fordi jeg ikke liker å fly med hund (også er det veldig kjekt å ha bil her nede), men hadde jeg skullet hente valp og hadde "dårlig" tid så hadde jeg valgt å fly uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også valgt fly.

Det går fort, og de aller fleste flyreiser med hund går helt problemfritt.

Det er bare så mye mer å snakke om, når ting ikke går bra liksom.

Har flydd  til / fra Budapest 2 ganger, og man får god behandling på flyplassen der nede.

Når vi skulle hente Hampus, hadde vi en biltur på ca 170 mil hjem.

Selv uten tidspress, så ble veien hjem veldig lang.

Hadde jeg hatt valget da, så hadde jeg nok heller tatt en kjapp flyreise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kristiin skrev:

Hvilken hund/størrelse? Du får den ikke med i håndbagasje?

En Australian shepherd, 4 mnd gammel vil han som sagt antakelig være for stor til å være med i kabinen. Hadde han fått plass der hadde jeg ikke vurdert å kjøre bil, for da hadde jeg kunne vært med ham og sørget for at han hadde følt seg mer trygg. 

28 minutter siden, Polfarer skrev:

Jeg hadde personlig valgt å fly for valpen sin del. Flyturen fra budapest er ikke lang og om man passer på at valpen allerede er litt sliten når den blir lagt i buret så vil nok den turen bli mye mer behagelig både for dere og for valpen :) Regner med at oppdretter skaffer flybur? I så tilfelle er det fint å la valpen bli vandt med buret, kanskje gi den litt mat inni der, ta den med på en liten kjøretur mens den ligger i buret osv. 

Å kjøre til Hamburg er en ting, det er liksom ikke så veldig langt. Men å skulle kjøre tur retur Budapest på 4 dager blir nok slitsomt.

Jeg velger å kjøre fra Polen til Norge noen ganger i året fordi jeg ikke liker å fly med hund (også er det veldig kjekt å ha bil her nede), men hadde jeg skullet hente valp og hadde "dårlig" tid så hadde jeg valgt å fly uten tvil.

Jeg har faktisk ikke snakket med oppdretter ang. flybur. Jeg har et selv, men vet ikke om det kanskje vil være for stort ift valpen? Hun har ihverfall reisebur til sine, så hun vil nok trene litt på å ha han der. :) 

Jeg tenker også at en slik biltur blir veldig slitsom, at man kanskje er helt utslitt og ikke har så mye ork som man burde ha når valpen er i hus - bare det er jo slitsomt i seg selv :P Men jeg er så pinade redd for at han skal bli traumatisert. Jeg jobber selv på Gardermoen, og har sett hvordan enkelte behandler burene med dyr (og annen bagasje ikke minst), og de er ikke alltid like flinke og hyggelige. Reisekompanjongen min jobber på cargo, og da han var på jobb i dag ringte han fordi flere der hadde fortalt om hvor dårlig hensyn enkelte tar, og at de selv aldri i verden ville sendt dyrene sine med fly. 

20 minutter siden, Hampus skrev:

Jeg hadde også valgt fly.

Det går fort, og de aller fleste flyreiser med hund går helt problemfritt.

Det er bare så mye mer å snakke om, når ting ikke går bra liksom.

Har flydd  til / fra Budapest 2 ganger, og man får god behandling på flyplassen der nede.

Når vi skulle hente Hampus, hadde vi en biltur på ca 170 mil hjem.

Selv uten tidspress, så ble veien hjem veldig lang.

Hadde jeg hatt valget da, så hadde jeg nok heller tatt en kjapp flyreise...

Det vil bli en veldig lang biltur, ja. Det ser jeg, men som sagt bryr jeg meg mer om hva som er best for valpen. Jeg har aldri flydd med hund før, men tror det ville vært lettere for meg å fly med en hund i lasterommet om jeg visste at det var en trygg og stødig hund. Men allerede før jeg har fått hjem valpen er jeg hønemor :icon_redface:

 

Andre steder har jeg fått stikk motsatt svar av hva jeg får her inne, blir ikke mindre forvirret om hva som er best å gjøre da. Haha. Men derfor jeg ville høre med dere soniser, føler det er litt tryggere med svar fra andre hundeeiere som kanskje har vært gjennom det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte minst dobbelt så langt da jeg hentet Eine i Karlstad, Sverige (fra Tromsø). Vi var to som kjørte, men bare en med sertifikat, og vi hadde to overnattinger hjemover. Ned brukte vi tre. 

Vi hadde tenkt å ha ham bak i bilburet, men fant det best å ha ham foran beina mi e og på fanget mitt. Det fungerte veldig bra! Jeg gav han mat når han trengte det, han ble ikke bilsyk av det. Det ble ikke så veldig mange stopp for tissing heller da han stort sett sov hele veien. Han var trygg og fin, så det fungerte kjempegreit. Var mest slitsomt for oss med så lang tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Poter skrev:

Jeg kjørte minst dobbelt så langt da jeg hentet Eine i Karlstad, Sverige (fra Tromsø). Vi var to som kjørte, men bare en med sertifikat, og vi hadde to overnattinger hjemover. Ned brukte vi tre. 

Vi hadde tenkt å ha ham bak i bilburet, men fant det best å ha ham foran beina mi e og på fanget mitt. Det fungerte veldig bra! Jeg gav han mat når han trengte det, han ble ikke bilsyk av det. Det ble ikke så veldig mange stopp for tissing heller da han stort sett sov hele veien. Han var trygg og fin, så det fungerte kjempegreit. Var mest slitsomt for oss med så lang tur! 

Vi har jo relativ kort tid å kjøre på, men hvis dere kjørte dobbelt så langt på 5-6 dager, så burde det jo gå bra? Vi er jo to som kommer til å kjøre (hvis det blir til at vi kjører og ikke reiser med fly), og bytte på. Så tenker vi greier oss med en overnatting hjem? Da blir det rundt 10 timer kjøring pr. dag. 

Vi har reist (uten hund) til Alta, og bruker 5 timer lenger enn det denne turen ble, og vi kjørte i en strekning uten problem. Derfor tenker jeg at veien ned går greit uten overnatting, så sover vi ut når vi er fremme før vi henter valpen og reiser hjemover. 

Ville du valgt å fly i stedet dersom dere hadde hatt mulighet til det? 

22 minutter siden, patricia skrev:

Jeg ville aldri ha sendt valp i lasterommet på et fly, ikke en gang innenlands. Har hørt om altfor mange uheldige konsekvenser. Har du tid og mulighet, bruk bil.

Ja, det samme har jeg hørt. Men som oftest går det jo bra, det er som regel de uheldige hendelsene man hører om. Men igjen, skal man ta den risken for behagelihetens skyld? Eller er det dårlig dyrevelferd å sende med en valp i lasterom på fly? 
Hvilke konsekvenser tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, patricia skrev:

Jeg ville aldri ha sendt valp i lasterommet på et fly, ikke en gang innenlands. Har hørt om altfor mange uheldige konsekvenser. Har du tid og mulighet, bruk bil.

 

1 minutt siden, idaemiliee skrev:

Ja, det samme har jeg hørt. Men som oftest går det jo bra, det er som regel de uheldige hendelsene man hører om. Men igjen, skal man ta den risken for behagelihetens skyld? Eller er det dårlig dyrevelferd å sende med en valp i lasterom på fly? 
Hvilke konsekvenser tenker du på?

Ja, det er nettopp det, man hører om de som går galt. Jeg vet ikke hvor mange hunder som flyr i Norge, men det er garantert ganske mange, og svært, svært få som får problemer med det. Jeg tør faktisk anta at flere hunder blir utsatt for uheldige opplevelser med bil enn med fly.

Ja, du risikerer en uheldig opplevelse der valpen blir skremt på flyturen, og du risikerer en lang og slitsom biltur med bilsyk/masete valp som vil få problemer med bilkjøring senere. Mest sannsynlig vil begge alternativene gå helt fint, og jeg ville valgt flyturen rett og slett fordi det tar langt kortere tid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo ikke dette helt samme situasjon, men. Jeg reiste med valpen i lasterom både ved 3 og 4mnd uten problem, han var sliten når vi dro etter tur og morro, fikk en fryst KONG å kose seg med, og sov når vi ankom. Vi har ei heller hatt noe ubehag ved fly i etterkant selv om han ikke kan sies å være verdens tøffeste type, flyr 2-6 ganger årlig tur/retur, da innenlands :)

Har flydd med hund i lasterom flere titalls ganger tur/retur, kun én gang har jeg opplevd ubehag. Nyansert frøken ble stående ute i 45min i -20 før vi fikk beskjed om 3t forsinkelse og fikk hentet henne ut. Reise da heldigvis med vinterdekken på.

Fly hvis du føler for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hentet 3 valper med fly. To i lasterommet som 8-10 uker gammel. Det gikk bare fint. Værst for eieren :P  Den ene gangen var midt på vinteren i veldig kulde, og vi skrev på buret:Tåler ikke kulde! og klister synlig på utsiden. Bare husk at oppdretteren tilvenner valpen flybur i god tid i forveien, og legg inn pledd med lukt. Det går mye raskere, enn å skal kjøre i timesvis med en aktiv liten tass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valp i frankrike i fjor, ca 4-5 timer kjøring bortenfor paris, altså et godt stykke å kjøre hjem. Vi kjørte hjem på to dager. Hentet valpen på ettermiddagen den dagen vi kom fram og brukte resten av den dagen sammen med valpen pluss en liten kjøretur til der vi skulle overnatte. Neste dag startet jeg med å gi valpen mat etterfulgt av en grei luftetur (40 min eller noe) før vi begynte hjemturen. Valpen satt i bur i bagasjerommet for det meste, der var hun stille og rolig så regner med hun hadde det helt ok. Prøvde å ha henne framme litt, men da var hun egentlig bare mer urolig så da fikk hun sitte bak. Tror ikke jeg foret henne noe under veis, men hun fikk jo litt godbiter her og der. Vi hadde stort sett bare korte stopp for å tisse/strekke litt på bena, 10-15 min med ca tre timers mellomrom, bortsett fra når vi skulle spise middag, da fikk valpen en ekstra lang lufting og vi spiste. Så fikk valpen strekke litt ekstra på bena når vi kom til hotellet etter 13 timer på reise eller noe. Ang mat så trenger du jo ikke vente i mange timer før du kjører, frokosten kan du jo gi før du lufter valpen på morgenen, så får maten synke ned litt før man skal videre og hunden får gjort fra seg. Vil du gi et måltid under veis så gjør du jo bare samme sak, start med mat når dere stopper og legg det til en litt lengre stopp hvor valpen får luftet seg litt skikkelig :) Vann fikk valpen tilbud om hver gang vi stoppet pluss at jeg hadde litt vann i maten slik at valpen starter med å få i seg godt med vann.

Dag 2, da hadde vi igjen ca 22 timer reising, startet med mat, så luftet vi oss en times tid i nabolaget som opplading til bilkjøring og ellers kjørte vi samme opplegg som dagen før stort sett. Vi skulle ta hurtigbåten fra hirtshals(ca 4 timer) så hun fikk seg en ekstra lang lufting før vi kjørte ombord der, og vi tofotinger gjorde unna middag og slikt der så vi slapp å gjøre det senere. Holdt det gående gjennom natten og var hjemme i trøndelag ca kl 5 morgenen etter vi kjørte fra bremen. 

Det var over hodet ikke noe problem for noen, vi kunne jo ha brukt lengre tid å flere pauser, men like greit å få det unnagjort synes jeg. Kan være greit å ha med reisesyketabletter sånn i tilfelle valpen blir bilsyk.

 

Edit: Jeg tror forøvrig at begge alternativene er greie på sin måte og synes vell ikke den ene er bedre enn den andre. Litt smak og behag tenker jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du er ment komfortabel med tanken på å kjøre, så da synes jeg du skal gjøres det :)

Ett tips da er å beregne god tid om dere tenker å kjøre gjennom Polen på vei nedover eller oppover. Fra 4.juli til august er det noe opplegg i Krakow som gjør at Polen midlertidig går ut av Schengen og det vil da være mye kontroller både på veiene og på grensene. Vet ikke hvor strengt det blir enda, men de kommer nok til å kontrollere alle som kjører iver grensene.

Så husk pass og ikke bare førerkort :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, idaemiliee skrev:

Vi har jo relativ kort tid å kjøre på, men hvis dere kjørte dobbelt så langt på 5-6 dager, så burde det jo gå bra? Vi er jo to som kommer til å kjøre (hvis det blir til at vi kjører og ikke reiser med fly), og bytte på. Så tenker vi greier oss med en overnatting hjem? Da blir det rundt 10 timer kjøring pr. dag. 

Vi har reist (uten hund) til Alta, og bruker 5 timer lenger enn det denne turen ble, og vi kjørte i en strekning uten problem. Derfor tenker jeg at veien ned går greit uten overnatting, så sover vi ut når vi er fremme før vi henter valpen og reiser hjemover. 

Ville du valgt å fly i stedet dersom dere hadde hatt mulighet til det? 

Ja, det samme har jeg hørt. Men som oftest går det jo bra, det er som regel de uheldige hendelsene man hører om. Men igjen, skal man ta den risken for behagelihetens skyld? Eller er det dårlig dyrevelferd å sende med en valp i lasterom på fly? 
Hvilke konsekvenser tenker du på?

10 timers kjøring greier dere nok fint, ja, sikker litt mer om forholdene er bra. Det er vel stort sett veldig gode veier der dere skal, så da går det kanskje enklere unna. 

Jeg hadde nok valgt fly neste gang, mest for min egen del selv om jeg har flyskrekk. Da går det raskere og man er fortere ferdig med reisen. Det er jo slitsomt å kjøre så langt. Ikke for det, det er jo en opplevelse i seg selv å kjøre og jeg har hatt samme turen + noen ekstra mil i fjor sommer, så om dere er glad i å kjøre, er det kanskje like greit :) 

Jeg har reist flere innenlandsflyvninger med aussie, dog voksen, og det har gått kjempefint. Det har vært værst for meg ;)

Mitt råd blir å gjøre det dere er mest komfortable med og som kjennes mest rett ut. Begge deler går nok helt fint, men som deg er jeg litt skeptisk til å la en valp fly i kargoen. Men en sunn og god valp synes jeg skal tåle å ta fly.

EDIT: Rettelse, vi kjørte 200 mil en vei da vi hentet Eine @idaemiliee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt ca 100 mil hver vei for å hente valp med bil, og vi var to som delte på kjøringen. Tissepauser ca hver3. time, valpen satt i fanget eller lå i baksetet. Den sov mesteparten av tiden.Vi hadde en overnatting hver vei. Dette gikk helt strålende.  Jeg har flere ganger  hentet valp med fly, men da har den vært med i cabinen.

Valpekjøpere har hentet valper hos oss med fly, men jeg har aldri sendt små valper avgårde i lasterom. Jeg stoler rett og slett ikke på at det alltid skal gå bra, særlig når jeg har kjente som jobber på flyplasser og forteller stygge historier om hardhendt behandling av bur,  valpebur som blir stående i solsteik eller kulde, eller rett under flykroppen i en h......støy. Så for me blir det enten bil eller flycabin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Malamuten skrev:

Snip :)

Takk for langt og utfyllende svar! :ahappy: Det er litt godt å høre hvordan andre har løst slike lange bilturer, og ikke minst at det går helt fint. 

Reisesyketabletter tenkte jeg faktisk på, får man det "uten videre" hos dyrlege, eller kjøper man enkelt på apotek? 

12 timer siden, maysofie skrev:

Nå blir jo ikke dette helt samme situasjon, men. Jeg reiste med valpen i lasterom både ved 3 og 4mnd uten problem, han var sliten når vi dro etter tur og morro, fikk en fryst KONG å kose seg med, og sov når vi ankom. Vi har ei heller hatt noe ubehag ved fly i etterkant selv om han ikke kan sies å være verdens tøffeste type, flyr 2-6 ganger årlig tur/retur, da innenlands :)

Har flydd med hund i lasterom flere titalls ganger tur/retur, kun én gang har jeg opplevd ubehag. Nyansert frøken ble stående ute i 45min i -20 før vi fikk beskjed om 3t forsinkelse og fikk hentet henne ut. Reise da heldigvis med vinterdekken på.

Fly hvis du føler for det!

Det er fint å høre at flere har så gode erfaringer med å reise med hund i fly :) Men jammen bra frøkna hadde vinterdekkene når hun ble stående ute såpass lenge i kulda! Jeg tror jeg kommer til å være ekstremt masete på personalet om det blir å fly, tross for at jeg er en person som sjeldent sier ifra eller spør om noe. 

Jeg ville nok vært tryggere på det dersom jeg hadde hatt ham en stund og visst bedre hvordan han er. Ut ifra hva oppdretter har fortalt er han en tøffing som i bunn og grunn elsker alt - og spesielt mennesker. (Yay! :thumbs: Trener med glede heller en som elsker andre mennesker litt for høyt,

enn en reservert/usikker, den delen var viktig for meg.) Så jeg tror egentlig det skal gå fint, men når man selv ikke har erfaring med det og har hørt så mange skrekkhistorier, og det i tillegg er valp, blir man litt sånn; :frantics: Hehe

11 timer siden, Polfarer skrev:

Det virker som du er ment komfortabel med tanken på å kjøre, så da synes jeg du skal gjøres det :)

Ett tips da er å beregne god tid om dere tenker å kjøre gjennom Polen på vei nedover eller oppover. Fra 4.juli til august er det noe opplegg i Krakow som gjør at Polen midlertidig går ut av Schengen og det vil da være mye kontroller både på veiene og på grensene. Vet ikke hvor strengt det blir enda, men de kommer nok til å kontrollere alle som kjører iver grensene.

Så husk pass og ikke bare førerkort :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Takk for tipset, det er greit å ha i bakhodet! :) Jeg er nok litt tryggere på å kjøre, ja, og det kommer vel sikkert av at jeg har null erfaring med å reise med hund i fly, i tillegg til at det er valp og ikke en trygg voksen. Men som med alt annet er det veldig delte meninger om hva som er best, er jo være negativer ved begge deler, like så med positiver. Til og begynne med fikk jeg helt panikk av svar jeg fikk på flyreiser med hund i cargo, så vel som svar på valp på lang biltur, og tenkte at jeg hadde gjort en stor tabbe ved å reserve valp. Men altså, jeg er jo ikke den eneste som importerer, og en av delene må jo folk ha gjort. 

11 timer siden, Poter skrev:

10 timers kjøring greier dere nok fint, ja, sikker litt mer om forholdene er bra. Det er vel stort sett veldig gode veier der dere skal, så da går det kanskje enklere unna. 

Jeg hadde nok valgt fly neste gang, mest for min egen del selv om jeg har flyskrekk. Da går det raskere og man er fortere ferdig med reisen. Det er jo slitsomt å kjøre så langt. Ikke for det, det er jo en opplevelse i seg selv å kjøre og jeg har hatt samme turen + noen ekstra mil i fjor sommer, så om dere er glad i å kjøre, er det kanskje like greit :) 

Jeg har reist flere innenlandsflyvninger med aussie, dog voksen, og det har gått kjempefint. Det har vært værst for meg ;)

Mitt råd blir å gjøre det dere er mest komfortable med og som kjennes mest rett ut. Begge deler går nok helt fint, men som deg er jeg litt skeptisk til å la en valp fly i kargoen. Men en sunn og god valp synes jeg skal tåle å ta fly.

EDIT: Rettelse, vi kjørte 200 mil en vei da vi hentet Eine @idaemiliee

Nå ser jeg at jeg har vært litt i svima når jeg har regnet ut antall mil, det er bortimot 200 mil en vei - men fortsatt omlag 20 timer. 

Helt enig i at en sunn og god valp skal tåle det, problemet er jo at man ikke vet det 100% før man kjenner hunden. Dumt hvis hunden skulle vise seg å være nervøs og bli desto mer ødelagt av en flytur som da kan virke traumatiserende. Blir sikkert ekstra nervøs for å "ødelegge" valpen ved en flytur fordi min forrige var reservert og jeg hadde mye jobb med henne. Hun vet jeg at hadde taklet en flytur relativt dårlig, men jeg hadde jo ingen aning om det før jeg hentet henne, tross for at jeg besøkte 2 ganger. 

 

Nå har vi diskutert litt, og fordi reisefølge mitt ikke er så ekstremt interessert i å reise så langt uten å kunne være litt turist en dag eller helst to, (jeg bryr meg ikke så mye om det, jeg vil bare ha valpen, jeg :rofl:) og ville vi skulle kjøre hjem tidlig, tidlig på søndag morgen og kjøre i ett strekk slik at vi er hjemme mandag morgen, heller det mer mot at vi reiser med fly. Han skal tross alt på jobb senere på mandagen, og jeg får alt for dårlig samvittighet ovenfor både ham og valpen om vi skal stresse hjem, samtidig som at han kommer til å være helt utslitt på jobb. Slikt stress tror jeg ikke er bra for noen av oss. Greit å ihvertfall ha litt god tid på seg. Da blir det evt å fly ned slik at vi ankommer tidlig dag 1, ser litt av byen dag 2 og 3, og reiser hjem med valpen sent på dag 4. 

Men han jobber kun en dag den uka vi skal reise, så han ville prøve å bytte denne dagen, slik at vi får en uke på å kjøre og kan ta det mer som en mer avslappet bilferie. Vi er begge glad i å kjøre bil, og i tillegg sparer om vi lag 5000kr på det. Går det i orden tenker vi å reise ned tidlig mandag, overnatte i Tyskland på vei ned, da vil vi være i Budapest tirsdag kveld, hvor vi er onsdag og torsdag, så reiser vi hjemover fredag og har 1 eller 2 overnattinger på hjemreisen. Da har vi god tid på oss og kan kose oss mer med både kjøring og valp enn å stresse hjem. Høres det greit ut? 

Kjenner jeg er litt mer beroliget for å ha valpen med på fly, selv om jeg kjenner at jeg ikke er skikkelig fan av å ha den på cargo. Tusen takk for alle som gidder å ta seg tid og bryet med å svare! :flowers:

P.S Unnskyld at jeg skriver så innmari langt. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på langtur Nord-Norge da valpen min var ca 4 mnd. Det var sirka 20 timers tur inkludert pauser, brukte to dager med en campingovernatting i mellom :) Gikk kjempefint, hunden satt i en bilsele i baksetet og sov store deler av turen. Om du helst vil kjøre ville jeg gjort det ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Ungarn i seks år og flydd med hund minst ti strekninger i året (t/r Norge-Ungarn og t/r Tromsø). Én gang har jeg opplevd tull, og det var flyburet sin skyld, ikke flyselskapet. Reiser man med norwegian skal alle hunder i lasterommet på utenlandsflyvninger, men har man en stødig og trøtt valp så burde ikke det være noe problem. 

Vi har kjørt til Ungarn en gang. Da tok vi nattferga og var fremme tidlig på mårran i Danmark. Vi overnatta så på et random hotell i Tyskland før vi kom til Ungarn. Da føler jeg at vi tok det ganske rolig. @Maya&Hunden har kjørt fra Ungarn til Norge mange ganger og har sikkert noen tips om steder langs veien som kan være verdt å få med seg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke flydd med egne valper, men har hentet valper for et par andre i hhv. Tyskland og Tsjekkia, begge gikk i lasterommet, og begge kom vel fram uproblematisk og virket helt uberørte da de kom ut av buret. Har sendt valper med fly, men det har vært innenfor soner hvor man får ha dem i kabinen (og de har vært 8 uker og fått plass). Tror fly går veldig greit så lenge de har vært i et bur før i bil e.l. og er komfortable med det, og generelt trygge i topplokket. 

Ble nysgjerrig da, hvor kommer den fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Puera skrev:

Jeg dro på langtur Nord-Norge da valpen min var ca 4 mnd. Det var sirka 20 timers tur inkludert pauser, brukte to dager med en campingovernatting i mellom :) Gikk kjempefint, hunden satt i en bilsele i baksetet og sov store deler av turen. Om du helst vil kjøre ville jeg gjort det ;) 

Jeg tenker å ha med bilsele i tillegg til bur. Det blir jo veldig mange timer i bur, selv med mange pauser. Hvis valpen blir urolig har jeg ikke lyst til å ha den løs mellom bena eller på fanget, men med bilsele kan han ligge litt mer inntil om den som ikke kjører sitter bak. Og så kan jeg stjele litt kos :innocent:

3 timer siden, MaritaS skrev:

Jeg har bodd i Ungarn i seks år og flydd med hund minst ti strekninger i året (t/r Norge-Ungarn og t/r Tromsø). Én gang har jeg opplevd tull, og det var flyburet sin skyld, ikke flyselskapet. Reiser man med norwegian skal alle hunder i lasterommet på utenlandsflyvninger, men har man en stødig og trøtt valp så burde ikke det være noe problem. 

Vi har kjørt til Ungarn en gang. Da tok vi nattferga og var fremme tidlig på mårran i Danmark. Vi overnatta så på et random hotell i Tyskland før vi kom til Ungarn. Da føler jeg at vi tok det ganske rolig. @Maya&Hunden har kjørt fra Ungarn til Norge mange ganger og har sikkert noen tips om steder langs veien som kan være verdt å få med seg. 

Tenker det skal gå greit begge deler, dere har roet bekymringene mine litt :) Får reisefølget til å bytte den ene jobbdagen han har slik at vi får en uke til rådighet, blir det en litt mer avslappet biltur. Hvis ikke satser vi på å reise med fly, ettersom reisefølge mitt da vil reise hjemover i gryningen på søndag hvis vi kjører og han skal på jobb på mandag ettermiddag. Og stresse hjem tror jeg ikke er bra for noen av oss.

Det er snakk om 2,5 time med fly, så det er jo ikke ekstremt lange turen han må være i cargo, og han virker som en tøffing. 

Hadde vært flott med tips fra noen som har kjørt den strekningen :)

2 timer siden, Malamuten skrev:

Bilsyketabletter får du reseptfritt på apotek. Samme som til mennesker (postafen tror jeg de heter) så gir du bare en halv tablett om det blir nødvendig.

Okei. Takk, skal få ordnet med det før vi reiser. Vil det være greit å gi ham det dersom vi reiser med fly også, eller blir de ikke så lett reisesyke da?

3 timer siden, Caroline skrev:

Har ikke flydd med egne valper, men har hentet valper for et par andre i hhv. Tyskland og Tsjekkia, begge gikk i lasterommet, og begge kom vel fram uproblematisk og virket helt uberørte da de kom ut av buret. Har sendt valper med fly, men det har vært innenfor soner hvor man får ha dem i kabinen (og de har vært 8 uker og fått plass). Tror fly går veldig greit så lenge de har vært i et bur før i bil e.l. og er komfortable med det, og generelt trygge i topplokket. 

Ble nysgjerrig da, hvor kommer den fra? 

Han kommer fra Skyron Australian shepherds. Mor er Tryfecta Game On @ Skyron 'Yahtzee' og far er McMatt Grafitti Kiss Me Now 'Kiss'. 

Legger ved bilder av fine bamsen, så dere får se også, jeg :wub:

13235687_10209611522348660_4030249496892

13247867_10209639199160563_8940434492664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, idaemiliee skrev:

 

Nå ser jeg at jeg har vært litt i svima når jeg har regnet ut antall mil, det er bortimot 200 mil en vei - men fortsatt omlag 20 timer. 

Helt enig i at en sunn og god valp skal tåle det, problemet er jo at man ikke vet det 100% før man kjenner hunden. Dumt hvis hunden skulle vise seg å være nervøs og bli desto mer ødelagt av en flytur som da kan virke traumatiserende. Blir sikkert ekstra nervøs for å "ødelegge" valpen ved en flytur fordi min forrige var reservert og jeg hadde mye jobb med henne. Hun vet jeg at hadde taklet en flytur relativt dårlig, men jeg hadde jo ingen aning om det før jeg hentet henne, tross for at jeg besøkte 2 ganger. 

 

Jeg skjønner godt at du er nervøs, det hadde jeg også vært, men jeg tror som flere er inne på her, så takler valpen det fint og det er værst for den tobente :)

Lykke til! Han var veldig søt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om dere trenger hjelp til å finne på ting å gjøre i Ungarn om dere har noen dager til overs, så er det bare å spørre. Det er et veldig greit land å ha med hund i, man kan ha de med på restauranter og kafeer stort sett over alt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...