Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, soelvd skrev:

Bestiller man sånt selv? Jordmor her var veldig overrasket over at jeg ikke hadde fått innkalling til kontroll på termin for sjekk og sånn. 

Her gjør man det, men tror det vanligste er at man får innkalling. Jeg var hos jordmor på termin, da hadde hun sin siste kontroll. Når man er 5-6 dager over UL-termin ringer man selv til svangerskapspoliklinikken for overt...trivselskontroll. Men har sett at de fleste på andre sykehus får tilsendt innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

38 minutter siden, Aslan skrev:

Her gjør man det, men tror det vanligste er at man får innkalling. Jeg var hos jordmor på termin, da hadde hun sin siste kontroll. Når man er 5-6 dager over UL-termin ringer man selv til svangerskapspoliklinikken for overt...trivselskontroll. Men har sett at de fleste på andre sykehus får tilsendt innkalling.

Ikke bare trivsel, men overtrivsel :lol:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å bestemme meg for om jeg syns det er beroligende eller bekymringsverdig at barnelegen må slå opp på internett og lese seg opp hver gang vi er der :P Først med navlebrokken og nå med fontanellen. På en side er det jo bra at hun ikke vil si noe uten å være sikker på at det er riktig, men samtidig så føler jeg at hun burde visst en del av dette uten å slå det opp, og hun burde kanskje tenke over hvilke signaler det gir. Nå hadde allerede helsesøster fortalt henne om fontanellen til Maja, og da kunne hun i det minste ha lest seg opp før vi kom, og ikke starte undersøkelsen med et søk på google :P (neida, hun brukte ikke google, men det føltes litt sånn). Jeg fikk altså ikke vite annet enn det jeg allerede har lest selv, men hun mente i alle fall at det ikke var grunn til å henvise oss videre for CT/røntgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MarieR skrev:

Klarer ikke å bestemme meg for om jeg syns det er beroligende eller bekymringsverdig at barnelegen må slå opp på internett og lese seg opp hver gang vi er der :P Først med navlebrokken og nå med fontanellen. På en side er det jo bra at hun ikke vil si noe uten å være sikker på at det er riktig, men samtidig så føler jeg at hun burde visst en del av dette uten å slå det opp, og hun burde kanskje tenke over hvilke signaler det gir. Nå hadde allerede helsesøster fortalt henne om fontanellen til Maja, og da kunne hun i det minste ha lest seg opp før vi kom, og ikke starte undersøkelsen med et søk på google :P (neida, hun brukte ikke google, men det føltes litt sånn). Jeg fikk altså ikke vite annet enn det jeg allerede har lest selv, men hun mente i alle fall at det ikke var grunn til å henvise oss videre for CT/røntgen. 

Her gjør legen alltid det når det gjelder Tuva eller meg som gravid. Han vil nok bare dobbeltsikre seg så ikke han informerer feil. Men legen din kunne jo selvsagt sjekket på forhånd når hun visste hva det gjaldt, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Her gjør legen alltid det når det gjelder Tuva eller meg som gravid. Han vil nok bare dobbeltsikre seg så ikke han informerer feil. Men legen din kunne jo selvsagt sjekket på forhånd når hun visste hva det gjaldt, da ;)

Så fint å høre at det er flere som gjør det! :) Kan jo hende det er helt vanlig for alt jeg vet, det bare føltes litt merkelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MarieR skrev:

Så fint å høre at det er flere som gjør det! :) Kan jo hende det er helt vanlig for alt jeg vet, det bare føltes litt merkelig :P

Min lege sjekker også ofte ting på nett. Tipper det ikke akkurat er wikipedia de leser. :lol: Jeg tror nok leger har tonnevis av kunnskaper om det meste som har med anatomi og patologi å gjøre, men det vil vel ofte være detaljer det kan være greit å sjekke.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Min lege sjekker også ofte ting på nett. Tipper det ikke akkurat er wikipedia de leser. :lol: Jeg tror nok leger har tonnevis av kunnskaper om det meste som har med anatomi og patologi å gjøre, men det vil vel ofte være detaljer det kan være greit å sjekke.

 

 

Nåja, nevrologen slo opp på Wikipedia sist jeg var der :P Viste meg siden så jeg kunne se på bildene :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, soelvd skrev:

*ser for meg Aslan med et noe påklistra smil* :lol:  neida, snart har vi babyene våre :D

Haha, åhjess :lol: Jeg er faktisk ganske tålmodig enda på å få han ut (er jo bare tirsdag), tro det eller ei, men er jo greit å få gjort unna de undersøkelsene som er før helga, er så kjipt om det plutselig blir fullt :P 

26 minutter siden, MarieR skrev:

Så fint å høre at det er flere som gjør det! :) Kan jo hende det er helt vanlig for alt jeg vet, det bare føltes litt merkelig :P

Det er nok litt både og ja. Legen jeg jobber med sjekker ofte detaljer om medisiner og sånn underveis, men vi jobber jo med akutte ting, så vi får jo nesten aldri forberedt oss :P Men samme sier legekompisen min og. Men tipper det er for å være sikker på at hun ikke sier noe feil, også vet jo legene hvilke kilder som er til å stole på å litt større grad, er ikke kvinneguiden og lommelegen heldigvis :P Jeg bruker selv NHI endel når det bare er småting jeg må dobbeltsjekke i forhold til en diagnose eller behandlingsform når jeg er på jobb, men sjeldent med pasienten til stede da. Bruker forsåvidt NHI mye privat og da, andre kilder tar jeg med en stor klype salt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, MarieR skrev:

Klarer ikke å bestemme meg for om jeg syns det er beroligende eller bekymringsverdig at barnelegen må slå opp på internett og lese seg opp hver gang vi er der :P Først med navlebrokken og nå med fontanellen. På en side er det jo bra at hun ikke vil si noe uten å være sikker på at det er riktig, men samtidig så føler jeg at hun burde visst en del av dette uten å slå det opp, og hun burde kanskje tenke over hvilke signaler det gir. Nå hadde allerede helsesøster fortalt henne om fontanellen til Maja, og da kunne hun i det minste ha lest seg opp før vi kom, og ikke starte undersøkelsen med et søk på google :P (neida, hun brukte ikke google, men det føltes litt sånn). Jeg fikk altså ikke vite annet enn det jeg allerede har lest selv, men hun mente i alle fall at det ikke var grunn til å henvise oss videre for CT/røntgen. 

Jeg ville nok lagt litt vekt på hva legen uttrykker forøvrig, om det virker som hun sjekker fordi hun ikke har peiling eller om det kan være snakk om å dobbeltsjekke osv, og ikke minst hva det gjelder, for jeg er jo enig med deg i at noe føler ihvertfall jeg bare at de burde vite av ulike grunner. 

Legen min er helt håpløs sånn, ikke så farlig med meg, men hun blir neppe fastlege til lillegutt nei.. :P Jeg kan jo føle litt på det selv og sånn, men med et barn så blir det jo litt verre. Har ei venninne som har samme lege, hun var der med et kranglete ledd, husker ikke hvilket, men hun skulle iallefall få kortisonsprøyte i leddet og legen finner frem bok om injeksjonsteknikk mens hun sitter der :lol:  Hun fikk vell heller ikke inntrykk av at det var for å dobbeltsjekke eller noe, men fordi hun ikke hadde peiling/erfaring med det. Det ble ingen sprøyte for å si det slik. Dårlige leger finnes definitivt, selv om de fleste nok er flinke. Og noe må de jo sjekke da de gjerne kommer borti så mye forskjellig som fastleger at de kan ikke alt om alt. Men barneleger er kanskje litt mer spesialisert? Og de to tingene du har vært inn med er vell kanskje ganske vanlige ting som de bør ha erfaring med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎05‎.‎2016 at 9:16 PM, Mud skrev:

Gutter modnes senere vet du :P

ALT skal krangles om og jeg har åpenbart ingen makt i mitt embede som mor lengre. 

Vi brukte 20 minutter på å få 4 stk 5/6 åringer av en fotballbane.  De eldre gutta ( typ 17-18 ) syntes det var drit festlig med smårollinger som løp etter ballen og ikke hørte på foreldrene sine,  så de begynte å spille "kamp " mot dem. Oh lord. 

Jeg tok A med håven ( jeg har visst alltid fiskeutstyr i bilen) , et annet foreldrepar begynte til slutt bare å kjøre fra ungen og de to siste truet til slutt med fravær av lørdagsgodt :lol: 

Det er liksom ikke snakk om å høre for tiden! 

Søsteren min har advart meg mot at denne alderen var den verste med begge sine,  så jeg har heldigvis stålsatt meg. 

Men jeg kjenner igjen min egen mor i meg selv til tider , når jeg til slutt utbryter "fordi jeg sier det!!!" Jeg får selvfølgelig " du bestemmer ikke ALT!! Det er URETTFERDIG! !"  til svar . 

Yndlingsvaret mitt  når jeg sier han må legge seg /pusse tenna/rydde etc er  " jeg MÅ ingenting jeg.  Jeg må ikke leve en gang! "

Erre mulig :lol: Melodramatisk type..

 

Her i huset var yndlingskommentaren når han ikke fikk viljen sin: " velkommen til MITT liv" :shocked: Stakkaren hadde det visst grusomt en periode.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MarieR skrev:

Så fint å høre at det er flere som gjør det! :) Kan jo hende det er helt vanlig for alt jeg vet, det bare føltes litt merkelig :P

Også tenker jeg at sånn ting er i dag med så lett tilgang på informasjon så får jo legene oppdatert informasjon fortløpende om alle mulige fenomen og sykdommer. Derfor er det kanskje naturlig og blir litt rutine at de dobbeltsjekker mye for å se at de er helt oppdatert. Jeg klarer ikke se for meg de har mulighet til å holde seg oppdatert på alle råd, veiledning, doseringer, anbefalinger, o.l. hele tiden ellers :) Så det blir kanskje en mer og mer naturlig del av det å være lege?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MarieR said:

Klarer ikke å bestemme meg for om jeg syns det er beroligende eller bekymringsverdig at barnelegen må slå opp på internett og lese seg opp hver gang vi er der :P Først med navlebrokken og nå med fontanellen. På en side er det jo bra at hun ikke vil si noe uten å være sikker på at det er riktig, men samtidig så føler jeg at hun burde visst en del av dette uten å slå det opp, og hun burde kanskje tenke over hvilke signaler det gir. Nå hadde allerede helsesøster fortalt henne om fontanellen til Maja, og da kunne hun i det minste ha lest seg opp før vi kom, og ikke starte undersøkelsen med et søk på google :P (neida, hun brukte ikke google, men det føltes litt sånn). Jeg fikk altså ikke vite annet enn det jeg allerede har lest selv, men hun mente i alle fall at det ikke var grunn til å henvise oss videre for CT/røntgen. 

Hvis det er lege på helsestasjon så er det (oftest, 99 % av tilfellene) IKKE barnelege, (altså ikke spesialist i barnesykdommer). Ofte settes turnusleger til å betjene helsestasjoner, og relativt ferske leger med nettopp innkjøpt praksis, der helsestasjon er del av de kommunale pliktene.
Og noen har større behov enn andre for hele tiden å dobbeltsjekke alt, også blandt leger. Vi er ulike som personligheter. Og vi har ulik erfaringsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Malamuten skrev:

Jeg ville nok lagt litt vekt på hva legen uttrykker forøvrig, om det virker som hun sjekker fordi hun ikke har peiling eller om det kan være snakk om å dobbeltsjekke osv, og ikke minst hva det gjelder, for jeg er jo enig med deg i at noe føler ihvertfall jeg bare at de burde vite av ulike grunner. 

Legen min er helt håpløs sånn, ikke så farlig med meg, men hun blir neppe fastlege til lillegutt nei.. :P Jeg kan jo føle litt på det selv og sånn, men med et barn så blir det jo litt verre. Har ei venninne som har samme lege, hun var der med et kranglete ledd, husker ikke hvilket, men hun skulle iallefall få kortisonsprøyte i leddet og legen finner frem bok om injeksjonsteknikk mens hun sitter der :lol:  Hun fikk vell heller ikke inntrykk av at det var for å dobbeltsjekke eller noe, men fordi hun ikke hadde peiling/erfaring med det. Det ble ingen sprøyte for å si det slik. Dårlige leger finnes definitivt, selv om de fleste nok er flinke. Og noe må de jo sjekke da de gjerne kommer borti så mye forskjellig som fastleger at de kan ikke alt om alt. Men barneleger er kanskje litt mer spesialisert? Og de to tingene du har vært inn med er vell kanskje ganske vanlige ting som de bør ha erfaring med? 

Det er nettopp det, jeg følte vel at hun sjekket mest fordi hun overhodet ikke hadde peiling på hva det handlet om :P for jeg tenker også at de to tingene kanskje bør være allmennkunnskap for en barnelege, de skal jo liksom være spesialister innen akkurat det fagfeltet da.  Jeg har mer tiltro til fastlegen min egentlig, og han står jo som fastlege for Maja også, men nå er det jo barnelegen som skal ta den 6 mnd kontrollen, så da var jeg like langt, hehe. Du er sikker på at det ikke er fastlegen din som er barnelege da? Christine ett-eller annet? :P Jeg kan nemlig lett se for meg at hun finner frem bok om injeksjonsteknikk foran pasienten :lol: 

EDIT: Lurer på om det var legehandboka.no hun brukte, prøvde å sniklese hva som sto i nettleseren :P Tviler ikke på at hun brukte sikre kilder, og jeg syns som sagt det er bra at de sjekker opp ting, og forventer ikke at de skal kunne alt om alt. Men hun ga inntrykk av at hun sjekket fordi hun overhodet ikke hadde peiling, hun uttalte seg ikke overhodet utover det hun siterte direkte fra dataskjermen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Krutsi skrev:

@Aslan ble vi ikke enig om at vi tok fødselen i helga? Ikke prematur for meg, samkjøring og gratis parkering? :lol: 

Jo, stemmer det :lol: Skal si det til minien :P 

@MarieR ja da skjønner jeg at det gir en litt annen følelse! Du kan jo sjekke med fastlegen din og om du skal dit snart kanskje :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsestasjonslegeen her er nokså oppdatert, det er igrunn fastlegen min også når jeg tenker meg, veldig sjeldent jeg er der egentlig. Og har det vært noe vi har lurt litt på i forhold til frøkna så har jeg ofte tatt en tlf til kusina mi som jobber som barnelege på sykehus, veldig kjekt med slikt i famlie , for da får vi litt pekepinner og råd, beskjed om det er noe vi bør sjekke mer opp i osv :) 

men helsesøstra vi har på helsestasjonen er et helt annet kapittell... Hun skulle virkelig ikke jobbet som det lengre.. Skal på 16 mnd kontroll nå i juno, vurdert litt å høre om vi kan bytte hs men tror ikke jeg gidder å styre med det, får bare vøre flink til å ikke ta hun så seriøst :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krilo skrev:

Helsestasjonslegeen her er nokså oppdatert, det er igrunn fastlegen min også når jeg tenker meg, veldig sjeldent jeg er der egentlig. Og har det vært noe vi har lurt litt på i forhold til frøkna så har jeg ofte tatt en tlf til kusina mi som jobber som barnelege på sykehus, veldig kjekt med slikt i famlie , for da får vi litt pekepinner og råd, beskjed om det er noe vi bør sjekke mer opp i osv :) 

men helsesøstra vi har på helsestasjonen er et helt annet kapittell... Hun skulle virkelig ikke jobbet som det lengre.. Skal på 16 mnd kontroll nå i juno, vurdert litt å høre om vi kan bytte hs men tror ikke jeg gidder å styre med det, får bare vøre flink til å ikke ta hun så seriøst :P 

Det er bare å nikke og si "jaha" :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

@enna har rett ser jeg, sjekket hjemmesiden til legekontoret og hun står som allmennlege, ikke barnelege. Da er det mer forståelig at hun vil sjekke ting som handler om barn syns jeg :) 

Åh, hadde jeg forstått du tenkte det var barnelege hadde jeg vært litt mer enig med deg egentlig. Det er jo en VELDIG vanlig greie om det er lege påhelsestasjon feks :)  I motsetning til hva fastlegen møter på :P  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...