Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2016


MonicaT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen dager..... 

I dag løp jeg årets første 5km i ett, uten noen gåing   Etter den tyngste bakken tok jeg et par steg, da hadde jeg puls på 195 og følte jeg skulle dø, men tok fatt i meg selv og fortsatte å løpe

Topptur på meg i dag. 2,5 km rett opp og belønninga var en helt utrolig utsikt. Førde er ikke så aller verst snøfritt og i oppholdsvær   Bilde fra samme turen i fjor;

Posted Images

1 time siden, Mirai skrev:

Det kan jo, som du påpeker, være både dårlig dagsform (pga sykdom) og lite/feil mat. Allergi hjelper ikke akkurat med energinivåene heller! 
Jeg har prøvd de siste to ukene å fokusere på karbohydrater både dagen før og selve dagen jeg har kamp/skal løpe intervaller, og begynner å få ting til å stemme. Det er jo ikke nødvendigvis bare det siste måltidet før trening som gir deg det du trenger, men det har jeg inntrykk av at du vet :) . Det kan hende det kan fungere for deg å fylle glykogen(karbohydrat)lagrene i kroppen dagen før, eks. med litt økt mengde karbohydrater i lunsj/middag? Hvis du trener etter frokost kan du jo også drikke saft til maten, hvis du skal ut og løpe relativt kort tid etterpå. 

Jeg mener at det ikke bør være nødvendig for "vanlige folk" å ha med seg ekstra energi ut på en vanlig løpetur eller intervaller, da kan man først prøve å fikse maten rundt treningen. Det finnes jo noen som klarer å løpe seg tomme på ekstremt harde og korte intervaller, men har ikke inntrykk av at det er så vanlig for mosjonister (oss). 

Takk for tips, skal prøve å være mer bevisst på hva jeg spiser også dagene før jeg trener. Det er jo sånt jeg egentlig vet, men jeg er veldig ubevisst på hva jeg får i meg i grunn, bare spiser når jeg er sulten (evt etter klokken) og det jeg vil ha der og da. 

Jeg holder jo på å gå opp i vekt, så det er mulig jeg fremdeles ligger noe lavt med tanke på at programmet har økt jevnt i intensitet. Det er ikke før nå matlysten har begynt å stige som følge av treningen (6 uke nå), så det tar vel litt tid å finne riktig balanse også. Skal flytte fokuset fra å gå opp i vekt til å spise rett mtp trening, så håper jeg det blir bra. :)

Jeg har aldri hatt behov for påfyll under trening tidligere. Så det virker veldig logisk det du skriver. Skal prøve med saft/juice til frokost fremfor vann. Pleier egentlig å drikke juice til frokost, men i det siste har det blitt vann. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ofte man må prøve seg frem, og hvertfall hvis man er i en slik situasjon som du beskriver med å prøve å gå opp/ned i vekt og trene samtidig :) . Finner ikke nødvendigvis noe fasitsvar på google heller, hehe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2016 at 11:31 AM, SiriEveline skrev:

Kjenner meg veldig igjen! Det er ikke før nå at jeg føler jeg har tid og overskudd, man blir veldig gjennomsliten av være tilstede med barna.

Men får du gått noe tur med henne? Evt bære henne litt turen? Da får du jo ekstra trening ;)

Var det jeg burde ......tatt henne i bæreselen og gått en tur. Må bli flinkere til det. Nå er det heldigvis normal jobbing neste uke på sambo, så da blir det lettere å komme igang igjen. 

Mitt hovedmål er å komme i bedre form. Og som en hyggelig bivirkning av det ned i vekt. Har som mål være i bedre form når vi skal på høstjakta. Lei av å være den som peser bakerst opp bakkene. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2016 at 1:57 AM, Elisabeth00 skrev:

Jeg løper ikke med pulsklokke da, orker ikke sånn reim. Men ved "langdistanse" løper jeg på intensitet rett over snakkenivå (kan kun svare med korte ord om noen snakker til meg). På intervaller presser jeg meg maks, syns det er relativt enkelt å motovere meg til intervaller. Lengre distanser syns jeg er drepen, sååå ufattelig kjedelig, syns det er mye vanskeligere å motivere meg til det...

Dere som løper så tett oppunder makspuls, hvor ligger dere på denne skalaen sånn ca? :)

Borg-skala_A4-format.jpg

Jeg ligger nok på 16-17. Puster utrolig tungt.

På 10.5.2016 at 4:46 PM, Teserere skrev:

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det ser ut som du har ligget i høyt skikte mtp puls, det er jo kjempebra å holde seg der hele økten! Hvis du er i tyveårene er makspuls ca 200. Det finnes formler for å regne ut omtrentlig makspuls, men det er individuelt. Det beste er å teste seg fysisk. Her kan du lese mer om makspuls: http://iform.nu/trening/treningsmotivasjon/ny-makspuls-for-kvinner

I følge den artikkelen ligger jeg på 183 i makspuls, er jo ikke rart jeg føler jeg løper på maks hele tiden. Jeg har peaket på 196 ser jeg på den ene løpeturen.

På 11.5.2016 at 11:51 AM, Mirai skrev:

Hva tenker dere om helsegevinst av trening og aktivitet, da? Er det med i bildet, eller er det mest å bli sprek/vekt som er største motivasjon for treningen? :) 

For meg er helsegevinsten absolutt et pluss. Jeg begynte i hovedsak med fysisk aktivitet pga vekt, men så merket jeg fort hva det hadde å si for min allmenne helsetilstand så nå motiverer det meg veldig å kjenne at jeg fungerer bedre og bedre i kroppen.

På 10.5.2016 at 8:24 PM, mushi skrev:

Jeg ligger ofte med snitt på rundt 90 % (182 ca) når jeg jogger alene med hundene. Etterhvert når formen blir bedre ut i sesongen løper jeg like hardt, bare fortere. :P Gjør det du trives med. Tyner du deg sånn kommer formen raskt! 

Håper du har rett i at det går raskt, jeg føler ikke at jeg tyner meg, føler bare jeg løper slik jeg må for å få en skikkelig fart og lider deretter, haha. 

 

I dag skulle jeg jogge, men ble invitert på fjelltur så da utgikk det. Hadde en dårlig styrkeøkt i går kveld, men er stiv og støl i dag, så da fungerte det visst allikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, HeleneFS skrev:

Jeg ligger nok på 16-17. Puster utrolig tungt.

I følge den artikkelen ligger jeg på 183 i makspuls, er jo ikke rart jeg føler jeg løper på maks hele tiden. Jeg har peaket på 196 ser jeg på den ene løpeturen.

Ja, det er der jeg som regel ligger også, men varierer litt siden det er ganske opp og ned der jeg løper. Jeg får ikke opp tempo enda da, det er som regel treig jogging. Fikk opp temo et stykke på første og andre intervallet i dag da der det var flatt, det føltes bra. Håper jeg snart er i såpass form at jeg klarer å få opp farten litt, det er gøyere. :D

Sånne artikler gir uansett bare et estimat. Ser at det ikke stemmer på meg heller, den metoden som de bruker på menn stemmer nok bedre. Jeg har aldri brukt pulsklokke eller testet makspuls, men jeg tok pulsen manuelt i dag etter et intervall og den var en god del høyere enn det den linken sa at makspulsen min var. Og da målte jeg for hånd et helt minutt etter jeg stanset, så pulsen var jo mye høyere i starten av minuttet enn slutten.

Nå fikk jeg nesten lyst til å kjøpe pulsklokke likevel, alt dette snakket om puls :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På torsdag fikk jeg besøk, så måtte skippe 2 løpeøkter (til gjengjeld fikk jeg med besøket ut på lange fine gåturer!). Så idag hoppet jeg i løpeklærne når jeg kjørte venninna mi til toget og dro rett ut på løpetur! Valgte nytt sted til intervaller, ikke det lureste valget. 3 km bakke med 500m stigning, det var pes! Men jeg løp nesten hele veien opp, dog ble ikke intervallene de beste. Så løp jeg hele veien ned, og det ble 7 km tilsammen. Intervallene var 3 minutter raskt, 3 minutter rolig 5 ganger hver. På de to siste hvor jeg var god og varm og det ikke var brattest lå jeg på 9,7 og 9,6 km/h :) Og hele hjemturen ble farten 9,5. Snitt på hele økta ble 8km/h. 

Jeg kjenner det skikkelig i bena! Skal nok løpe den bakken flere ganger. Har også begynt å leke med tanken på å løpe trappene i hoppbakken her borte :fear:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løp også idag!
Løp "Tangenrunden" som blir akkurat 6 km inkludert 500m oppvarming. Jeg fikk snittfart på 9,7km/t og er veldig fornøyd med det! Presset meg hardt de siste to km og der var snittfarten også den beste. Men det er ikke så rart, for der er det ganske flatt og innen det strekket er kroppen min kommet ordentlig i gang. Manglet 200 meter på å klare 5k på 30 minutter :P . Hadde nok klart det greit hvis runden ikke inneholdt to dødsbakker :D . 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har løpt 20,9 km denne uka, fordelt på fire turer. Det er ikke så langt, men det er skogsterreng store deler av veien, og en del bakker, så det er tungt. Mye tyngre enn å løpe på asfalt og grus, men hofter, knær og ankler er mye mer glad i at jeg løper i skogen store deler av veien. I dag løp jeg uten pause for første gang! 4 km i strekk. Veldig fornøyd med meg selv, altså, selv om det ikke går superfort enda. Hvis jeg ikke er spesielt støl i morra, så blir det en tur da også, for tirsdag og 17. mai vil si veldig lite trim :P Tar med schäferfdyret og Cirkusen igjen i morra, så de får slitt seg ut litt. Det er jo det beste med denne løpinga, at bikkjene får trim samtidig. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løp også i dag, desverre uten klokke.  5,7 km og jeg er rimelig sikker på at jeg perset.  Men sånn er det når man tror man har trykket på "start" og ikke liker å sjekke klokken underveis. Hadde en helt sinnsykt bra økt i dag, så jeg hatet meg selv da jeg kom i "mål" på runden :(

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HeleneFS skrev:

Jeg løp også i dag, desverre uten klokke.  5,7 km og jeg er rimelig sikker på at jeg perset.  Men sånn er det når man tror man har trykket på "start" og ikke liker å sjekke klokken underveis. Hadde en helt sinnsykt bra økt i dag, så jeg hatet meg selv da jeg kom i "mål" på runden :(

12479101_1154263991290926_845493267_n.jp

Haha, veit det ikke er det samme, men jeg kjenner meg igjen da jeg kommer hjem fra turer som har vart hele dagen og den fordømrade telefonen har skrudd seg av så jeg ikke aner hvor langt vi ha gått eller kan finne igjen kartet. :sint_01:

Jeg har bare gått 8 mil i april, ikke noe løping, og vi er halvveis i måneden og jeg kommer ikke til å få igjen jentene før etter at jeg har levert masteroppgaven min. :( Dette blir ingen god måned med tanke på distanse og form, ass. :lol:

Jeg trener fordi det er gøy (sykling, dans, styrke og ikke minst :heart:pole:heart:), fordi jeg får vondt i kroppen om jeg ikke trener, og ikke minst fordi jeg synes jeg ser helt grusom ut nå, derav den nye greia med å løpe. Er ikke mye "driting" i vekta her, gitt, jeg føler meg kvapsete, full av cellulitter, lubben og skulle ønske jeg på et eller annet tidspunkt kunne like kroppen min litt. Det er derfor jeg elska å drive med pole, for der var det BARE funksjon som betydde noe, og så endra kroppen seg i takt med treninga for å kunne øke vanskelighetsgraden.

Huff, mye klaging nå, men jeg er vanvittig sliten og har så forferdelig vondt i armene, skuldra og ryggen pga mye sitting og lite aktivitet at jeg synes skikkelig synd på meg sjøl nå. :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Haha, veit det ikke er det samme, men jeg kjenner meg igjen da jeg kommer hjem fra turer som har vart hele dagen og den fordømrade telefonen har skrudd seg av så jeg ikke aner hvor langt vi ha gått eller kan finne igjen kartet. :sint_01:

Haha ja, det føles litt frustrerende. Jeg trøstet meg med at jeg ihvertfall hadde fått trent og får fokusere på det, men det er kjekkere å løpe når jeg kan følte progresjonen min mer nøyaktig.

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Jeg har bare gått 8 mil i april, ikke noe løping, og vi er halvveis i måneden og jeg kommer ikke til å få igjen jentene før etter at jeg har levert masteroppgaven min. :( Dette blir ingen god måned med tanke på distanse og form, ass. :lol:

Jeg trener fordi det er gøy (sykling, dans, styrke og ikke minst :heart:pole:heart:), fordi jeg får vondt i kroppen om jeg ikke trener, og ikke minst fordi jeg synes jeg ser helt grusom ut nå, derav den nye greia med å løpe. Er ikke mye "driting" i vekta her, gitt, jeg føler meg kvapsete, full av cellulitter, lubben og skulle ønske jeg på et eller annet tidspunkt kunne like kroppen min litt. Det er derfor jeg elska å drive med pole, for der var det BARE funksjon som betydde noe, og så endra kroppen seg i takt med treninga for å kunne øke vanskelighetsgraden.

Huff, mye klaging nå, men jeg er vanvittig sliten og har så forferdelig vondt i armene, skuldra og ryggen pga mye sitting og lite aktivitet at jeg synes skikkelig synd på meg sjøl nå. :teehe:

Du har ikke lyst å dra meg med på pole når jeg flytter til byen da? Har så lyst å prøve det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten ikke løpt noe denne måneden, men prøver å gå 1 mil om dagen. Henger 0,5 dag etter :P Og tror ikke det blir ei mil 17 Mai heller. Men jeg gir litt beng i vekta akkurat nå, jeg vil bare føle meg bra og det gjør jeg nå. Men sånt endrer seg jo fort :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nesten all trening stoppet opp. Noe jeg begynner å merke på ryggen. 

Jeg har hverken tid eller plass til å trene når alt er oppussingskaos.  Prøver å jogge litt med  Toddy når det ikke er for varmt og knærne mine er definitivt bedre etter at jeg kuttet ned på joggingen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat blitt bra i ryggen igjen og kunne ta knebøy, markløft og danse uten smerter! Jeg var kjempe lykkelig! :D  Men så på trening forrige uke fikk jeg vondt igjen :( Var hos fysio dagen etter, hun fikk ikke smertene helt bort. Så nå er det ikke noe løping frem til det er gått over. Har time hos fysio på fredag igjen, hvis det ikke er blitt bra igjen til da. Blir helt demotivert når jeg blir dårlig igjen. Føler jeg aldri kommer til å bli frisk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mirai skrev:

@MegaMarie vet du hva det skyldes da?

Ikke hundreprosent sikker. Men fysioterapeuten tror det skyldes at jeg er hypermobil. Jeg kan bøye ryggen unaturlig langt en eller annen vei. Jeg fikk smerter først for ca 1,5 år siden, og har gått med det helt siden. Da klarte jeg ikke å ta markløft, men kunne ta knebøy uten problemer. Først nå i januar kunne jeg ikke ta knebøy lenger, så da var det nok. Jeg bestilte time hos lege som anbefalte meg fysio. Jeg hadde vondt på høyre side i 1,5 år. Den smerten er nå borte, men nå har jeg vondt på venstre side. Det er jo veldig vanlig i og med at man overbelaster den smertefrie siden. Fysio mener det ikke er noe i skjelettet i og med at jeg har respondert såpass bra på muskelbehandling. Jeg svarer veldig bra på triggerpunkt behandling blant annet. Da forsvinner smerten med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MegaMarie føler med deg. Det er så frustrerende og demotiverende når kroppen ikke fungerer som den skal. Jeg har jo armene mine nå, som trolig også skyldes at jeg er hypermobil (eller gjør meg mer utsatt i alle fall). Er en påkjenning for kroppen å være det, styrke hjelper da sånn langsiktig, men ikke mye trøst når skaden først er der. Håper du blir bra igjen kjapt. :)

 

4×4 intervaller i dag, sånn greit fornøyd, føler meg fremdeles ikke helt i form, selv om jeg ikke er syk heller. De to første intervallene løp jeg med lavere intensitet enn jeg pleier, men jeg løp med høy intensitet på de to siste. Kom faktisk mye lengre enn jeg har kommet før, så gøy å se at formen går fremover til tross for at jeg føler meg litt så som så :D

Nå sitter jeg utenfor og har astma (allergisk utløst som forsterkes ved trening). Jej. Skal egentlig ta medisinen før jeg trener, men på disse 7 ukene har jeg husket det 0 (!!!) ganger :lol: Hadde kanskje blitt litt enklere å løpe om jeg hadde fri pust... Høres ut som jeg har en fløyte i halsen når jeg puster :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk jeg fjelltur i 4 timer og 49 minutter, til sammen 2,3 mil. Over "vidden" i Bergen (Fløien - Rundemanen - Ulriken). Etter 45 min på sofaen trente jeg styrke i 1 t og 15 min, føler meg faktisk så sykt flink akkurat nå at jeg unnet meg en is når jeg kom hjem!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...