Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Når ungen har første skikkelige bæsjebleie på 5 dager blir man først letta for at den kom hjemme og ikke mens vi var på farten, og såå innser man at den bleia var full av tiss (vi skulle nemlig ut på tur og da skifte før vi gikk såklart), så nå er det bæsj overalt... Men er lettere å vaske meg selv og klær enn sofa, seng, bilen, bikkja, såå.. :lol: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Rusmidler er ikke ok samme hvilken form det kommer i. Alkohol er rusmidler. At barn gjør kloke valg er ofte et resultat av at foreldrene har lykkes med sin strategi.  Åpenhet og tillit. Man setter ikke et barn til verden og tenker at "de kan få bruke litt rusmidler (alkohold eller dop), bare det ikke er så mye, det er tross alt lov"  Barn må lære at man ikke er "uttafor" om de ikke ruser seg liksom.

Tja. Jeg har latt mine barn bruke rusmidler, jeg tror ikke jeg ga de noen restriksjoner på hvor mye de kunne drikke heller. Jeg tør påstå at vi har et veldig åpent og tillitsbasert forhold allikevel. Det ene utelukker ikke det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aslan skrev:

Når ungen har første skikkelige bæsjebleie på 5 dager blir man først letta for at den kom hjemme og ikke mens vi var på farten, og såå innser man at den bleia var full av tiss (vi skulle nemlig ut på tur og da skifte før vi gikk såklart), så nå er det bæsj overalt... Men er lettere å vaske meg selv og klær enn sofa, seng, bilen, bikkja, såå.. :lol: 

Gleden med småbarn :lol:  

Men en god promp, en god rap og lenge påventet bæsjebleie gir en merkelig glede når man har spedbarn :lol: Og folk sier hundefolk er rare :lol: 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er stor forskjell på å la ungen drikke alkohol/ruse seg, og hvordan man håndterer situasjonen om de gjør det likevel. Foreldrene mine lot meg ikke drikke før jeg ble 18, og kjøpte aldri drikke til meg. Samtidig har jeg aldri fått kjeft, og har alltid blitt hentet om det har vært behov for det. Alltid sovet hjemme uansett hvor mye jeg har drukket. Nå er jeg 25, og sist jeg drakk noe som helst alkohol var i mai. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynner litt på "Fra Bagatell til *******" jeg nå. :teehe:

Jeg aner ikke hvordan jeg kommer til å håndtere rusmidler jeg, det er så fjernt fra min virkelighet enda og det er umulig å vite hva slags menneske guttungen er da. Men det er fint å lese erfaringene til de som har store barn som har klart seg. 

Jeg er ganske uenig i at en god relasjon til foreldre er nok, selv om det selvfølgelig er viktig. Rusproblemer er mer sammensatt enn som så, og jeg tror ingen er immune uansett hvor solid oppdragelse og gode verdier de har med hjemmefra. Man er bedre rustet på alle måter, men det er ingen garanti.

Vi har et søskenpar i Norge hvor en ble statsminister og en ble narkoman. Jeg tipper de ble oppdratt ganske likt. 

3 minutter siden, Belgerpia skrev:

Rusmidler er ikke ok samme hvilken form det kommer i. Alkohol er rusmidler. At barn gjør kloke valg er ofte et resultat av at foreldrene har lykkes med sin strategi.  Åpenhet og tillit. Man setter ikke et barn til verden og tenker at "de kan få bruke litt rusmidler (alkohold eller dop), bare det ikke er så mye, det er tross alt lov"  Barn må lære at man ikke er "uttafor" om de ikke ruser seg liksom.

 

Det du (kanskje) ikke tenker på er at det er begrenset hvor mye innflytelse en som forelder har (dessverre!), og delen blir mindre og mindre etterhvert som barna blir eldre. De ser mer og mer til venner og omgangskrets. Det er normal del av å bli større og etterhvert voksen, en sunn og god løsrivelse. I dag har man i tillegg en helt annen hverdag hvor barn blir bombardert med forventninger, og føringer fra hvert hold til enhver tid, mye mye mer enn da jeg var ung. Det er ikke lett for en ung og påvirkbar hjerne å orientere seg i dagens verden.
Det er fint å ha som mål å skulle lære barnet at man ikke er utenfor om man ikke ruser seg, og hvem har vel ikke det. Men om det ikke stemmer overens med barnets egen virkelighet og erfaringer, hva da? 

Evnen til å ta gode valg er ikke bare et resultat av oppdragelse.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg vet vi jo mer og mer om at unger ikke er tabula rasa, formbare klumper foreldre gjør hva de vil med. De blir født med en egen personlighet, som utvikles videre av foreldre, miljøet en vokser opp i, venner, barnehage/skole, andre voksenpersoner etc etc etc.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Og i tillegg vet vi jo mer og mer om at unger ikke er tabula rasa, formbare klumper foreldre gjør hva de vil med. De blir født med en egen personlighet, som utvikles videre av foreldre, miljøet en vokser opp i, venner, barnehage/skole, andre voksenpersoner etc etc etc.

Det er en av de tingene som overrasket meg aller mest da jeg ble mor. Å forme barn er ikke så enkelt som jeg trodde. :P 
 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari skrev:

Det er en av de tingene som overrasket meg aller mest da jeg ble mor. Å forme barn er ikke så enkelt som jeg trodde. :P 
 

Nop :lol: 4 mnd inn i mammalivet her og det er veldig tydelig allerede :lol: han vet hva han vil han derre guttungen min, blir en spennende reise dette :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mari skrev:

Det er en av de tingene som overrasket meg aller mest da jeg ble mor. Å forme barn er ikke så enkelt som jeg trodde. :P 
 

De kommer med egne meninger har vi erfart, og noen av de er innmari sterke til at de er så små :blink::lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man skal jo selvsagt ikke gi opp alle tanker om oppdragelse fordi unger har egen personlighet etc, selvsagt skal man oppdra og være en forelder man er komfortabel med og ønsker å være, men, jah, justere forventningene kanskje er det jeg ville frem til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette som har fått meg til å tenke på problemstillingen.

En ting er at det så absolutt var et kultursjokk for en sinnsykt godslig og naiv nordlening som kanskje er den av sin egen generasjon som drakk minst i oppveksten. En annen ting er denne ekstreme holdningen vi nordmenn har til alle former rusmidler (minus alkohol, ironisk nok) - og hvor annerledes denne holdningen er når man beveger seg noen timer sydlig.

Jeg var bl.a på en sommerskole i Canada hvor folk satt og kosa seg med en joint i pausene mellom slagene. Midt på campus. Det var som å ta seg en vanlig sigg liksom. Jeg prata med en fra Spania som hadde delt marijuana-plante-field med mora hans, som har kreft i øynene. Altså, alt er dette er egentlig bare details smetails - for poenget er at dette eksisterer. Og det er sinnsykt, mye mer, utstrakt enn det vi kanskje tror i Norge hvor man sitter på sin høye hest og kaller alle som tar seg en liten joint for narkotikamisbruker.

Det være sagt - poenget er nettopp slik det blir nevnt her. Det virker på meg som at barn blir VELDIG påvirket av sine omgivelser. For å trekke fram en del jeg har plukket opp her i tråden fra foreldre:
*Jentene blir helt fascinert av kjoler, prinsesser og rosa helt uten at man har lagt opp til det selv, ei heller pumpeforer barnet med slike filmer. Man mistenker det stammer fra barnehage og at barnet ser opp til andre barn som er slik.

*Gutt med sunne - men spesielle - interesser (villmarksliv, fiske, etc) kunne havnet utenfor i det han begynte på skolen, hadde han ikke drevet med Pokemon Go. I stedet blir han veldig populær fordi han gjør det alle de andre gjør.

Det er der foreldre kommer til kort - samfunnet RUNDT barnet kan vi ikke påvirke. Og da tenker jeg det er lurt å kjenne samfunnet, vite hva som beveger seg i kulturen rundt barnet, og heller være rustet til å takle hva som evt kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Nop :lol: 4 mnd inn i mammalivet her og det er veldig tydelig allerede :lol: han vet hva han vil han derre guttungen min, blir en spennende reise dette :teehe: 

Ja, de gjør som regel det. :lol: 

Det som har gjort kamelene lette(re) å svelge er at jeg liker dette barnesynet hvor barn har agency, jeg synes det er verdifullt. De er autonome vesener med evner, vilje og kompetanse, og alt det teller. Barn er aktive aktører i samspill med oss. De er ikke voksne under opplæring. :) 

@Kangerlussuaq Jeg skjønner hva du mener. Men jeg tenker også at å eksperimentere trenger det ikke være noe galt med. Det er mange veier til A4 livet. :P Jeg har mange venner som har gjort litt av hvert i sin ungdomstid, men nå er de vanlige folk med vanlige jobber og har helt vanlige unger. 

Jeg kjenner at jeg må tenke litt sånn at jeg gjør mitt beste. Jeg forsøker å ta de gode valgene, være en god rollemodell og prøver å ha god kommunikasjon. Så krysser jeg fingrene for at det er godt nok. Jeg kan ikke gruble på alt som kan gå galt, da hadde jeg ikke gjort annet. 
 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke laget for å gå gravid. Heldigvis bare noen mnd igjen til januar nå. Tvangssykemeldt 50% pga sterke kynnere. Jeg vil jo ikke at h*n skal komme alt for tidlig men jeg vil ha tilbake kroppen min.

Gleder meg til h*n er ute og jeg kan gå turer i skogen uten å måtte gå i 0km/t og pese som at jeg løper maraton [emoji23] og dette før jeg nesten har noe mage i det hele tatt :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, turbogutten skrev:

Jeg er ikke laget for å gå gravid. Heldigvis bare noen mnd igjen til januar nå. Tvangssykemeldt 50% pga sterke kynnere. Jeg vil jo ikke at h*n skal komme alt for tidlig men jeg vil ha tilbake kroppen min.

Gleder meg til h*n er ute og jeg kan gå turer i skogen uten å måtte gå i 0km/t og pese som at jeg løper maraton emoji23.png og dette før jeg nesten har noe mage i det hele tatt :P

Min dypeste medfølelse! Heg har heller ikke kropp for slikt :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Jeg er laget for å gå gravid, helt til jeg kommer til slutten av graviditeten :P svangerskapsforgiftning med nr 1, og mistanke om at ene hadde stoppet å vokse med tvillingene :P

Men skal innrømme det er greit å være ferdig også.

Ja, stor forskjell! Jeg lå liksom i fosterstilling og døde nesten mens @Aslan løp på fjellturer i mens, og hun hadde termin 3 uker før meg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gjennomført ny AIH (inseminasjon) igår, så da krysser vi fingrene for klaff :)

Herregud.. Nå har det faktisk gått 1 1/2 år siden vi startet prøvingen :o Håper ikke det tar så mye lengre tid jeg.. Fikk beskjed om at AMH var på 130 (normalen er maks 60), så de tørr ikke øke dosen medisiner så mye. "Ekstremt vanskelig tilfelle å stimulere". Enten for lite (som nå) eller for mye som kan ende i overstimulering med påfølgende sykehusinnleggelse på det verste. Satser på at dette var siste forsøket jeg ;)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, turbogutten skrev:

Jeg satser på at jeg kommer til å ha en kjempelett fødsel og være i god form etter superkort tid haha. Formen er viktigst da, ungen kan de snitte ut om de vil. Men jeg vil ha tilbake formen min :P

Jeg satser på å bare våkne opp en av dagene nå og at da ligger lillebror blid og fornøyd i senga si jeg :aww: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Krutsi skrev:

Ja, stor forskjell! Jeg lå liksom i fosterstilling og døde nesten mens @Aslan løp på fjellturer i mens, og hun hadde termin 3 uker før meg.. 

Jeg løp ikke akkurat :lol: Trente feltsøk dagen før fødsel riktignok, men kommanderte treningskompis og bikkje rundt mens jeg telte sammentrekninger :lol: 

2 timer siden, Absolute Entertainer skrev:

Ble gjennomført ny AIH (inseminasjon) igår, så da krysser vi fingrene for klaff :)

Herregud.. Nå har det faktisk gått 1 1/2 år siden vi startet prøvingen :o Håper ikke det tar så mye lengre tid jeg.. Fikk beskjed om at AMH var på 130 (normalen er maks 60), så de tørr ikke øke dosen medisiner så mye. "Ekstremt vanskelig tilfelle å stimulere". Enten for lite (som nå) eller for mye som kan ende i overstimulering med påfølgende sykehusinnleggelse på det verste. Satser på at dette var siste forsøket jeg ;)

Dette er siste forsøk, dermed basta!

1 time siden, Krilo skrev:

Jeg satser på å bare våkne opp en av dagene nå og at da ligger lillebror blid og fornøyd i senga si jeg :aww: 

Selvsagt skal du det :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Krutsi skrev:

Ja, stor forskjell! Jeg lå liksom i fosterstilling og døde nesten mens @Aslan løp på fjellturer i mens, og hun hadde termin 3 uker før meg.. 

Det må være sykt ekkelt å løpe fjellturer i mens! 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...