Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

19 minutter siden, Perfect Image skrev:

Ja altså, jeg merker det veldig godt :aww: Jeg kjenner at til tross for det som skrives her så er jeg kjempeskeptisk til om hun blir å fryse i vinter :lol: Men bestilt noe med bomull innerst og ull, så håper jeg hun går med på å gå i det :P Og glad for at den andre har på seg hva som helst :aww:

Safa bukse og genser som mellomplagg så er du sikret :P

Det var så vanskelig for den første barnehagen til A å omstille seg at jeg til slutt måtte skrive "skal IKKE ha ull innerst!  " på plassen hans for å unngå at de kledde av han bomullen og tok på han ribbestrikket ull innerst når de skulle ut.  De ble helt satt ut av at han gikk i vanlig bomull, og enkelte foreldre måtte spørre meg hvorfor :lol:

Men de opplevde heller aldri at han ble kald.

Vi bruker fortsatt svært lite ull innerst.  Selv når vi er på overnattingstur i telt om vinteren.  Han har fortsatt sart hud selv om han ikke får blemmer og eksem lengre. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

3 minutter siden, Mud skrev:

Safco bukse og genser som mellomplagg så er du sikret :P

 

 

Nå har jeg søkt, og er det en skrivefeil :P ? Finner ingen tingsom heter Safco bukse&genser :P hehe! 

 

Edit: Du mener kanskje Safa? Daaa er jeg isåfall med :P De har endel ribbestrikket bukser og gensere derfra som passer i år enda heldigvis :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Perfect Image skrev:

Nå har jeg søkt, og er det en skrivefeil :P ? Finner ingen tingsom heter Safco bukse&genser :P hehe! 

 

Edit: Du mener kanskje Safa? Daaa er jeg isåfall med :P De har endel ribbestrikket bukser og gensere derfra som passer i år enda heldigvis :D

 

Safa ja ! Autocorrect ...

Edit:  Vi har safco dører på jobb.  Nå slo det meg hvor mye jeg bruker mobilen i jobbsammenheng :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en travel dag! Blodprøve av baby på sykehuset, legetime på meg, besøk av mamma, svigermor og nevø, besøk av helsestasjon, 2,5 timer fotografering, og så besøk av svigerbror, svigerinne og nevøer.

Veldig spent på bildene fra nyfødtfotograferingen! Tror det ble mange fine bilder :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Perfect Image skrev:

Hva gjør dere med barn som ikke tåler ull? S tåler men synes ALT klør og nekter å ha på ullundertøy. Er minus seks når vi våkner her på morgen allerede og jeg aner ikke hvordan jeg skal kle henne :P Jeg er så innmari innprintet på dette med ullklær og jeg elsker det. Ull og ullfleece :P Vil ikke at hun skal fryse, men er så usikker hvordan jeg skal kle henne.

Bambus har samme egenskapene som ull når det kommer til fukttransporterende og pusteevne. Og så er det silkemykt og deilig.  er nok ikke like varmt som ull, men fint å som innerste lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soelvd: Fikk ikke med meg sitatet, men reagerer veldig på det du skriver, spesielt den episoden med hun som fikk tilsnakk. De er 3 år! Det skal leve dobbelt så lenge før de blir skolebarn...

Johanne elsker å danse, men jeg er så redd for å ta fra henne gleden, kreativiteten og spontaniteten. Derfor er jeg "glad" for å høre deres erfaring, så jeg virkelig kan spørre ut danseskolen før jeg melder på noe som helst. 

Fikk litt inntrykk av at hun instruktøren rtar seg selv og dansen litt vel høytidelig, istedet for å sette barnas beste først. Husker godt en pianolærer fra egen barndom som var sånn iallefall. :hmm:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tmp skrev:

Bambus har samme egenskapene som ull når det kommer til fukttransporterende og pusteevne. Og så er det silkemykt og deilig.  er nok ikke like varmt som ull, men fint å som innerste lag.

Det er faktisk viskose :) Teknisk sett har de ikke lov til å kalle det bambus en gang,  selv om noen av plaggene sikkert har noe fiber fra bambus i seg, men det har gjennomgått såpass kraftig kjemisk behandling at det like gjerne kunne vært bomullsviskose så vidt jeg har forstått.  

Bambusklær er hox rett og slett, selv om viskose forsåvidt er et helt greit matriale  :)

@Krutsi  jeg er oppvokst i mildere strøk,  men vi brukte heller ikke ull innerst.  Det klødde rett og slett for mye i gamle dager :P

Kan knapt huske jeg hadde et eneste ullplagg... 

 

Edit:  Det jeg skulle skrive var at ungen min sover enda..det er 10 timer siden han sovnet.  Jeg har vært inne og sjekket pusten hans, han lever. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten var ikke ull innerst oppfunnet. Det var bomullsundertrøye uten erme, genser og hjemmestrikket ullkofte. Ullsokker på beina. Hadde neglesprett av og til, det var skrekken.

Det finnes jo Superundertøy for barn. Må vaskes ofte, men skal visst transportere fuktighet bort fra kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på barn, klær og kulde.

Hva anbefaler dere til bruk ute i barnehagen for en frysepinn? Temperaturene nå ligger på ca 0-5 grader om morgenen og blir endel varmere utover dagen.

Fikk spørsmål om jeg kunne ta med tjukk dress, fikk inntrykk av at vi snakker bobledress og føler det er litt tidlig. Men jeg ser jo at den vindfleecedressen hans kanskje er litt tynn (den er også på vei til å bli for liten så det er ikke plass til noe særlig under den).

 

Min tanke er tjukk ull, ala nøstebarn sine sett og en softshelldress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint det er folk som er dårligere til å sitte på fingrene enn meg :)

Jegtror heller ikke jeg brukte ull innerst før jeg ble fjortis og fikk meg superundertøy til kalde påskedager på ski. Før det var det flere lag, men blant annet tjukk ullgenser under vinterjakka og strikka ullstilongs over strømpebuksa, så vidt jeg husker. Men det er jo deilig med myk ull innerst, jeg har jo singletter selv som jeg bruker om vinteren... Men man overlever uten også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, SiriEveline skrev:

Når vi først er inne på barn, klær og kulde.

Hva anbefaler dere til bruk ute i barnehagen for en frysepinn? Temperaturene nå ligger på ca 0-5 grader om morgenen og blir endel varmere utover dagen.

Fikk spørsmål om jeg kunne ta med tjukk dress, fikk inntrykk av at vi snakker bobledress og føler det er litt tidlig. Men jeg ser jo at den vindfleecedressen hans kanskje er litt tynn (den er også på vei til å bli for liten så det er ikke plass til noe særlig under den).

 

Min tanke er tjukk ull, ala nøstebarn sine sett og en softshelldress?

Trenger ikke være bobledress, men en tjukk dress er fint. Her blir det veldig kaldt om morningene, og ungene er ute flere timer til dagen. Da er det fint med en tjukk dress, for sitter de i ro bittelitt så kan de fort bli kalde. 
En softshell dress kan fort bli for kaldt hvis det blåser litt, eller er kaldt en morning. Med mindre det er typ tjukk ullgenser og ullbukse under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, SiriEveline skrev:

Når vi først er inne på barn, klær og kulde.

Hva anbefaler dere til bruk ute i barnehagen for en frysepinn? Temperaturene nå ligger på ca 0-5 grader om morgenen og blir endel varmere utover dagen.

Fikk spørsmål om jeg kunne ta med tjukk dress, fikk inntrykk av at vi snakker bobledress og føler det er litt tidlig. Men jeg ser jo at den vindfleecedressen hans kanskje er litt tynn (den er også på vei til å bli for liten så det er ikke plass til noe særlig under den).

 

Min tanke er tjukk ull, ala nøstebarn sine sett og en softshelldress?

Ville valgt en softshelldress, evt skalldress. Og sett med fleece, ull ol de kan bruke under avhengig av tempen ute når de skal ut :) vi har softshelldressene fra name it og den har tynt fleecefor på en måte, også har hun liggende både tynt ull, tykt ull og fleece sett i bhg så styrer de avhengig av tempen.

det er kaldt på morningen her også, men der blir varmere utover dagen, så kun tykk dress hadde blitt litt vel heavy enda her i hvertfall, bedre med lag de kan regukere med under. Softshelldressen tar også i mot litt for vann og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med å bruke bomull innerst, men husker også å ha vært beinkald mange ganger, spesielt på føttene med bomullsstrømpebukse under og ullsokker utapå. Nå bor jeg i ull fra det begynner å krype ned mot null, og tar gjerne flere lag ull før et ytterlag. Skal legges til at jeg er atopiker, og aldri har hatt reaksjon på ull rett på huden med mindre det er et lag utenfor som stopper fukttransporteringen. Som barn fikk jeg utslag under føttene med store sprekker, og det var da jeg gikk med bomull innerst, så ull, og så sånne fryktelige stallsko i plast ("møkkers"). For meg er ull virkelig gull, men såklart, hvis noe annet funker like bra eller bedre så gjør man selvsagt det som funker best. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, SiriEveline skrev:

Når vi først er inne på barn, klær og kulde.

Hva anbefaler dere til bruk ute i barnehagen for en frysepinn? Temperaturene nå ligger på ca 0-5 grader om morgenen og blir endel varmere utover dagen.

Fikk spørsmål om jeg kunne ta med tjukk dress, fikk inntrykk av at vi snakker bobledress og føler det er litt tidlig. Men jeg ser jo at den vindfleecedressen hans kanskje er litt tynn (den er også på vei til å bli for liten så det er ikke plass til noe særlig under den).

 

Min tanke er tjukk ull, ala nøstebarn sine sett og en softshelldress?

Nøstebarns ullfleece og skalldress (har ikke prøvd softshell) er min go to. Tynnull innerst. Det har holdt H varm siden han startet bhg, han holder seg alltid i aktivitet ute. Jeg er ikke kjempefan av bobledressene, synes ikke de er like fleksible. Med skalldress kan man variere ut fra vær hvor mye og hvor tynn ull man har som mellomlag. For tykk ull under bobledress føler jeg går utover bevegeligheten også. 
Men klart, mange trives best med andre løsninger. 

 

Vel, jeg er ullfantast, og jeg tør å gå mot strømmen i denne tråden. :D Ull er best! Alltid! Uansett! På alle! hele året! Uten unntak! Hyll sauen! 

5e5f7fcda44739f1712b837268b94ab5337f2e96

sheep-meme-baby-dont-heard-me.jpg

53415317d7154e8fd5cfae5738f9645efc5f0741

:lol: 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriEveline skrev:

Når vi først er inne på barn, klær og kulde.

Hva anbefaler dere til bruk ute i barnehagen for en frysepinn? Temperaturene nå ligger på ca 0-5 grader om morgenen og blir endel varmere utover dagen.

Fikk spørsmål om jeg kunne ta med tjukk dress, fikk inntrykk av at vi snakker bobledress og føler det er litt tidlig. Men jeg ser jo at den vindfleecedressen hans kanskje er litt tynn (den er også på vei til å bli for liten så det er ikke plass til noe særlig under den).

 

Min tanke er tjukk ull, ala nøstebarn sine sett og en softshelldress?

Jeg liker strikkaklæra til lanulva.. Og så noe vindtett/vanntett utenpå.. Evt så har jeg kjøpt en vattert parkdress til tuppa vår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mari skrev:

 

Vel, jeg er ullfantast, og jeg tør å gå mot strømmen i denne tråden. :D Ull er best! Alltid! Uansett! På alle! hele året! Uten unntak! Hyll sauen! 

Jeg også :aww: Det var derfor jeg hadde litt problemer. Men nå har jeg bestilt noe joha med bomull innerst, også har hun safa ribbestrikket og masse hjemmestrikket gensere og bukser til neste del. Jeg synes virkelig ull er gull og gretne barn som ikke holder på varmen er dødens for meg når vi er så mye ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sånne vatterte dresser er bobledresser for meg. Han har hatt sånn vattert vintersett fra Polarn & Pyret en gang, den var ok. Mest pga de små smarte detaljene. Men skalldress er da shit i ditta huset. :D 

@Perfect Image Ja, og gretne barn som klør er like dødens. Skjønner godt at du leter etter alternativer. :) Har du prøvd ull/silk fra Nøstebarn? Spinnvilt dyr, men litt annen følelse enn den rene ulla og det kan hende hun ikke klør av den. Bruker du det innerst trenger du ikke mer enn et par gensere (eller bare singlet?) å bytte på. De blir ikke skitne på samme måte og trenger egentlig bare luftes så lenge de ikke er flekkete liksom. Tenkte bare siden du foretrekker ulla, men skjønner godt om du ikke vil investere. Det blir fort et avdrag på boliglånet å shoppe på Nøstebarn... :blink: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mari skrev:

Alle sånne vatterte dresser er bobledresser for meg. Han har hatt sånn vattert vintersett fra Polarn & Pyret en gang, den var ok. Mest pga de små smarte detaljene. Men skalldress er da shit i ditta huset. :D 

@Perfect Image Ja, og gretne barn som klør er like dødens. Skjønner godt at du leter etter alternativer. :) Har du prøvd ull/silk fra Nøstebarn? Spinnvilt dyr, men litt annen følelse enn den rene ulla og det kan hende hun ikke klør av den. Bruker du det innerst trenger du ikke mer enn et par gensere (eller bare singlet?) å bytte på. De blir ikke skitne på samme måte og trenger egentlig bare luftes så lenge de ikke er flekkete liksom. Tenkte bare siden du foretrekker ulla, men skjønner godt om du ikke vil investere. Det blir fort et avdrag på boliglånet å shoppe på Nøstebarn... :blink: 

Ja, jeg har sett på det jeg synes jo selv det er utrolig godt :) Men jeg er SÅ redd for å investere i det til henne også klør hun psykisk bare av tanken på klærnene så sitter jeg der som du sier med boliglån avdrag og klær lillebror må arve om noen år isteden :lol: Lurer på om noen butikker her fører nøstebarn, så kan vi få prøvd hmm. Edit nei men er jo en butikk i oslo. Vi tenkte å ta en teknisk museum dag, sikker på at barna blir elleville glad av tanken på å stoppe å prøve ulltøy også :aww::lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Wachita skrev:

Trenger ikke være bobledress, men en tjukk dress er fint. Her blir det veldig kaldt om morningene, og ungene er ute flere timer til dagen. Da er det fint med en tjukk dress, for sitter de i ro bittelitt så kan de fort bli kalde. 
En softshell dress kan fort bli for kaldt hvis det blåser litt, eller er kaldt en morning. Med mindre det er typ tjukk ullgenser og ullbukse under. 

Hva er forskjellen på tjukk dress og bobledress egentlig? For for meg er det samme greia..

 

Softshell eller skalldress er tenkt med tjukk ullgenser/bukse under (som det ribbestrikkede fra Nøstebarn), og da er det lettere å variere utover dagen tenker jeg..

 

21 minutter siden, Krilo skrev:

Ville valgt en softshelldress, evt skalldress. Og sett med fleece, ull ol de kan bruke under avhengig av tempen ute når de skal ut :) vi har softshelldressene fra name it og den har tynt fleecefor på en måte, også har hun liggende både tynt ull, tykt ull og fleece sett i bhg så styrer de avhengig av tempen.

det er kaldt på morningen her også, men der blir varmere utover dagen, så kun tykk dress hadde blitt litt vel heavy enda her i hvertfall, bedre med lag de kan regukere med under. Softshelldressen tar også i mot litt for vann og vind.

Da er jeg ikke helt på jordet i tankene mine, har sett på Name It sine :) Veldig fornøyd med NameIt generelt, der bobledressen er fra og den var super ifjor når han bare krabbet, og er sikkert fin når vinteren virkelig setter inn (tenker den er fin når han skal sitte i meisen også), men syntes den er overkill nå.

16 minutter siden, Mari skrev:

Nøstebarns ullfleece og skalldress (har ikke prøvd softshell) er min go to. Tynnull innerst. Det har holdt H varm siden han startet bhg, han holder seg alltid i aktivitet ute. Jeg er ikke kjempefan av bobledressene, synes ikke de er like fleksible. Med skalldress kan man variere ut fra vær hvor mye og hvor tynn ull man har som mellomlag. For tykk ull under bobledress føler jeg går utover bevegeligheten også. 
Men klart, mange trives best med andre løsninger. 

 

Vel, jeg er ullfantast, og jeg tør å gå mot strømmen i denne tråden. :D Ull er best! Alltid! Uansett! På alle! hele året! Uten unntak! Hyll sauen! 

Skal sjekke ut Skalldress fra Nøstebarn også, skal defintivt kjøpe noe ulltøy derfra fikk låne av en venninne på tur når C viste seg å være litt kaldere enn vi hadde sett for oss og ikke hadde med ekstra...:icon_redface: Og det varmet tydeligvis lillegutt godt og han så ut til trives i det. Det var det ribbestrikkede settet da, men alt derfra er vel veldig bra etter som jeg har forstått.

14 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg liker strikkaklæra til lanulva.. Og så noe vindtett/vanntett utenpå.. Evt så har jeg kjøpt en vattert parkdress til tuppa vår..

Lanulva skal også sees på :)

 

Jeg er også hardbarka ullfantast, og guttungen min er jo atopiker (dog har vi sett veldig lite av det i det siste) og han går med ull fra topp til tå stort, gjerne også om sommeren for jeg syntes det regulerer temperaturen utrolig godt.
Min morfar forteller jo historier om utrolig varme sommerdager og høyslått, da gikk de i langermet ull for det var beste beskyttelsen mot sola, samtidig som det transporterte svetten vekk fra kroppen utrolig effektivt.

 

 

Takk for svar folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Perfect Image skrev:

Ja, jeg har sett på det jeg synes jo selv det er utrolig godt :) Men jeg er SÅ redd for å investere i det til henne også klør hun psykisk bare av tanken på klærnene så sitter jeg der som du sier med boliglån avdrag og klær lillebror må arve om noen år isteden :lol: Lurer på om noen butikker her fører nøstebarn, så kan vi få prøvd hmm. Edit nei men er jo en butikk i oslo. Vi tenkte å ta en teknisk museum dag, sikker på at barna blir elleville glad av tanken på å stoppe å prøve ulltøy også :aww::lol: 

Hoho! Teknisk museum og Nøstebarnbutikken i Oslo er ikke helt naboer heller. :D Men de har jo 14 dagers angrerett. Ikke noe stress i å prøve og sende tilbake så lenge plagget er i samme stand som da du fikk det. :) Worth a shot? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari skrev:

Hoho! Teknisk museum og Nøstebarnbutikken i Oslo er ikke helt naboer heller. :D Men de har jo 14 dagers angrerett. Ikke noe stress i å prøve og sende tilbake så lenge plagget er i samme stand som da du fikk det. :) Worth a shot? 

Oslo er oslo i våre øyne, liksom :aww: Ja, det går ann... Men jeg er så j*** dårlig på det der med å returnere, kjenner meg selv litt :aww: Blir liggende på gjesterommet :lol: Får se hvordan joha tøyet fungerer på henne så vurdere om jeg skal bestille noe ullsilke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Oslo er oslo i våre øyne, liksom :aww: Ja, det går ann... Men jeg er så j*** dårlig på det der med å returnere, kjenner meg selv litt :aww: Blir liggende på gjesterommet :lol: Får se hvordan joha tøyet fungerer på henne så vurdere om jeg skal bestille noe ullsilke :)

Min erfaring er at ull fra polarn og pyret er veldig godt å ha på også i forhold til feks spar kjøp sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...