Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

Recommended Posts

Skrevet

Også er det vel, uansett kjønn, lettere å velge når det ikke er helt alvor. Når man vet kjønn og da faktisk skal finne navnet ungen skal ha resten av livet er det plutselig vanskelig :P

• Like 3
  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Skrevet
13 timer siden, Krilo skrev:

Guttenavn er vanskelig :aww: har en hel haug med jentenavn men det trenger vi jo ikke :P 

Jeg synes det var ganske enkelt egentlig, har et navn som jeg synes er kjempefint, dessverre så er ikke sambo enig :P Har funnet flere da, men vi er vist ikke enig om noen så da ble det vanskelig :P 

Skrevet
3 timer siden, Malamuten skrev:

Jeg synes det var ganske enkelt egentlig, har et navn som jeg synes er kjempefint, dessverre så er ikke sambo enig :P Har funnet flere da, men vi er vist ikke enig om noen så da ble det vanskelig :P 

Jeg har et par navn jeg liker, men samboer er ikke helt enig så, ja guttenavn er vanskelig for jentenavn var vi begge enige om før vi fikk vite at det er en gutt :P 

• Like 1
Skrevet

Vi har guttenavnet klart (Benjamin T.), men fortsatt litt i tenkeboksen på jentenavn. Eller - jeg er veldig bestemt på at jeg skal ha Leah som første og enten Isabell/Isabelle/Isabella eller Sofie som navn 2, men får liksom høre at "alle heter det" fra de fleste :huh: Men det er min unge og jeg som skal kalle h*n det jeg vil, så det så :ahappy:

Ellers 18 dager til samtale IVF - vi teller ned :D

• Like 5
Skrevet

Har visst borrelåsbaby i kveld :) Hun skal bare sove på arma, helst inntil et bart bryst... spise 1 gang i timen vil hun også. Tror det blir sofatjeneste på meg i kveld. Håper mannen våkner snart, så jeg kan få middag. :)

Skrevet
1 time siden, rosinbolle skrev:

Har visst borrelåsbaby i kveld :) Hun skal bare sove på arma, helst inntil et bart bryst... spise 1 gang i timen vil hun også. Tror det blir sofatjeneste på meg i kveld. Håper mannen våkner snart, så jeg kan få middag. :)

Kanskje økedøgn?

Håper du har fått i deg middagen :)

Skrevet
20 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Kanskje økedøgn?

Håper du har fått i deg middagen :)

Ja, tror det må være det! Men det er helt greit for meg... Jeg har sinnssykt mye melk etter all pumpinga med brystbetennelsen, så hun må gjerne spise ofte og mye for min del ;)

Middag ble det! Restemat :heart: 

• Like 1
Skrevet
55 minutter siden, Absolute Entertainer skrev:

Ja, går veldig raskt nå :D Blir deilig å endelig kunne ha muligheten til å bli gravid.. Lei akkurat den :P

Et steg nærmere målet det :hug:

• Like 1
Skrevet

Hva jeg skulle gjort for en full natts søvn *gjesp*  Sånt driver vi ikke med her i huset. Hjelper ikke at mora er harbarka bmenneske som aldri kommer seg i seng uansett :icon_redface::pinch: 

Lillemor har blitt mørkredd, så satt to timer i senga og skulle ha meg til å ta bort mørket og slippe det ut vinduet. Skygger som er litt skummelt virker det som. This to shall pass *gjespe mer* 

Skrevet

Poden er lånt bort til mamma og pappa, jeg får snorkle- og "glise-bredt-på-båttur"- bilder. Tyrifjorden er kanskje ikke den mest spennende fjorden å snorkle i, men tror han koser seg :D De trener han opp til snorkletur på Hawaii :teehe:

Ellers begynner han i 3.klasse til høsten, og det er bare helt sjukt så fort denne tiden går!

• Like 7
Skrevet
13 timer siden, rosinbolle skrev:

Ja, tror det må være det! Men det er helt greit for meg... Jeg har sinnssykt mye melk etter all pumpinga med brystbetennelsen, så hun må gjerne spise ofte og mye for min del ;)

Middag ble det! Restemat :heart: 

Lite tips, lag mat i store porsjoner som kan fryses og tines kjapt i mikro. Gryteretter, supper, pizza etc. Nå er jo dere riktignok to det meste av tiden, men det er genialt for dager du enten er alene eller ingen av dere orker/har tid til å stå på kjøkkenet :) 

To tenner har kommet fram, og jeg tror maja har tenkt å hoppe over alt som heter krabbing og begynne å gå istedenfor. Hun reiser seg nemlig om hun får noe å holde tak i nå, bare 8 mnd. Er ikke det litt tidlig? :P og så aktiv som hun er tipper jeg hun kommer til å løpe heller enn å gå :lol: 

• Like 3
Skrevet
1 time siden, MarieR skrev:

Lite tips, lag mat i store porsjoner som kan fryses og tines kjapt i mikro. Gryteretter, supper, pizza etc. Nå er jo dere riktignok to det meste av tiden, men det er genialt for dager du enten er alene eller ingen av dere orker/har tid til å stå på kjøkkenet :) 

To tenner har kommet fram, og jeg tror maja har tenkt å hoppe over alt som heter krabbing og begynne å gå istedenfor. Hun reiser seg nemlig om hun får noe å holde tak i nå, bare 8 mnd. Er ikke det litt tidlig? :P og så aktiv som hun er tipper jeg hun kommer til å løpe heller enn å gå :lol: 

M gikk hvis vi holdt i henne da hun var 9 mnd og 10 mnd gikk hun selv hvis hadde gåvogna si.. Mellom 11-12mnd løp hun selv rundt som en virvelvind :lol: 

• Like 1
Skrevet
1 time siden, MarieR skrev:

Junior her reiste seg også da han var 8 mnd. Gikk uten støtte første gang rett før 12 mnd, i mellomtiden raste han rundt med gåvogna si. Gåvogna bruker han mye enda, har vel funnet ut at det er mest effektivt :D  Dytter også rundt på alt han får til å flytte på, stoler, krakker, lekekassa, en stor lekelastebil, høyttalere(!) Han krabber også da, begynte med det før han reiste seg opp. 

• Like 1
Skrevet

Vi fikk beskjed om å ta kontakt med osteopat hvis ungen hoppet over krabbing. Er noe med at det er best for utviklinga med hender og håndledd osv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Frøkna her reiste seg også opp etter ting ved 8 mnds alder, ved 10 mnd var det full fart rundt så lenge hun hadde noe å holde seg i, og rett før 12 mnd gikk hun stødig selv og kort tid etter var det løping og klatring også :P 

Skrevet

Takk for god bedring-ønsker til Anne (som egentlig kalles Anne Magdele for tiden, vi klarer ikke bestemme oss :P ). Crp på 13 i går, mmen virker friskere selv om hun er fryktelig bleik enda. 

Nå sover hun syv timer i strekk. Jeg er virkelig heldig så langt som har unger som sover mye på natten, håper det varer med Anne også :)

• Like 4
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...