Gå til innhold
Hundesonen.no

Forstoppelse av vom? mulig?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Mio er bare 6 måneder, men har gått igjennom noen fôr bytter. 

I riktig rekkefølge;
Eukanuba valpefôr
Royal Canin valpefôr
Vom
Eukanuba valpefôr
Vom
Royal canin slankefôr :P 
Vom

Han har tålt bytting svært fint, ikke noe diarè. Men har merket at når han går på vom så er det mindre avføring. Har lest at dette liksom er en positiv bivirkning av vom. Men jeg tror nemlig at det er synderen her. Avføringen er hard, ofte små kuler og han har tydelig en forstoppelse. 
Dette har løst seg når han har gått på annet fôr. Da bæsjer han som en helt, uten noen problemer. 

Nå har han fått vom i 4 dager, fordi jeg prøver å bli kvitt all vommen jeg har i fryseren! 
Og i natt kastet han opp 7 ganger. Fant 4 klaser i sengen med mat, 3 med skum på stua. Helt fin i formen nå. 
Jeg har ikke fått med meg dette, så du kan tenke deg sjokket å våkne opp med 4 nydelige klaser med spy i sengen blæ. 

Kan oppkast komme på grunn av forstoppelse? 
Magen kjennes hard, men han bryr seg ikke når jeg rører. Han har ikke spist siden 6 tiden i går kveld. 
Har ikke fått frokost enda. 

Noen som har opplevd at en hund får forstoppelse av vom? 
Nå må jeg finne ett alternativ til å be kvitte meg med all vommen. Tviler på at noen i familien kjøpe det, så tror jeg bare kaster det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange blir harde magen av Vom&Hundemat. Dette løser seg greit dersom man blander inn enten tørrfôr eller kli eller noe lignende. Full forstoppelse er nok heller uvanlig, og jeg ville nok fulgt nøye med på ham dersom han kaster opp mye. Han kan ha fått i seg noe annet som lager obstruksjon i tarmen. Dersom det han spiser kommer opp - og ingenting kommer ut bak - så kan det være et tegn på det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har diaré, så tror forstoppelsen har "åpnet" seg :blink:

Må bruke opp vommen jeg har. Så katten får vom, han tåler det. Og valpen får litt vom og tørrfôr blandet sammen. Jeg blir sprø av å ha vommen liggende i fryseren og ta opp plass.

Hva funker mot diaré, må kjøpe overmadrass, dyne og pute for spyet forsvinner ikke. Har prøvd ALT og da mener jeg alt. Eddik, flere typer vaskemiddel og spray, og klor. Maskinvask, håndvask alt det går ikke vekk. 
Men det var utslitt og ekkelt, kan ikke snu madrassen heller, for der er det gamle flekker fra sist han fikk bare vom og kastet opp. 
Viste ikke da at vommen var synderen. 

Så på grunn av at jeg må kjøpe så mye i dag så har jeg ikke penger til zoolac. Det har jeg prøvd før. Han har ikke kastet opp mer altså, kun diaré nå. Drikker normalt og er normal ellers, ikke slapp eller noe. Ikke hvit i tannkjøttet, alt er normalt. 

Funker ris? Har hørt at det funker mot dårlig mage.. Eller bør jeg gi tørrfòr? Han har Royal Canin sin for overvekt om det har noe å si... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Voffen skrev:

Ville ikke gitt så mye mat akkurat nå siden han har diaré.  Vent til det stabiliserer seg litt og prøv da med små porsjoner ris og kylling eller fiskeboller. Litt OT men hvorfor gir du slankefor til en valp? 

oh ok, han har ikke diaré, bare.. slim nå. Men håper det snur snart. 

Han går på slankefor fordi han var overvektig. Han har lett for å legge på seg, fikk først vanlig valpefor i riktig mengde men han gikk opp i vekt. Prøvd bare vom og han gikk opp i vekt. Har også prøvd flere typer fôr av forskjellige mengder, gikk fortsatt opp i vekt eller var sulten fordi han fikk for lite. 
Så begynte han på slankefôr etter veiledning av veterinær og da rant kiloene av. Nå er han normalvektig. Prøvde så å gå over til normal fôr for valp og for hans vekt, fikk riktig mengde og han gikk rett opp igjen. Prøvde å gi mindre dose, men gikk fortsatt opp i vekt.  
Så han har rett og slett lett for å gå opp i vekt. Det kombinert med et usunt matlyst så er fri tilgang til mat uaktuelt og fører til overvekt og overspising. 
Dersom han får vanligfôr i en slik mengde at han holder seg stabil, ja da går han sulten. Så fikk beskjed fra veterinæren om å gi 20 gr mer enn det tabellen bak sier på slankeforet. Hvis han får riktig mengde ifølge tabellen så går han ned i vekt enda mer, som ikke er bra siden han nå er på sin ideal vekt. 
Nå har han vært stabil i flere uker og det virker som at han nå får riktig fôr og mengde :) 

Derfor jeg har prøvd mange typer fôr. For jeg måtte finne ett som funket for hans apetitt og kropp. Men kun det fôret han går på nå har funket, så jeg fortsetter med det fôret til noe uønsket skjer (som det at han går ned mer i vekt, eller opp i vekt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom-produsentene anbefaler å tilsette litt raspet gulrot sammen med porsjonene hvis man opplever at hunden blir hard i magen av det. Prøvd det? 

Ellers støtter jeg rådet om å vente litt med å gi noe som helst til diarén gir seg, og så koke litt ris og gi sammen med fiskeboller til det stabiliserer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Avføringen skal være skikkelig fast ideelt sett, men om hunden får smerter eller forstoppelse grunnet det så er det jo for hardt igjen. Men å gå sjeldnere på do er jo normalt med dette vs fôr med masse fyllestoff. Det hjelper som regel masse å tilsette en skvett olje ved for hard/treg mage (bruk gjerne omega-3-olje som egner seg å gi hund) og litt vann, eventuelt beinfritt kjøtt/fisk/fett eller egg uten skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miomio skrev:

oh ok, han har ikke diaré, bare.. slim nå. Men håper det snur snart. 

Han går på slankefor fordi han var overvektig. Han har lett for å legge på seg, fikk først vanlig valpefor i riktig mengde men han gikk opp i vekt. Prøvd bare vom og han gikk opp i vekt. Har også prøvd flere typer fôr av forskjellige mengder, gikk fortsatt opp i vekt eller var sulten fordi han fikk for lite. 
Så begynte han på slankefôr etter veiledning av veterinær og da rant kiloene av. Nå er han normalvektig. Prøvde så å gå over til normal fôr for valp og for hans vekt, fikk riktig mengde og han gikk rett opp igjen. Prøvde å gi mindre dose, men gikk fortsatt opp i vekt.  
Så han har rett og slett lett for å gå opp i vekt. Det kombinert med et usunt matlyst så er fri tilgang til mat uaktuelt og fører til overvekt og overspising. 
Dersom han får vanligfôr i en slik mengde at han holder seg stabil, ja da går han sulten. Så fikk beskjed fra veterinæren om å gi 20 gr mer enn det tabellen bak sier på slankeforet. Hvis han får riktig mengde ifølge tabellen så går han ned i vekt enda mer, som ikke er bra siden han nå er på sin ideal vekt. 
Nå har han vært stabil i flere uker og det virker som at han nå får riktig fôr og mengde :) 

Derfor jeg har prøvd mange typer fôr. For jeg måtte finne ett som funket for hans apetitt og kropp. Men kun det fôret han går på nå har funket, så jeg fortsetter med det fôret til noe uønsket skjer (som det at han går ned mer i vekt, eller opp i vekt). 

Jeg bare MÅ kommentere dette. Selvfølgelig er hunden sulten når du gir han mindre matmenge enn han er vant til. Når jeg slanker meg selv er jeg også sulten, fordi jeg har vent meg til et større kaloriinntak enn jeg trenger. Dette er en omstillingsprosess som jeg tipper må skje hos hunder like mye som hos mennesker.

Fint at du gjør det i samråd med veterinær og jeg er glad det fungerer, har ingenting imot at folk bruker slankefor jeg.

---

Over til temaet så har jeg også opplevd at vom gir hard mage, men aldri forstoppelse. Jeg har opplevd slimete avføring av det og, uten å bekymre meg noe mer over det. Det pleide å gå litt i perioder hvor hard magen var, men jeg brukte fyll i form av tørrfor og grønnsaker for å gjøre det lettere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HeleneFS skrev:

Jeg bare MÅ kommentere dette. Selvfølgelig er hunden sulten når du gir han mindre matmenge enn han er vant til. Når jeg slanker meg selv er jeg også sulten, fordi jeg har vent meg til et større kaloriinntak enn jeg trenger. Dette er en omstillingsprosess som jeg tipper må skje hos hunder like mye som hos mennesker.

Fint at du gjør det i samråd med veterinær og jeg er glad det fungerer, har ingenting imot at folk bruker slankefor jeg.

---

Over til temaet så har jeg også opplevd at vom gir hard mage, men aldri forstoppelse. Jeg har opplevd slimete avføring av det og, uten å bekymre meg noe mer over det. Det pleide å gå litt i perioder hvor hard magen var, men jeg brukte fyll i form av tørrfor og grønnsaker for å gjøre det lettere.

Vet at det er en tilvenning sak. Men fordi han har lett for å legge på seg så blir det fortsatt for lite. Samme hvor vandt han blir. 
Det å få for lite mat over lengre tid gjør jo skade også. Han må spise 100-150 gr mindre enn anbefalt for å holde vekten men selv da går han sakte men sikkert opp. Dette er vanlig mat og valpemat. 

Nå får han litt mer uten å gå opp. Vekten er stabil og han spiser seg god og mett, men overspiser ikke. 

Han har fått vom i ca 4 dager, for å spise opp vommen. 
Tenkt å droppe det, for det blir krig i huset. Skrevet det før, han elsker vom. Det er det eneste han og katten sloss over. Andre ting deler de, også annet bløtfôr, men vom er hellig og han glefser det i seg. 
Det + det faktumet at han går så lett opp i vekt gjør at jeg nå velger å droppe vom. 

Skal se hvordan han er i morgen, så får han noe lett fordøyelig. Krysser fingrene for at det går fort over :D 
Han har hatt treg mage på vom, ikke 100% forstoppelse. Men noe må ha skjedd siden han kastet opp i natt og har diaré. Sist dette skjedde så gikk han på vom, trodde det var tilfeldig men det er det tydeligvis ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, miomio skrev:

oh ok, han har ikke diaré, bare.. slim nå. Men håper det snur snart. 

Han går på slankefor fordi han var overvektig. Han har lett for å legge på seg, fikk først vanlig valpefor i riktig mengde men han gikk opp i vekt. Prøvd bare vom og han gikk opp i vekt. Har også prøvd flere typer fôr av forskjellige mengder, gikk fortsatt opp i vekt eller var sulten fordi han fikk for lite. 
Så begynte han på slankefôr etter veiledning av veterinær og da rant kiloene av. Nå er han normalvektig. Prøvde så å gå over til normal fôr for valp og for hans vekt, fikk riktig mengde og han gikk rett opp igjen. Prøvde å gi mindre dose, men gikk fortsatt opp i vekt.  
Så han har rett og slett lett for å gå opp i vekt. Det kombinert med et usunt matlyst så er fri tilgang til mat uaktuelt og fører til overvekt og overspising. 
Dersom han får vanligfôr i en slik mengde at han holder seg stabil, ja da går han sulten. Så fikk beskjed fra veterinæren om å gi 20 gr mer enn det tabellen bak sier på slankeforet. Hvis han får riktig mengde ifølge tabellen så går han ned i vekt enda mer, som ikke er bra siden han nå er på sin ideal vekt. 
Nå har han vært stabil i flere uker og det virker som at han nå får riktig fôr og mengde :) 

Derfor jeg har prøvd mange typer fôr. For jeg måtte finne ett som funket for hans apetitt og kropp. Men kun det fôret han går på nå har funket, så jeg fortsetter med det fôret til noe uønsket skjer (som det at han går ned mer i vekt, eller opp i vekt). 

Når du sier han har fått riktig mengde så regner jeg med du mener anbefalt mengde som står oppført bak på sekken? Det er nesten alltid for mye, med mindre man er ekstremt aktiv eller har en hund med ekstremt høy forbrenning. Jeg har alltid vært veldig aktiv med mine valper og unghunder fra tidlig alder og samtlige har trengt mindre enn det som står på pakken, til tross over gjennomsnitlig høy aktivitet. Ellers har jeg ei her hjemme som legger på seg fryktelig raskt g som får veldig lite mat til tross for at hun er veldig aktiv å trekker meg rundt på lange sykkelturer osv, men det finnes triks :) Feks så blir de mer sultne på bare vom, jeg tror de forøyer det raskere for jeg ser også at de oftere kaster opp skum på natten (=tom mage) enn når de får litt tørrfor i tillegg. Dessuten spiser de vomma så raskt at de knapt nok vet at de har spist, så det jeg gjør er å fore ca halvt om halvt med tørrfor og vom, også serverer jeg vomma mens den enda er ganske fryst så de faktisk må tygge litt og bruker litt lengre tid på å spise og til Varga så har jeg ganske mye vann i maten, lar det ikke stå å svelle, men bare tømmer over vann rett før servering. Dette må hun jo da drikke får å få i seg tørrforet og da får man jo to effekter, både at hunden bruker lengre tid og antagelig føler at den har spist litt mer, samt økt metthetfølelse pga større volum i magen. Og det der med matlyst roer seg etterhvert, mine har god matlyst, men de er ikke like krise en stund etter at vi har gjort endringer som det er i starten. 

Har aldri opplevd forstoppelse, men de blir veldig harde i magen og får vondt for å gjøre fra seg på bare vom, og som sagt så har de lettere for å kaste opp om natten da de fordøyer maten raskere og blir tomme i magen før det er tid for frokost. Med litt tørrfor i maten så fungerer det helt supert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
30 minutter siden, Synnikken skrev:

Jeg mååå bare. Men vom og vom&hundemat er to forskjellige typer fôr. ?

Må bare selv :lol: Det er ikke to forskjellige fôr, vom er bare mage (som regel ref. til kumage). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Synnikken skrev:

Jeg mååå bare. Men vom og vom&hundemat er to forskjellige typer fôr. ?

Slik jeg har forstått det så er det to typer vom; fullfôr og .... ikke fullfôr. 
Men kaller det bare vom i stedet for å skrive "Vom&Hundemat". 
Også har de jo en hel haug med forskjellige typer av forskjellige deler av dyrene.

De har en som heter digestive, skal funke for de som får hard mage... 
" DIGESTIVE består av kylling, storfevom, ris og betefiber* og er den eneste blandingen som inneholder karbohydrater. Risen kokes lenge slik at den er lett omsettelig. Dette gir et produkt med lavere energitetthet og noe lavere opptagelighet. Blandingen inneholder fortsatt i hovedsak kjøttråvarer, men er med sitt lave kalori-innhold samt innslag av fiber bedre egnet til lite aktive hunder og/eller hunder som sliter med hard mage. Blandingen kan brukes som fullfôr eller tilleggsfôr. "

Dette står det om den, vurderer å prøve denne... 
Som tilleggsfôr, som godbiter i stedet for annet våtfôr. Katten har sin vom laget for katter. 

Vom er "Vom&Hundmat" men i følge nettsiden så ble det kalt for hundmat før. Men heter nå "vom" something something. 
Samme det, vom er vom for meg, og når jeg sier vom så mener jeg vom fra disse folkene: http://vomoghundemat.no/no/
Har aldri hørt eller sett at noen andre har et produkt som heter vom. Isåfall så er det ikke de produktene jeg prater om når jeg sier "vom" :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at han fortsatt har en forstoppelse. Det kan komme litt flytende forbi "proppen", men fast avføring stopper opp. Så om han fortsatt ikke får gått på do ville jeg gitt olje i maten... Det kan også hjelpe om du masserer magen, og han må få ut og bevege seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, miomio skrev:

Slik jeg har forstått det så er det to typer vom; fullfôr og .... ikke fullfôr. 
Men kaller det bare vom i stedet for å skrive "Vom&Hundemat". 
Også har de jo en hel haug med forskjellige typer av forskjellige deler av dyrene.

De har en som heter digestive, skal funke for de som får hard mage... 
" DIGESTIVE består av kylling, storfevom, ris og betefiber* og er den eneste blandingen som inneholder karbohydrater. Risen kokes lenge slik at den er lett omsettelig. Dette gir et produkt med lavere energitetthet og noe lavere opptagelighet. Blandingen inneholder fortsatt i hovedsak kjøttråvarer, men er med sitt lave kalori-innhold samt innslag av fiber bedre egnet til lite aktive hunder og/eller hunder som sliter med hard mage. Blandingen kan brukes som fullfôr eller tilleggsfôr. "

Dette står det om den, vurderer å prøve denne... 
Som tilleggsfôr, som godbiter i stedet for annet våtfôr. Katten har sin vom laget for katter. 

Vom er "Vom&Hundmat" men i følge nettsiden så ble det kalt for hundmat før. Men heter nå "vom" something something. 
Samme det, vom er vom for meg, og når jeg sier vom så mener jeg vom fra disse folkene: http://vomoghundemat.no/no/
Har aldri hørt eller sett at noen andre har et produkt som heter vom. Isåfall så er det ikke de produktene jeg prater om når jeg sier "vom" :P 

Vom & hundemat har så mye forskjellig at det er best å bare si "jeg bruker xxx fra V&H". 

Når noen sier de forer med vom så sier de i mitt hode at de forer med ren kumage. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Yellow skrev:

Må bare selv :lol: Det er ikke to forskjellige fôr, vom er bare mage (som regel ref. til kumage). :) 

 

True, men jeg personlig (dumt å ikke spesifisere tidligere) ser på VOM som frysetørket vom (som ofte mange hunder reagerer på) også selvfølgelig vom&hundemat :)

 

Mange som blander de, og tror de har kjøpt v&h men har kjøpt frysetørket vom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Pixie skrev:

Det kan også hende at han fortsatt har en forstoppelse. Det kan komme litt flytende forbi "proppen", men fast avføring stopper opp. Så om han fortsatt ikke får gått på do ville jeg gitt olje i maten... Det kan også hjelpe om du masserer magen, og han må få ut og bevege seg. 

Jeg tror ikke han har hatt en full forstoppelse, for noe kommer jo ut. Men det var kjempe hard og kom bare noen små kuler om gangen. Så ble han dårlig over natten, var dårlig i magen i dag (diaré, så slim). Nå virker han helt fin. Han skal få kokt ris med litt tørrfôr for å være på den sikre siden. Hvis han er bra i magen i hele dag så skal han få bare tørrfôr som normalt i morgen. 
Ikke spydd i går eller i løpet av natten. Er frisk og fin som han alltid er. 

16 timer siden, Synnikken skrev:

 

True, men jeg personlig (dumt å ikke spesifisere tidligere) ser på VOM som frysetørket vom (som ofte mange hunder reagerer på) også selvfølgelig vom&hundemat :)

 

Mange som blander de, og tror de har kjøpt v&h men har kjøpt frysetørket vom :)

Frysetørket vom - det er provit sin? Er det ikke det? Har sett ordet vom på bakker fra apettit som selges på felleskjøpet, og provit. 

Men når jeg sier vom så mener jeg v&h så klart. For meg er det vom, ingenting annet er vom. :P
Han har prøvd vanlig mørke blå, og puppy - reagerte med hardmage på begge. Etter nesten en uke på bare vom så kastet han opp. Ei venninne har alt for mye selolje, omega 3 ting til sin hund. Så skal få kjøpe av henne en god del :) 
Dette er for både tørre poter nå om vinteren, og for å unngå at han kaster opp på grunn av hard mage igjen. 

Et tillegsspørsmål; 
Hvor ofte bør man gi en valp ormkur? 
Han har kun fått ett par runder før han kom til meg. Det som er standard. 
Jeg har en innekatt, fått ormkur før for å være på den sikre siden. Siden kattemor var utekatt og han fikk ingen kur før han kom til meg. Men fikk høre fra veterinæren at orm fra katt smitter svært sjeldent over til hund, det er så å si umulig sa veterinæren. 
Valpen har vært i kontakt med andre hunder. 
Tenkte å vente til vinteren var over... Tenkte å gi han en kur i Påska. Er det for lenge til? Han er nå 6 måneder og ikke fått noen kur etter han kom hit. 

Jeg tenker to ganger i året er nok? Eller en?
Altså Etter vinteren... Men kanskje om sommeren også? Tenkte å gi han fast i Juni og Desember. Men er usikker på om det er for mye eller for lite.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wildlife skrev:

Vi fikk beskjed at han skulle få rett før eller rett etter han kom til oss. Så igjen på 12 ukers kontrollen og neste gang igjen ved 6 mnd. Ormekur altså. Etter det vet jeg ikke enda da vi snart skal få på 6 mnd.

oh ok. Han fikk dagen før jeg hentet han, han var litt over 11 uker, så de ga han 12 ukers kuren før han kom til meg. 
Så er usikker på om han trenger en nå.. får ringe veterinæren å få resept :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...