Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Lykke til alle som går å venter på å møte mageboerne sine! :) 

Fontanellen i panna til Maja har lukket seg. Helsesøster gjorde ingen big deal ut av det på 6 mnd kontroll denne uka, men hun noterte det som et punkt for legen å se på når vi skal dit på tirsdag. Jeg har fått med meg at det kan variere veldig hvor tidlig den lukker seg, men jeg syns 5-6 mnd er i tidligste laget må jeg innrømme. Noen som har erfaring med dette?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

14 minutter siden, Aslan skrev:

Hehe, ja, det er jo over 10 år siden, så det har skjedd endel rutineendringer siden da vil jeg tro :) Ei venninne av meg ble satt igang på dag 10 over UL-termin for to år siden, og det er samme løpet jeg ble forespeilet når jeg var på hastekontroll på termindato på svangerskapspoliklinikken. Ihvertfall ikke mye mer enn det over, men kan heller bli før i forhold til hva de finner på overtidskontrollen til uka hvis jeg ikke har født til da (jeg har gått med høyt blodtrykk og da, så ergo får jeg uansett neppe gå så mye lengre, jordmor forberedte meg på igangsettelse på termindato pga blodtrykket liksom, men det er jeg litt glad jeg slapp så lenge alt tyder på at poden har det godt i magen) :) Jeg har hatt tre ULer og, og alle stemmer overens med menstermin, så det er ikke mye slingrinsmonn heller heldigvis, da ser jeg for meg at det er annerledes å gå over!

Ja, jeg skjønner jo at det er vanskelig for de som har mest plager spesielt, men jeg tror ihvertfall at ventetida blir mye mer trivelig om man gir seg selv litt tålmodighet. For man venter jo uansett liksom, kan jo like gjerne gjøre ventetida til noe trivelig, for ungen kommer når den kommer, stort sett :) 

Huff ja, 11 år i august. Tida flyr, men jeg kan ikke si jeg begynner å bli gammel heller, jeg var bare veldig tidlig ute :P Jeg regner nok også med at det har skjedd en del, eller håper, er vel mer riktig. Det var jo gamle føden. Jeg rakk både gamle føden på St.Olavs og Ahus faktisk. Skikkelig "heldig" der :P Ikke mye pasienthotell og sånt stas. Da jeg fikk yngste var det kaos (rett før St-Hans og fødeboom), så vi lå 4 stk sammen på dagligstua (!) første døgnet, fordi de ikke hadde plass. Så ble vi flytta andre dagen til et annet firemannsrom, og da hadde jeg fått nok, kan man si. Venta til etter Føllingsprøven bare fordi vi ikke hadde bil, og det ble tungvint å dra tilbake alene. Og hun blir 9 om en knapp måned. Hjelpes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kaste fødestøv og tålmodighetspulver på den som vil ha* :sleep:

Koker aprikoser til mos, i forrigårs var det svisker. Er litt treghet i systemet her kan man si :P Og separasjonsangst er morsomme greier. Artig for pappaen når småen hyler når han overtar.

Men bortsett fra det så koser vi oss altså :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Caroline skrev:

Huff ja, 11 år i august. Tida flyr, men jeg kan ikke si jeg begynner å bli gammel heller, jeg var bare veldig tidlig ute :P Jeg regner nok også med at det har skjedd en del, eller håper, er vel mer riktig. Det var jo gamle føden. Jeg rakk både gamle føden på St.Olavs og Ahus faktisk. Skikkelig "heldig" der :P Ikke mye pasienthotell og sånt stas. Da jeg fikk yngste var det kaos (rett før St-Hans og fødeboom), så vi lå 4 stk sammen på dagligstua (!) første døgnet, fordi de ikke hadde plass. Så ble vi flytta andre dagen til et annet firemannsrom, og da hadde jeg fått nok, kan man si. Venta til etter Føllingsprøven bare fordi vi ikke hadde bil, og det ble tungvint å dra tilbake alene. Og hun blir 9 om en knapp måned. Hjelpes. 

Huff ja.. Jeg er veldig glad jeg hører til St Olav nå kjenner jeg, kun enerom og fine fødestuer (allerede vært og sjekket de ut når jeg har vært for sjekk pga lite liv :P ). Klart, de har jo utfordringer tilknyttet å være en stor og ofte travel avdeling, særlig i sommermånedene, men den kontakten jeg har hatt med både svangerskapspoliklinikken og føden har vært veldig trygg og god, både på telefon og når jeg har vært der på sjekk. Jeg er vel kanskje partisk da siden jeg (og samboer) er ansatt på St Olav selv, men :lol: Eller kanskje vi får spesialbehandling (på siste ultralyden kom jo samboer traskende i jobbantrekk siden det var midt mellom to operasjoner) :teehe: Men fikk foreksempel time til kontroll på to timer på torsdag pga blodtrykket, og begge gangene lurebabyen til nå har vært så stille i magen at jeg har blitt urolig har det vært rett inn på sjekk selv om det har vært rett før vaktskifte og helg, kjennes veldig trygt :) Fin plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Huff ja.. Jeg er veldig glad jeg hører til St Olav nå kjenner jeg, kun enerom og fine fødestuer (allerede vært og sjekket de ut når jeg har vært for sjekk pga lite liv :P ). Klart, de har jo utfordringer tilknyttet å være en stor og ofte travel avdeling, særlig i sommermånedene, men den kontakten jeg har hatt med både svangerskapspoliklinikken og føden har vært veldig trygg og god, både på telefon og når jeg har vært der på sjekk. Jeg er vel kanskje partisk da siden jeg (og samboer) er ansatt på St Olav selv, men :lol: Eller kanskje vi får spesialbehandling (på siste ultralyden kom jo samboer traskende i jobbantrekk siden det var midt mellom to operasjoner) :teehe: Men fikk foreksempel time til kontroll på to timer på torsdag pga blodtrykket, og begge gangene lurebabyen til nå har vært så stille i magen at jeg har blitt urolig har det vært rett inn på sjekk selv om det har vært rett før vaktskifte og helg, kjennes veldig trygt :) Fin plass!

Får nesten lyst til å ha en til, bare for å få oppleve en sånn fancy fødeavdeling :P Også er det vanvittig koselig å være gravid, selv om det er slitsomt, tungt, vondt og alt det der. Men, nei. Har ei veldig god venninne som har ei lita jente på 3 mnd som jeg kan være tante til så mye jeg orker, og så får broren min og samboeren hans en liten en over sommeren, så da kan jeg låne litt der også hvis jeg føler for det. Det får være bra, orker ikke tanken på å starte på nytt igjen nå når mine er så store, selv om jeg bare er 30. Det tok litt tid å venne seg til den tanken for meg, altså å aldri oppleve liten baby og sånt igjen, men det siste året har jeg egentlig følt meg veldig komfortabel med den tanken der, og det føles rett. Men det er veldig gøy å følge med her inne på alle som prøver, venter eller har fått sine små :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når verden går i tusen knas fordi hun må dele smågodtet med mamma. Pappaen sa på kjøkkenet at hun måtte dele med mamma, det var greit, men hennes definisjon av å dele var at jeg fikk en biteliten bit, som hun valgte ut, og hun resten :aww:  Det er IKKE enkelt å være 2,5 - snart 3 år :aww:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Raksha skrev:

Når verden går i tusen knas fordi hun må dele smågodtet med mamma. Pappaen sa på kjøkkenet at hun måtte dele med mamma, det var greit, men hennes definisjon av å dele var at jeg fikk en biteliten bit, som hun valgte ut, og hun resten :aww:  Det er IKKE enkelt å være 2,5 - snart 3 år :aww:  

Ikke enkelt i det hele tatt. I dag hadde vi en episode fordi jeg absolutt skulle varme middagen før vi spiste den, han ville nemlig ha kald fisk. Før det hadde vi en litt mindre episode fordi jeg satt med bena feil. Jeg flytta på bena, men da var dét galt fordi han ville at jeg skulle sitte sånn jeg satt før likevel. Ikke enkelt for noen dette her egentlig :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wednesday skrev:

Ikke enkelt i det hele tatt. I dag hadde vi en episode fordi jeg absolutt skulle varme middagen før vi spiste den, han ville nemlig ha kald fisk. Før det hadde vi en litt mindre episode fordi jeg satt med bena feil. Jeg flytta på bena, men da var dét galt fordi han ville at jeg skulle sitte sånn jeg satt før likevel. Ikke enkelt for noen dette her egentlig :aww:

:lol: riktig... 

"vær sånn!" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men angående termin... Er det ikke sånn at sædceller kan overleve en stund i livmoren før de eventuelt befrukter et egg? Sånn, en ukes tid? Da kan jo termin skyves en del på i forhold til når samleiet fant sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aslan skrev:

Huff ja.. Jeg er veldig glad jeg hører til St Olav nå kjenner jeg, kun enerom og fine fødestuer (allerede vært og sjekket de ut når jeg har vært for sjekk pga lite liv :P ). Klart, de har jo utfordringer tilknyttet å være en stor og ofte travel avdeling, særlig i sommermånedene, men den kontakten jeg har hatt med både svangerskapspoliklinikken og føden har vært veldig trygg og god, både på telefon og når jeg har vært der på sjekk. Jeg er vel kanskje partisk da siden jeg (og samboer) er ansatt på St Olav selv, men :lol: Eller kanskje vi får spesialbehandling (på siste ultralyden kom jo samboer traskende i jobbantrekk siden det var midt mellom to operasjoner) :teehe: Men fikk foreksempel time til kontroll på to timer på torsdag pga blodtrykket, og begge gangene lurebabyen til nå har vært så stille i magen at jeg har blitt urolig har det vært rett inn på sjekk selv om det har vært rett før vaktskifte og helg, kjennes veldig trygt :) Fin plass!

Jeg fikk gratis ul-bilder fordi jeg kom i arbeidsklær :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tinkie skrev:

Men angående termin... Er det ikke sånn at sædceller kan overleve en stund i livmoren før de eventuelt befrukter et egg? Sånn, en ukes tid? Da kan jo termin skyves en del på i forhold til når samleiet fant sted?

Jo. Og angivelig kan egget gå litt i dvale. Så terminberegning er jo bare kvalifisert gjetning :) 

32 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg fikk gratis ul-bilder fordi jeg kom i arbeidsklær :lol: 

Se der ja! Pokker og at det ikke ble brukandes bilder på siste ULen, hun prøvde jo så hardt hun kunne å få et godt 3D-bilde til oss :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mud skrev:

Den der førskolealderen kan være skikkelig usjarmerende...

Hvis jeg fikk en tier for  hver gang jeg hørte "URETTFERDIG! !" kunne jeg sagt opp jobben. Utrolig hva som kan være urettferdig ..

Heldigvis ikke bare A , alle førskolegutta i barnehagen går igjennom det samme nå,  skal bli godt å få de på skolen så de blir yngst og jekket ned litt igjen :P

 

Begynner tydeligvis tidligere med jenter? URETTFERDIG og DU ØDELEGGER LIVET MITT/evt DU ØDELA FOR MEG! Hører vi stadig vekk. Skikkelig sjarmerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, *Marianne* skrev:

Begynner tydeligvis tidligere med jenter? URETTFERDIG og DU ØDELEGGER LIVET MITT/evt DU ØDELA FOR MEG! Hører vi stadig vekk. Skikkelig sjarmerende...

Gutter modnes senere vet du :P

ALT skal krangles om og jeg har åpenbart ingen makt i mitt embede som mor lengre. 

Vi brukte 20 minutter på å få 4 stk 5/6 åringer av en fotballbane.  De eldre gutta ( typ 17-18 ) syntes det var drit festlig med smårollinger som løp etter ballen og ikke hørte på foreldrene sine,  så de begynte å spille "kamp " mot dem. Oh lord. 

Jeg tok A med håven ( jeg har visst alltid fiskeutstyr i bilen) , et annet foreldrepar begynte til slutt bare å kjøre fra ungen og de to siste truet til slutt med fravær av lørdagsgodt :lol: 

Det er liksom ikke snakk om å høre for tiden! 

Søsteren min har advart meg mot at denne alderen var den verste med begge sine,  så jeg har heldigvis stålsatt meg. 

Men jeg kjenner igjen min egen mor i meg selv til tider , når jeg til slutt utbryter "fordi jeg sier det!!!" Jeg får selvfølgelig " du bestemmer ikke ALT!! Det er URETTFERDIG! !"  til svar . 

Yndlingsvaret mitt  når jeg sier han må legge seg /pusse tenna/rydde etc er  " jeg MÅ ingenting jeg.  Jeg må ikke leve en gang! "

Erre mulig :lol: Melodramatisk type..

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MarieR skrev:

Lykke til alle som går å venter på å møte mageboerne sine! :) 

Fontanellen i panna til Maja har lukket seg. Helsesøster gjorde ingen big deal ut av det på 6 mnd kontroll denne uka, men hun noterte det som et punkt for legen å se på når vi skal dit på tirsdag. Jeg har fått med meg at det kan variere veldig hvor tidlig den lukker seg, men jeg syns 5-6 mnd er i tidligste laget må jeg innrømme. Noen som har erfaring med dette?

Må inrømme at jeg aaner ikke når den lukka seg på lillemor. :icon_redface:

 

Kvelden gikk helt skeis for lillemor her, jeg gikk ut til dyra, og hun og pappaen skulle på badet for å ordne og legge - så rett etter at jeg gikk så ramla hun langflat i gulvet og ble både redd og fikk vondt. Men trøst av pappa skulle hun IKKE ha, han fikk ikke ta i henne, ikke se, ikke trøste ingenting. Da jeg om sider kom inn hadde de havnet på sovrommet hennes der han prøvde å få på pysjjakka på hysterisk hylende hikstende unge. Jeg overtok og fikk ikke tisse uten å ha henne på fanget. Da jeg sa vi skulle på badet og så skulle hun legge seg så løp hun gråtende inn på soverommet vårt krabbet opp i senga på mi side og la seg til der... Trenger jeg å si at det sover en liten skatt i senga vår eller? :icon_redface: Ingen av oss hadde hjerte til å prøve å tvinge henne i egen seng. Hun trengte tydeligvis å få ligge i ordentlig mammalukt akkurat i kveld. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Krilo skrev:

@Raksha

så denne artikkelen her og tenkte på deg/ dere :) har ikke lest det så veldig nøye men mulig det er noen tips til apper til frøkna der :) 

http://m.side2.no/foreldre/7-apper-som-redder-smabarnsforeldre/3423223471.html

Ååh takk! :D Skal lese! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mud skrev:

ALT skal krangles om og jeg har åpenbart ingen makt i mitt embede som mor lengre. 

Vi brukte 20 minutter på å få 4 stk 5/6 åringer av en fotballbane.  De eldre gutta ( typ 17-18 ) syntes det var drit festlig med smårollinger som løp etter ballen og ikke hørte på foreldrene sine,  så de begynte å spille "kamp " mot dem. Oh lord. 

Jeg tok A med håven ( jeg har visst alltid fiskeutstyr i bilen) , et annet foreldrepar begynte til slutt bare å kjøre fra ungen og de to siste truet til slutt med fravær av lørdagsgodt :lol: 

Det er liksom ikke snakk om å høre for tiden! 

Søsteren min har advart meg mot at denne alderen var den verste med begge sine,  så jeg har heldigvis stålsatt meg. 

Men jeg kjenner igjen min egen mor i meg selv til tider , når jeg til slutt utbryter "fordi jeg sier det!!!" Jeg får selvfølgelig " du bestemmer ikke ALT!! Det er URETTFERDIG! !"  til svar . 

Yndlingsvaret mitt  når jeg sier han må legge seg /pusse tenna/rydde etc er  " jeg MÅ ingenting jeg.  Jeg må ikke leve en gang! "

Erre mulig :lol: Melodramatisk type..

 

Ja, plutselig hører hun ikke på NOE lenger. Hvis jeg sier stopp, så skal man ivertfall gjøre det en gang til. Eller til jeg må gå å ta fra henne det hun driver med. Her spiller nok ankomsten til lillebror mye inn. Det har gått over all forventning, men jeg ser at hun får mye oppmerksomhet av å lage mye drama og kanskje ikke fullt så mye oppmerksomhet når hun bare er snill og grei (for da klarer hun seg jo selv ofte), for lillebror tar MYE oppmerksomhet fra meg, og det er nesten ikke minutter igjen av dagen en gang til bare henne... Så da ser jeg jo at det er lett for henne å slå litt på stortromma... Tøft å bli storesøster...

I dag stakk hun nesten av på tur. Fordi jeg spurte om hun kunne gå ved siden av meg og Maja, fordi Maja drar så mye når L går foran. Men nei, det var utelukket. Så da skal man først gjemme seg, så gå bak, så kjefte fælt fordi hun går bak og det er min skyld. Så gå foran (fortsatt kjeftende), så gå en annen vei enn meg. Så går jeg der jeg har tenkt (kommer de ikke på innkalling, gå motsatt vei?), hun kommer etter, og løper fra meg. Fortsatt kjeftende. Ble en kort tur foråsiresånn... Og HUJ for en fin tur vi fikk i butikken etterpå.... Men egentlig er hun selvsagt helt hærlig og jeg skulle ønske hadde mer tid nå om dagen til å si det til henne/gi henne litt mer rom til å bare være sammen og gjøre ting hun liker...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tinkie skrev:

Men angående termin... Er det ikke sånn at sædceller kan overleve en stund i livmoren før de eventuelt befrukter et egg? Sånn, en ukes tid? Da kan jo termin skyves en del på i forhold til når samleiet fant sted?

Stemmer det. Samtidig, i mitt tilfelle feks mener jeg de har bommet med termin med ca en uke. Jeg vet når jeg hadde eggløsning og jeg vet hvilken dag jeg testet positiv, det var en av de tidlgste dagene som går an. Siden kroppen bruker en stund på å produsere nok hormon til at det slår ut på graviditetstest så vil det ikke være mulig at egget brukte spesielt lang tid, om du skjønner. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Marianne* skrev:

Begynner tydeligvis tidligere med jenter? URETTFERDIG og DU ØDELEGGER LIVET MITT/evt DU ØDELA FOR MEG! Hører vi stadig vekk. Skikkelig sjarmerende...

Venninnen min sin datter fortalte henne at "Mamma, du har ØDELAGT livet mitt!" for første gang da hun var rundt tre, og har ikke sluttet siden. Sånn som det er nå så håper hun det blir et opphold et sted før det dukker opp igjen i tenårene. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang deling, vi har det motsatte "problemet". Hun elsker å dele og synes det er så koselig. Men jeg er ikke så innmari glad i det klissete greiene hun vil ha til lørdagsgodt feks :P Prøver takke høflig nei og si at i dag kan hun kose seg med det, men nei. Mamma må spise. Og Tuva må se at mamma fysisk spiser snopet. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Eplefe skrev:

Venninnen min sin datter fortalte henne at "Mamma, du har ØDELAGT livet mitt!" for første gang da hun var rundt tre, og har ikke sluttet siden. Sånn som det er nå så håper hun det blir et opphold et sted før det dukker opp igjen i tenårene. :P 

Det er det vi håper på og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malamuten skrev:

Så koselig :) Tja, p piller, minipiller, p sprøyte burde vell alle funke ganske fint? Og mer langvarige alternativer kan vell fjærnes "før tiden" om man ønsker å bli gravid? så det er vell egentlig et ok alternativ det også? 

Kanskje prøve minipiller igjen, kroppen er ikke superglad i hormoner. Det blir også litt dyrt med feks hormonspiral igjen for kanskje bare et år. 

Får se litt hva som skjer på jobben og snakke med mannen, er egentlig ikke meg imot å begynne prøving nå. Men om jeg får stillingen jeg har søkt på så passer det dårlig (vikariat ut oktober 2017).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, soelvd skrev:

Ang deling, vi har det motsatte "problemet". Hun elsker å dele og synes det er så koselig. Men jeg er ikke så innmari glad i det klissete greiene hun vil ha til lørdagsgodt feks :P Prøver takke høflig nei og si at i dag kan hun kose seg med det, men nei. Mamma må spise. Og Tuva må se at mamma fysisk spiser snopet. :P 

Niesa mi (1 år hun da) og er sånn :lol: En prøvelse å spise mat med henne, for hun lar seg ikke alltid lure av latespising lengre (hender hun da også bare latespiser) :P Og i dag prøvde hun veldig iherdig å gi smokken til Thorvald, tar ikke akkurat et nei for et nei liksom :teehe: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...