Gå til innhold
Hundesonen.no

Lar du hunden sove i senga?


MiO
 Share

Recommended Posts

http://www.side2.no/aktuelt/om-du-sover-med-kjledyret-i-senga-br-du-vite-dette/3423143876.html

 

"

- Det er en viss risiko for å bli smittet av forskjellige sykdommer, om man sover med kjæledyret, sier Lene Boysen, som er spesialdyrlege for hudsykdommer hos hund og katt, til MX.

Ifølge Boysen kan du bli smittet med blant annet ringorm, skabb, lopper og andre bakterier, som E.Coli."

Endret av MiO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte har en hund lopper, ringorm eller skabb liksom? Jeg har aldri hatt noe sånt på mine hunder - ikke e-coli-infeksjoner heller. For en tøvete artikkel. Det er vel større sjanse for å bli smittet av mange andre sykdommer ved å omgås mennesker til daglig, sove med samboer etc... tenker nå jeg :aww:

  • Like 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det får de så fremt det er plass og de ligger rolig. Det samme får passhunder på samme vilkår. Om hunden har noe å smitte meg med så tipper jeg at jeg får det uansett siden jeg koser, klapper og susser på dem gjennom hele dagen, ikke fordi de ligger i sengen. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Nei, det har jeg aldri gitt lov til. Jeg vil ha ett sted i huset som er pelsfritt, og jeg synes egentlig det er ekkelt med alt det de kan dra med seg opp i senga av smådyr og kryp i pelsen, skitt på labbene, osv. 
Heldigvis har ikke papillonen vist noen interesse for å ligge tett inntil om natta. Beauceronen får ikke plass heller i ei 150 bred seng når både jeg og mannen skal ligge der, så den saken er grei. 
De er til gjengjeld såpass kosete og så glad i være nær eierne at akkurat på natta skal han lære seg å sove i stua ved vinduene. 
Hans blir altså ansatt som nattevakt/innbruddsalarm ;) 

 

En av sofaene i stua er greit for hund da. Den er kledd med tepper som vaskes minst en gang i uka. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø. Her sover "han lille" i senga sammen med meg om natta. "Han store" får lov om han vil, men han foretrekker å bruke den på dagtid. Vi har ikke dør til soverommet, bare et forheng.. så jeg har gitt opp å holde de ute derfra på dagen da de uansett spretter oppi med en gang jeg går ut døra. 

Jeg tenker at når jeg koser og duller så mye på de som jeg gjør så ville jeg nok fått ringorm, skabb, lopper og andre bakterier uansett om ligger i senga mi eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover både bikkje (pluss evt passbikkje) og katter i senga. 

Jeg synes at bakteriehysteriet har tatt litt vel av de siste årene. Enkel hygiene er vel og bra, men Antibac i alle sammenhenger er bare tull. Det mange, selv leger, ser ut til å glemme, er at vi trenger å eksponeres for bakterier for å bygge opp motstand. Hvis det fortsetter i den trenden som er påbegynt nå, så vil man etter et par generasjoner få folk som stryker med at en enkel forkjølelse, når de blir smittet av en. Kan også være greit å ha i bakhodet at en del bakterier faktisk har positiv virkning på oss, men de bli jo drept i samme slengen som de negative. Altså, basic hygiene er bra, men overdrivelse kan ha motsatt effekt enn man ønsker.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om natta, men han får lov å komme inn på late morgener. Pusen også, så jeg pleier i leke sandwich i mellom dem :P Krøllepusen vi hadde før derimot, fikk ikke ligge i sengen, for da ble det saueull overalt. Så jeg diskriminerer litt på pels...

Ble forøvrig smittet av en sjelden type ringorm av en hitte-kattunge vi hadde da jeg var tenåring. Den sov ved siden av ansiktet mitt, som ble hardt rammet. Kjempegøy :pinch:, men det er sånt som kan skje uansett tenker jeg.

Endret av TullBull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover hund og eventuelle lånehunder i senga uten videre tanker om smitte. Jeg klør igjennom hunden for å kjenne etter flått nesten hver kveld selv om vi bare har funnet fire stykk på fastbitt han i år, alle døde, så kan de fint kravle i pelsen. Pelsterapi om natta ville jeg ikke vært foruten :)

Både egen, kjente og fremmede hunder får sleike meg i trynet om de vil, slikt er bare hyggelig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke egentlig at den uttalte årsaken til folk ikke har hund i senga er bakteriefobi, altså. :P For min del er det søvnkvalitet og det faktum at vi er to digre mennesker som trenger den plassen vi kan få. Jeg ligger feks på gulvet og susser begge hundene på magen, så jeg føler meg i alle fall ikke spesielt truffet av det å være hysterisk redd for å bli smitta av ting. :teehe:

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover både katter og bikkjer i sengen i skjønn forening - slik smittefare har jeg ikke tenkt på i relasjon til sengsoving i det hele tatt. Helt ærlig synes jeg det blir litt hysteri - har man dyr så har man dyr liksom. "Hjelp, en tikkende bakterievirusykdomsbefengt bombe av en hund!" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo ikke hund mer,man kattene sover innimellom i fotenden.  Med det er mye pga vi har vindu åpen og de hopper inn og ut som de vil. De kan dra inn fuglelopper om våren da.Da prøver jeg og holde dem vekk fra soverommet.  Men  Jeg blir blir jo uansett bitt,da jeg er mye ute i hagen og hadde høns inntil nylig. Doffen og Sissi  sov ikke i sengen etter vi fikk unger ,mye pga plassmangel.Og at lange, stikkende mynde bein er ikke behagelig i sengen hehe.. Men om en av oss var bortreist fikk dem lov... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen er så dårlig at den knapt er verdt nettsiden den er skrevet på...

Ifølge Boysen kan du bli smittet med blant annet ringorm, skabb, lopper og andre bakterier, som E.Coli.

Verken ringorm, skabb og lopper er bakterier, og svært få hunder er da smittet av dette. Den største risikoen som jeg ser det er at man kan risikere at flått fra hunden kryper over på seg selv og at man dermed kan bli smittet av flåttbårne sykdommer. Dette unngår jeg selv ved å bruke Bravecto.

Boysen anbefaler også at man alltid vasker fingre etter at man har vært borti katten eller huden, og ikke la dyrene slikke seg i ansiktet.

Med mindre hunden eller katten er innsmurt i avføring vil dette kun føre til kronisk håndeksem, om ikke annet. Man bør selvfølgelig vaske hendene før man spiser, men ellers er normal håndhygiene mer enn godt nok.

En annen grunn til at hunden bør sove i et annet rom, er at mange kan bli allergiske om de kommer i for tett kontakt med dyret.

Er man allergisk er det selvsagt ikke hensiktsmessig å ha hunden eller katten på soverommet. Er man derimot IKKE allergisk, så vil det ha svært lite å si. Originalartikkelen sier forøvrig også at dette gjelder mennesker som ER allergiske.

Sengen er allerede et sted hvor du legger fra deg mye døds avfall på egenhånd.

Jeg vet ikke hva slags "døds avfall" jeg legger i fra meg, men jeg pleier i alle fall ikke å legge fra meg døde dyr i senga, det er så ekkelt.

Lagret svette kan inneholde både rester av avføring, og E. Coli-bakterier. Jo lenger du utsetter vaskedagen, jo lenger tid får disse bakteriene til å formere seg.

Må medgi at det er nytt for meg at svette inneholder rester av avføring, og siden E. coli er en fekal indikatorbakterie, så vil meg bekjent svette ikke inneholde E. coli heller. E.coli formerer seg forøvrig kun i tarmen, så det vil aldri skje noe oppvekst av E. coli i sengetøy.

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye man ikke kan gjøre hvis man skal gå rundt og tenke på alt som i teorien kan gå galt. Jeg velger å ha hundene i senga fordi vi koser oss med det alle tre. Når det første man ser om morgenen er to trøtte pelstryner så blir dagen god. Visdomsord fra Guatemala.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke egentlig at den uttalte årsaken til folk ikke har hund i senga er bakteriefobi, altså. :P For min del er det søvnkvalitet og det faktum at vi er to digre mennesker som trenger den plassen vi kan få. Jeg ligger feks på gulvet og susser begge hundene på magen, så jeg føler meg i alle fall ikke spesielt truffet av det å være hysterisk redd for å bli smitta av ting. :teehe:

Men det var nettopp smittehysteri som var utgangspunktet for artikkelen da :D. Er man så hysterisk om denne veterinæren synes å være, så bør man vel strengt tatt ikke dra dyr inn i huset sitt engang :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var nettopp smittehysteri som var utgangspunktet for artikkelen da :D. Er man så hysterisk om denne veterinæren synes å være, så bør man vel strengt tatt ikke dra dyr inn i huset sitt engang :)

At denne veterinæren orker å jobbe med dyr i det hele tatt er nesten litt rart, så smittebefengte og ekle de er. Svetter jo E. Coli, gjør de! :whistle:

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At denne veterinæren orker å jobbe med dyr i det hele tatt er nesten litt rart, så smittebefengte og ekle de er. Svetter jo E. Coli, gjør de! :whistle:

Ja, det var en tanke som slo meg også... fysj for smittebefengte loppepelser liksom :lol:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   Sengen er allerede et sted hvor du legger fra deg mye døds avfall på egenhånd.

Jeg vet ikke hva slags "døds avfall" jeg legger i fra meg, men jeg pleier i alle fall ikke å legge fra meg døde dyr i senga, det er så ekkelt.

Hehe, kanskje det de egentlig vil frem til er at mennesker heller ikke er så rene som de liker å tro? :P Det burde nå isåfall være et argument FOR å ha dyr i senga, tenker jeg. Det er faktisk ikke SÅ rent der i utgangspunktet, liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk påvist allergi mot blant annet hund og katt, flytta Nemi(schäfer) ut av senga. Det er hvert fall et år siden. Mini(whippet) sov i senga de  første ukene, deretter på stua, men har nå flytta inn i senga igjen. Jeg reagerer ikke på pelsen hennes om natten, så da får hun ligge i senga. 

Ut over det er jeg ikke så fryktelig bekymret for hva slags baselusker og drit de må dra med seg i senga eller i leiligheten forøvrig. Jeg har nå overlevd greit til nål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...