Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

@Margrete : satser litt på at 2ne får nok snart og klikker i tilbakemeldinger tråden :lol:

Det er sikkert bare fordi jeg er negativ til forandringer at jeg føler at sonen ikke fungerer optimalt liksom :P 

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Harly og jeg har debutert i agility 3 i  dag,  feilfritt, 1. plass og cert!  

Posted Images

Skrevet

Haha, har allerede gjort det, haha :D Håper jeg får sette flere PVK i praksis også, for det er jo så gøy :D

Får dere virkelig sette PVK i skolesammenheng? Gøy! Vi fikk knapt sette intramuskulær og subkutan injeksjon på hverandre (ressurstime satt opp for spesielt interesserte). Fikk riktignok vært med på blant annet steril prosedyre, rens av CVK i praksis. Interessant med tanke på hvor vanskelig det er å ikke bryte prosedyren. :)

• Like 1
Skrevet

Apropos tegnsetting og smilies; jeg har vært og fått input om universell utforming og lesevansker i dag. Der ble det påpekt at programmene folk bruker for å tolke tekst trenger vesentlig mer tegnsetting enn folk flest/språkrådet bruker. Eksempelvis burde alle overskrifter og kulepunkt avsluttes med punktum for å stykke opp teksten for å tilrettelegge for syntetisktaleprogrammer.

Og etter en hel dag med slikt blir jeg også veldig bevist på hvor vanskelig rettskriving egentlig er (og får lyst til å beklage for folk hvor mye feil jeg skriver).

• Like 1
Skrevet

Ja ja, folkens, ikke mas sånn nå da! Her er'n! Er det ikke den rareste og kuleste skapningen? Og når den svømmer rundt så ser den ut som den bare flyr. Den roper bare frihet i bevegelsene sine. Men den har ikke noe navn. Forslag?

21460563988_4f580fbebb.jpg

21025738744_beb7ded46e.jpg

Usj så dårlige mobilbilder. Det er så vanskelig å ta fine bilder fra saltvansskar. Alt blir bare så blått og Miami Vice aktig.

Da burde den vel hete Crockett da? :lol: Men det minner mer om CSI: Miami.. Kanskje det er Miami som er greia her?  

@Margrete : satser litt på at 2ne får nok snart og klikker i tilbakemeldinger tråden :lol:

Det er sikkert bare fordi jeg er negativ til forandringer at jeg føler at sonen ikke fungerer optimalt liksom :P 

Jeg beklager, men "klikking" står ikke på timeplanen i dag :P 

Skrevet

Får dere virkelig sette PVK i skolesammenheng? Gøy! Vi fikk knapt sette intramuskulær og subkutan injeksjon på hverandre (ressurstime satt opp for spesielt interesserte). Fikk riktignok vært med på blant annet steril prosedyre, rens av CVK i praksis. Interessant med tanke på hvor vanskelig det er å ikke bryte prosedyren. :)

Ja :D Vi har hatt tre skoleuker på skolens simsenter, og disse tre dagene har vi brukt på injeksjoner og PVK, en hel dag på hver prosedyre. Fikk satt to ganger hver på subcutan og intramuskulær injeksjon og rakk bare å få til PVK en gang i dag, skulle hatt to dager med den prosedyren. Og så har vi hatt kateterisering, stell av rent sår, sirkulasjon (blodtrykk, temp, puls og pust) i tillegg til noen andre ikke-sterile prosedyrer. Ja, det er vanskelig å holde alt sterilt, men føler det sitter litt bedre nå, dog ikke godt nok. Er mye å tenke på! Det verste er de prosedyrene man bruker sterile hansker. Om to uker skal vi ha en praktisk prøve hvor vi får en prosedyre vi skal testes i. Hater slike prøver :P

Skrevet

Den følelsen når du får lyst på middag, men du har hevet komfyren ut av kjøkkenet for å vaske, sparkle og male - og jeg har ikke hatt lyst på middag på flere dager, så dette er bare fordi magen vil være vanskelig. Den kan vente til i morgen.

Skrevet

Jeg har spist resten av den stekte laksen fra i går, med mandelpoteter, agurksalat og en dæsj rømme på toppen. En av mine favorittmiddager. I går fant jeg lammekjøttdeig i en butikk. De skal bli lammekjøttboller med hvitløk og persille som jeg skal ha til pasta. Og så hører jeg om aleneboere som klager over at de aldri gidder å lage middag til bare en? Det er da bare å lage middag til to, så har man i to dager? :P

Jeg fryser. Skal jeg trø igang peisen tro? Hvorfor ikke, spør nå jeg.

• Like 4
Skrevet

Går det ikke tog til Malvik? :o 

Jo, men det stopper bare på Vikhammer og i Hommelvik. (Om noen år går toget i tunnel fra Ranheim til Hommelvik, da blir det gang- og sykkelvei langs fjorden hele veien. Hvis MDG får det somvi vil. :D).

Skrevet

@Mari  så kul "Kurt" er! Hva slags art er han?

Valpene har vært hos veterinæren i dag. Det var slitsomme greier synes de, så de har vært litt rolige etterpå. Det vil si, det har vel gått over for det meste nå da :P

Skrevet

Jo, men det stopper bare på Vikhammer og i Hommelvik. (Om noen år går toget i tunnel fra Ranheim til Hommelvik, da blir det gang- og sykkelvei langs fjorden hele veien. Hvis MDG får det somvi vil. :D).

Men jeg skulle vært midt mellom Vikhammer og Hommelvik :P 

Skrevet

:o men da kan jeg ikke lengre stå på jordet ved farmor og farfar å se på toget:icon_cry: :P Fine toget som jeg er vokst opp med :ahappy: 

Skrevet

@Mari  så kul "Kurt" er! Hva slags art er han?

Kurt er en murene :) Han bor i og rundt en levende stein og spiser biter av reke som Marimannen eller Marisønnen fôrer han med ved hjelp av en lang klype.  Han er for det meste hvit, har en selvlysendeaktig stipe på ryggen som er dritkul og han flagrer når han svømmer. Han er iallfall 30 cm lang. Noen ganger går han villmann på sitt eget speilbilde i akvariet. Andre ganger titter bare hodet hans opp av et hull i steinen hans. Da ser han ut som marken fra Richard Scarry bøkene for den som er gammel nok til å huske dem. 

Sånn. Bare at bilen er en stein og bilruta ikke finnes. Jo, og at hodet stikker ut. :P

a607a76af56d620334e223b248c4b655.jpg

• Like 5
Skrevet

Ferdig oppmålt eiendom, grensedingser står stort sett på grensa, og da bør alt være bare velstand og pappa kan sikkert begynne å bygge garasjen sin :ahappy: 

Ali sneik seg gjennom døra i det jeg var på vei ut, så hun fikk hilse på hyggelige damen, som viser seg å ha en ridgeback-tispe (nope, jeg veit ikke fra hvor, jeg veit ikke engang hvor hun bor hen, hun som var her), så da fikk vi prata litt bikkje mens vi målte tomt. Det er en fin dag :ahappy::lol:  

Fra kommunen? Het damen Kari, da?

Skrevet (endret)

Apropos tegnsetting og smilies; jeg har vært og fått input om universell utforming og lesevansker i dag. Der ble det påpekt at programmene folk bruker for å tolke tekst trenger vesentlig mer tegnsetting enn folk flest/språkrådet bruker. Eksempelvis burde alle overskrifter og kulepunkt avsluttes med punktum for å stykke opp teksten for å tilrettelegge for syntetisktaleprogrammer.

Og etter en hel dag med slikt blir jeg også veldig bevist på hvor vanskelig rettskriving egentlig er (og får lyst til å beklage for folk hvor mye feil jeg skriver).

Syntetisk tale-programmer burde lære at et intensjonelt linjeskift faktisk tilsvarer punktum, så hadde ikke det vært noe problem!

Og du, bevist med én t betyr at man har vist at noe er sant - som i å bevise, ordet du leter etter er bevisst :lol:  :ustol: Sorry igjen, hele AN! Det er ikke sunt for noen at jeg er norsklærer :lol: 

Men du har helt rett, det å lære og å lære bort rettskriving er ikke lett! 

Edit: Apropos ikke lett, så mente jeg en s, ikke en t. :lol::lol: Takk til Mari.

Endret av Tinkie
GOD DAMN
  • Like 1
Skrevet

Kurt er en murene :) Han bor i og rundt en levende stein og spiser biter av reke som Marimannen eller Marisønnen fôrer han med ved hjelp av en lang klype.  Han er for det meste hvit, har en selvlysendeaktig stipe på ryggen som er dritkul og han flagrer når han svømmer. Han er iallfall 30 cm lang. Noen ganger går han villmann på sitt eget speilbilde i akvariet. Andre ganger titter bare hodet hans opp av et hull i steinen hans. Da ser han ut som marken fra Richard Scarry bøkene for den som er gammel nok til å huske dem. 

Sånn. Bare at bilen er en stein og bilruta ikke finnes. Jo, og at hodet stikker ut. :P

a607a76af56d620334e223b248c4b655.jpg

Så jo at kule Kurt er en murene, så spørsmålet var hvilken art ;)
Sikler etter akvarie selv, og hadde ikke tenkt på at om jeg skaffet et med saltvann så kanskje jeg kunne hatt sånn kuling som dette her.
:punk:

Men først skal jeg ha meg biotopakvarie fra Tanganyika

Skrevet

Og du, bevist med én t betyr at man har vist at noe er sant - som i å bevise, ordet du leter etter er bevisst :lol:  :ustol: Sorry igjen, hele AN! Det er ikke sunt for noen at jeg er norsklærer :lol: 

Men du norsklærer, hva er bevistt da? :lol:

Så jo at kule Kurt er en murene, så spørsmålet var hvilken art ;)
Sikler etter akvarie selv, og hadde ikke tenkt på at om jeg skaffet et med saltvann så kanskje jeg kunne hatt sånn kuling som dette her.
:punk:

Men først skal jeg ha meg biotopakvarie fra Tanganyika

Ha ha! Se der, følger ikke med. (Evt, visste ikke helt at murene ikke var en art... :innocent:) Jeg skal spørre Marimannen, det er hans kar. :) Har sendt melding, siden det handler om karet så tar det neppe så lang tid før jeg får svar. :D

Skrevet (endret)

Neineineineeiiii! God damn!! :lol: Jeg skylder på at jeg er syk! BevisSt! Bevisst!

For å være ekstra slem mot en som ligger nede, jeg tror goddamn skrives i ett ord. :lol:

Endret av Mari
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...