Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kunne du ønske du visste?


EmilieSchei
 Share

Recommended Posts

8 minutes ago, tutle said:

:lol: 

---

Skulle ønske jeg ikke visste whippeter ikke automatisk går pent i bånd. Så altså det @Lola Pagola sier med valp som drar osv. Ikke visste jeg whippeter ble SÅ sterk heller - de er jo så små :P 

Også skulle jeg ønske jeg visste at å hoppe og løpe etter joggere* ikke er noe de bare vokser av seg... (Jeg tar gjerne imot tips om noen har :icon_redface:)

*og syklister og alt annet som ikke er kjøretøy som beveger seg sånn passe fort

Jeg har tips :)

Jeg har hatt samme problemet selv, og har jobbet med det på forskjellige måter. Jeg har brukt denne metoden her:
PS. Bruk sele med feste foran, ikke halti slik som Sophia Yin bruker her, det funker like godt, og det funker på alle slags forstyrrelser (gitt at man har nok avstand så man får kontakt med hunden)

 

 

Ellers har jeg lært denne metoden for å få hunden til å gå i slakt bånd og passere forstyrrelser:
https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875

Og så har jeg også lært henne å hoppe ut av veien ved å kaste godbit så hun hopper etter, og så skal hun sette seg og sitte i ro til passerende har gått forbi. Det funker når det ikke er for store fristelser.

Cluet er å gi hunden noe annet å gjøre enn å jage, så den får brukt "jageenergien" sin, og så å ha nok avstand så den ikke reagerer. Når man finner ut hvilken avstand man må ha for at hunden skal være "kul" i forhold til forstyrrelsen, så kan man jobbe på den avstanden og så gradvis minske den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg visste at det faktisk kan være nødvendig å si skikkelig nei til hunden sin og sette klare grenser, selv om det vil si å ta litt i den. Det er ikke all adferd på en høydriftig hund som kan avledes eller ignoreres, slik jeg hadde lært/lest meg til. Hadde jeg vært strengere og mer konsekvent fra dag 1, hadde jeg nok spart meg for mye trøbbel.

Ellers skulle jeg ønske jeg visste at valpen BLIR husren, selv om den tisser både en, to og 70 ganger inne først. [emoji1]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT skal skje frivillig - vil jeg ha som mål, fra kloklipp til lydighetstrening.

Control Unleashed ... lære hunden at den får tilgang til ting ved å ha selvkontroll, er alfa og omega, og omfatter alt fra å få lov til å gå bort å hilse (eller ikke), passere fristelser, vente på frisignal eller et signal om å gjøre noe

Siden flere har nevt "nei" og grensesetting, så vil jeg si at det er viktig å velge sine "kamper" med omhu og å alltid ha en plan. Da sparer man seg masse arbeid, og slipper å si "nei" og "sette grenser" hele tiden. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg gjerne skulle ha visst første gang, var at det ikke er noe stress med å lære inn øvelser og atferder, men at man får mye mer igjen for å jobbe med relasjonen og bare være sammen. Få den der tilknytningen, det båndet. Det kommer i grunn av seg selv når man er sammen, men det er ikke noe stress å lære inn en hel masse. Bare vær sammen :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Schæferblanding skrev:

Og så har jeg også lært henne å hoppe ut av veien ved å kaste godbit så hun hopper etter, og så skal hun sette seg og sitte i ro til passerende har gått forbi. Det funker når det ikke er for store fristelser.

 

Denne metoden har jeg brukt på en Rottis som synes joggere var morsomme, fungerte veldig bra:) Hun måtte sitte til de hadde passert og slang ut ca 5 godbiter når de hadde passert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT skal skje frivillig - vil jeg ha som mål, fra kloklipp til lydighetstrening.

Control Unleashed ... lære hunden at den får tilgang til ting ved å ha selvkontroll, er alfa og omega, og omfatter alt fra å få lov til å gå bort å hilse (eller ikke), passere fristelser, vente på frisignal eller et signal om å gjøre noe

Siden flere har nevt "nei" og grensesetting, så vil jeg si at det er viktig å velge sine "kamper" med omhu og å alltid ha en plan. Da sparer man seg masse arbeid, og slipper å si "nei" og "sette grenser" hele tiden. 

Jada, det er helt klart, men enkelte ting må man bare sette ned foten på. F.eks gjeting av biler, angrep på andre hunder osv. Ihvertfall på min hund. [emoji4]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tonjek skrev:

Jada, det er helt klart, men enkelte ting må man bare sette ned foten på. F.eks gjeting av biler, angrep på andre hunder osv. Ihvertfall på min hund. emoji4.png

I sånne tilfeller har jeg veldig dårlig erfaring med å "sette foten ned", og veldig god erfaring med å ha en plan :)  Jeg må bare legge til at jeg også sier nei innimellom, jeg bare synes "grensesetting" er en av de tingene som det fort blir mye fokus på og som har en trist tendens til å dominere hverdagen til mange nye eiere. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tonjek skrev: Jada, det er helt klart, men enkelte ting må man bare sette ned foten på. F.eks gjeting av biler, angrep på andre hunder osv. Ihvertfall på min hund. [emoji4]

I sånne tilfeller har jeg veldig dårlig erfaring med å "sette foten ned", og veldig god erfaring med å ha en plan [emoji4]  Jeg må bare legge til at jeg også sier nei innimellom, jeg bare synes "grensesetting" er en av de tingene som det fort blir mye fokus på og som har en trist tendens til å dominere hverdagen til mange nye eiere. 

Hunder er nok veldig forskjellige. Det var ikke før jeg faktisk stoppet opp og sa "ærlig talt!" at vi kom noen vei med problemene våre, og jeg skulle ønske jeg gjorde det før.

Men det er ingen automatikk i at jeg begynner rett der med neste hund, men jeg kommer til å ha det i bakhodet og se an slike ting underveis.

Å trene utfordringene jeg og hunden min har hatt, utelukkende positivt, har gjort saken så utrolig mye verre. Litt mer nyanser i hundeholdet har hjulpet mye. Og disse erfaringene tar jeg med meg videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på litt til.

Valper skal sosialiseres selvfølgelig, men de trenger ikke å hilse på alt levende man møter ute. Det fører til en voldsom forventning som er et rent lite h*lvette å bli kvitt når man innser hva man har skapt. :P Min i en alder av 9 år har fremdeles hilse forventninger, men vi har fått såppass kontroll på det at det eneste som skjer er type "sytepip" i det vi passerer på kanskje 2 av 5 passeringer. 

Hannhunder trenger ikke sniffe på hver eneste pisseflekk som eksisterer, og markere hvert eneste hjørne/busk man passerer. Det er som å ha med seg et anker på tur etterhvert. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Rocket skrev:

Kom på litt til.

Valper skal sosialiseres selvfølgelig, men de trenger ikke å hilse på alt levende man møter ute. Det fører til en voldsom forventning som er et rent lite h*lvette å bli kvitt når man innser hva man har skapt. :P Min i en alder av 9 år har fremdeles hilse forventninger, men vi har fått såppass kontroll på det at det eneste som skjer er type "sytepip" i det vi passerer på kanskje 2 av 5 ...

Akuratt denne feilen har vi også gjort. Vi var så opptatt av at han skulle sosialiseres med andre hunder så han skulle gå sammen med andre hunder senere. Vi stopoet dog ikke å hilste på alt på turer. Men jeg synes egentlig vi kunne trukket han tilbake fra situasjoner med andre hunder og ikke latt ham hilse og leke oftere. 

Vi har nå en som bare MÅ hilse på alt og alle og det er slitsomt å stå å holde igjen en svær malamute når du selv veier 50 kg. Men han er heldigvis bare 6,5 mnd så håper på å rette dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.2.2016 at 8:40 AM, Helianthus said:

ALT skal skje frivillig - vil jeg ha som mål, fra kloklipp til lydighetstrening.

Control Unleashed ... lære hunden at den får tilgang til ting ved å ha selvkontroll, er alfa og omega, og omfatter alt fra å få lov til å gå bort å hilse (eller ikke), passere fristelser, vente på frisignal eller et signal om å gjøre noe

Siden flere har nevt "nei" og grensesetting, så vil jeg si at det er viktig å velge sine "kamper" med omhu og å alltid ha en plan. Da sparer man seg masse arbeid, og slipper å si "nei" og "sette grenser" hele tiden. 

Hvordan kan man gå frem for å få til dette? Har du noen gode artikler/bøker som forklarer?:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har egentlig gått veldig smertefritt her i gården, så det eneste jeg gjerne skulle ha forandret på, selv om det ikke har vært noen krise eller noen skade skjedd, er at jeg gjerne skulle vært foruten den der lederskapsgreia som stort sett var det eneste jeg viste om da jeg skaffet meg hund. Nå har jeg ikke vært så veldig på det uansett og ting som å ha hunden i bur, sove i gangen og what not forsvant vell før det hadde begynt, det ble hund i seng og møbler osv. Men man er jo uansett ingen utdannet hundetrener ved første hund så ting må uansett prøves, feiles og læres før man har det i fingrene. 

Det jeg derimot tenkte litt på selv og ser veldig mange tenker mye på her inne og andre plasser og hører det stadig ute på tur er hvor lite en valp vistnok tåler. Klart man vil ha bare positive opplevelser og det er jo det man bør sikte etter selvsagt, men valper/hunder flest er ikke ødelagt etter et eller tre negative opplevelser, og om det er noe som setter seg etter en dårlig opplevelse så er det vell så sannsynlig at det er vi eiere som legger for mye i det og lager et problem som ikke hadde trengt å være der (som smitter over på hunden) som at hunden faktisk er "ødelagt". Det tenker jeg er veldig greit å ha i bakhodet.

Det og det enkle er ofte det beste. Man må ikke velge en "metode" eller gjøre ting helt etter boken eller gjøre ting så fryktelig komplisert, som regel så kommer man langt med instinktive reaksjoner og sunn fornuft. 

Ikke vær redd for å aktiviser valpen. En sliten valp er en grei valp. Selvsagt skal de få være valper, ha det gøy, utforske, gjøre ting på egne premisser og hvile mye, men det betyr ikke at man bare kan gå et kvarter ute om dagen. I tillegg til at det gjerne blir mer behagelig å ha valp så er det også viktig for valpens utvikling. God støttemuskulatur osv som får utvikle seg riktig i takt med at hunden vokser er bare bra og forebyggende. 

Og til sist, ikke alt avhenger av sosialisering og miljøtrening. Rasetrekk og individuelle utfordringer er faktisk noe som finnes og kan ikke alltid fikses med masse sosialisering eller miljøtrening. Noen hunder har skrapmentalitet og tar man en slik hund så bør man være forberedt på at det blir utfordringer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg visste at 100% positiv hverdagslydighet ikke er Fasiten, og at man ikke nødvendigvis gjør "feil" om man velger å gjøre ting annerledes enn i boka når hunden ikke reagerer sånn som boka sier. 

Jeg skulle også ønske jeg visste at alle hunder har sine unoter, og at selv erfarne hundefolk har bikkjer som ikke går pent i bånd, utagerer, er skuddredde, har en eller annen dille... Jeg er ikke en dårlig hundeeier selv om bikkja mi ikke er perfekt. Det skulle jeg gjerne ha innsett for et år siden :) 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg skulle ønske jeg visste at joda, sosialisering er viktig, men det å trene på kontakt med alle mulige slags forstyrrelser er kanskje viktigere.

Også skulle jeg ønske at jeg visste at det er viktig å være konsekvent absolutt hele tiden (*kremt* gåpentibånd *kremt*).

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at det var en måte å forberede seg på hvor utrolig sliten man blir av å ha en ung valp. Hvor tynnslitt tålmodigheten blir av avbrutt nattesøvn på grunn av nattlige tisseturer. 

Jeg skulle ønske jeg visste at den krevende, trøttende første valpetiden faktisk ville gå over, selv om det virker som en fjern framtid der og da. 

Jeg skulle ønske jeg greide å nyte valpetiden litt mer, for plutselig er ikke hunden valp lenger.

Jeg skulle ønske jeg visste at jeg burde være mer kritisk og skjermende ovenfor valpen når det gjaldt å sosialiseres med fremmede hunder. Det er ikke alt en ung valp bør hilse på. 

Jeg skulle ønsker jeg visste at alenetreningen kom til å ordne seg etter hvert. Det gjaldt igrunnen ved begge valpetider. Du og du så mye mer jeg kunne kost meg om jeg ikke gikk konstant rundt og bekymra meg for det. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg visste hvor mye hår å dritt det ble inne av hund (overalt vi leste og alle vi prata med sa disse hundene bare røyta i røyteperioden sin og ellers var det ikke noe særlig med hår) Utrolig mye hundehår jeg ikke var forberedt på. Men det er nå så. Og jeg skulle ønske jeg visste hvor mye jeg måtte vaske.!!!! XD

Ellers kunne jeg ønske jeg visste hvor glad det går an å bli i ett dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det som fungerer på en hund trenger ikke fungere på en annen.
 

det finnes faktisk folk som hater hunder.

folk har meninger om det meste som har med hundehold å gjøre, spesielt om det er annerledes enn deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2016 at 0:05 PM, Fillerya skrev:

Jeg skulle ønske jeg visste at de aldri ligger stille og koser inntil deg! (sånn som man ser på idylliske bilder). Jeg ble skikkelig skuffet for det hadde jeg gledet meg så veldig til!

Mine valper har hatt verdens mykeste og beste pels, men det hjelper lite når man aldri får klappet på de fordi deg enten løper rundt eller bruker hånda di som tyggebein! 

dette.
vår første var rabiat fra vi fikk henne til hun ble ca 1 år.
jeg angret skikkelig på henne, og mannen min måtte ta henne med seg i bilen når han dro på butikken slik at jeg skulle få fred noen minutter hver dag.

(da andre valpene har vært kosebamser uten like)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MaritaS skrev:

At du i mellom valp nr. en og valp nr. to kommer til å glemme hvor ille valp nr. 1 egentlig var. 


Herregud som jeg grugleder meg til dette øyeblikket. :lol: (Gleder meg til ny valp i hus, men gruer meg til visse valpefakter) Har heldigvis forstått det slik at collier er hakket greiere enn beagler på det meste, inkludert valpetid. :P Men jeg tror jeg har fortrengt hvor ille Rocky egentlig var, jeg vet det var ille, men "kan da ikke ha vært så ille sant?" :lol: :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg visste at selv om jeg ikke liker båndturer og går sjeldent på tur i bånd, så må jeg lære valpen å gå fint i bånd, til de få dagene hvor vi går i bånd :aww:  

Trene rotrening ute, ikke bare inne. Jeg liker å slappe av i parken eller på stranden om sommeren, og har ofte hundene med. Men det er ikke like gøy når den ene hunden gjør alt for å aktivisere seg selv, graver hull, spiser pinner osv.

Ha en rutine når folk kommer inn i huset, at hundene skal være rolig på plassen sin eller noe. Det er alltid like mye styr hver gang venninner kommer på besøk i strømpebukser og jeg har to hilsegale hunder som hopper på de og ødelegger strømpebuksene deres :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...