Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar

Snøfrost
 Share

Recommended Posts

På 6.1.2016, 12.10.12, Siri skrev:

Du... jeg hadde tatt 20 minus glatt framfor da jeg var på slik tur og satt i 10 grader, yr og enorme mengder knott.... 

Sant - eller den julimåneden vi hele tiden måtte flytte datene senere og senere på kvelden, for det var så varmt i Danmark at verken mennesker eller hunder orket parringsvirksomhet så lenge...

På 6.1.2016, 12.11.36, puddellover skrev:

@SFX Lykke til på parringstur! Måtte det bli mange små:D

Tusen takk! Det håper jeg også, etter hvert.

På 6.1.2016, 12.29.33, 2ne skrev:

Det er vel forøvrig mulig å få bikkjer til å pare innendørs også? Så slipper man å stå ute i ørti minusgrader og vente på heng, liksom :P 

Skal jeg leie Letohallen da, eller? Foenix vil kurtiseres gjennom lek, hun, og de flørterundene hun løper er det sjelden en får plass til i ei stue uten at det går med ei lampe eller syv krystallglass :D

På 6.1.2016, 12.34.59, Line skrev:

Berner sennen + briard - må bli en Brisen det da :lol: 

Ellers, så paret vi innomhus i april vi. Mye mer behagelig :P 

Jeg sto i kaldt regnvær på sørlandet en lille nyttårsaften, og fikk spørsmål fra en som ringte for å sjekke progresjonen om hvorfor vi sto ute. Hennes forrige parring var i passasjersetet på bilen :D Miniatyrer FTW...

På 6.1.2016, 14.04.04, TonjeM skrev:

Tvi tvi med utesexen @SFX

Sitter her med månefjeset mitt og forsøker å unngå å sikle i tastaturet, venter på at ibux og paracet skal virke..Fikk kjørt gubben til buss til Gardemoen idag, fikk anbefalt en tannlege av naboen og var der idag, de fikk skviset meg inn heldigvis. Så nå har jeg fått en antibiotika kur, og skal trekke tannen på mandag. Han viste meg røntgenbildene at tann-delene satt ikke fast i kjevebeinet lenger, at infeksjonen er forårsaket av at kroppen ser på tannen som et fremmedlegeme som skal ut, og at det blir helt uproblematisk  fjerne den. Den brukne tannen har plaget vettet av meg i 4 år, og nå skal man endelig bli kvitt den! Det var en helt suveren tannlege som visste hvordan omgåes en med totale skrekken.. Jeg ble så lykkelig, nå skal jeg få fikset kjeften min! 

Thank you! Og lykke til med tannlegen, så bra at du fant en som er snill og tålmodig!

På 6.1.2016, 17.59.53, Toril skrev:

Han sa så ja.... Nå er han dypt skuffa :no:

Staaaaaakkkaaaaaars!

På 6.1.2016, 21.20.14, Tonje skrev:

Nei, det er jo ikke det, men om jeg finner en billig stol på finn så ordner jeg det sjøl. Orker ikke "krangle" på det, iom at leder allerede har sagt at det må mye til før slike tiltak godkjennes (hev-senk-bord og ny stol). Skulle det derimot gå så langt at jeg kjenner at jeg ikke klarer en hel arbeidsdag så kommer jeg til å varsle igjen, jeg blir så grinete av å ha vondt og enda mer grinete hvis jeg må gå hjemme :P 

Håper du får det utstyret du trenger, det skal jo ikke være sånn.

11 timer siden, Ganzie skrev:

Takk for klemmer og lykkeønskninger, men dessverre gikk det ikke bra. Svigerfar døde i går kveld:icon_cry:

Så tragisk på alle måter, og jeg synes så synd på svigermor som nå er alene. Hun får mye hjelp og oppfølgning om hun vil, en det er jo ikke til å komme ifra at hun er alene, uten sin livspartner. De rakk å feire 39 års bryllupsdag.

:console: Kondolerer!

Jeg er en kjapp tur hjemom - det ble ikke paring verken i går eller i dag, men det er helt tydelig at det nærmer seg, og jeg trodde jo at jeg var litt tidlig ute, men ble litt stresset av en annen hannhund som mente at Foenix var klar - han var nok ikke så erfaren som eier tror. Vi prøver igjen i morgen, han bor rett i nærheten av pappa, så jeg bare bosetter meg der til jeg har fått det jeg vil. Billigere og enklere enn å bale med progesteronprøver i dette tilfellet. Men jeg måtte nordover igjen i dag for et styremøte, og da var det kjappere å kjøre hjem for å sove enn å dra tilbake til pappa. 12.2 grader i stua og 13.3 grader ute, jeg håper jeg ikke må være hjemmefra mange nettene... Jeg har oljeovn stående på full guffe i stua og på soverommet, jeg har masse varme på på badet, og varmepumpa sto på 22 grader (men den klarer aldri å varme opp stua uansett, for det er to vinkler unna). Jeg tenker etterisolering av huset og nye vinduer i første etasje blir prioritet når jeg har penger til sånt. Ikke kom jeg opp bakken her heller, helt polert snø. 400 meter lang bratt oppoverbakke, og det var full stopp halvveis. Eller, dekka gikk masse rundt og rundt, men bilen sto babb :D Jeg forsøkte tre ganger, før jeg resignerte og parkerte ved kjerka og gikk hjem. Jeg har på blokka å få kjøpt firehjulstrekk, men tenkte å drøye billån til jeg har begynt å jobbe igjen. Det er type en liten kilometer å gå fra kirka, så det er ikke noe problem om jeg ikke har handlet mye. Jeg må bare huske det i morgen tidlig, når jeg titter ut på den tomme gårdsplassen  :D 

Og hipp hipp hurra, i dag kom røntgenresultat på hofter på Foenix' to døtre fra forrige kull. Fine AAAA'ene. Nå venter vi på albuene, også skal jeg purre på han som har broren, så jeg får hele kullet røntget.

• Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

9 minutter siden, Christine skrev:

Når bruker dere dekken på hundene? Det er meldt temperaturer mot -12 grader nå, og jeg kjenner jeg er litt usikker på hva som er nødvendig osv. Setteren vises det godt på om han fryser, så han vet jeg når behøver beskyttelse. Terven er jeg litt usikker på. Aldri vist tegn til å være kald, men nå er jo all underull borte, samt at hun har litt mindre pels.. Uvant med hund med slik pels, og jeg vil ikke kle på henne unødig, samtidlig som jeg ikke vil at hun skal bli kald :P Bruker dekken når hun ligger i bilen, og i pauser på trening, så tenker på båndturer.

Min begynner å fryse ved +5-7 grader :P

Så hun får dekken under der et sted.. nå når det er nermere -10 blir hun kald på alt som er lenger enn 5 min lufting uten noe på. Men min fryser veldig lett da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Christine skrev:

Når bruker dere dekken på hundene? Det er meldt temperaturer mot -12 grader nå, og jeg kjenner jeg er litt usikker på hva som er nødvendig osv. Setteren vises det godt på om han fryser, så han vet jeg når behøver beskyttelse. Terven er jeg litt usikker på. Aldri vist tegn til å være kald, men nå er jo all underull borte, samt at hun har litt mindre pels.. Uvant med hund med slik pels, og jeg vil ikke kle på henne unødig, samtidlig som jeg ikke vil at hun skal bli kald :P Bruker dekken når hun ligger i bilen, og i pauser på trening, så tenker på båndturer.

Den langhårede border collien jeg hadde fikk på et varmedekken når det ble minus grader og vi skulle på rusle-bånd-tur :) 

Whippeten teller ikke :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lett etter nytt sted å bo i månedsvis uten napp har jeg plutselig (potensielt )et luksusproblem. .. Den ene ville helst ikke ha hund,  men vil møte meg likevel. Koselig sted, men lite. Det andre er og lite, og 2000 over budsjett.  Men huseier skulle tenke på å senke. Dette er en litt mer ordentlig leilighet. Men ikke eget soverom eller kjøkken, alt er liksom i ett. Men i gammel bygård som er min drøm. Ulempe med 4.etasje for casper. .. Ikke heis. Den andre er i  bolighus, men nesten like sentralt. Kjøkken i eget rom, stue og sov i ett. En gang nede og trapp opp til resten. Bedre for casper. Men er og litt lei av å bo tett på utleier... Men er mer som en tomannsbolig da. Ikke sikkert bygården blir billig nok, og ikke sikkert tomannsboligen vil ha hund. Så kan jo være like langt. Men svært å plutselig få to henvendelser på samme kveld. Merkelig nok helles jeg mot en rustikk tomannsbolig.  Leiligheten var liksom så steril, og like trang nesten som der jeg bodde Før. .. og jeg har fått nok av 20kvm nå. Den andre står som 25kvm,  men ser større ut og er mer avdelt. Og siden bygården er midt i sentrum vet jeg ikke hvordan det er med parkering. Høres ut som jeg har bestemt meg,  men får se på begge om det blir aktuelt. 

Jeg er ikke noe flink til å være voksen... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Christine skrev:

Jeg putta på dekken og sokker idag når det var -15 og vi kun skulle rusle :) Mine har jo ikke underullk eller noe pels å skryte av da, men når de beveger seg så er det sjeldent nødvendig med dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vurdert det ut i fra lengden på båndturen,  tempoet og om det evnt er sterk vind. Så lenge man holder seg i bevegelse og det ikke blåser stiv kuling så trengs det antageligvis ikke dekken. 

Labbisen fikk dekken på tur når hun var gammel og temp passerte -15. Ellers bruker jeg sjeldent dekken på tur, men har med i sekken dersom vi skal ha pause underveis på en lengre tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter på dekken ved rundt 0 grader.  Før ventet jeg til rundt -10 grader, men pga. helsa velger jeg å være helt sikker på at han er varm og ikke spenner seg unødvendig.  Han er glad i varme og å ligge under tepper og sånn, og virker som han liker dekken, så da er det jo flott. 

Fin tur i dag, litt sol faktisk! 

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, båndturer uten at de trekker eller noe så får mine på dekken fra rundt -5, det er nok et par grader før de fryser, men jeg synes det er bedre enn at de går å spenner seg. Ikke noe voldsomt tykt dekken, men refleksdekken fra hooks med litt for i. Mine har jo litt pels, men ikke så mye, ser lett inn på huden så spesielt vind er jo de dårlig beskyttet mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sove, et postfly på tur fra Oslo til Tromsø er savnet. x'en min fløy for det selskapet. Kjenner mange der. De sendte ut maydaysignal og ble borte fra radaren. Forferdelig, det har gått nesten 2 timer og de er enda ikke funnet. Det er -30/-40 i området. Flyet er et vanlig passasjerfly rundt om i verden, men ble brukt som postfly. De fløy på vanlig høyde for passasjerfly, når de ropte mayday. Fy **** :(   Jeg flyr den ruta 1-2 gang i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Får ikke sove, et postfly på tur fra Oslo til Tromsø er savnet. x'en min fløy for det selskapet. Kjenner mange der. De sendte ut maydaysignal og ble borte fra radaren. Forferdelig, det har gått nesten 2 timer og de er enda ikke funnet. Det er -30/-40 i området. Flyet er et vanlig passasjerfly rundt om i verden, men ble brukt som postfly. De fløy på vanlig høyde for passasjerfly, når de ropte mayday. Fy **** :(   Jeg flyr den ruta 1-2 gang i mnd.

Så ekkelt:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

:hug: 

Håper ikke det var noen du kjente :hug: 

Når folk som har bursdag, og jobber i helt andre avdelinger, kommer opp på varebestillerkontoret med 2 bokser med kake til oss føler jeg at vi er på riktig vei :lol: 

Egentlig lurer jeg litt på om det er en slags sammensvergelse på gang,  folk kommer inn med godteri og kaker stadig vekk ..Selv varehussjefen kom med en skål sjokolade mandag.  Merkelig... 

Vi har ofte søtsaker på kontoret , og deler med alle som kommer innom , så kanskje det er karma.  Eller kanskje de feiter oss opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

7 timer siden, Christine skrev:

Frallen får på seg klær når det er rett under null, hun fryser og HATER å fryse, elsker klærne.
Puddelen får på seg klær om det er rundt null og nedbør, eller det er mye VÅT snø og kulde osv. Nå i -15 er hun ikke påkledd selv på tusleturer.
Terven - ALDRI NOENSINNE - vel, han har hatt dekken på to ganger i bilen, da var det -15 og han skulle ligge noen timer, men ALDRI NOENSINNE ellers, han er også den FØRSTE av mine belgere som i det hele tatt har hatt dekken.
Vind, frost, regn - you name it - man kler ikke på belgere utendørs, de fryser ikke. Jeg har hatt belger siden 1992, jeg har enda ikke sett en belger bli kald, dvs. skjelve, gå krokbøyd osv. Det har aldri skjedd. Oppdretteren til min hund har sine hunder stående i hundegård hele dagen ned til -15 grader - UTEN dekken, og med et hundehus med halm til å gå inn i. Aldri sett noen der gi uttrykk for at det er kaldt heller.
Belgere har pels til å takle kulde, det er fullstendig unødvendig å kle på dem når de er i aktivitet - selv på tusleturer.
Ikke engang puddelen min har dekken på i -15 og tusleturer - hun får på dekken om det blir sånn at vi skal stå rolig en stund (vente på tog osv.), men aldri ellers, hun gir heller ikke inntrykk av å fryse der hun baser rundt i snøen og kjører seg rundt, ruller seg og styrer verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Belgerpia skrev:

Frallen får på seg klær når det er rett under null, hun fryser og HATER å fryse, elsker klærne.
Puddelen får på seg klær om det er rundt null og nedbør, eller det er mye VÅT snø og kulde osv. Nå i -15 er hun ikke påkledd selv på tusleturer.
Terven - ALDRI NOENSINNE - vel, han har hatt dekken på to ganger i bilen, da var det -15 og han skulle ligge noen timer, men ALDRI NOENSINNE ellers, han er også den FØRSTE av mine belgere som i det hele tatt har hatt dekken.
Vind, frost, regn - you name it - man kler ikke på belgere utendørs, de fryser ikke. Jeg har hatt belger siden 1992, jeg har enda ikke sett en belger bli kald, dvs. skjelve, gå krokbøyd osv. Det har aldri skjedd. Oppdretteren til min hund har sine hunder stående i hundegård hele dagen ned til -15 grader - UTEN dekken, og med et hundehus med halm til å gå inn i. Aldri sett noen der gi uttrykk for at det er kaldt heller.
Belgere har pels til å takle kulde, det er fullstendig unødvendig å kle på dem når de er i aktivitet - selv på tusleturer.
Ikke engang puddelen min har dekken på i -15 og tusleturer - hun får på dekken om det blir sånn at vi skal stå rolig en stund (vente på tog osv.), men aldri ellers, hun gir heller ikke inntrykk av å fryse der hun baser rundt i snøen og kjører seg rundt, ruller seg og styrer verre.

*signerer* 

Loke ville helst sove ute i snøen når det var -30 i Krøderen.  Han tålte varme dårlig, og elsket kulde.  Crazy dog. 

Pulien bruker bare overall  ( må kjøpe ny :( ) pga snøklumper i pelsen. Hun fryser ikke. Men så har hun et ganske naturlig thermosystem med de snorene. 

Hun har sovepose og dekken når hun sover ute på natten  om vinteren dog. Det tror jeg muligens huskyen skal få også. 

Jeg er skikkelig støl etter gårsdagen faktisk.  Sånn går det når du må gjøre jobben til huskyen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Ser på God Morgen Norge, og skjønner plutselig hvorfor jeg egentlig ikke gjør det. Makan til repeterende opplegg... Nøyaktig samme nyhetene 3 ganger i løpet av en time.... 

Og nå klager Vassendgutane på at de får dårlige kritikker. Ikke overrasket :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Christine skrev:

Felix bruker så klart dekken, men Blaze har aldri hatt. Det eneste tegnet jeg har sett på at han er kald er at han kan halte så vidt hvis det er veldig kaldt og snø, men da løser potesokker problemet. Lange, rolige rusleturer utgår lell når det passerer -15, så den er grei :P 

Akkurat nå synes jeg den første uka i året har gått veldig, veldig fort. Jaggu helg igjen! :) Hente en kopp kaffe før jeg setter i gang for fullt. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, maysofie skrev:

Brelpie? :lol: 

10 timer siden, Turb skrev:

Keliard? Ev killyard :P 

Kelbrie da vøtt :D

Har jeg hjemmekontor inntil jeg skal dra ned til Gardermoen... Synes det ser ut til at tåa til Willy er bedre, men jeg tror jeg fortsetter litt til med båndturer ute. HAN synes det er helt unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det ble ingen tur i kulda i går.

Fornøyd med å ha avlyst tur i byen i dag, for det er fortsatt -14 ute.

Da blir det fortsatt ingen tur på Timmy, men Bizi må få lufta seg litt i dag, så da er det på med varmedressen.

Men, langt blir det ikke. Det går nok bra bare hun får rast fra seg i snøen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SFX skrev:

Jeg sto i kaldt regnvær på sørlandet en lille nyttårsaften, og fikk spørsmål fra en som ringte for å sjekke progresjonen om hvorfor vi sto ute. Hennes forrige parring var i passasjersetet på bilen :D Miniatyrer FTW...

Jeg skulle veldig gjerne likt å se to bernere parre i et passasjersete :lol::lol:  

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...