Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trener dere på nå?


Maria
 Share

Recommended Posts

Ja, hva trener dere om dagen? Jeg har, etter fire år, endelig fått opp øynene for å trene med mini :D Så da har vi satt i gang med å trene utgangsstilling. Dette er første økt, dag 1. Kanskje jeg må vise dere utviklingen fremover! 

Så - hva trener dere på om dagen, vis gjerne video/bilde! 

https://youtu.be/fSNfqClY9f4

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener litt apport. Trener på å holde, ikke tygge å spytte ut, og opp plukk.

Jeg tror jeg har strekt hold til sånn 5 sekunder og omvendtlokker for å unngå tygging. Plukke opp har hun gjort et par ganger, men terskelen for tygg/spytt er mye lavere da. 

Så har vi begynt så smått med stå med låste bakbein i avstandskommandering. Sitt/dekk funker bra. Jeg har brukt target på hånda og utløserord "ja". Så blir mye og trene bort. Men jeg er usikker på kommandoen jeg skal bruke enda, så kanskje like greit? :P

Dette er økt to, klipt bort noen der hun hopper litt fremover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber mest med hele baner i agilityen. Er litt godt og blandet vi driver med, bruker litt det vi får av baner på trening. Har terpa litt slalom (han har hatt et lite tilbakefall i høst/vinter, men begynner å hjelpe litt nå), rundt, hinderdiskriminering, og så går det mye på at jeg må handle riktig, og han må følge litt med på hva jeg faktisk ber ham om. Hittil går det veldig bra, og vi kommer oss ofte gjennom ganske avanserte baner, så vil tro og håpe at vi snart kan prøve oss på klasse 1 [emoji4]

Ellers trener vi (fortsatt) litt båndgåing på ukjente steder, har noen økter med fri ved foten her og der, og så trener vi sitte bamse for harde livet [emoji28]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye forskjellig. :P Men "hovedprosjektet" nå er å få penere høyrevendinger og helt-om vendinger. Hun trenger å minnes på at hun har en rumpe også når vi vender mot høyre + at hun skal følge meg bedre og gå tettere i helt om (kan sige langt ut og bak). 


 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har vi mest fokus på hoppståen til innkalling med stå, og baklengskjede melding med løsbitt til runderingen. :)

Leja var veldig flink, så gøy at du har begynt å trene med henne! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro å se hva dere trener på! :) Flinke!

Vi trener jo ikke sånn som dere andre her, men jobber med å få opp muskelaturen i bakbeina og foran etter en treig vinter/vår med alt for lite trening. Jobber også opp igjen kondisen. Det går fremover, men merker formen deres ikke er som den var før jeg skada meg.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal debutere i rally klasse 2 om halvannen uke (:o) så vi terper først og fremst klasse 2-momenter. Mest sitt og bli øvelser, spesielt den der skal løpes ifra sliter vi litt med selvkontrollen :P Ellers trener vi på å få ned tempoet i spor, og sist men ikke minst går vi på nettkurs i spesialsøk så der blir det og noen økter daglig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Nemi så ligger hovedfokuset for tiden på å trene inn ruta. Vi har det som "lekse" til neste kurshelg på Klikkertrenerutdannelsen trinn 2. Jeg vet jo at jeg har en fryktelig smart hund som tar ting fort, hvis jeg bare får henne til å forstå hva jeg vil. Nå sliter jeg med at hun hele tiden holder et øye på meg i fremadsendingen, så vi jobber i hovedsak med å kunne løpe ut til noe uten å se på meg. Å få kommandert stå i selve ruta blir ikke noe problem tror jeg, om jeg bare kan få henne til å løpe framover uten å tenke at hun må følge med på meg og belønning. Vi har fått en del tips og råd på veien for å komme dit, så vi jobber med babysteps nå for å få det til. Det skal være klart om en måned, så nå stresser vi litt!

Et tileggsmål som ikke har fått så mye fokus nå, er å få riktig posisjon og fokus i fri ved fot. Hun går litt for langt fram og ploger, samt er litt av og på ift, å se på meg når vi går. Det er i hovedsak småpirk, for utholdenheten har hun.

Med Blitz så trener vi en del på å kunne ligge på ekkelt underlag(asfalt, vått gress osv.) og på fri ved fot. Sistnevnet jobber vi en del med utholdenhet, for posisjon og kontakten er veldig bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo trener egentlig ikke så målrettet per tiden, vi koser oss med litt triks- og agilitytrening, samt passering av hunder på tur. Vi har så smått også lagt inn førstegir mot sommerkondisen. Akkurat nå holder jeg på å lære han et nytt triks, nemlig å holde/klemme noe. Vi har startet innlæring gjennom ren shaping, dette var status etter to små økter :)

 

Lyns hovedmål med trening for tiden ligger gjetingen, hvor vi har fokus på en god ligg som kunne komme når som helst, korte flanker og driving, da spesielt fradrivet. Ellers så holder Lyn på å lære seg hva klaskedekk er (gjennom å sitte bamse-liknende bevegelse) og startet smått på oppsittet, så vi har jobbet mye med at det er tillatt å være 'høy hund', både i hodet og rett og slett å strekke seg godt etter belønning/stå på to.

 

Småtrener jo selvfølgelig litt med dyra ved en økt på stuegulvet, lære Lyn hva FVF er, løpe rundt trær osvosv, men det er jo ikke trening man går aktivt inn for :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen interesse for lydighetstrening så vi trener nå joggekondis etter rolig vinter. Vår = mye dyr i skogen = trekkmaskiner på tur. Så får mye gratis på denne måten også. :D Tenker om en mnds tid kan vi starte for fullt med bakkeintervaller, det er moro! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest fysisk fostring, Thorvald har blitt litt slapp i fisken og tjukk gjennom vinteren, så de dagene jeg orker drar vi oss i skogen, endel av turene blir med kløv. Jeg klarer ikke gå langt lengre, men litt er bedre enn ingenting.

Det blir ikke så mye fellestreninger fremover, men vi har noen ting vi jobber med når vi kommer oss dit. Vi har nok en livslangt løp med følgebiten i FVF/LF, det trener vi alltid på, hehe. Fikk opprykk til rally klasse 3 for litt siden, så jobber litt med momentene vi tidligere har hoppet over derfra. Sliter virkelig med rygging på fot, men har hatt et par ok repetisjoner vi kan gå videre på, ellers begynner de andre å sitte. Selvstendig rygging syns jo den rare hunden min at er dritgøy, så det tok 3 minutter å få ham til å skjønne og trenger bare litt finpussing (spesielt at han skiller på sitt foran og stå foran, han liker rygginga så godt at han prøver det alltid nå), slalåm mellom beina er vi igang med og det forsto han plutselig fint sist trening, stå med berøring må vi jobbe med (han har en kjempefin stå, men berøringsbiten er jo litt mer utfordrende, kos er kos syns Thorvald) og tunneler trenger og litt finpuss, det hender han får det for seg at det er at han skal snu midt i... :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener på veldig mye ettersom jeg er typen som gjerne begynner med "alt" samtidig. Synes det er greit å få litt variasjon på treningene og å få begynt på det meste så man har et godt grunnlag. Man skal jo forhåpentligvis videre i klassene når man er ferdig med en så da er det greit å bruke litt mer tid på grunnlaget i starten og kanskje utsette første start litt, men da til gjengjeld slippe å vente i mnds vis eller kanskje helt til neste sessong før man er klar til neste klasse. 

Men det vi har mest fokus på nå utover forberedelse til FP på søndag er å fikse fvf plassering, hun kommer for langt frem og da kommer også rumpa ut. Også jobber vi hardt med innlæring av avstandskommandering, til klasse 1 i første omgang og ruta. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kommet i gang men skal i helga friske opp apport. Målet er å starte på apportkonkurranser i mai/juni. Den består av tre deler, søkapport, vannapport og spor. Planen er å starte med Lio som ikke kom helt i mål i fjor sommer og børste støv av Dirk som har 1 AK apport med full pott i alle øvelser fra før. Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at så mange andre også driver med apport om dagen, for det gjør vi og!  Apport er favorittøvelsen til Odin om dagen. Vi går kurs to dager i uka med vorstehklubben, så det blir nesten ikke tid til å trene så mye annet. Vi trener på å ikke tygge og å beholde kontrollen. Det er nemlig så morsomt å apportere at man ikke alltid klarer å stoppe for å få tak i apporten. :lol: 

Har bare en video fra begynnelsen av måneden, her ser dere han fortsatt tygger litt/endrer grep/er slapp i munn. Han har blitt mye bedre nå. Det er apportbevis i slutten av mai, også håper jeg vi får trent mot en apportprøve i løpet av sommeren. :ahappy:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonks har permisjon, men vi pirker på alle øvelsene vi kan tilogmed appellen i A. Fokuset ligger på de øvelsene som er helt nye, dvs fremadsending og innkalling med stå, pluss skjult fører i fellesdekken. Skudd trener vi parallelt. Feltsøk og spor har vi jo holdt på med hele veien, men man blir aldri ferdig. Oppsøkene skal bli sikrere før debut i B, for forhåpentligvis blir til høsten når valpene er levert og hun har kommet i form igjen. Hun har fått en super fvf i løpet av vinteren, synes ihvertfall jeg (og instruktøren), halsen har blitt ganske jevn, krypen har hun fin teknikk på, begge apportene kommer seg, selv om tungapporten er favoritten. På hoppet har jeg trent mest skeive tilbakehopp, så hun skal lære å søke mot hinderet selv om hun kommer skeivt på andre siden. Stigen elsker hun, så der har vi trent på at hun skal følge meg og ikke bare dura avgårde selv, og ro på nederste trinn. 

Tibra og Saeta er egentlig pensjonert fra konkurranser, men vi trener på det vi kan, som er ganske mye egentlig, og i tillegg har vi begynt med noen momenter fra rally som vi ikke kunne fra før. Alternative vendinger, innsitt i front osv.

Cirka har hatt fokus på øvelsene i D, men hovedfokuset er hele tiden kontakt og konsentrasjon. Dette har blitt vanvittig mye bedre i løpet av vinteren og våren, og nå skal andre hunder komme veldig tett på under trening før hun detter ut. Bjeffing og annet tull er det helt slutt på :) Hun har blitt mye mer miljøsterk, også innendørs. Hadde henne med inn på rallystevne i Drammen for litt siden, og synes hun var kjempeflink. Ellers har hun rent teknisk en OK lineføring/fvf. Ville likt henne tettere på meg, men det er måte på hvor mye jeg orker å pirke når jeg ikke har noe bestemt mål, og hun ikke skal bli boende for alltid. Dekk under marsj har blitt bra, apporten kommer seg. Nå kan hun plukke den opp fra bakken på avstand (fra sitt) og komme inn i utgangsstilling uten å slippe. 

Alt i alt synes jeg vi har vært flinke gjennom vinteren, tross mørke og kalde kvelder med utendørs trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedfokus er lineføring (eller egentlig fvf) og stå under marsj for tiden... det går saaaakte framover. Men det går iallefall framover som er hovedtingen. Trener også mye spor nå.

Prøver å få satt sammen en del momenter til hele øvelser også sånn at jeg får bedre oversikt over hva vi kan og hva vi mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det har nesten bare blitt fysisk trening i det siste. Både på ski, pulk og med slede. Men nå er vi i gang med å lære knotten spor, og starter runderingssesongen på søndag. Ellers har vi noen nye øvelser til FCI OBI3 å trene inn. Vi har hatt for lang vinterpause fra lydighet til å kunne starte konkurranse på vårparten, men vi har mye å gjøre frem til høsten. Nye sirkusøvelsen, z'en og innkalling med stå og dekk er hovedproblemene. Pluss alt annet pirk. Så der har vi en stor jobb foran oss. Jeg er ikke sånn som bare trener på en ting av gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...