Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

1 time siden, Cloudberry skrev:

 

Her er det litt små-hektisk med forberedelse til ettårsdag imorgen. Hvor har tida blitt av? :o
*ikke tid til å reflektere, må fyke på senter for å handle div matvarer og kjole til lillesnuppsi :icon_redface: * 

:shocked: ??? *Nå skjønner jeg virkelig ingenting!* :P 

 

Idag smurte jeg meg med ti kilo ekstra tålmodighet og velvillighet for å se om det var mulig å komme gjennom leggeprosessen uten gråt. Det er alltid så sårt å måtte legge seg, hvert skritt vi tar mot at hun havner i sengen er et skritt i feil retning syntes hun, og det er vanskelig å takle motgang når en i tillegg egentlig er stuptrøtt... 

Konklusjonen er  at det gikk neesten... Men den gråten gikk fortere over enn vanlig da. Og vi endte opp med å bygge telt av putene, dynen og tepper og ligge under der og lese med lommelykt til vi nesten ikke fikk puste. Det ble vel nesten en time senere enn vanlig, men det er helg og hun var mye gladere gjennom det hele. :ahappy:

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marie skrev:

:shocked: ??? *Nå skjønner jeg virkelig ingenting!* :P 

 

Idag smurte jeg meg med ti kilo ekstra tålmodighet og velvillighet for å se om det var mulig å komme gjennom leggeprosessen uten gråt. Det er alltid så sårt å måtte legge seg, hvert skritt vi tar mot at hun havner i sengen er et skritt i feil retning syntes hun, og det er vanskelig å takle motgang når en i tillegg egentlig er stuptrøtt... 

Konklusjonen er  at det gikk neesten... Men den gråten gikk fortere over enn vanlig da. Og vi endte opp med å bygge telt av putene, dynen og tepper og ligge under der og lese med lommelykt til vi nesten ikke fikk puste. Det ble vel nesten en time senere enn vanlig, men det er helg og hun var mye gladere gjennom det hele. :ahappy:

 

  

Ååh det hørtes koselig ut! :wub:   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har lysten på et knøtt til kommet sterkere og sterkere frem. At hormonspiralen datt ut idag er bare tilfeldig sant? Ikke et tegn vel?

Spørsmålet er jo hva jeg bør gjøre nå, prøve minipille igjen? Noe med mer varighet enn et år er nok ikke noe vits tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linker:D
Zalando har jeg ikke handlet hos selv, så det tenkte jeg ikke på en gang. Men nå er 7 bodyer med kort og lang arm på vei i posten:D
Joha har mye bra i ull, men de er veldig dyre når jeg vil ha sommerklær, og han er så varm at vi kan ikke bruke ullbodyer selv på vinteren, da renner han bort.
Har nattdrakt fra Joha i ull da, de er gull verd:heart:

Og tre lapper for en body, det skjer ikke:lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ganzie skrev:

Tusen takk for linker:D
Zalando har jeg ikke handlet hos selv, så det tenkte jeg ikke på en gang. Men nå er 7 bodyer med kort og lang arm på vei i posten:D
Joha har mye bra i ull, men de er veldig dyre når jeg vil ha sommerklær, og han er så varm at vi kan ikke bruke ullbodyer selv på vinteren, da renner han bort.
Har nattdrakt fra Joha i ull da, de er gull verd:heart:

Og tre lapper for en body, det skjer ikke:lol:

HM har jo en drøss bodyer i 98.......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mor har kapitulert - barnet trenger spill på padden. Helst noe hun kan drive med selv. Men vi har ikke drevet med sånt, og hun "kan ikke" pader og sånne ting, fikk tips om "gøy for småbarn", det jeg fant var dyr som kommer frem når hun trykker på skjermen- helt supert - men tenker hun går fort lei av det. 

Tips til noen enkle som kan fenge en snart treåring? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Ok, mor har kapitulert - barnet trenger spill på padden. Helst noe hun kan drive med selv. Men vi har ikke drevet med sånt, og hun "kan ikke" pader og sånne ting, fikk tips om "gøy for småbarn", det jeg fant var dyr som kommer frem når hun trykker på skjermen- helt supert - men tenker hun går fort lei av det. 

Tips til noen enkle som kan fenge en snart treåring? 

 

Hva med Josefine-spill? Eller blir de for avanserte kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Hva med Josefine-spill? Eller blir de for avanserte kanskje?

Aner ikke, vi kan prøve :D Hun er der at hun hamrer på skjermen med pekefingern :lol: Så vi har ikke fingerspitzgefulen helt inne, gitt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎05‎.‎2016 at 8:29 PM, Wednesday skrev:

Det vil ikke gå bort :( Sorry Wed!

@Raksha Vi har padder på jobben og en drøss med spill for småbarn. Vi bruker det jo i undervisningen av barn med autisme, Skal prøve å huske å lage en liste på mandag og sende. Men hun klarer sikker "Sort it out", som er det eneste jeg husker sånn på sparket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ida skrev:

@Raksha Vi har padder på jobben og en drøss med spill for småbarn. Vi bruker det jo i undervisningen av barn med autisme, Skal prøve å huske å lage en liste på mandag og sende. Men hun klarer sikker "Sort it out", som er det eneste jeg husker sånn på sparket :P

Oh takk! :D  Tar gjerne flere og. Fant puslespill, men der ble mamman sur fordi brikken bare forsvant helt uten videre. :aww:  Og så må hun ha hjelp for er vanskelig å dra over skjermen. Stakkars utdatertebondejenta, er snart tre år og kan ikke bruke tablet :cry:  :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rosinbolle skrev:

Noen som har forslag til permisjonsaktiviteter? Jeg har tenkt å lage meg liste, i tilfelle jeg begynner å kjede meg :P

Feltsøk i skogen (det skal jeg nå straks!) :ahappy: 

Tja, håndarbeid, rydding og vasking av babyting om du ikke har gjort det alt, pakke og ordne fødebagen, husarbeid x 100, gode serier på netflix, små byturer, rydde klesskap og egne ting, sove ( :heart: ). Er sånt jeg har brukt tida på ihvertfall :) 

 

edit: ooog et lite tips, ikke stress deg opp i termindato. Ser så maaange på termingruppa mi som er helt i spinn over at ting enda ikke har skjedd en uke før og blir utålmodig bare man har bikka uke 39. Jeg skjønner det når formen er elendig og sånn altså, men det er like vanlig å føde i uke 41 liksom, så jeg tror man blir utslitt om man går og håper på fødsel hver eneste natt fra man bikker uke 30-noe. Jeg tror det er innmari slitsomt mentalt å gå sånn :hmm: Jeg er jo 40+5 i dag, og jeg vil jo at ting skal starte av seg selv såklart, men uansett så har jeg aldri vært så nærme fødsel nå som ellers i svangerskapet, det er snakk om dager uansett :)  Så bruk den tida du får før fødsel til å slappe av så mye du kan, for det er tid du aldri får tilbake :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aslan skrev:

Feltsøk i skogen (det skal jeg nå straks!) :ahappy: 

Tja, håndarbeid, rydding og vasking av babyting om du ikke har gjort det alt, pakke og ordne fødebagen, husarbeid x 100, gode serier på netflix, små byturer, rydde klesskap og egne ting, sove ( :heart: ). Er sånt jeg har brukt tida på ihvertfall :) 

 

edit: ooog et lite tips, ikke stress deg opp i termindato. Ser så maaange på termingruppa mi som er helt i spinn over at ting enda ikke har skjedd en uke før og blir utålmodig bare man har bikka uke 39. Jeg skjønner det når formen er elendig og sånn altså, men det er like vanlig å føde i uke 41 liksom, så jeg tror man blir utslitt om man går og håper på fødsel hver eneste natt fra man bikker uke 30-noe. Jeg tror det er innmari slitsomt mentalt å gå sånn :hmm: Jeg er jo 40+5 i dag, og jeg vil jo at ting skal starte av seg selv såklart, men uansett så har jeg aldri vært så nærme fødsel nå som ellers i svangerskapet, det er snakk om dager uansett :)  Så bruk den tida du får før fødsel til å slappe av så mye du kan, for det er tid du aldri får tilbake :) 

Har trent feltsøk i dag, vi også! ;)

Puh, ja, det høres slitsomt ut å vente så veldig når man ikke kan vite når det skal skje uansett. Alt man vet er at det kommer til å bli baby senest i uke 42, lenger enn det er det ingen som er gravide! 

Lykke til uansett når det skjer, nå er det rett før! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, SiriEveline skrev:

I det siste har lysten på et knøtt til kommet sterkere og sterkere frem. At hormonspiralen datt ut idag er bare tilfeldig sant? Ikke et tegn vel?

Spørsmålet er jo hva jeg bør gjøre nå, prøve minipille igjen? Noe med mer varighet enn et år er nok ikke noe vits tror jeg.

Så koselig :) Tja, p piller, minipiller, p sprøyte burde vell alle funke ganske fint? Og mer langvarige alternativer kan vell fjærnes "før tiden" om man ønsker å bli gravid? så det er vell egentlig et ok alternativ det også? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Jeg synes det er skremmende med overtid jeg. Noen dager er jo greit, men å gå f.eks bortimot 2 uker over hadde vært helt uaktuelt for min del. 

I Trondheim får man ikke lov å gå så lenge over. Overtidskontroll ca 7-8 dager over, alle jeg kjenner har blitt satt igang kort tid etter det (seinest dag 10-11). Men vet at Trondheim er av sykehusene med kortest "sistefrist", så er litt derfor og jeg ikke bekymrer meg veldig for å bikke termin, her får man ikke lov til å gå og bare vente :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Jeg synes det er skremmende med overtid jeg. Noen dager er jo greit, men å gå f.eks bortimot 2 uker over hadde vært helt uaktuelt for min del. 

Men det bestemmer man vel ikke selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Raksha skrev:

Ok, mor har kapitulert - barnet trenger spill på padden. Helst noe hun kan drive med selv. Men vi har ikke drevet med sånt, og hun "kan ikke" pader og sånne ting, fikk tips om "gøy for småbarn", det jeg fant var dyr som kommer frem når hun trykker på skjermen- helt supert - men tenker hun går fort lei av det. 

Tips til noen enkle som kan fenge en snart treåring? 

 

Fantorangen-appen. Vi lastet den ned fordi den var gratis, men den var overraskende fengende?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der førskolealderen kan være skikkelig usjarmerende...

Hvis jeg fikk en tier for  hver gang jeg hørte "URETTFERDIG! !" kunne jeg sagt opp jobben. Utrolig hva som kan være urettferdig ..

Heldigvis ikke bare A , alle førskolegutta i barnehagen går igjennom det samme nå,  skal bli godt å få de på skolen så de blir yngst og jekket ned litt igjen :P

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

I Trondheim får man ikke lov å gå så lenge over. Overtidskontroll ca 7-8 dager over, alle jeg kjenner har blitt satt igang kort tid etter det (seinest dag 10-11). Men vet at Trondheim er av sykehusene med kortest "sistefrist", så er litt derfor og jeg ikke bekymrer meg veldig for å bikke termin, her får man ikke lov til å gå og bare vente :) 

Da har pipa fått en annen lyd siden 2005, ihvertfall. For det første trodde de ikke på mensterminen min, og satt UL-termin til nesten en mnd etter menstermin, som vil si at jeg til nød kunne gått helt til slutten av september da, med menstermin 21. august. Pga. jeg var mye bortreist i forbindelse med skole og utplassering, så var det faktisk bare 2 aktuelle dager befruktning kunne ha skjedd, med mindre jeg var jomfru Maria 2, hehe. Han kom 30. august, av seg selv, heldigvis, og var da 4110 g, så han hadde jaggu blitt litt av en kladd å få ut om jeg skulle gått så lenge de mente jeg skulle (og 28 timers fødsel og unge som satt fast på vei ut var i grunn nok) :P Håper de har endret seg, da. Skal sies at fastlegen min var enig med meg, men det hjalp ikke på UL-terminen. 

Første gang var jeg sånn klassisk utålmodig, og ble supermisunnelig når andre i termingruppa mi "sneik i køen" og slikt. Andre gangen var det mye hyggeligere å være gravid, og jeg innstilte meg selv på å gå lenge over termin, så jeg ble nesten litt snurt da hun kom allerede 5 dager over termin. Jeg hadde mine plager jeg også, bekkenløsning fra uke 7 og halsbrann av en annen verden, men det ble altså mye hyggeligere å være gravid når man ikke gikk og tenkte på å få ungen ut fortest mulig. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillekrapyl skrev:

Jeg synes det er skremmende med overtid jeg. Noen dager er jo greit, men å gå f.eks bortimot 2 uker over hadde vært helt uaktuelt for min del. 

Jeg er født tre uker for seint, veide 4,5 kilo så hadde spist godt :lol:  Mamma var helt utslitt :lol:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Caroline skrev:

Da har pipa fått en annen lyd siden 2005, ihvertfall. For det første trodde de ikke på mensterminen min, og satt UL-termin til nesten en mnd etter menstermin, som vil si at jeg til nød kunne gått helt til slutten av september da, med menstermin 21. august. Pga. jeg var mye bortreist i forbindelse med skole og utplassering, så var det faktisk bare 2 aktuelle dager befruktning kunne ha skjedd, med mindre jeg var jomfru Maria 2, hehe. Han kom 30. august, av seg selv, heldigvis, og var da 4110 g, så han hadde jaggu blitt litt av en kladd å få ut om jeg skulle gått så lenge de mente jeg skulle (og 28 timers fødsel og unge som satt fast på vei ut var i grunn nok) :P Håper de har endret seg, da. Skal sies at fastlegen min var enig med meg, men det hjalp ikke på UL-terminen. 


Første gang var jeg sånn klassisk utålmodig, og ble supermisunnelig når andre i termingruppa mi "sneik i køen" og slikt. Andre gangen var det mye hyggeligere å være gravid, og jeg innstilte meg selv på å gå lenge over termin, så jeg ble nesten litt snurt da hun kom allerede 5 dager over termin. Jeg hadde mine plager jeg også, bekkenløsning fra uke 7 og halsbrann av en annen verden, men det ble altså mye hyggeligere å være gravid når man ikke gikk og tenkte på å få ungen ut fortest mulig. 
 

Hehe, ja, det er jo over 10 år siden, så det har skjedd endel rutineendringer siden da vil jeg tro :) Ei venninne av meg ble satt igang på dag 10 over UL-termin for to år siden, og det er samme løpet jeg ble forespeilet når jeg var på hastekontroll på termindato på svangerskapspoliklinikken. Ihvertfall ikke mye mer enn det over, men kan heller bli før i forhold til hva de finner på overtidskontrollen til uka hvis jeg ikke har født til da (jeg har gått med høyt blodtrykk og da, så ergo får jeg uansett neppe gå så mye lengre, jordmor forberedte meg på igangsettelse på termindato pga blodtrykket liksom, men det er jeg litt glad jeg slapp så lenge alt tyder på at poden har det godt i magen) :) Jeg har hatt tre ULer og, og alle stemmer overens med menstermin, så det er ikke mye slingrinsmonn heller heldigvis, da ser jeg for meg at det er annerledes å gå over!

Ja, jeg skjønner jo at det er vanskelig for de som har mest plager spesielt, men jeg tror ihvertfall at ventetida blir mye mer trivelig om man gir seg selv litt tålmodighet. For man venter jo uansett liksom, kan jo like gjerne gjøre ventetida til noe trivelig, for ungen kommer når den kommer, stort sett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...