Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig nedsatt allmenntilstand ++


soelvd
 Share

Recommended Posts

Sukk.. Et par dager har Monti kastet opp. Enten maten han har fått eller bare magesyre. Utover det har han vært kvikk og fin, helt ypperlig form på stevne på lørdag feks. I går var han litt snål, krøllet seg sammen på fanget, det har han ikke gjort tidligere. 

I dag er han ikke i form. Han labbet ut i hagen i dag, satte seg på rumpa, kastet opp og gikk inn igjen og la seg. Jeg får også følelsen av at han har vondt. Virker litt urolig. 

Reiste til dyrlegen, hun mente tarmene var tomme og ingen andre tegn. Puls på 100 og temperatur på 38,9. Tatt blodprøversom skulle ta hele tre dager. Hun trodde det kunne være mageinfeksjon eller noe med organene. 

Han virker nok kanskje enda slappere i ettermiddag. Plutselig står han bare rett opp og ned, halen mellom bena og stirrer fremfor seg. Må rope flere ganger på han for at han skal komme og da virker det som han må bruke energi for å gå opp i sofaen. Hos dyrlegen ruslet han bare rundt. For de som ikke kjenner han så er han veldig energisk til vanlig. Pulsen er forøvrig oppe i 110-120 når han slapper av. 

 

Jeg Synes han virker urolig selv om han er slapp. Som om han er plaget. 

 

Aner ikke hva vi skal gjøre, hva annet kan sjekkes? Jeg kan heller ikke forstå at han har spist noe rart heller. 

 

FÅr nesten lyst til å si han virker litt apatisk selv om det er overdrevet. 

Endret av soelvd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan bare komme med egen erfaring med mye av lignende symtomer på egen hund i sommer. Samme nedsatte almentilstand, jeg lurte på om han hadde vondt. Ingen oppkast, klarte ikke slappe av/sove men var heller ikke urolig. , var ikke livlig og leken som han pleier, men apatisk og reagerte ikke på tilsnakk.  Bare stod eller satt på gulvet, var ikke kontaktsøkende. Han pep også når jeg tok på han. 

Hos dyrlegen tok de blodprøver og røntgen  og kjente på  magen.  Fant ut at det lå en liten bit av et bein som irriterte tarmen. Han var også forstoppet. Han hadde forhøyede hvite og temperatur på 39,5. Så tydet på en infeksjon. Ble behandlet med ab og id mat. Samtidig var analkjertlene fulle.  Han ble på dyrehospitalet noen timer til observasjon.  Han ble raskt bedre og var seg selv igjen etter noen dager, 

Vet ikke om dette hjelper,. Kanskje vetrinæren kunne tatt et røntgen bilde for og se på mage/tarm. 

Kan jo hende han har fått i seg noe som irriterer uten at en har fått det med seg. 

Rart blodprøvene skulle ta så lang tid, fikk svar etter kort tid samme dagen. 

 

Håper på bedring!!! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er lymfeknutene hans?

 

Jeg vil anta at en dyrlege ville ha sjekket disse, men ja..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hun syntes de kjentes fine ut men han er jo operert for larynxparalyse og har litt klumper og sånn her og der etter det, tror hun synes han var litt rar. :P hva tenker du på ang det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på noen måte relatert til operasjonen eller problemene han hadde før?

Dyrlegen trodde ikke det, men siden han ikke har blitt bedre i løpet av natten så ringer jeg veterinæren som opererte og spør i morgen. Det var jo forandringer i flere organer og det kan jo hende det skjer noe med de som følge av operasjonen. 

 

Har forøvrig blitt tydelig i løpet av natten at han også drikker mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sjekket han med tanke på pankreatitt!

Det er betennelse i bukspyttkjertelen, og det kan jo virke som om det begynner å bli ganske vanlig.

Men mange veterinærer er utrolig lite flinke å finne ut av det.

Vet om flere hunder som har hanglet i månedsvis fordi veterinæren ikke sjekket.

Hampus gikk med feil diagnose lenge.

Og det var så ille at avlivning ble nevnt inntil jeg byttet veterinær.

Det tok dem ikke lange tiden å finne årsaken til alle smerteanfallene, og nå har han vært frisk i 2 år bare ved å foreta et forbytte.

Symptomene var som på hunden din, udefinerte smerter, oppkast og dårlig allmenntilstand.

 

Håper veterinæren finner ut hva som plager Monti, stakkars liten...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og tips, det setter vi pris på. 

 

Snakket med veterinæren som opererte han. Han syntes ikke dette hørtes bra ut i det hele tatt, de hadde diskutert om lammelsen i halsen kunne være pga en autoimmun sykdom,megaesophagus. Det stemmer skremmende godt i forhold til feks oppkast uten brekninger og lignende. 

Blodprøvene var ikke sendt fra dyrlegen en gang (!!), fordelen er at da kan vi ta de med oss til Haugesund og få analysert de der med en gang så sant de bruker samme glass. Så får vi se...  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det dere :) Han var så svak at jwg måtte løfte han ut av bilen i stad.. Nå er i alle fall blodprøvene levert og vi er hos veterinærer vi stoler på. 

 

Egentlig virker han bare som etter narkose. Svak, ustødig og litt fjern..

Herregud, så skummelt! Håper virkelig ny veterinær finner ut av dette. Er dere hos veterinær nå? Høres ut som han bør være under oppsyn om formen er blitt så dårlig på så kort tid. Hvordan er det med hjertet hans? Jeg tenker hjerte med en gang, men det er helt sikkert fordi min egen hund ble så fort dårlig og det var hjertet. 

Stor klem til dere! :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så skummelt! Håper virkelig ny veterinær finner ut av dette. Er dere hos veterinær nå? Høres ut som han bør være under oppsyn om formen er blitt så dårlig på så kort tid. Hvordan er det med hjertet hans? Jeg tenker hjerte med en gang, men det er helt sikkert fordi min egen hund ble så fort dårlig og det var hjertet. 

Stor klem til dere! :heart:

Har han ikke forstørret hjerte da? Eller blander jeg med en annen hund nå?

 

Han har forstørret hjerte jo, men det er forventet å trekke seg tilbake etter operasjonen. 

 

Veldig høyt antall hvite blodlegemer. I tillegg er blodprosenten 3,4. Røntgen av alle innvoller neste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har noe i tarmen. Så opereres nå. Kjenner jeg er ekstremt glad for at vi ikke hørte på de første som sa vi skulle vente i tre dager... Så enten ble det operasjon med en eneste gang eller avliving. Så da blir det selvsagt operasjon. Bare litt kjedelig at forsikringen er maktet ut. Jaja..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har noe i tarmen. Så opereres nå. Kjenner jeg er ekstremt glad for at vi ikke hørte på de første som sa vi skulle vente i tre dager... Så enten ble det operasjon med en eneste gang eller avliving. Så da blir det selvsagt operasjon. Bare litt kjedelig at forsikringen er maktet ut. Jaja..

Så godt at de fant ut noe helt konkret som forhåpentlig vis fikser alt :). Håper operasjonen går fint også nå da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har noe i tarmen. Så opereres nå. Kjenner jeg er ekstremt glad for at vi ikke hørte på de første som sa vi skulle vente i tre dager... Så enten ble det operasjon med en eneste gang eller avliving. Så da blir det selvsagt operasjon. Bare litt kjedelig at forsikringen er maktet ut. Jaja..

Så "bra"! At de fant ut hva det var, og at det er noe som kan gjøres!! Lykke til med operasjonen, håper han får være frisk og sprek etter den!! :) Kjedelig med forsikringen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som å høre om Elwira. Hun ble veldig dårlig og kastet opp mye. Jeg valgte dessverre å høre på veterinæren om å vente et par dager, så da mistet jeg henne. Hun hadde en stein i magen, og døde etter operasjonen.. Veterinærene ventet for lenge, så det var gått infeksjon i kroppen :(

Så utrolig bra dere fikk operasjon fort! God bedring til fineste Monti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har noe i tarmen. Så opereres nå. Kjenner jeg er ekstremt glad for at vi ikke hørte på de første som sa vi skulle vente i tre dager... Så enten ble det operasjon med en eneste gang eller avliving. Så da blir det selvsagt operasjon. Bare litt kjedelig at forsikringen er maktet ut. Jaja..

PUH! Ja, eller, ikke akkurat puh heller. Men nå gjøres det iallfall noe :) Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...