Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg tro at en ikke kan generalisere det over til alle babyer. Babyer er små mennesker, født med egne unike behov som foreldre instinktivt oppdager og tilpasser seg. Synes det høres ut som om at dere, @Mud og @soelvd, kjenner på hva som er best for deres barn og åpenbart lykkes stort med det.:flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Jeg mente aldri at det er rart at folk vil ha egentid, så det er litt merkelig at det ble tolket sånn. Jeg mener bare at jeg ikke skjønner de som prioriterer barna bort bevisst, som skal ha mye barnevakt og gjøre alt annet enn å være sammen med dem. 

Og ja, det er veldig vanlig å ikke bli hodestups forelsket i babyen med en gang den kommer ut. Det er lett å lure seg selv om man tror det er sånn. Det er jo et nytt forhold som må pleies. Klart at en del føler det slik også, men man må prøve å ikke bli skuffet og tro at det nr noe galt om det ikke blir sånn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rosinbolle skrev:

Jeg mente aldri at det er rart at folk vil ha egentid, så det er litt merkelig at det ble tolket sånn. Jeg mener bare at jeg ikke skjønner de som prioriterer barna bort bevisst, som skal ha mye barnevakt og gjøre alt annet enn å være sammen med dem. 

Og ja, det er veldig vanlig å ikke bli hodestups forelsket i babyen med en gang den kommer ut. Det er lett å lure seg selv om man tror det er sånn. Det er jo et nytt forhold som må pleies. Klart at en del føler det slik også, men man må prøve å ikke bli skuffet og tro at det nr noe galt om det ikke blir sånn. 

Jeg tror ikke det var ditt innlegg som startet den "diskusjonen", men uttalelsen fra Absolute entertainer " Aldri skjønt meg på de som frivillig er masse borte fra barna i den tiden jeg, eller ellers forøvrig " Og jeg tror vi skjønte at det ikke nødvendigvis var snakk om en halvtime til husarbeid eller litt søvn, men likevel et interessant tema. Det er jo nok av dem som føler at det er galt å ville ha litt fri også, som føler at det er noe feil med dem for at de er slitne og føler et behov for å være borte fra barnet sitt :) Og hva som defineres som mye er sikkert også veldig individuelt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mons vet også tydelig at jeg er meg, han diskriminerer fullstendig og har gjort det siden han kom til. Han kan dog henge hos andre endel (er snart 3 mnd), men stiller mer og mer krav til underholdning jo dårligere han kjenner de, de han kjenner dårligst må bære rundt på ham (og han blir sint om de prøver å sitte :lol: ), mens jeg og pappaen kan ha ham våken i fanget. Hos meg lukter han fort mat og blir utålmodig pga det da, men det er jo bare greit. 

Vi har til nå hatt barnevakt i en times tid, svigermor hadde ham mens vi var i butikken, vi hadde kjørt hele natta og Mons trengte pause fra bilstolen. Det gikk helt fint for oss begge, men frem til han er mer stabil rundt matinntak kjenner jeg at jeg helst vil ha ham med, men det handler jo om at han går dårlig opp i vekt (ikke veid på to uker nå) og produksjonen min er/har vært lav. Når han blir meg forutsigbar kan det være jeg kan dra på hundetrening uten ham og slik, det tar vi som det kommer :) Ser for meg at jeg ikke hadde følt så på det om vi ikke hadde hatt utfordringer med vekta :) 

Forøvrig har minibabyen min måttet starte med 3er-bleier og 56 passer nå endelig perfekt! Han ble virkelig minibaby i dag når vi besøkte tremenningen min sin 3 DAGER gamlebaby som er like lang og tung :teehe: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

N diskriminerer også, på sin måte.. Blir det feks mye til henne, vil hun til trygge hender for å slappe av.. M er feks noen som N foretrakk i starten istedenfor besteforeldrene sine hvis N var sliten.. 

Men hun er i utgangspunktet enkel sjel så lenge hun ikke er overtrøtt eller sulten :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, i dag gråt han dra jeg dro fra bhg :hmm: Bhg - start er litt trøblete for junior. Han er trygg på primærkontakten sin og syns stedet er morsomt med mange artige leker, men synes fortsatt ikke noe særlig om å være der uten meg. Andre barn er spennende på avstand, men skumle om de kommer for nært eller er borti han. Han vil ikke spise heller. Det blir sakte bedre, men tar tid. Vi kan gi han korte dager hele denne uka, og noen dager neste uke og det er bra. Det går seg nok til, de er flinke til å se han og primærkontakten tar seg godt av han, men får fortsatt vondt i mammahjertet av at han gråter når jeg går altså..

Utgangspunktet i dag var jo ikke det beste heller :P Han våknet minst en gang i timen hele natta og det var morgen kl 6. Jeg føler meg fyllesjuk, han var også trøtt allerede før levering. Får håp d bli likar i morra :P 

Edit: Hadde avtalt jeg skulle hente kl 12, men fikk akkurat mld om at junior har vært i storslag i dag, til og med spist opp all maten sin! Han har akkurat sovnet for han virket ikke så trøtt så de skal si ifra når han våkner så kan jeg komme da. Så deilig :)  Letta nå ja. Flinke lille som må bli stor så fort. 

Endret av Krelise
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en Finsk lapphund på året og ei lita jente på 7 uker.  Så langt har pappan vært hjemme med oss, men nå har vi vært alene på dagtid en ukes tid. Det jeg lurer på er om noen har praktiske tips til hvordan overleve men en unghund og baby? 

Når jeg står opp er hunden overmoden for at det skal skje noe. Så når jeg sitter og ammer, blir han veldig kreativ. Eller veldig bråkete. Eller begge deler? 

Så da er det bare å få unnagjort amming, hive i seg noe mat og komme seg på tur med baby i sjalet.

Han har tidligere vært mye flinkere på å gå pent i bånd. Men nå for tiden skal det dras hele turen, alt skal bjeffes på og hoppes etter. Vi har turstier i nærheten hvor det ikke er så mye folk, men siden de er veldig bratte tør jeg rett og slett ikke gå nedover med baby på magen, en hund som drar og en veldig svak kropp etter graviditeten.

Jeg vet jo at dette er en periode og at det vil gå over. Vi går også på kurs for hunder på hans alder, så der lærer vi om hverdagslydighet. Men det jeg ønsker nå er altså tips til hvordan gjøre tiden enklest ( og hyggeligst) mulig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MonicaT skrev:

Jeg skal (endelig) få laget album med bilder fra vesla (er blitt 2 år, så er på tide). Men klarer ikke bestemme meg, lage fotobok eller ha fotoalbum?? 

Jeg begynte på fotoalbum selv like etter fødselen som jeg skulle sette inn bilder i fra hver mnd, skled fort ut og ret etter 1 årsdagen hennes lagde jeg fotobok på nettet og bestilte det ferdig hjem. Mye enklere og mer oversiktlig enn når jeg satt i et hav av bilder på stuegulvet og skulle velge ut og lime inn selv :P satte en maks grense på 2 sider med bilder fra hver mnd for å gjøre det lettere å velge hvilke bilder som skulle være med, er jo så mange en synes er fine og vil ha med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MonicaT skrev:

Jeg skal (endelig) få laget album med bilder fra vesla (er blitt 2 år, så er på tide). Men klarer ikke bestemme meg, lage fotobok eller ha fotoalbum?? 

Spørs hvor mange bilder du vil ha. Med fotobok må du begrense deg til noen få, mens med fotoalbum kan du ta så mange du vil. Ulempen er at det tar lenger tid å sette sammen. Selv har jeg kjøpt fotoskriver og printer ut bilder rett fra mobilen. Det koster mer per bilde, men da kan man skrive ut noen få om gangen en gang i blant og slippe storjobben. Men tror jeg ville gått for fotobok for de første to årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Adriane skrev:

Hei!

Jeg har en Finsk lapphund på året og ei lita jente på 7 uker.  Så langt har pappan vært hjemme med oss, men nå har vi vært alene på dagtid en ukes tid. Det jeg lurer på er om noen har praktiske tips til hvordan overleve men en unghund og baby? 

Når jeg står opp er hunden overmoden for at det skal skje noe. Så når jeg sitter og ammer, blir han veldig kreativ. Eller veldig bråkete. Eller begge deler? 

Så da er det bare å få unnagjort amming, hive i seg noe mat og komme seg på tur med baby i sjalet.

Han har tidligere vært mye flinkere på å gå pent i bånd. Men nå for tiden skal det dras hele turen, alt skal bjeffes på og hoppes etter. Vi har turstier i nærheten hvor det ikke er så mye folk, men siden de er veldig bratte tør jeg rett og slett ikke gå nedover med baby på magen, en hund som drar og en veldig svak kropp etter graviditeten.

Jeg vet jo at dette er en periode og at det vil gå over. Vi går også på kurs for hunder på hans alder, så der lærer vi om hverdagslydighet. Men det jeg ønsker nå er altså tips til hvordan gjøre tiden enklest ( og hyggeligst) mulig! 

Bæretøy! Og lære seg å amme i bæretøy (vi har litt igjen der, men har fått det til et par ganger). Jeg har riktignok en voksen hund (finsk lapphund, faktisk), men uten bæretøy hadde vi ikke fått det til å gå rundt. Ah, så nå at du skrev baby på magen, da har du jo bæretøy :P Hm, når min hund var den alderen kjøpte jeg trekksele og strikkbånd slik at jeg kunne gå med ham rundt hofta istedetfor på de turene vi ikke orket å trene på å gå fint i bånd, da er det vanskeligere å vippe deg ut av balanse. Ellers er mentaltrening supert, da slipper du å legge ut på lange turer. Fellestreninger med hundeklubben kanskje? Jeg begynte med feltsøk mens jeg var gravid, og var faktisk og trente feltsøk i skogen med rier dagen før mini ble født. Har god treningsvenninne som tok mesteparten av gåing og utlegg når jeg ikke orket da, så greit å være minst to om det :) Skal trene feltsøk så fort vi har oppholdsvær nå og, da blir nok minien med i bæresela (han er 11 uker :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis innkallinga er grei ville jeg sluppet hunden i nedoverbakkene hvis han er for vilter, og så tatt ham inn igjen i bunnen av bakken. Bare pass på at det ikke går husdyr der.

Ellers ville jeg kanskje latt far ta morgentur med hunden, så kan du ta det med ro til du og baby er klare for tur selv. Kanskje mentaltrent i stedet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja starter jo i barnehage på nyåret (:blink: tiden går fort!!), men jeg er himla usikker på hva hun vil trenge av yttertøy/fleece/ull. Hvor mye er de ute med de minste egentlig? Avhenger av været selvsagt, men sånn generelt. Hva vil hun trenge av "barnehageklær" i starten? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Maja starter jo i barnehage på nyåret (:blink: tiden går fort!!), men jeg er himla usikker på hva hun vil trenge av yttertøy/fleece/ull. Hvor mye er de ute med de minste egentlig? Avhenger av været selvsagt, men sånn generelt. Hva vil hun trenge av "barnehageklær" i starten? :) 

Når jeg jobba på småbarns avdeliga var vi gjerne ute fra 09:30 - 10:30 og fra 12:30 -14:00 med de som ikke sov i nevnte tidsrom. Vi så litt ann temperaturen, men var stort sett ute så lenge ikke det varsnakk om temperaturer helt nede i 15- 20 minus og vind.  Det viktigste er å ha god kvalitets ull undertøy innerst, deretter fleece/vanlig tøy og deretter vinterdress, lue, votter, hals og solide vintersko.  Regntøy, regnhatt, regnvotter og gummistøvler er et must. Parkdress/overtrekksdress til bruk på høsten/våren og vintertøy på vintere. Et par sett med vanlig skiftetøy er kjekt å ha med, ullundertøy, strømpebukser, sokker, gensere, bukser, fleece sett, votter, luer osv osv :) Barnehagen informerer som regel greit om dette, om det kan hende du får med med en liste hjem om hva som er greit å ha med. Det sender vi med hjem i bhg der jeg jobber :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får ofte utdelt en liste over hva en skal ta med når en har fått plass i barnehagen :)

Her er en liste :)

http://www.mammanett.no/utstyrsguide/barnehageklaer

Når T begynte i barnehagen, kunne han ikke gå. Så sendte med fotposer og støvler. Ellers en fleecedress, en parkdress, votter, lue, hals, 1-2 sett med ulltøy. Pluss vanlig skiftetøy og sånn. 

Edit: og regntøy såklart!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MonicaT skrev:

Jeg skal (endelig) få laget album med bilder fra vesla (er blitt 2 år, så er på tide). Men klarer ikke bestemme meg, lage fotobok eller ha fotoalbum?? 

Ikke at jeg har peiling, men jeg synes sånne fotobøker er så koselig så jeg stemmer for det :) 

4 timer siden, Adriane skrev:

Hei!

Jeg har en Finsk lapphund på året og ei lita jente på 7 uker.  Så langt har pappan vært hjemme med oss, men nå har vi vært alene på dagtid en ukes tid. Det jeg lurer på er om noen har praktiske tips til hvordan overleve men en unghund og baby? 

Når jeg står opp er hunden overmoden for at det skal skje noe. Så når jeg sitter og ammer, blir han veldig kreativ. Eller veldig bråkete. Eller begge deler? 

Så da er det bare å få unnagjort amming, hive i seg noe mat og komme seg på tur med baby i sjalet.

Han har tidligere vært mye flinkere på å gå pent i bånd. Men nå for tiden skal det dras hele turen, alt skal bjeffes på og hoppes etter. Vi har turstier i nærheten hvor det ikke er så mye folk, men siden de er veldig bratte tør jeg rett og slett ikke gå nedover med baby på magen, en hund som drar og en veldig svak kropp etter graviditeten.

Jeg vet jo at dette er en periode og at det vil gå over. Vi går også på kurs for hunder på hans alder, så der lærer vi om hverdagslydighet. Men det jeg ønsker nå er altså tips til hvordan gjøre tiden enklest ( og hyggeligst) mulig! 

Du kan jo feks ha snacks som tar litt tid å spise opp liggende som du kan gi til hunden på morgenen når du må bruke litt tid på babyen. Da er hunden opptatt så lenge den spiser og kanskje er den også litt mer "fornøyd" når den har spist opp også fordi den føler at den har fått gjort noe. Det kan jo være forskjellige ting, griseøre, sånne tyggeben som man kan kjøpe, en fryst kjøttbit, tørrfor som man putter i en ball med et lite hull på som dette (eller en flaske uten kork om man vil bruke noe man har hjemme) som hunden må jobbe for å få ut mat fra etc.

Ifht tur så er det jo flere ting du kan gjøre, gå pent sele med feste foran på brystet kan kanskje hjelpe deg til å lettere ha fysisk kontroll, nå mens han er litt teit. Eller grime. Og vil du ikke gå med det hele tiden så kan du jo evt koble på grimen bare der du trenger mer kontroll, feks ned bakker eller om du ser at det kommer en vanskelig hindring. Evt kanskje man kan få mye hjelp i å ha med seg godbiter å gi litt avstand når det kommer hunder e.l. Det blir jo litt mer brudd i turen kanskje, men så lenge turen i seg selv blir enklere/hyggeligere så er det vell verdt det å gå litt unna å få hunden i sitt mens man slipper forbi de som kommer i mot, eller ta en liten omvei der det går, om han er av typen som lar seg kjøpe med godbiter da :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har råd for sår rumpe? Synes Astrid er mye rød i stumpen selv om vi smører med salve. Har prøvd både sinksalve (dr. Greve) og purelan. Er det noen bedre salver der ute som anbefales? Lufttørker ved bleieskift, men kanskje hun skulle ligget mer uten bleie på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, rosinbolle skrev:

Noen som har råd for sår rumpe? Synes Astrid er mye rød i stumpen selv om vi smører med salve. Har prøvd både sinksalve (dr. Greve) og purelan. Er det noen bedre salver der ute som anbefales? Lufttørker ved bleieskift, men kanskje hun skulle ligget mer uten bleie på? 

Bepanthen? Annen type bleie? Bruker du våtservietter mye? Talkum?

Her funker zinksalve bra som regel, hs mente det var bedre enn feks talkum, fordi det kan "holde på" fuktigheten istedenfor å holde det tørt, men syns talkum funker av og til... Som regel trenger vi ikke bruke noe annet enn zinksalve. Vi ser også forskjell på hva slags våtservietter vi har, bruker det av og til. Den vi kjøpte nå er helt håpløs, husker ikke hva den heter, men det er en av de billigste på meny... 

Syns og det er vanskelig å la han ligge uten bleie så lenge som han sikkert bør, men bruker ofte sånne tørre vaskeservietter å bare tørke forsiktig så han ikke er fuktig når bleia skal på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har råd for sår rumpe? Synes Astrid er mye rød i stumpen selv om vi smører med salve. Har prøvd både sinksalve (dr. Greve) og purelan. Er det noen bedre salver der ute som anbefales? Lufttørker ved bleieskift, men kanskje hun skulle ligget mer uten bleie på? 

Helosan kan anbefales.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, rosinbolle skrev:

Noen som har råd for sår rumpe? Synes Astrid er mye rød i stumpen selv om vi smører med salve. Har prøvd både sinksalve (dr. Greve) og purelan. Er det noen bedre salver der ute som anbefales? Lufttørker ved bleieskift, men kanskje hun skulle ligget mer uten bleie på? 

Vi bruker kun inotyol! Den funker ekstremt bra på L, og fungerte like bra på E. Var en gang L hadde hatt på en bleie han tydeligvis ikke tålte hele natten, og hadde fått et blødende sår på rumpa. Smurte på inotyol, og noen timer etterpå var såret borte! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, rosinbolle skrev:

Noen som har råd for sår rumpe? Synes Astrid er mye rød i stumpen selv om vi smører med salve. Har prøvd både sinksalve (dr. Greve) og purelan. Er det noen bedre salver der ute som anbefales? Lufttørker ved bleieskift, men kanskje hun skulle ligget mer uten bleie på? 

Potetmel fungerer veldig bra!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, rosinbolle skrev:

Noen som har råd for sår rumpe? Synes Astrid er mye rød i stumpen selv om vi smører med salve. Har prøvd både sinksalve (dr. Greve) og purelan. Er det noen bedre salver der ute som anbefales? Lufttørker ved bleieskift, men kanskje hun skulle ligget mer uten bleie på? 

Inotyol!

ellers kan jo og testes å bytte bleiemerke. Bruker du våtservietter? Prøve annet merke, eller bruke tørrservietter?

Ellers syns jeg det hjelper å vaske rumpa i vasken ved bæsjebleier, blir mindre gnukking av det. Og Mons digger å bli vaska slik, flirer som bare det :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rosinbolle skrev:

Noen som har råd for sår rumpe? Synes Astrid er mye rød i stumpen selv om vi smører med salve. Har prøvd både sinksalve (dr. Greve) og purelan. Er det noen bedre salver der ute som anbefales? Lufttørker ved bleieskift, men kanskje hun skulle ligget mer uten bleie på? 

Det som har funket fjell her i huset er sebamed sin bleiekrem.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Adriane skrev:

Hei!

Jeg har en Finsk lapphund på året og ei lita jente på 7 uker.  Så langt har pappan vært hjemme med oss, men nå har vi vært alene på dagtid en ukes tid. Det jeg lurer på er om noen har praktiske tips til hvordan overleve men en unghund og baby? 

Når jeg står opp er hunden overmoden for at det skal skje noe. Så når jeg sitter og ammer, blir han veldig kreativ. Eller veldig bråkete. Eller begge deler? 

Så da er det bare å få unnagjort amming, hive i seg noe mat og komme seg på tur med baby i sjalet.

Han har tidligere vært mye flinkere på å gå pent i bånd. Men nå for tiden skal det dras hele turen, alt skal bjeffes på og hoppes etter. Vi har turstier i nærheten hvor det ikke er så mye folk, men siden de er veldig bratte tør jeg rett og slett ikke gå nedover med baby på magen, en hund som drar og en veldig svak kropp etter graviditeten.

Jeg vet jo at dette er en periode og at det vil gå over. Vi går også på kurs for hunder på hans alder, så der lærer vi om hverdagslydighet. Men det jeg ønsker nå er altså tips til hvordan gjøre tiden enklest ( og hyggeligst) mulig! 

Grime. Jeg kjøpte grime til belgeren allerede når jeg var gravid.  Ellers likte jeg tipset om å gi han en god frokost :)

7 timer siden, rosinbolle skrev:

Noen som har råd for sår rumpe? Synes Astrid er mye rød i stumpen selv om vi smører med salve. Har prøvd både sinksalve (dr. Greve) og purelan. Er det noen bedre salver der ute som anbefales? Lufttørker ved bleieskift, men kanskje hun skulle ligget mer uten bleie på? 

A har jo sart hud, men han var så godt som aldri sår på stumpen.  Han fikk lufte seg en god stund etter bleieskift  ( gjerne 30 min)  og jeg brukte ikke våtservietter.  Joda,uhell skjedde,  men det gjør det med valper også :)

Jeg brukte salve en gang og det var pga for mye formelk.  

 

Edit : nå skal det sies at han bare hadde avføring 2 ganger i måneden når jeg fullammet da. Det hjalp nok på. Men han ble fortsatt ikke sår når han begynte å spise vanlig mat ved 6mnd alder og frem til bleieslutt.  Men han gikk mye naken hjemme. Tørkerullen var alltid fremme: lol:  Jeg tror det er derfor han sluttet med bleie av seg selv ganske tidlig.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, rosinbolle skrev:

Noen som har råd for sår rumpe? Synes Astrid er mye rød i stumpen selv om vi smører med salve. Har prøvd både sinksalve (dr. Greve) og purelan. Er det noen bedre salver der ute som anbefales? Lufttørker ved bleieskift, men kanskje hun skulle ligget mer uten bleie på? 

Klappe tørt med mykt håndkle eller tørrserviett og Bepanthen er det som funker best her i hvert fall :)  (Har utslettet hvite nupper og ingen salve/krem funker kan det være soppinfeksjon, men nevner det bare sånn i en parantes for da hadde du sikkert merket symptomer på deg selv også :P ) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...