Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember

Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Herregud så godt jeg har sovet! Var ikke helt meninga å sove så lenge da, for nå får jeg sikkert ikke sove til kvelds igjen :P Tur med jentene utgår, siden jeg plutselig fikk vite at jeg skal tilbake på jobb igjen klokka 17, må våkne, dusje og lage middag først :yawn: Men da er siste nattevakt unnagjort og det er nest siste kveld ikveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

4 timer siden, Siri skrev:

Klementin var det ja.... "gå og hente seg en klementin eller to"... 

En? Går det an å bare spise en klementin? :P 

2 timer siden, Perfect Image skrev:

Nå har jeg feber, ungene har feber, det er jul neste uke, flyttingen går til h**** og jeg har bare kapitulert. Flytting til helgen asif. Er det lov å si at å være voksen noen ganger suger veldig?

Det er lov! Ta vare på deg selv :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, jeg skulle rekke så mye i dag, men ting tar alltid lengre tid enn forventet. Nå må jeg dusje også, noen ganger irriterer det meg at jeg må dusje og kaste bort tid på det. Jeg kunne brukt den tiden til å handle nye deler til vedovnen, eller purret på Agria som ikke har dekket en kvittering fra september, eller booket verkstedtime til bilen, eller skrevet julekort. I stedet har jeg brukt en time på å få tak i NAV...

Jeg er sliten og sur, jeg er anti-dusj, og vil fortsette dagen i truse og genser under ullpleddet, og jeg vil i hvert fall ikke stå på et digert kjøpesenter og spre juleglede jeg ikke kjenner i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 time siden, SFX skrev:

@Belgerpia - tar de juleferie så tidlig på Bryn at bildene mine blir avlest neste år? Eller kan jeg håpe på julegave? Veterinær sender dem i dag.

NKK er stengt fra i dag. Siste avlesning før jul var i dag. I romjulen er det bare telefonbetjening. Så de blir nok ikke avlest før på nyåret.

Jeg har juleferie!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Belgerpia skrev:

NKK er stengt fra i dag. Siste avlesning før jul var i dag. I romjulen er det bare telefonbetjening. Så de blir nok ikke avlest før på nyåret.

Jeg har juleferie!?

Så da blir ikke Sjef registrert før på nyåret da siden jeg betalte den fakturaen i halv 3 tiden i dag....? Eller er det bare røntgenbilder som ikke blir gjort noe med?

Kjipt, men jeg rekker idet minste påmeldingsfrusten til Ølensutstillingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så typisk, når man først vinner på adventskalender på nett så vinner man noe helt unødvendig :P 500kr rabatt på valpekurs eller grunnkurs (2100kr) hos Oslo Hundeskole er veldig, veldig redundant for meg. Særlig siden det måtte gjennomføres i avdeling Tromsø, og jeg ikke bor i Tromsø. Og jeg har en hund som er 8 år, med veldig gode grunnkunnskaper.

Så jeg skal forsøke donere bort rabatten til f.eks dyrebeskyttelsen Tromsø, håper noen får god bruk for det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mokken skrev:

En? Går det an å bare spise en klementin? :P 

Det ble to da... men man skal ikke overdrive vet du... :aww: 

31 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Hvis det finnes en himmel så tror jeg bestemt at de ikke retter tentamensprøver der. Men nå skal jeg hjem, ture hunder og dra tilbake til byen for å spise på restaurant sammen barn og svigerbarn. Etterpå er det nesten jul og jeg skal nesten bare være sammen hundene mine hele tida

Duuuu... du mangler en MED i språket ditt :aww:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
5 minutter siden, *Kat84* skrev:

Så da blir ikke Sjef registrert før på nyåret da siden jeg betalte den fakturaen i halv 3 tiden i dag....? Eller er det bare røntgenbilder som ikke blir gjort noe med?

Kjipt, men jeg rekker idet minste påmeldingsfrusten til Ølensutstillingen :)

Blir nok ikke det dessverre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Akkurat nå selges 6 mnd gammel Beauceron dritbillig
Vært på juletilstelning med eldste, og de 2,5 timene jeg var borte var visst helt horrible for Sjef'en. Så han har smakt på sovesofaen inne på gjesterommet.... Selvfølgelig på madrassen. Kunne ikke ta sidene eller beina eller noe. Neida, måtte smake midt på, oppå madrassen!! :mad:

Er du villig til å bytte med en svart og hvit hannkatt som spiser ledninger for tusenvis av kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Siri skrev:

Det der med teori og praksis er jeg ikke alltid så god på.... :lol:

28 minutter siden, Belgerpia skrev:

Jeg har juleferie!?

Vel fortjent! God ferie :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Belgerpia skrev:

Jeg har juleferie!?

Takk for svar, da trenger jeg ikke å holde pusten mens jeg venter - det er en velfortjent ferie, så håper jeg avleser kommer tilbake på nyåret i godt humør og med generøse fridiagnoser :D

Nå skal jeg kjøre til Strømmen, og håper det å se igjen kordamene mine får meg i lysere humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Siri skrev:

Duuuu... du mangler en MED i språket ditt :aww:

Ja, jeg gjør det. Flere andre i familien også, inkludert Sara. Jeg tror ikke vi sier med i slike setninger i min familie. Rare greier. Jeg hadde en prosjekt der jeg skulle huske å skrive det riktig, men det har jeg visst glemt nå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Siri skrev:

:lol::lol: 

Er det dumt å spørre om hva NRJ er for noe? :whistle: 

Nei, det skjønner jeg jo nå :lol:

Ikkeno' er så deilig som å sette seg i en nedfrosset bil på morran liksom :lol: Neste skritt er å installere sånn kupévarmer vøtt... 

Det er ikke P1 kan vi vel si :lol: 

57 minutter siden, Belgerpia skrev:

Jeg har juleferie!?

Åja, så den beskjeden jeg fikk i går da jeg ringte at jeg kunne sende en Mail eller ringe på nytt, så kunne henvendelsen min få et svar i løpet av uka bare bullshit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Sitter under ullpledd med tjukke ulltøfler, vondt i hodet, drikker te og fryser som pokker. Ja, det passet jo bra med eksamen i morgen og innlevering på fredag :getlost: 

Oh shit. Er det greit å få det utsatt med legeattest da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, mokken skrev: Det der med teori og praksis er jeg ikke alltid så god på.... :lol:

:lol::lol: 

Nope... jeg er ikke spesielt imponert over Post Nord.... 

12376169_1229510627076144_8234481837352482111_n.jpg?oh=894a65bd4443f7d6bcf701d787462f5b&oe=56E3A09F

Pft. Jeg fant jo frem, så da bør jo de som jobber med slikt klare det også. Får be guttungen søke jobb der, han gir ikke opp før han finner frem og det ser ut som de trenger noen slike.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Ja, jeg gjør det. Flere andre i familien også, inkludert Sara. Jeg tror ikke vi sier med i slike setninger i min familie. Rare greier. Jeg hadde en prosjekt der jeg skulle huske å skrive det riktig, men det har jeg visst glemt nå. :P

En genetisk defekt der altså :lol: 

3 minutter siden, Malinka skrev:

Pft. Jeg fant jo frem, så da bør jo de som jobber med slikt klare det også. Får be guttungen søke jobb der, han gir ikke opp før han finner frem og det ser ut som de trenger noen slike.

Ja, sant? Alle som har kommet på besøk har jo funnet fram (ja, det er jo åpenbart siden de har kommet på besøk liksom :aww:, men dere skjønner)! Jeg tror de trenger noen iherdige og pliktoppfyllende transportører ja :D 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Oh shit. Er det greit å få det utsatt med legeattest da?

Den som skal leveres på fredag er på det nærmeste ferdig, heldigvis. Satser på at jeg får unnagjort den i morra greit også, så jeg er ferdig med det. Har jo lest gjennom hele pensum de siste dagene, så får fortsette å se på notater og tankekart mens jeg kommer i varmen :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Siri skrev:

En genetisk defekt der altså :lol: 

Ja, sant? Alle som har kommet på besøk har jo funnet fram (ja, det er jo åpenbart siden de har kommet på besøk liksom :aww:, men dere skjønner)! Jeg tror de trenger noen iherdige og pliktoppfyllende transportører ja :D 

Det er genetiske defekter som bringer artene framover. Eller noe sånt. Skaper endringer i alle fall. I min familie er vi nyskapende:whistle:

Akkurat nå synes jeg det er litt fælt å gå fra hundene igjen. Skulle ønske de forsto at det er siste kvelden på lenge at de må være alene! Fjompestompene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...