Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember

Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

1 minutt siden, Rocket skrev:

Ene hunden i stallen ble sparket i hodet idag, et forferdelig uhell. Hesten hun ble sparket av er ca den tryggeste rundt hunder og har kjent henne siden hun var valp liksom. (Samme eier på både hest og hund) Han er også en hest som så og si aldri sparker, selv ikke i flokkoppgjør. Det er så vanvittig tragisk. Fineste godeste lille voffen. :( Usikkert om hun får varig mèn eller ei, hadde en pupill som ikke responderte på noen timer og det kan tyde på blødninger eller skade på sentralnervesystemet. Ikke noen store brudd, skulle inn og ta flere røtngen etterhvert. Fikk komme hjem i kveld under oppsyn, og de nærmeste dagene vil være kritiske. 50/50% sjangsen for om hun vil klare seg eller ei. Går selv og alt sånn da heldigvis. 

Vet av en hund som ble sparket i hodet av en hest da jeg fremdeles var "aktiv". Eier longerte hesten, og hadde hunden løs i ridebanen. Hunden løp bort til hesten og fikk seg et kakk i hodet. Rett til dyrlegen som opererte det som gikk an å operere, og hunden kom seg på mirakuløst vis. Den har vist en bit av skallen som er løs i hodet, men ellers så lever den godt den dag i dag (6-7 år siden hendelsen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Vet av en hund som ble sparket i hodet av en hest da jeg fremdeles var "aktiv". Eier longerte hesten, og hadde hunden løs i ridebanen. Hunden løp bort til hesten og fikk seg et kakk i hodet. Rett til dyrlegen som opererte det som gikk an å operere, og hunden kom seg på mirakuløst vis. Den har vist en bit av skallen som er løs i hodet, men ellers så lever den godt den dag i dag (6-7 år siden hendelsen). 

Ja jeg kjenner en selv også som ble sparket. Hun mistet noen tenner, men er ellers fin den dag idag. :)
 Så vi håper det går bra med henne også iom almenn tilstanden er såpass ok som den er nå. Hovedproblemet er jo om nervesystemet er påvirket eller eventuelt blødninger trykker på noe og ødelegger. Men hun blir tett fulgt opp av både eier og dyrelege regner jeg med. Har nok fått seg en heftig hjernerystelse også stakkar, men det har eier (u)heldigvis mye erfaring med selv, så sånn sett er hun i de beste hender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug: @SFX

----

I dag har gressenka vært og spist middag hos mor og far. Fått kaffe, is og kransekakestang har jeg også :) Så har jeg satt igjen vofsen hos mor, far og min overlykkelige søster, for jeg stikker på seminar et par dager i morgen tidlig. Søsters sa at jeg bare kan la ham være der til lørdag, fordi :heart::heart: Jeg synes det er greit, men det var fryktelig tomt her da jeg kom hjem i stad! Tror jeg er flokkdyr, jeg også :P  Blir fort ensomt når man er vant til å ha noen hos seg hele tida! Jeg tror jeg trenger å øve meg på alenetid ;)

Kanskje Harry Potter 4 skal få bli med på seminar. Innmari koselig å lese gjennom serien igjen, det er som å møte en gammel venn. 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rocket skrev:

Ja jeg kjenner en selv også som ble sparket. Hun mistet noen tenner, men er ellers fin den dag idag. :)
 Så vi håper det går bra med henne også iom almenn tilstanden er såpass ok som den er nå. Hovedproblemet er jo om nervesystemet er påvirket eller eventuelt blødninger trykker på noe og ødelegger. Men hun blir tett fulgt opp av både eier og dyrelege regner jeg med. Har nok fått seg en heftig hjernerystelse også stakkar, men det har eier (u)heldigvis mye erfaring med selv, så sånn sett er hun i de beste hender. 

Er fryktelig skummelt det der. Får håper det går bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så typisk meg! Fikk en rabattgreie fra fotoknudsen til en verdi av 200kr, som går ut 10.des. Sparer på den dritlenge, og venter som vanlig til siste liten med å gjøre ting. Kalender er lagd, men noen (sikkert meg) har kastet arket som jeg har hatt liggende ved pc'en hele tiden :( Drittirriterende! Men da er det jo ikke noe hastverk lenger da, så da kan jeg bare vente med å bestille kalendere til siste liten.

Vært hos dyrlegen i dag, og føler jeg ble tatt på alvor, i forhold til at jeg ikke bare skal lene meg tilbake og ikke prøve ting og tang. Ikke at jeg ikke har blitt tatt på alvor før altså, jeg er veldig fornøyd med de veterinærene vi bruker, absolutt. Men veldig fint å komme til en som faktisk foreslår noe annet enn metacam, og er villig til å kjenne skikkelig på ham (kiropraktorutdannelse). Så det blir spennende å se om det har noe effekt, håper han får en skikkelig reaksjon i løpet av uka faktisk, fordi det betyr at det hadde en effekt det hun gjorde med ham, og vi kan legge opp en plan. Hun kjente at han var kjempestiv i beinet han halter på, og han lot heller ikke som om han var frisk (slik som gjerne skjer hos dyrlegen), men satt med foten oppe slik han pleier. Tok blodprøve og, og den var fin. Så det var iallefall en lettelse, da trenger jeg ikke bekymre meg på en stund. Selv om jeg fikk litt sjokk da hun sa at det ikke vises utslag før organene er skadet omtrent 60% :/ det er skremmende synes jeg, trodde det var slik at man kunne se det på verdiene med en gang. Jeg tror vi går over til onsior (stavet riktig?), men ville ikke skifte smertestillende under "utredning". 

@SFX det var fryktelig trist :( hadde ikke fått med meg at hun var syk (men du har kanskje ikke skrevet om det her). :hug: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, rosinbolle skrev:

Kanskje Harry Potter 4 skal få bli med på seminar. Innmari koselig å lese gjennom serien igjen, det er som å møte en gammel venn. 

Enig :heart: Er straks ferdig med bok 5 nå. Går aldri lei. Det er like spennende som første gang, fortsatt :heart: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Stange :) 

Da begynner det å bli mange med kiopraktor utdanninga i tillegg i området der, trodde ikke det var så vanlig jeg. Håper dere finner mer ut av hvordan det går med Casper fremover da :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt å øve til tentamener, plutselig har vi tentamen i matte i morgen. Greit matte alltid har vært et sterkt fag for min del, men det kjennes virkelig at det er 4 år siden sist jeg hadde dette på videregående. Sannsynlighetsregning er enda like traurig...

... jeg får ikke kjørt TI-Nspire på maskinen heller. Fantastisk. Første møte får bli på tentamen i morgen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sbtlita skrev:

Jeg må jo ha hallusinert eller noe, for syns så tydelig at det fløy en veps rundt bilen min ista :o

I desember? Denne vinteren er ikke sånn som den burde være..

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Været er forvirra.. Tidligere i dag var det sol og mange plussgrader. I 5-6 tiden frøs det på, og var is på bilrutene. Når jeg var ferdig på jobb klokka 9 i kveld var det plutselig plussgrader igjen, og bilene hadde tint :icon_confused:

4 timer siden, SFX skrev:

Det er så inderlig vondt når tre blir til to. Jeg visste hun var en stor karakter, men herregud så tomt det er.
X'en fikk sovne inn i går etter en tid med sykdom. Jeg er takknemlig for de ekstra ukene vi fikk til å si farvel, men jeg tror ikke jeg noen gang blir helt ferdig med den fantastiske hunden.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med meg selv nå, jeg bare gråter til jeg sovner, våkner og gråter igjen.

Ånei, så utrolig trist! :no: Ta vare på de gode minnene! :hug: 

@Perfect Image gratulerer så mye med dagen! :D 

folk altså.. Møtte en morsom fyr da jeg var ute med Aron for noen uker siden. Var på vei inn gårdsplassen hjemme, så ropte han på meg fra veien. Spurte om Aron osv. Så begynte han å belære meg om at det ikke var noe problem å skulle ha han løs overalt, hele tiden, det var bare å trene det! Så ropte han på sin egen hund, 5 min etter kom det en gammel og smårund petit basset. Siden hans kunne gå løs, så kunne alle det, det var bare å trene litt! Og hunden hans jaga den altså, når de var i skogen og den fikk lov til det!

Når bikkja er 8år gammel, smårund og dårlig til beins (den klarte jo ikke å løpe engang..) så skjønner jeg det ikke er noe problem å ha den løs.. Kan nok ikke forvente det samme av en ung drever i god form :P skjønner heller ikke hvordan jeg skal kunne trene på det så lenge bikkja stikker så fort den kommer over viltspor. Men men, jeg er vel bare en uvitende drittunge (OG jente!) som ikke vet hvordan man trener hund :icon_confused:

@JeanetteH Gratulerer så mye! 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Wednesday skrev:

Det blir sykemelding i morra. Sitter med oppgaver nå, og får ikke til noenting. Dessuten har jeg begynt å hoste til jeg spyr :( 

Bra med sykemelding. :hug: 

3 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Jeg er så glad for at jeg fant trilogien "I sverdets tid" av Jan Ove Ekeberg nå i høst. Forfatteren tar utgangspunkt i sagaene og dikter videre. Veldig godt skrevet! Overgangen mellom vikingtid og middelalder, sånn omtrent. Kanskje mest tidlig middelalder. Anbefales! Passer så godt foran peisen! :ahappy:

peissmiley.gif

Ååå der minnet du meg på et nyttårsforsett - lese mer! :D Kanskje den trilogien er noe for meg. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er liv i kodebrikken, men den gir ikke riktige koder, så jeg må nok krype til korse og ringe og be om en ny, det er bare det at jeg har høyt forbruk av sånne dingser og det begynner å bli flaut :lol: 

@Red Merle så i nyttårsforsetter at du skal bestå BUA, jeg har nettopp tatt tverrfaglig eksamen i det, så om du trenger hjelp med teori kan det hende jeg kan hjelpe deg (om jeg ikke dreit meg ut på eksamen da ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tekopp skrev:

Høres ut som den beste avgjørelsen. Får du ny eksamen rett etter jul da?

Hos oss ble det aldri satt opp ekstra eksamner.. Man kunne få være med på konten, som regel et halvt år senere, hvis noen strøk.. Ellers måtte man vente til klassa under hadde eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Monikawt skrev:

folk altså.. Møtte en morsom fyr da jeg var ute med Aron for noen uker siden. Var på vei inn gårdsplassen hjemme, så ropte han på meg fra veien. Spurte om Aron osv. Så begynte han å belære meg om at det ikke var noe problem å skulle ha han løs overalt, hele tiden, det var bare å trene det! Så ropte han på sin egen hund, 5 min etter kom det en gammel og smårund petit basset. Siden hans kunne gå løs, så kunne alle det, det var bare å trene litt! Og hunden hans jaga den altså, når de var i skogen og den fikk lov til det!

Når bikkja er 8år gammel, smårund og dårlig til beins (den klarte jo ikke å løpe engang..) så skjønner jeg det ikke er noe problem å ha den løs.. Kan nok ikke forvente det samme av en ung drever i god form :P skjønner heller ikke hvordan jeg skal kunne trene på det så lenge bikkja stikker så fort den kommer over viltspor. Men men, jeg er vel bare en uvitende drittunge (OG jente!) som ikke vet hvordan man trener hund :icon_confused:

Det er da man skal mumle noe om forskjellen på brukbare og udugelige jakthunder ;)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Monikawt skrev:

Været er forvirra.. Tidligere i dag var det sol og mange plussgrader. I 5-6 tiden frøs det på, og var is på bilrutene. Når jeg var ferdig på jobb klokka 9 i kveld var det plutselig plussgrader igjen, og bilene hadde tint :icon_confused:

Ånei, så utrolig trist! :no: Ta vare på de gode minnene! :hug: 

@Perfect Image gratulerer så mye med dagen! :D 

@JeanetteH Gratulerer så mye! 

Jeg fikk høre jeg burde ha valpen min løs fra dag 1 for å lære de å holde seg i nærheten av eiern..

ingen fortalte dachsvalpen at han ikke skulle dra på jakt alene.. For han trengte da virkelig ingen eier for å holde seg i hånda :P:lol: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hos oss ble det aldri satt opp ekstra eksamner.. Man kunne få være med på konten, som regel et halvt år senere, hvis noen strøk.. Ellers måtte man vente til klassa under hadde eksamen.

Vi hadde ekstra eksamen i en del fag litt uti januar, som man kun fikk ta om man hadde gyldig grunn. I andre fag fikk man følge løpet for neste nivå av samme fag, men måtte ha ekstra eksamen utsatt eksamen neste periode (med gyldig grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...