Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2016


MonicaT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen dager..... 

I dag løp jeg årets første 5km i ett, uten noen gåing   Etter den tyngste bakken tok jeg et par steg, da hadde jeg puls på 195 og følte jeg skulle dø, men tok fatt i meg selv og fortsatte å løpe

Topptur på meg i dag. 2,5 km rett opp og belønninga var en helt utrolig utsikt. Førde er ikke så aller verst snøfritt og i oppholdsvær   Bilde fra samme turen i fjor;

Posted Images

16. mai ble det ikke løping, da gubben tok med seg de jeg hadde tenkt å løpe med, men jeg og Tibra gikk oss en god tur på ca. 7,5 km (mobilen døde underveis og stoppa på 6,5 km). I går var jeg så støl som bare pokker, litt mindre i dag. Kroppen har også samla masse vann de siste dagene, for brått hadde jeg gått opp nesten 2 kg! Bare vann, og nå er jeg nesten tilbake igjen, men jeg leste litt om det der, og det kan visst ha sammenheng med å være støl. I dag er jeg rastløs, etter en dag med ingenting i går, bare matlaging og valpekos, så jeg tror jeg er nødt til å løpe en runde etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg komme inn i den gode sirkelen igjen, blitt mye mat og lite trening i helgen.

Imorgen er det hjemmedag med C så da får vi prøve å få til en bæretur i skogen med Skau så får jeg litt trening. PT-time igjen på fredag, derfor bør jeg egentlig få trent idag, noe jeg tror jeg rekker mellom jobb og møte på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2016 at 7:08 PM, Elisabeth00 skrev:

@MegaMarie føler med deg. Det er så frustrerende og demotiverende når kroppen ikke fungerer som den skal. Jeg har jo armene mine nå, som trolig også skyldes at jeg er hypermobil (eller gjør meg mer utsatt i alle fall). Er en påkjenning for kroppen å være det, styrke hjelper da sånn langsiktig, men ikke mye trøst når skaden først er der. Håper du blir bra igjen kjapt. :)

Takk! :) Ja, det er skikkelig kjipt. Jeg er bare bygget sånn, så det er ikke mye å gjøre med det annet enn å kanskje tilpasse seg hvordan man trener med det. Hvordan hypermobil er du i armene? Jeg kan og overstrekke armene på en måte. Når jeg tar armene mine rett ut så er det egentlig en bøy bakover, om du skjønner :lol: Sånn som denne damen her

1791869-9-1433058784918.jpg 

Men jeg har heldigvis ingen problemer med det foreløpig. Håper du og blir frisk igjen snart! :) Kjipt når man så gjerne vil trene, men ikke helt får det til pga skader.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

Takk! :) Ja, det er skikkelig kjipt. Jeg er bare bygget sånn, så det er ikke mye å gjøre med det annet enn å kanskje tilpasse seg hvordan man trener med det. Hvordan hypermobil er du i armene? Jeg kan og overstrekke armene på en måte. Når jeg tar armene mine rett ut så er det egentlig en bøy bakover, om du skjønner :lol: Sånn som denne damen her

Men jeg har heldigvis ingen problemer med det foreløpig. Håper du g blir frisk igjen snart! :) Kjipt når man så gjerne vil trene, men ikke helt får det til pga skader.. 

Ja, det er sånn jeg også er. Er det i håndledd, fingre, tær (lol), albuer, skuldre og knær. Ikke veldig mye (mindre enn hun på bildet), men nok til å skape problemer, og nok til at jeg har fått et par kommentarer av folk som bare "wtf" :lol: Styrke hjelper veldig, om du er plaget under f.eks knebøy eller øvelser du strekker ut armene kan det være lurt å teipe dem slik at du ikke får fullt utslag (at det stopper der det normalt skal stoppe), inntil du får styrke til å klare å stoppe på rett sted selv. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med dagens økt :D Løpeøkt på 30 minutter, etterfulgt av styrke. På slutten av runden er det en ganske bratt bakke. Til nå har jeg klart å løpe opp halve bakken og så har jeg gått opp resten, og på toppen har det da vært 3-4 minutter igjen av løpetiden min slik at jeg akkurat har hatt tid til å løpe rett hjem fra toppen av bakken. I dag klarte jeg å løpe en hel lyktestolpe lenger, og på toppen av bakken var det 8 (!!!) minutter igjen av tiden. Så i dag måtte jeg legge på en ny bit på ruten min, kjempe motiverende :D 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også hypermobil, det skaper problemer i nakke og skuldre for min del. Må passe på at jeg stopper før fullt utslag, og kan feks ikke ta pullups uten stol under, går jeg helt ned er det fare for at skuldrene lukserer. Jeg har fått beskjed fra fysio at å styrke coremuskulaturen er viktig, fordi det blir skjelettmuskulaturen som tar over når leddet går ut over sin vanlige posisjon, og blir da brukt på en måte den ikke skal brukes. Det skaper slitasje og smerter. Har mye mindre smerter når jeg er flink til å trene.

 

Idag hadde jeg en fin løpeøkt, rett over 5 km på ca 40 minutter inkl. oppvarming.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypermobil jeg også, men ikke i knærne eller armene, her er ankler, hofter og rygg mest utsatt. Har heldigvis *bank i bordet* klart å spare ryggen, men hoftene og anklene er litt ustabile, og liker spesielt dårlig glatt underlag. Hjalp ikke med to runder med heftig bekkenløsning for 9 og 11 år siden heller, akkurat. 

I dag ble Cirka med på tur alene, og jeg prøvde å finne en ny runde, men endte opp ved golfbanen og fant ingen sti som gikk rundt den, så da måtte vi snu. Det ble noen strekker med gåing i dag, rett og slett for å finne ut hvor jeg var hen, og hvilken vei jeg skulle ta tilbake, men det ble 7,7 km, og tiden ble 56 minutter (stort sett bare skogsterreng). Tror jeg har klart å finne en rytme og et tempo som gjør at jeg ikke mister pusten helt, men holder meg hele tiden i grenseland, men uten å måtte stoppe helt opp for å hive etter pusten. Virker som om det er et tempo som passer hundene godt også, de går i jevnt trav hele veien. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Ja, det er sånn jeg også er. Er det i håndledd, fingre, tær (lol), albuer, skuldre og knær. Ikke veldig mye (mindre enn hun på bildet), men nok til å skape problemer, og nok til at jeg har fått et par kommentarer av folk som bare "wtf" :lol: Styrke hjelper veldig, om du er plaget under f.eks knebøy eller øvelser du strekker ut armene kan det være lurt å teipe dem slik at du ikke får fullt utslag (at det stopper der det normalt skal stoppe), inntil du får styrke til å klare å stoppe på rett sted selv. :) 

Skjønner ikke helt hva du mener med å teipe. Fysio har tatt på sportsteip på ryggen min etter behandling, og det hjelper. Jeg har aldri hatt problemer med armene, så satser på det går fint. Eneste øvelsen jeg kan se for meg kan skape problemer der er benkpress, men jeg tror ikke jeg strekker fult ut der faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MegaMarie skrev:

Skjønner ikke helt hva du mener med å teipe. Fysio har tatt på sportsteip på ryggen min etter behandling, og det hjelper. Jeg har aldri hatt problemer med armene, så satser på det går fint. Eneste øvelsen jeg kan se for meg kan skape problemer der er benkpress, men jeg tror ikke jeg strekker fult ut der faktisk. 

Det er vel mest aktuelt for albuer, ankler, knær og håndledd dersom man ikke har styrke til å holde igjen selv. Går bare ut på å teipe slik at du hindrer hyperekstensjon i det aktuelle leddet. Jeg brukte det ved behov på knær og albuer da jeg drev med aktiv idrett, om jeg fikk vondt pga irritert ledd eller ble skadet som følge av for stort leddutslag (som lett kommer om man i utgangspunktet kan bøye leddet for langt).

Om man ikke har noe problem/smerter skal man ikke benytte det heller, det beste er jo at man er obs på det og har styrke nok til å ikke overbøye leddet :)

Vet ikke om denne linken funker, men omtrent sånn teipet jeg albuer og knær i perioder.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSr9T45MSr_lXLLazgN-qvfIggGklhci1UwFn_sV2j5-O1t89MKvA

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk til en liten treningøkt men sliter med noe merkelig greier. Når jeg tar knebøy (foreløpig bare stanga for å jobbe med teknikk) så får jeg sånn merkelig kilete kløe rundt halebenet (miner meg litt om sånn det føltes når jeg har sittet stille altfor lenge og får litt mark i rumpa). Noen som vet hva det kan komme av og hvordan jeg kan jobbe det vekk?

Det er så ubehagelig at jeg ikke klarer å fortsette... skjer også under markløft, men ikke like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Det er vel mest aktuelt for albuer, ankler, knær og håndledd dersom man ikke har styrke til å holde igjen selv. Går bare ut på å teipe slik at du hindrer hyperekstensjon i det aktuelle leddet. Jeg brukte det ved behov på knær og albuer da jeg drev med aktiv idrett, om jeg fikk vondt pga irritert ledd eller ble skadet som følge av for stort leddutslag (som lett kommer om man i utgangspunktet kan bøye leddet for langt).

Om man ikke har noe problem/smerter skal man ikke benytte det heller, det beste er jo at man er obs på det og har styrke nok til å ikke overbøye leddet :)

Vet ikke om denne linken funker, men omtrent sånn teipet jeg albuer og knær i perioder.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSr9T45MSr_lXLLazgN-qvfIggGklhci1UwFn_sV2j5-O1t89MKvA

Ah, skjønner! Nei, har aldri hatt vondt i armer eller albuer, så jeg tror jeg ikke trenger det :) Jeg er ikke hyperfleksibel i beina heller, jeg klarer ikke å overstrekke beina noe særlig for eksempel. Heldig der! Er bare ryggen og armene jeg vet om. Legen kommenterte det for mange år siden da jeg hadde ryggsmerter da og at jeg kunne bøye meg unaturlig langt en vei. Men jeg har ikke tenkt på det før fysio mente det var grunnen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt litt ut av treningene mine når det ble en haug med fridager og folk hjemme (liker å trene alene), men ordnet meg skikkelig treningsprogram nå så skal kjøpe balansepute etterpå, og forhåpentligvis få en skikkelig start på mandagen!

Enn så lenge holder jeg meg til hvertfall 10.000 skritt på fitbiten hver dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg ut på joggetur i går. 4km og jogget en del, mer enn jeg pleier. Så formen er på vei til å bli bedre. Forbannet bikkjene opp og ned i starten av turen men på slutten fant vi en ok løsning. De er håpløse å løpe med, de trekker noe så innmari. På slutten klarte de å trave foran meg uten å nitrekke. Håper vi kan fortsette med det, det gjøre turen mye koseligere for alle parter.

Har dessverre ikke samvittighet til å løpe uten de, siden de ikke får all verdens tur om dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må trene, jeg MÅ trene, for nå har jeg ikke trent siden mandag.... men jeg har mest lyst å lese bok i sofaen, spise boller og sjokolade, og se på film.... satser på motivasjonen kanskje kommer i kveld. Har gått noen små turer hver dag, men ikke fått opp pulsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MonicaT skrev:

Kom meg ut på joggetur i går. 4km og jogget en del, mer enn jeg pleier. Så formen er på vei til å bli bedre. Forbannet bikkjene opp og ned i starten av turen men på slutten fant vi en ok løsning. De er håpløse å løpe med, de trekker noe så innmari. På slutten klarte de å trave foran meg uten å nitrekke. Håper vi kan fortsette med det, det gjøre turen mye koseligere for alle parter.

Har dessverre ikke samvittighet til å løpe uten de, siden de ikke får all verdens tur om dagen.

Uhm, sikkert teit forslag, men hva med å ha grime på dem i starten til de roer seg? Til du får lært inn hvordan du vil ha det på joggetur? sikkert mye styr men kan være verdt et forsøk? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Uhm, sikkert teit forslag, men hva med å ha grime på dem i starten til de roer seg? Til du får lært inn hvordan du vil ha det på joggetur? sikkert mye styr men kan være verdt et forsøk? 

 

 

Ingen dum ide.
Hvordan grime bør man evt ha?
Hadde veldig greit om vi kom til en enighet om hvordan det kan bli hyggelig for alle tre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Ingen dum ide.
Hvordan grime bør man evt ha?
Hadde veldig greit om vi kom til en enighet om hvordan det kan bli hyggelig for alle tre :P 

Halti eller gentle leader, jeg husker ikke hva som er forskjell på dem, men begge to styrer hodene og gjør at de, forhåpentligvis, ikke trekker sånn. Men pass på å fest båndet til halsbånd også, sånn at de ikke brått kommer seg utav grima. De grimene jeg har (trooor det er gentle leader, kjøpt på hooks mener jeg) fester jeg bare kroken til båndet i ringen under haka på hunden og så bort til ringen på halsbåndet, da er de sikra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillekrapyl skrev:

Jeg må også ut å gå. Men det regner. Det frister ikke! :hmm:

Jeg jogget akkurat i regnet, men jeg syns det bare er deilig når jeg jogger da. Ikke fullt så digg å gå :D . Kanskje du bare må jogge litt istedet ;D . 

Jeg løp 4x4-intervaller! Dette er tredje gangen jeg løper dem, det går bra altså. Ligger omkring 90-94% på selve intervallen. Tror jeg har fått justert makspulsen ganske greit, siden jeg kom til 97% idag og det var en liten ekstra spurt på slutten.
Har pause på 2:25.
Inkludert oppvarming: 

13262221_10157094352115128_2058991670_o.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...