Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva liker du å få som premier?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Vil gjerne ha rosetter som minne, men ellers er premier ikke så viktig. Stort sett er det ting man ikke trenger, bruker eller liker.

Så for min del kan man like gjerne droppe det :P

Var på utstilling i Sverige for en mnd siden og da fikk vi en stor forsekk (solgt videre) og en stolsekk (det var kult) og gavekort på noen dyrebutikker som vi naturlignok ikke får brukt siden det er i Sverige.

Utstillinger jeg arrangerer har rosetter og glasspremier .....ikke så spennende men jakthundfolket er ikke så kravstore heller. De tar det de får :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Min desiderte favorittpremie Malt trefat. Ellers får jeg aldri nok sløyfer og pokaler

Jeg har ikke stilt så mye, så jeg er fortsatt der at jeg synes det er kjempestas med pokaler, glass og ting som kan settes på hylle sammen med de gjeveste rosettene. Husker ennå hvor skuffet jeg ble e

Rosetter. Fine rosetter . Alt jeg bryr meg om

Hadde diplom vært noe for feks ck? Eller blir det teit?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Diplom er ikke en premie :P

Jeg har hengt opp et par deltagerdiplom, men da er det mer fordi det er stas at jeg var på EDS i Sveits, ikke fordi resultatet er noe å skryte av.

Det var en utstilling for noen år siden som hadde en CK-premie hvor det så ut som om de hadde scannet en ganske fin tegning av sledehunder i arbeid, men scannet skjevt så ikke alt kom med, så har de trykket på 250 på kopimaskinen. Så alle CK-hunder fikk en slik flapsete tegning. Det føltes som en fornærmelse, sa de som var der.

Men det verste jeg har hørt var hun som meldte på fire hunder og fikk fire CK - men får beskjed i sekretariatet om at hun bare kan få én CK-premie, for de hadde ikke så mange premier. Da er det IKKE fristende å komme tilbake neste år med en eneste hund.

Det er en balansegang mellom premiebudsjett og å få utstillerne tilbake. Og da er premiebordet faktisk en del av regnestykket. Jeg har vært på utstillinger hvor jeg går forbi premiebordet på vei til ringen og tenker at jeg håper ikke jeg vinner noe i dag, for der var det bare ræl... Og det spiller litt inn når jeg avgjør om jeg skal stille for den arrangøren neste gang - selv om jeg bare får en very good, er det noe med å ønske å støtte de klubbene som viser at de verdsetter sine utstillere. Det er en luksussortering jeg kan ta her på Østlandet, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig fornøyd bare jeg får noe jeg. :P

Schäferhundklubben gir så å si aldri rosetter (tror jeg har fått CK-rosett én gang), der får man pokal for plassering i klassen, en liten glassting for CK og pokal for BIR/BIM. Har aldri fått CERT-rosett, og nå som bikkja er full-certet blir det vel aldri noe CERT-rosett på ham.

Tørrfor gir jeg bort til oppdretter, det setter de stor pris på. Det er som regel det man får i premie på schäferhundutstilling, med unntak av et par steder der man får diverse glassgreier (telysestaker, fat mm). Sånt havner på premiehylla . :)

Hvis jeg kunne velge ville jeg gjerne hatt brukbare ting, f. eks leker, kobbel, halsbånd, godbiter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å finne gode premier er vanskelig.. For de kan ikke være så veldig kostbare, men vi vil jo at utstillere er fornøyde.. At de i det minste har fått en ok premie :)

Men jeg føler også det er vanskelig å finne en premie som folk synes er ok.. I alle fall som er ok innenfor budsjettet og som mange kan bruke..

Feks i år hadde vi microfiberhåndduker og tyggebein.. Tyggebein var ikke noe poppis for mange av pelshundene fikk ikke bein, eller de hadde flere hunder så da ville de ikke ha krangel i flokken, eller de gav ikke hundene det osv.. Microfiberhånddukene var for små, eller for tynn, feil farge osv..

Når man hele tiden får slike tilbakemeldinger, så er det ikke direkte fristende å arrangere noe mer..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å finne gode premier er vanskelig.. For de kan ikke være så veldig kostbare, men vi vil jo at utstillere er fornøyde.. At de i det minste har fått en ok premie :)

Men jeg føler også det er vanskelig å finne en premie som folk synes er ok.. I alle fall som er ok innenfor budsjettet og som mange kan bruke..

Feks i år hadde vi microfiberhåndduker og tyggebein.. Tyggebein var ikke noe poppis for mange av pelshundene fikk ikke bein, eller de hadde flere hunder så da ville de ikke ha krangel i flokken, eller de gav ikke hundene det osv.. Microfiberhånddukene var for små, eller for tynn, feil farge osv..

Når man hele tiden får slike tilbakemeldinger, så er det ikke direkte fristende å arrangere noe mer..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg forstår den godt, for vi utstillere er jo noen utakknemlige beist :D

Jeg tar alltid imot det jeg får, for har en betalt 350 kroner er noe bedre enn ingenting, og jeg er ikke den som vinner hver gang. Men jeg blir oppgitt når arrangør ikke tenker på at det er hunder fra chihuahua til irsk ulvehund på utstillingen, og gir premier som definitivt ikke vil passe alle raser - en gang var premien et pipedyr (vant gruppa på et valpeshow) som var så lite at jeg var redd for å la valpen leke med det, i fall det ble svelget. Da er det LITE. Men det var en miniatyrhundrase som arrangerte, så de tenkte nok at det passet fint for dem.

Og det skal være ekstremt dårlige premiebord før jeg ikke melder på, altså, det er egentlig bare en klubb som er på den lista mi :P

Derfor er det bedre med noe som er mer minne enn bruksting, for da VET en at det ikke vil passe alle, men ingen hunder vil bli skadet :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å finne gode premier er vanskelig.. For de kan ikke være så veldig kostbare, men vi vil jo at utstillere er fornøyde.. At de i det minste har fått en ok premie :) Men jeg føler også det er vanskelig å finne en premie som folk synes er ok.. I alle fall som er ok innenfor budsjettet og som mange kan bruke.. Feks i år hadde vi microfiberhåndduker og tyggebein.. Tyggebein var ikke noe poppis for mange av pelshundene fikk ikke bein, eller de hadde flere hunder så da ville de ikke ha krangel i flokken, eller de gav ikke hundene det osv.. Microfiberhånddukene var for små, eller for tynn, feil farge osv.. Når man hele tiden får slike tilbakemeldinger, så er det ikke direkte fristende å arrangere noe mer.. Sent from my iPhone using Tapatalk

Som nevnt; kubbelys! ALLE har bruk for det, og det er billig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diplom er ikke en premie :P

Jeg har hengt opp et par deltagerdiplom, men da er det mer fordi det er stas at jeg var på EDS i Sveits, ikke fordi resultatet er noe å skryte av.

Det var en utstilling for noen år siden som hadde en CK-premie hvor det så ut som om de hadde scannet en ganske fin tegning av sledehunder i arbeid, men scannet skjevt så ikke alt kom med, så har de trykket på 250 på kopimaskinen. Så alle CK-hunder fikk en slik flapsete tegning. Det føltes som en fornærmelse, sa de som var der.

Men det verste jeg har hørt var hun som meldte på fire hunder og fikk fire CK - men får beskjed i sekretariatet om at hun bare kan få én CK-premie, for de hadde ikke så mange premier. Da er det IKKE fristende å komme tilbake neste år med en eneste hund.

Det er en balansegang mellom premiebudsjett og å få utstillerne tilbake. Og da er premiebordet faktisk en del av regnestykket. Jeg har vært på utstillinger hvor jeg går forbi premiebordet på vei til ringen og tenker at jeg håper ikke jeg vinner noe i dag, for der var det bare ræl... Og det spiller litt inn når jeg avgjør om jeg skal stille for den arrangøren neste gang - selv om jeg bare får en very good, er det noe med å ønske å støtte de klubbene som viser at de verdsetter sine utstillere. Det er en luksussortering jeg kan ta her på Østlandet, i hvert fall.

hunden min ble bir og bir veteran en gang, og da måtte de i premiestanden diskutere seg i mellom om hunden virkelig skulle ha to lysestaker . Jeg ikk bare en. Det samme gjentok seg da den ble BIS veteran og BIS 2 (samme utstilling) men da fikk jeg to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden min ble bir og bir veteran en gang, og da måtte de i premiestanden diskutere seg i mellom om hunden virkelig skulle ha to lysestaker . Jeg ikk bare en. Det samme gjentok seg da den ble BIS veteran og BIS 2 (samme utstilling)  men da fikk jeg to.

Hos oss praktiserer vi en premie per hund.. Blir man BIR, får man velge mellom BIR og ck premien..

Men gruppe plasseringer og slikt, så får man for hver plassering :)

Dette vet jeg gjøres på flere utstillinger oppi her.. Da jeg ble BIR junior, og bim, fikk jeg bare en premie..

Det jeg derimot har vært borti på arrangørsiden er at folk har kommet og krevd egen premie for de ble bir avl/oppdrett.. Da ble det plutselig ikke bra nok å få en BIR-premie..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig praksis at en får premie for høyeste plassering - får du CK, CERT og BIR, skal du ikke ha tre premier, men får for BIR. Det er jo stort sett finere premie for BIR enn for CK.

Men det skal være egen (HP-)premie til oppdretter- og avlsklasser, de stiller jo på eget katalognummer. Selv om en blir nummer tre av tre klasser, så skal det være premie om en har fått HP.

Har du en god hund som får delta i flere gruppefinaler, skal en derimot ha en premie for hver finaleplassering, fordi det regnes som separate konkurranser.

Dette står det mer om i utstillingsreglene, men det hender det brytes med - på samme måte som at det vel står at det skal være 1/3 premiering i LP, men likevel er det mange arrangører som bare gir til de tre beste. 1/3 betyr ikke plassene 1, 2 og 3 - det betyr til den øverste tredjedelen av resultatlista :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig praksis at en får premie for høyeste plassering - får du CK, CERT og BIR, skal du ikke ha tre premier, men får for BIR. Det er jo stort sett finere premie for BIR enn for CK.

 

Men det skal være egen (HP-)premie til oppdretter- og avlsklasser, de stiller jo på eget katalognummer. Selv om en blir nummer tre av tre klasser, så skal det være premie om en har fått HP.

 

Har du en god hund som får delta i flere gruppefinaler, skal en derimot ha en premie for hver finaleplassering, fordi det regnes som separate konkurranser.

 

Dette står det mer om i utstillingsreglene, men det hender det brytes med - på samme måte som at det vel står at det skal være 1/3 premiering i LP, men likevel er det mange arrangører som bare gir til de tre beste. 1/3 betyr ikke plassene 1, 2 og 3 - det betyr til den øverste tredjedelen av resultatlista :P

Jeg er klar over dette, men vi trodde det holdt med at de i feks oppdrett fikk samme som "vanlig" BIR.. Men det gjorde det ikke.. De skulle ha en egen type premie :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over dette, men vi trodde det holdt med at de i feks oppdrett fikk samme som "vanlig" BIR.. Men det gjorde det ikke.. De skulle ha en egen type premie :P

Herlighet, enkelte altså!

"Normalen" var jo at en fikk samme premie som en fikk for HP i junior/unghund da den fantes. Om en nå da blir tilbudt BIR-premien, må jo det være strålende!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det skal være ekstremt dårlige premiebord før jeg ikke melder på, altså, det er egentlig bare en klubb som er på den lista mi :P

Vet du på forhånd hvilke premier de ulike arrangørene gir ut??? :P

Jeg må innrømme at jeg ikke lenger reflekterer så mye over premiene man får. DET er i grunnen underordnet - bortsett fra når man får digre fôrsekker som er tunge å bære og tar mye plass i bilen og er av et merke man ikke selv bruker :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er vanlig praksis at en får premie for høyeste plassering - får du CK, CERT og BIR, skal du ikke ha tre premier, men får for BIR. Det er jo stort sett finere premie for BIR enn for CK.

Men det skal være egen (HP-)premie til oppdretter- og avlsklasser, de stiller jo på eget katalognummer. Selv om en blir nummer tre av tre klasser, så skal det være premie om en har fått HP.

Har du en god hund som får delta i flere gruppefinaler, skal en derimot ha en premie for hver finaleplassering, fordi det regnes som separate konkurranser.

Dette står det mer om i utstillingsreglene, men det hender det brytes med - på samme måte som at det vel står at det skal være 1/3 premiering i LP, men likevel er det mange arrangører som bare gir til de tre beste. 1/3 betyr ikke plassene 1, 2 og 3 - det betyr til den øverste tredjedelen av resultatlista :P

Det SKAL vel strengt tatt ikke være premie til oppdretter og avlsklasser - det trenger ikke klubben å kjøpe inn. Greit å kjøpe inn noen rosetter som kan selges, men avls og oppdretterklasser er gratis, så premie må man ikke nødvendigvis har til de.

Jeg synes utstillere generelt er utakknemlige beist, skal ikke ha sånn, vil ikke ha sånn, og forpremier er helt ut for min hund får ikke sånn og slik. Vel - jeg tenker at vil du ikke ha premien som er satt opp så er det FRITT opp til HVER enkelt utstiller å bare gå hjem uten. Det finnes sikkert noen i arrangørklubben som har bruk for fôret.

Jeg gjør det enkelt jeg, dersom jeg ikke liker premieutvalget så lar jeg bare enkelt og greit være å hente ut premien. Grei skuring - og det gjør jeg uten å sutre om det. Synes kubbelys, fleecepledd og sånt er helt genialt. Jeg synes det er mer irriterende med kjipe små rosetter - det kan godt være litt schwung over rosettene uten at de må være OVER THE TOP som enkelte skilter med for tiden.

EN eneste gang har jeg tjafsa om premier og det var på gamle Timo sin siste utstilling - det var pittelitt drøyt å komme hjem med 60 kilo Labb. Men jeg tok det med faktisk, for vi hadde flere hunder - og det gikk ned på høykant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det SKAL vel strengt tatt ikke være premie til oppdretter og avlsklasser - det trenger ikke klubben å kjøpe inn. Greit å kjøpe inn noen rosetter som kan selges, men avls og oppdretterklasser er gratis, så premie må man ikke nødvendigvis har til de.

 

Jeg synes utstillere generelt er utakknemlige beist, skal ikke ha sånn, vil ikke ha sånn, og forpremier er helt ut for min hund får ikke sånn og slik. Vel - jeg tenker at vil du ikke ha premien som er satt opp så er det FRITT opp til HVER enkelt utstiller å bare gå hjem uten. Det finnes sikkert noen i arrangørklubben som har bruk for fôret.

 

Jeg gjør det enkelt jeg, dersom jeg ikke liker premieutvalget så lar jeg bare enkelt og greit være å hente ut premien. Grei skuring - og det gjør jeg uten å sutre om det. Synes kubbelys, fleecepledd og sånt er helt genialt. Jeg synes det er mer irriterende med kjipe små rosetter - det kan godt være litt schwung over rosettene uten at de må være OVER THE TOP som enkelte skilter med for tiden.

 

EN eneste gang har jeg tjafsa om premier og det var på gamle Timo sin siste utstilling - det var pittelitt drøyt å komme hjem med 60 kilo Labb. Men jeg tok det med faktisk, for vi hadde flere hunder - og det gikk ned på høykant.

Jeg er enig! Jeg synes forpremier er digg, da sparer jeg jo de pengene jeg ellers måtte ha brukt :lol:

Ellers så tror jeg å arrangere utstilling er den mest takknemlige jobben man kan ha i et verv..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du på forhånd hvilke premier de ulike arrangørene gir ut??? :P

Det er flere klubber som har det samme flere år/utstillinger på rad ;) Noen arrangerer jo flere utstillinger i året også.

Det SKAL vel strengt tatt ikke være premie til oppdretter og avlsklasser - det trenger ikke klubben å kjøpe inn. Greit å kjøpe inn noen rosetter som kan selges, men avls og oppdretterklasser er gratis, så premie må man ikke nødvendigvis har til de.

Gratis og gratis, en kan også si at det koster 1400 kroner å melde på ;) Det er en hedersklasse, etter min mening, to kåringer som virkelig sier noe om et oppdrett/avlsdyr og ikke bare sorterer ut den beste hunden. Det er to klasser som virkelig fortjener premiering, og ikke bare å bli avskrevet med at de kan få kjøpe rosetten om de vil ha den.

Det er kan hende ikke eksplisitt skrevet i utstillingsreglene hver eneste detalj, men det er i hvert fall flere tiårs praksis at en får tilsvarende HP-premie om en har avls- eller oppdretterklasse. Nå som HP'en dessverre er borte, vil det i praksis si CK-premie, siden det ofte var det samme før.

Vi hadde denne diskusjonen nylig i klubben, hvor det var spørsmål om kun beste oppretter- og avlsklasse i rasen skal ha premie, og vi var alle enig i at det blir helt feil. Har du fått HP av dommer, men blitt nummer fire, så skal du fremdeles ha premie. HP'en er en innstilling og vurdering av kvalitet, på samme måte som CK i aldersklasser er det.

Det er ikke avls- og oppdretterklassene som ruinerer klubbene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere klubber som har det samme flere år/utstillinger på rad ;) Noen arrangerer jo flere utstillinger i året også.

Men du vet jo aldri - kanskje har de byttet ut premiene DETTE året vøtt :P

Nei, som sagt, hvilke premier en klubb har er liksom ikke avgjørende for om jeg melder på eller ikke. Det er viktigere med hvilken dommer de har, om de er gode på gjennomføringen og generelt ikke roter for mye med ting :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet jo aldri - kanskje har de byttet ut premiene DETTE året vøtt :P

Nei, som sagt, hvilke premier en klubb har er liksom ikke avgjørende for om jeg melder på eller ikke. Det er viktigere med hvilken dommer de har, om de er gode på gjennomføringen og generelt ikke roter for mye med ting :).

Jeg har heller ikke sagt at premier er det viktigste - men det er en sorteringsnøkkel hvis jeg er i tvil. På samme måte som at jeg ikke løper etter arrangører som kjører en eneste stor BIS-finale for alle BIR-valper uten gruppefinaler, hvis det er flere valpeshow å velge mellom den helga. Skal jeg først donere en del penger til en klubb, kan jeg jo velge den som gir meg mest igjen, både i form av god dommer, stor ring OG okay premier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes utstillere generelt er utakknemlige beist, skal ikke ha sånn, vil ikke ha sånn, og forpremier er helt ut for min hund får ikke sånn og slik. Vel - jeg tenker at vil du ikke ha premien som er satt opp så er det FRITT opp til HVER enkelt utstiller å bare gå hjem uten. Det finnes sikkert noen i arrangørklubben som har bruk for fôret.

Jeg gjør det enkelt jeg, dersom jeg ikke liker premieutvalget så lar jeg bare enkelt og greit være å hente ut premien. Grei skuring - og det gjør jeg uten å sutre om det. Synes kubbelys, fleecepledd og sånt er helt genialt. Jeg synes det er mer irriterende med kjipe små rosetter - det kan godt være litt schwung over rosettene uten at de må være OVER THE TOP som enkelte skilter med for tiden.

Men er premien satt ut (f. eks på pallen), så bør man ta den med. To år på rad har jeg jobbet med premier på norsk vinner for schäferhund, og der er det stadig noen som er misfornøyde med plassering, som lar premiene stå igjen. Det synes jeg er respektløst både ovenfor dommer og arrangør. Er de så misfornøyde med plasseringen så får de heller ta det ut bak lukkede dører, men vis i alle fall dommer, arrangør og andre utstillere litt respekt, - ikke vær en demonstrativ surpomp som nekter å ta imot premien.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...