Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kunne du ønske du visste?


EmilieSchei
 Share

Recommended Posts

Jeg skulle ønske jeg visste at de aldri ligger stille og koser inntil deg! (sånn som man ser på idylliske bilder). Jeg ble skikkelig skuffet for det hadde jeg gledet meg så veldig til!

Mine valper har hatt verdens mykeste og beste pels, men det hjelper lite når man aldri får klappet på de fordi deg enten løper rundt eller bruker hånda di som tyggebein! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fillerya skrev:

Jeg skulle ønske jeg visste at de aldri ligger stille og koser inntil deg! (sånn som man ser på idylliske bilder). Jeg ble skikkelig skuffet for det hadde jeg gledet meg så veldig til!

Mine valper har hatt verdens mykeste og beste pels, men det hjelper lite når man aldri får klappet på de fordi deg enten løper rundt eller bruker hånda di som tyggebein! 

Uffda! Virker som det er veldig forskjellig fra hund til hund, for venninna mi sin hund ligger konstant inntil ho, koser og sover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor innmari mye tid man egentlig bruker på å være ute med valpen så den får gått på do. Det er nemlig veldig sjelden at de bare tisser og er ferdig, man må leke litt i snøen, se på og lukte på og smake på alt man finner, rent så man glemmer hva man skulle ut for. Så ikke tenk at du kan droppe å ta på jakke eller gå ut selv om du er veldig tissetrengt selv, alltid vær forberedt på at det tar en halv evighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ønske jeg visste hvor viktig det er å være konsekvent på å ikke la hunden trekke i båndet. Hadde nok kanskje spart mye frustrasjon og lange armer på det. Også kunne jeg ønske jeg visste akkurat hvor sårbare nakkene til hunder er, da hadde jeg aldri brukt halsbånd i kombinasjon med valp/unghund med liten impulskontroll. Så, neste valp skal ha sele fra dag 1, og nulltolleranse for trekking. Så får vi se om det er så veldig gjennomførbart :lol: 

Da min var valp lå han forresten ofte inntil meg og koste :wub: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pixie skrev:

Hvor innmari mye tid man egentlig bruker på å være ute med valpen så den får gått på do. Det er nemlig veldig sjelden at de bare tisser og er ferdig, man må leke litt i snøen, se på og lukte på og smake på alt man finner, rent så man glemmer hva man skulle ut for. Så ikke tenk at du kan droppe å ta på jakke eller gå ut selv om du er veldig tissetrengt selv, alltid vær forberedt på at det tar en halv evighet.

hahaha, åhh!:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Jeg kunne ønske jeg visste hvor viktig det er å være konsekvent på å ikke la hunden trekke i båndet. Hadde nok kanskje spart mye frustrasjon og lange armer på det. Også kunne jeg ønske jeg visste akkurat hvor sårbare nakkene til hunder er, da hadde jeg aldri brukt halsbånd. Så, neste valp skal ha sele fra dag 1, og nulltolleranse for trekking. Så får vi se om det er så veldig gjennomførbart :lol: 

Da min var valp lå han forresten ofte inntil meg og koste :wub: 

Takk, da skal jeg gå til innkjøp av sele istede for! 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min forrige kunne jeg ønske jeg visste hvor viktig det var med rotrening inne, også at man må ut HELE tiden, opptil flere ganger i timen i begynnelsen slik at de får tisse. Brukte lang tid på å få valpen stueren fordi jeg forsto ikke at det å lufte hver gang valpen har lekt, spist og sovet er ment bokstavelig. Hver gang!! 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske hvor viktig det var å bygge en god og positiv relasjon mellom meg og hunden, heller enn å løpe etter alle hundene i parken for å hilse på. Og at noen valper må læres å slappe av.

Forøvrig finnes det en god del valperåd-tråder på forumet her. Bla denne:

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær den at sitt og se på deg er tilgangen til alt sosialt, hilse på folk og hunder og alt. Det gjør verden mye enklere. Tisse på kommando er en fin ting jeg også skulle ønske jeg hadde vært mer konsekvent på. 

Av de tre jeg har hatt har jeg hatt to klegger og en som ikke ville klappes før han var over to år. Tenker at det er greit å forvente at de ikke er så kosete og heller bli positivt overrasket om de er det. 

Lær valpen å leke, dralek og sånne ting er ikke noe alle liker fra naturens side, men utrolig praktisk. 

Og at innkalling er alfa og omega (det visste jeg ikke på første hund og var ikke så bevisst på hvordan jeg trente det, så han var dårlig på innkalling...). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skulle ønske jeg kunne fortalt meg selv da Ayla var valp, er å jobbe med å ikke bjeffe på alle innbilte og ekte lyder. Vi har tydeligvis masse spøkelser rundt her, noe som forøvrig ikke sto i prospektet til huset :P Og jeg skulle gjerne ha skjønt at det ville bli en vane, fremfor bare en valpegreie hun ville vokse av seg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å lese seg opp på hunders utviklingsfaser ( og også lagre den/skrive den ut). Tenke på oppdragelse ( hva er lov og hva er ikke lov, og hvordan skal de oppføre seg)og håndtering i starten ( det å få klippet klør, holdt fast, titte i ørene, i munnen, se på øynene osv). 
Gå et valpekurs, og ikke minst finne en instruktør du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første valpen så skulle jeg ønske at jeg visste hvor viktig det er (særlig med en stri hund som jeg hadde) å sette klare grenser fra en relativt ung alder, og å alltid være konsekvent med det. Og ikke minst hva dette faktisk betyr i praksis. En ting er å lese om noe, en annen ting er å faktisk gjøre det i praksis hver dag. :D  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skulle ønske jeg visste da jeg fikk min første hund er verdien av å lære valpen å kunne gå uten bånd og komme på innkalling. Hadde han omtrent aldri løs som valp, og senere stakk han så fort han fikk sjansen. Jeg følte det begrenset hundeholdet en del, ikke minst for hans del siden han aldri fikk løpe fritt.

Ellers er kontakt kjempeviktig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting jeg skulle ønske jeg kunne gjort annerledes med min hund som nå er 2 år;

- være mer konsekvent i forhold til ting som er lov eller ikke. Huske at den lille søte valpen en dag blir en voksen hund og da er det kanskje ikke så søtt med en kladd som sitter klint oppå deg å tigger :P

- at det er lov å stille krav. Jeg har vært litt for redd for å faktisk kreve at han skal høre etter i noen situasjoner. Det som blir nevnt over her med å kreve kontakt før han får lov å gjøre ting for eksempel.

- ikke bry seg om hva andre mener. Noen ganger kreves det at man gir masse av seg selv og kanskje driter seg ut for å oppnå det man ønsker av hunden. Så får det bare være at de som passerer på gangveien tror du er riv ruskende gal :lol:

Men så er jo ingen hunder like, og selvom det er ting jeg vil være mer påpasselig med neste valp, så kan det jo være helt andre utfordringer med den :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt liten valp, men har hatt en 8 mnd gammel unghund. Og skulle ønske jeg visste at de plutselig kan komme til å gjøre ting som de ikke drømte om da de var valp, og at det er lurt å kontrollere miljøet deres så de ikke får uvaner, f.ex. alltid ha de i bånd eller langline i miljøer der det kan dukke opp fristelser frem til de er voksne (2.5 år) og man kjenner reaksjonsmønsteret deres og/eller har lært inn gode vaner rundt å passere andre hunder, syklister, biler, joggere etc.

Og kontakttrening, å lære inn en lyd/ord som betyr "se på meg" både i bånd og løs.

Skulle også ønske jeg hadde "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm og "100% Positiv Hverdagslydighet" av Arne Aarrestad. Og skulle ønske jeg visste om positiv/belønninsgsbasert hundetrening og hadde lest bøkene til Karen Pryor.

Åh, og en ting til, Sophia Yin's "sit to say please"
http://drsophiayin.com/videos/entry/say_please_by_sitting?/resources/video_full/say_please_by_sitting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske noen fortalte meg at 7 uker gamle valper ikke springer til skogs etter spor om du har dem løse, slik oppdretter overbeviste oss om. Å starte innkallingstrening med en nesten voksen beagle fungerer svært dårlig når det er første hunden du har. (Valpen må seff få få en relasjon til deg først, men generelt så er ikke små valper så selvstendige enda)

Jeg skulle også ønske at jeg var tryggere på meg selv og mine metoder og ikke prøvde allverdens jeg ikke var komfortabel med fordi andre sa at slik var det bare. (Ref old school lederskapsteorier og slikt)

At bur ikke er en nødvendighet, valpen trenger ikke å bo i et lukket bur på natten og når du er borte. (Gremmes når jeg tenker på hvordan lille Rocky må ha opplevd å bli innestengt helt alene i mørket første natten vekke fra mammaen og søsknene sine. ) Tok heldigvis ikke mange dagene før burdøra ble åpnet og ikke så mange ukene før buret ble erstattet med en seng. 

- At valper biter, masse. Klær vil bli ødelagt. Og det er helt normalt. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer bare på en ting , og det er rotrening.  

Jeg synes jeg lyktes ganske bra med første valp faktisk,  og det er mye jeg er glad for at jeg IKKE visste.

Først og fremst at det er useriøst å kjøpe en hund av en "rase" som ikke er FCI-godkjent.  Nå ble jacken FCI-godkjent noen år etterpå,  men det visste jo ikke jeg.  På den tiden fikk man forsåvidt avslag hvis hunden ikke var fci-godkjent, i skarp motsetning til dagens praksis. 

Jeg visste ikke at det gikk ann å putte hunder i bur. Hadde jeg visst det hadde jeg sannsynligvis vurdert det, for han ødela "alt". Men vi gjorde det på gamlemåten : ryddet og sikret. Innen jeg hørte om bur var han over den verste perioden og helt ærlig trodde jeg det var en spøk. Hund i bur liksom :icon_confused: Undulater og marsvin hadde bur, ikke hunder . 

Jeg visste ingenting om alt som kunne gå galt. Ergo diltet den lille valpen like lykkelig og uvitende løs etter meg i Oslo. Midt i sentrum.   Han lekte med mange slags hunder langs Akerselva  og ikke alle var like greie sikkert. Ikke ble han påkjørt heller. Han har enda ikke blitt påkjørt ( nå bruker han bånd siden han er blind og døv) , eller vært i skikkelig slåsskamp.  

Jeg visste ingenting om at hunder kunne ta skade hvis man tok de fysisk eller ble sint, og  det falt meg heller ikke inn at han skulle kunne prøve å ta over lederskapet eller noe. Jeg gjorde det som føltes riktig og det fungerte. 

Jeg visste ingenting om å begrense ballek og det er jeg glad for nå.  Han er ballgal.  Verste tilfellet man kan tenke seg. ER . Selv 18 år gammel blir han som en valp når han lukter ballen. Det er pur Lykke,  og det er jeg glad han fortsatt kan få oppleve.  

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tøfflus skrev:

Jeg skulle ønske jeg visste at de ville doble, triple og fiple seg, jeg skulle jo bare ha en...kanskje to.... :P

:lol: 

---

Skulle ønske jeg ikke visste whippeter ikke automatisk går pent i bånd. Så altså det @Lola Pagola sier med valp som drar osv. Ikke visste jeg whippeter ble SÅ sterk heller - de er jo så små :P 

Også skulle jeg ønske jeg visste at å hoppe og løpe etter joggere* ikke er noe de bare vokser av seg... (Jeg tar gjerne imot tips om noen har :icon_redface:)

*og syklister og alt annet som ikke er kjøretøy som beveger seg sånn passe fort

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...