Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember

Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

6 minutter siden, rosinbolle skrev:

Kult! Du skulle studert mannen min og kompisene hans da :) De høres veldig annerledes ut enn foreldregenerasjonen! Spesielt svigerfar har en skikkelig bred, koselig dialekt som skriker Nora, Nyt Norge eller Nøkkelhullmerke-reklame. 

Det er veldig spennende, og VELDIG brått i språksammenheng! (Det er ikke noen fare for dialektdød på Hadeland, altså) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

Ferdig med alle juleforberedelser. Stua er pyntet til jul, lukter jul (kongerøkelse) og julebaksten er unnagjort. I morgen skal vi bare kose oss, dra på middag til min kommende utvidede svigerfamilie. Ikke minst skal jeg finne ut hva kjærestemannen har kjøpt til meg :)

Hundene får sin hoved juledag på 25. men de får selvsagt litt ekstra i morgen også.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser om hund som forsvant under jakt, og det står at hundens peiler sluttet å fungere mens hunden jaktet, sannsynligheten for at noe er skjedd er stor, og at det at peileren sluttet å fungere utelukker en del. Kan ikke bare slike bånd gå tom for batteri eller på annen måte miste signal? Skjønte egentlig ikke helt hva som ble ment med dette. Nysgjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Yellow skrev:

Leser om hund som forsvant under jakt, og det står at hundens peiler sluttet å fungere mens hunden jaktet, sannsynligheten for at noe er skjedd er stor, og at det at peileren sluttet å fungere utelukker en del. Kan ikke bare slike bånd gå tom for batteri eller på annen måte miste signal? Skjønte egentlig ikke helt hva som ble ment med dette. Nysgjerrig

Jo da. Men da har man i god tid fått beskjed om lavt batterinivå. Ellers kan den slutte å virke om den er under vann, har fått en smell under påkjørsel etc. Eller selvsagt ha sluttet å virke helt av seg selv, men det er sjelden, og man frykter jo gjerne det verste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er huset faktisk rent og ferdigpyntet. Sara og Stig har vært her og spist lillejulaftenkveldsmat, det er en tradisjon fra min barndom å hente fram smakebiter av all julematen da. Julevin og juleøl har vi også smakt på. Stig hadde med et glass hjemmelaget konfekt, den måtte også smakes litt på. Nå sitter jeg bare her og nyter freden og drikker litt mer vin. Dette er nesten den fineste tiden på jula. Jobben er stort sett unnagjort, og alt det koselige venter.  a038.gif

z700.gif

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, 2ne skrev:

tumblr_m4lidrCTYo1qkbjzoo1_500.png

Jepp, vi ser på Harry Potter :ahappy: 

Det gjør vi for tiden også. Nettopp sett "the half blood prince" så ikke mange filmene igjen her.

og bare fordi jeg er fornøyd med å endelig være ferdig med juleduken så klistrer jeg inn et bilde av ene halvdelen (er spisestuebord størrelse duk)

12375982_10153319537847108_1329025493188

• Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wednesday skrev:

Vi er kjempesyke hele gjengen her. Feber og full pakke på alle sammen. Mangler bare omgangssjuken vi nå! :lol: Guttene har øyebetennelse i tillegg da. Så håper vi har blitt bedre til i morra :P 

Ååh festlig!  Sørpe forkjøla jeg, men resten er bra, og jeg er ikke dårlig liksom,  bare hoster, nyser og stikker i halsen, mengden gørr nevner vi ikke. God bedring til dere!!

Akvariet er oppe og går, juletreet er på plass upynta, ribba er i ovnen,  bare resten igjen. Atsjo! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt for mye grøt til avkjøling på verandaen, skumkake må lages i morgen samtidig med jordbærsaus til riskremen. Skulle gjøre det i kveld men ble kvalm og svimmel og måtte innta sofaen istedenfor. Valpen har vært veldig hensynsfull og ikke i det hele tatt utnyttet at nesa og hendene mine var innenfor biteavstand der jeg lå :innocent: Risgrøten ble så som så, gubben tok over røringa mens jeg var på do og rørte så godt at det er små brune biter av bunnfall overalt. Han sier at den ikke smaker brent, jeg orker ikke smake på. Skal plukke de verste bitene før jeg blander inn krem i morgen. Juletreet plukka vi ned fra hylla ferdig pynta, valpen er badet, og vi er skikkelig klare for julemiddag hos svigers i morgen! De skal spise ribbe, jeg hadde tenkt å ta med pinnekjøtt men har ikke råd å kjøpe det til bare meg. Så jeg skal spise poteter til julemiddag :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TonjeM skrev:

Hei Bananen! Long time no see! Og jeg tenker på deg hver gang Strider bruker sitt deilige "arvedekken", fremdeles med litt golden-pels for minnenes skyld!

Haha! Jeg leste meldingen din mens jeg satt som passasjer i bilen og måtte fnise litt for meg selv. Så og hørte sikkert ut som noe for meg selv der og da. :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Raksha skrev:

Ååh festlig!  Sørpe forkjøla jeg, men resten er bra, og jeg er ikke dårlig liksom,  bare hoster, nyser og stikker i halsen, mengden gørr nevner vi ikke. God bedring til dere!!

Akvariet er oppe og går, juletreet er på plass upynta, ribba er i ovnen,  bare resten igjen. Atsjo! 

God bedring til deg og! Vi var jo nettopp syke, så var vi friske et par dager, så begynte vi på ny runde. Moro med jul! :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woooo ønsket mitt ble oppfylt! :D Valp i familien! :D Eller sånn ca i hvertfall. Dette blir innvikla, men det er altså samboeren til morfaren(som er død) til min samboer. Så ikke i blodsslekt, men har vært i svigers familien så lenge at hun telles som familie alikevel. :) 
Fått seg en liten JRT mix med noe annet blod i. (husker ikke helt hvilken rase det var, men stort sett JRT) 4mnd gammel, så hun har hatt den en stund allerede, bare jeg som ikke hadde fått det med meg før i dag. :P 

MÅ få til å kladde litt på den fremover. Så sinnsvakt valpesyk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wednesday skrev:

God bedring til deg og! Vi var jo nettopp syke, så var vi friske et par dager, så begynte vi på ny runde. Moro med jul! :teehe: 

Haha skikkelig moro...  Utsett jula :aww: 

3 minutter siden, Snøfrost skrev:

hahaha, kul idé til julekort :)

@Wednesday og @Raksha god bedring!

Takk :) 

Ok, når jeg trenger 3 forsøk tre ganger på rad for å treffe rett navn på hunden jeg mener å snakke til... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...