Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Flinke @Margrete og nix i dag! :D 

Takk takk :D Gadd ikke å nevne det her, det er liksom ikke store greiene. Litt stort var det jo for jeg har utsatt og utsatt det pga kroppen. Bokstavene er i boks, rompa er sår og bikkja var sliten i 10 min :) Så nå kan vi slenge på AD på navnet hennes :D 

• Like 16
  • Svar 3.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjapt innpå - huset er solgt! Helgegjesten kom akkurat inn døra, rett etter at jeg og megler avsluttet handelen, så mer info senere. Det ble til under takst, med bare en som bød, men vi fikk halt litt

Nå er jeg himla glad!  Minien min har ikke PL på den måten som ble mistenkt. Hun har vært hos vet. høgskolen i hele dag, og konklusjonen er; korsbåndsskade på venstre bakbein som gjør at kneskåla luks

Har vært på en vannvittig flott tur i dag, se så fin utsikt vi hadde!

Posted Images

Skrevet

Nå tror jeg at jeg har blitt tullerusk. Er 110% sikker (tror jeg) på at jeg ikke har endret passord på sonen siden tidenes morgen. Men ikke pokker om jeg kommer inn fra fonen, og jeg får heller ikke endret passord her fordi passordet jeg oppgir er feil. :o 

Natta har bare vært tull, så skal sende Bonden og barnet ut døra, så skal jeg ha et par timer på øyet. Kasko, som aldri bråker om natta, sutra og klaga. Var først ute med han en gang, hjalp ikke. Så tok han inn til oss, da styra han en evighet før han endelig la seg hos Bonden. Da våknet lillemor. *gjesp* Så henta inn henne og, så da måtte hun tulle en evighet før hun kunne sove. 

Skrevet

Har en ullgenser som det ikke står noe i. Er et norsk flagg på den ene siden også står det "Gjestal design"  under. Ikke noe vaskeanvisning eller noe. 

Bør jeg vaske den for hand eller kan jeg kjøre den på ullprogram?   Den er ikke skitten men den er full av støv da jeg har isolert med den på.  Hilsen ikkehusmor :P  

Skrevet

Har en ullgenser som det ikke står noe i. Er et norsk flagg på den ene siden også står det "Gjestal design"  under. Ikke noe vaskeanvisning eller noe. 

Bør jeg vaske den for hand eller kan jeg kjøre den på ullprogram?   Den er ikke skitten men den er full av støv da jeg har isolert med den på.  Hilsen ikkehusmor :P  

Vask på ullprogram, tørk flatt og pass på å utvide ermehullene, hals og bunn hvis de trekker sammen i vask.

• Like 2
Skrevet

Akkurat nå misunner jeg hundene som kunne gå å legge seg igjen etter frokost i dag. Fy så støl og trøtt jeg er! Det er på sånne dager jeg skulle ønske jeg hadde mer saksbehandling og papirarbeid å sysle med, og ikke bare ren brukerkontakt. Føler for å sitte bortgjemt på et kontor i dag gitt. Men, kan ikke det - så er bare å skjerpe seg. Hive innpå vann og druer, brette opp ermer og svare på telefoner. :yawn:

Skrevet

Nå tror jeg at jeg har blitt tullerusk. Er 110% sikker (tror jeg) på at jeg ikke har endret passord på sonen siden tidenes morgen. Men ikke pokker om jeg kommer inn fra fonen, og jeg får heller ikke endret passord her fordi passordet jeg oppgir er feil. :o 

Logg ut og kjør "glemt passord"-regimet? 

God morgen, sonen! :)

Skrevet

Ullprogram og milo i vakker kombo :) (30 til 40 grader maks). Vanlig vaskemiddel, for høy temperatur og for mye bevegelse er stort sett det som får ull til å tove. 

Det eplefe sier om å strekke ut "åpningene" har ikke noe med toving å gjøre egentlig, så du har ikke gjort noe feil om den krymper seg bittelitt sammen etter vask. Å tørke flatt er nødvendig, ellers blir den veldig lang og smal (gjør man dette er det ikke værre enn å vaske/væte den igjen og tørke på nytt på riktig måte. Fordi ull er magisk.)

• Like 1
Skrevet

Logg ut og kjør "glemt passord"-regimet? 

God morgen, sonen! :)

yep, gjorde det rett etterpå så krise avverget :D 

Skrevet

Gubben har byttet til vinterdekk, men har har piggfrie dekk så det er uproblemtisk. Skal vente en uke med bilen min som har piggdekk. Jeg synes det er kjipt, nå har jeg hørt så mye om glatte veier om morgenen at jeg gruer meg til å kjøre imorgen tidlig. Hvilket er teit. Var da sikkert like glatt forrige uke men da tenkte jeg ikke på det for ingen sa noe om det. Sukk, at man skal være sånn en bilpingle altså.

Jeg er helt håpløs når det kommer til bildekk og glatte veier.... Jeg kan ligge om natta og tenke på at det helt sikkert er glatt på morgenen - og ha ulike strategier klare i tilfelle ditt eller datt (før jeg har lagt om til vinterdekk da). På fredag fant jeg ut at om jeg skulle få sove på natta nå framover, så var det bare å legge om til vinterdekk (jeg har også pigg...) :).  

Takk takk :D Gadd ikke å nevne det her, det er liksom ikke store greiene. Litt stort var det jo for jeg har utsatt og utsatt det pga kroppen. Bokstavene er i boks, rompa er sår og bikkja var sliten i 10 min :) Så nå kan vi slenge på AD på navnet hennes :D 

Flinke altså :D. Siden jeg er en sucker for sånne artige bokstaver foran navn, så skulle jo jeg også tatt en sånn test på Yasmine, men jeg er redd JEG ikke greier å holde høy nok hastighet på sykkelen (for jeg får jo INGEN hjelp av prinsessen - man trekker ikke må vite). De gangene vi har syklet i det siste, og hundene har løpt løse, så har jeg knapt nok greid å sykle i 10-11 km/t liksom... 

At jeg ikke lærer... Skulle på møte om Nye Veier i dag, nede på Minnesund, så jeg dro rett hjemmefra og nedover, bare for å oppleve at møtet var flyttet til onsdag... Det var 10 mil på morgenkvisten til ingen nytte. Hadde jeg bare sjekket mailen min før jeg dro, så hadde jeg jo sluppet DEN turen liksom. Jaja, nå titter sola snart fram fra tåkehavet, så det blir nok en fin dag like vel :D

• Like 1
Skrevet

to timer var jeg på hamar og har blitt sørpe syk :no: bihuler er noe dritt og nå har det gått over i hoste, spy og snyte seg. lekkert :aww: :P 

Nå har jeg fått ny rasjon med kleenex!

Guest Klematis
Skrevet (endret)

15 grader i stua klokka 0930, da er det vel på høy tid å ha på en ovn om natta.:ahappy:

I dag har jeg fridag etter jobbhelg. Men, nu i disse snart-ferdig-med-videreutdanning-tider betyr det oppgaveskriving, og møte i demensforeningen i kveld.

Fridag, ja?:P

Endret av Klematis
Skrevet

Jeg så kun 1 sonis på Hamar, @Monab88 i ringen med Jäger må det ha vært? Jeg gikk rundt på tribunen som en hodeløs høne og prøvde å finne en vei ned fra den etter å ha vært på do :teehe:

• Like 1
Skrevet

Forrige uke var så busy at jeg først nå har lest meg litt opp her inne. Var på feltkurs med bioelevene mine i strålende sol og disputasjon i Sverigelandet :D begge deler har vært supertrivelig. Men nå tilbake på jobb har jeg et tonn av forefallende arbeid. Føler også at Pigg har vært veldig neglisjert på treningsfronten den siste tiden - han kan egentlig ikke noe... sukk... masse å ta tak i da iallefall.

Denne uken skal jeg rette prøver, gå på smellerkurs (yey :D ), jobbe litt klubbjobb og på endagskurs i lydighet på lørdag (gaaaa nesten ikke trent siden sist jeg så instruktøren i høstferien - må nitrene denne uka)

Skrevet

Flinke altså :D. Siden jeg er en sucker for sånne artige bokstaver foran navn, så skulle jo jeg også tatt en sånn test på Yasmine, men jeg er redd JEG ikke greier å holde høy nok hastighet på sykkelen (for jeg får jo INGEN hjelp av prinsessen - man trekker ikke må vite). De gangene vi har syklet i det siste, og hundene har løpt løse, så har jeg knapt nok greid å sykle i 10-11 km/t liksom... 

Altså, det var en dsg med og hun trakk ikke en cm for å si det slik. Den var dypt misfornøyd alle de ørten cm den måtte være med dette marerittet. Hun sto hun :) Så dette greier du!

• Like 3
Skrevet

Jeg så kun 1 sonis på Hamar, @Monab88 i ringen med Jäger må det ha vært? Jeg gikk rundt på tribunen som en hodeløs høne og prøvde å finne en vei ned fra den etter å ha vært på do :teehe:

:lol: Akkurat som meg... hver gang jeg hadde vært på do, gikk jeg ut feil og havnet på tribunen og stod forvirret og kikket etter hvor jeg BURDE ha gått :lol:

Altså, det var en dsg med og hun trakk ikke en cm for å si det slik. Den var dypt misfornøyd alle de ørten cm den måtte være med dette marerittet. Hun sto hun :) Så dette greier du!

Så da er det kanskje et håp for oss også mener du? Jeg tviler jo ikke på at prinsessen greier å løpe 20 km liksom, hun bruker neppe særlig mange kalorier på det heller, men det var kjerringa på sykkelen da.. *ler*. Og kanskje jeg må finne rett dommer som ikke bryr seg om bikkja ikke viser særlig trekkvilje? :lol: 

Skrevet

I morges var jeg tom for det derre som jeg putter oppi håret for at det skal slutte å se ut som en kumulussky, så da tok jeg bittelitt av en annen boks, nemlig Moroccanoil. Med en gang jeg hadde puttet det i håret husket jeg hvorfor jeg sluttet å bruke den, himmelen som det oser parfyme! Prøvde å vaske ut det verste, men her sitter jeg på jobb og stinker parfymeri. 

Skrevet

:lol: Akkurat som meg... hver gang jeg hadde vært på do, gikk jeg ut feil og havnet på tribunen og stod forvirret og kikket etter hvor jeg BURDE ha gått :lol:

Så da er det kanskje et håp for oss også mener du? Jeg tviler jo ikke på at prinsessen greier å løpe 20 km liksom, hun bruker neppe særlig mange kalorier på det heller, men det var kjerringa på sykkelen da.. *ler*. Og kanskje jeg må finne rett dommer som ikke bryr seg om bikkja ikke viser særlig trekkvilje? :lol: 

Jepp, satse på neste UHP på LL Alme i Romerike. Att og frem 10 ganger uten dommer, gjør nok sitt *flir* Ingen av hundene trakk hos oss. BC'n og Nix i starten, men etter noen runder travet de vakkert uten å trekke.

• Like 3
Skrevet

Jeg blir så sur når jeg trykker på en videosnutt som skal vise noe morsomt som involverer dyr, og så skal noen snakke og skravle og bable i flere minutter før jeg får se snutten. Trykket jeg på for å høre snakking og skravling og babling liksom?!

• Like 2
Skrevet

Jeg trooor kanksje dere stod bak oss idag, var ihvertfall 2 tisper og 1 hannhund som stod rett bak oss :D Svææære dyr :teehe:

Haha :D En rød, en lys, og en brindle? Isåfall var det oss,ja.. :D Kan ikke huske å ha sett deg,da :o :P 

Mange som ble overrasket over pøbeltendensene til Phoebe i helga..for hun oppførte seg eksemplarisk :o 

Tror de aller fleste har merka eller vært borti skjermen til Iben i helga emoji23.pngemoji23.png

Er også sjenert så må manne meg opp for å si hei :)

Møtte SFX i dag da! Fikk klappe på Xen emoji14.png

Er vel eneste sonisen jeg kjente igjen :D

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Haha, ja vi gikk nesten på dere,på vei inn.. du kom gående med Iben og en whippet :D Iben er fiiin staff :wub: 

to timer var jeg på hamar og har blitt sørpe syk :no: bihuler er noe dritt og nå har det gått over i hoste, spy og snyte seg. lekkert :aww::P 

Nå har jeg fått ny rasjon med kleenex!

Jeg så deg også,forresten :D Ikke gøy at du har blitt syk,da.. God bedring :) 

• Like 1
Skrevet

12022548_10153524970270860_5303440187360

Skrevet

I morges var jeg tom for det derre som jeg putter oppi håret for at det skal slutte å se ut som en kumulussky, så da tok jeg bittelitt av en annen boks, nemlig Moroccanoil. Med en gang jeg hadde puttet det i håret husket jeg hvorfor jeg sluttet å bruke den, himmelen som det oser parfyme! Prøvde å vaske ut det verste, men her sitter jeg på jobb og stinker parfymeri. 

Åååh sånt er grusomt. Jeg tåler dårlig parfyme, så er superforsiktig med å ta på ting som er parfymert. Men jeg har en svigersøstersom du lukte 20 meter før hun kommer, og 20 min etter at hun har gått. Hun lukter godt da, i små mengder. :lol: 

Nå belønner jeg meg med is. Jeg har nemlig støvsugt og ryddet! i strålende sol... Jeg burde være ute og trimme hunder eller hest, men faktum er at i dag er eneste dagen denne uka jeg ikke skal noe annet, og er alene med lillemor til og med torsdag. Så da må man ta huset når man kan... Skolearbeid neste.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...