Gå til innhold
Hundesonen.no

Helårs båndtvang


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

I Sprettballens innlegg om brev til NKK ang. raseforbudet så svarer NKK bl.a i sitt brev:

Gjennom våren og sommeren har NKK diskutert enkelte partiers ønske om å innføre helårsbåndtvang og i denne forbindelse har vi også snakket om raseforbudet på møtene med de politiske partiene. Vi kommer til å be om nye møter spesifikt vedrørende raseforbudet i løpet av høsten. NKK har også en god dialog med flere interessentgrupper på dette punktet.

Diskusjonen ang. helårs båndtvang kan fortsette i denn tråden. :)
Moderator Marie

(Joachims innlegg under: )

*******************************************************************

Oslo Høyre er det som kommer opp når jeg søker på helårs.

http://www.osloby.no/Oslo-Hoyre-gar-inn-for-helars-bandtvang-i-parker-7874853.html

kanskje noen lager egen tråd, det er jo helt horribelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer fint å gi mine nok fysisk mosjon i bånd, men gleden de viser når jeg kobler av båndet er helt fantastisk å se på

Helårs båndtvang i parkene i Oslo er da virkelig ingen krise? Jeg synes det er slitsomt med bikkje i grillen hver gang jeg er i parken, jeg.

Selv tenker jeg at problemet er jo ikke egentlig båndtvang eller ikke, det er jo snakk om brudd på Hundeloven. Det burde heller sees på muligheter for å få folk til å forstå at man skal ha kontrol

Selv tenker jeg at problemet er jo ikke egentlig båndtvang eller ikke, det er jo snakk om brudd på Hundeloven.

Det burde heller sees på muligheter for å få folk til å forstå at man skal ha kontroll på hunden sin til enhver tid, være seg i en park eller i skogen (osv).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi lever i et samfunn med ALT for mange regler, jeg. Folk er jo fader ikke helt dumme i hodet. Kardemommeloven er allright, også når det gjelder hunder. Selv har jeg to hunder jeg virkelig hater å ha i bånd, spesielt den eldste. Vi får ikke gått tur vi, hvis hun må gå i bånd hele tiden. Da måtte jeg gått mer baklengs enn forover. Men jeg viser alltid hensyn. Jeg passer på. Jeg har kontroll så godt det lar seg gjøre. Og jeg opplever aldri problemer i møte med andre løse hunder, mens når alle hundene går i bånd er det stadig bråk ser det ut til... Vi overholder båndtvang av hensyn til viltet forøvrig, ikke fordi noen synes hunder bør være i bånd av prinsipp. Fatter ikke de som ikke ser noen betenkeligheter ved at dyr skal leve hele livet sitt med å traske akkurat der vi mennesker vil i bånd. Det er ikke noe dyreliv spør du meg. Og siden jeg bor i Oslo får ikke Høyre min stemme i alle fall (det hadde de ikke fått uansett)...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi lever i et samfunn med ALT for mange regler, jeg. Folk er jo fader ikke helt dumme i hodet. Kardemommeloven er allright, også når det gjelder hunder. Selv har jeg to hunder jeg virkelig hater å ha i bånd, spesielt den eldste. Vi får ikke gått tur vi, hvis hun må gå i bånd hele tiden. Da måtte jeg gått mer baklengs enn forover. Men jeg viser alltid hensyn. Jeg passer på. Jeg har kontroll så godt det lar seg gjøre. Og jeg opplever aldri problemer i møte med andre løse hunder, mens når alle hundene går i bånd er det stadig bråk ser det ut til... Vi overholder båndtvang av hensyn til viltet forøvrig, ikke fordi noen synes hunder bør være i bånd av prinsipp. Fatter ikke de som ikke ser noen betenkeligheter ved at dyr skal leve hele livet sitt med å traske akkurat der vi mennesker vil i bånd. Det er ikke noe dyreliv spør du meg. Og siden jeg bor i Oslo får ikke Høyre min stemme i alle fall (det hadde de ikke fått uansett)...

Dessverre så er veldig mange helt dumme i hodet, og det er jo en av grunnene til at vi har så mange og dumme regler rundt oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen det er linket til står det om helårs båndtvang i parker ja, men det er kanskje bare et eksempel. Dessuten, blir det innført så blir det igjen lettere å utvide forbudet.

Jeg er veldig imot flere forbud for oss som har hund.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er veldig mange helt dumme i hodet, og det er jo en av grunnene til at vi har så mange og dumme regler rundt oss..

Men jeg er da av den oppfatning at regler ikke gjør folk mindre dumme. Folk som vil gjøre ugagn, som ikke viser hensyn, som er egoistiske og i det hele tatt - de vil være der uansett. Tenker f.eks. på alle de gærne mødrene jeg har vært borti i mitt liv - noen som gir blaffen i alle andres unger så lenge barna deres blir prioritert (kanskje litt søkt eksempel, men folk tenker på seg selv i mange sammenhenger). Eller alle som kjører for fort. Og alle som nasker på butikken. Altså.. Poenget mitt er at jeg ikke tror på sanksjoner og restriksjoner. Jeg tror heller på aksept og tilrettelegging. Når det gjelder hund må man utdanne folk, forklare hva som er viktig med båndtvang og hvorfor man bør ha hunden i bånd når rådyra er bittesmå. De som likevel ikke følger loven velger å ta en kalkulert risiko, og for noen er ingen sanksjoner store nok så lenge de kan gjøre akkurat som de vil. Tror dessverre det er lite å gjøre med sånne folk... Men alt for mye regler og restriksjoner straffer kollektivt, også de som faktisk er flinke til å ta hensyn og å følge lover og regler. Og dessuten tror jeg streng hundelovgivning bygger opp under "vanlige folks" hunde-skrekk/-hat fordi folk tror det må være slik fordi alle hunder er dumme og farlige..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er da av den oppfatning at regler ikke gjør folk mindre dumme. Folk som vil gjøre ugagn, som ikke viser hensyn, som er egoistiske og i det hele tatt - de vil være der uansett. Tenker f.eks. på alle de gærne mødrene jeg har vært borti i mitt liv - noen som gir blaffen i alle andres unger så lenge barna deres blir prioritert (kanskje litt søkt eksempel, men folk tenker på seg selv i mange sammenhenger). Eller alle som kjører for fort. Og alle som nasker på butikken. Altså.. Poenget mitt er at jeg ikke tror på sanksjoner og restriksjoner. Jeg tror heller på aksept og tilrettelegging. Når det gjelder hund må man utdanne folk, forklare hva som er viktig med båndtvang og hvorfor man bør ha hunden i bånd når rådyra er bittesmå. De som likevel ikke følger loven velger å ta en kalkulert risiko, og for noen er ingen sanksjoner store nok så lenge de kan gjøre akkurat som de vil. Tror dessverre det er lite å gjøre med sånne folk... Men alt for mye regler og restriksjoner straffer kollektivt, også de som faktisk er flinke til å ta hensyn og å følge lover og regler. Og dessuten tror jeg streng hundelovgivning bygger opp under "vanlige folks" hunde-skrekk/-hat fordi folk tror det må være slik fordi alle hunder er dumme og farlige..

Selvsagt gjør det det, men det er jo lite annet som kan gjøres egentlig. Det er jo et kjent fenomen uansett hvor man snur seg, noen ødelegger for alle. Det var bare en kommentar til ditt utspill om at folk ikke er helt dumme i hodet, for dessverre er det veldig mange (ikke bare noen få egentlig) som er det å da blir det sånn. Synes heller ikke om flere forbud, men det er nok bare et tidsspm, virker som det bare blir mer og mer kjipe hendelser med hunder og før eller siden får det konsekvenser, for alle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vel fungert fint med helårs båndtvang om vi hadde fått hundeskoger - innegjerdet a la Danmark

Men da måtte det også vært krav om at hver kommune hadde minst en. Noen små (folkeantall, ikke areal) kommuner ville også måtte ha flere for at de skulle være lett tilgjengelig for folk, da det er ganske store avstander innenfor kommunegrensa noen steder. Jeg synes ikke det høres ok ut, rett og slett fordi dette aldri ville bli gjennomført på en måte som ivaretar behovet til de fleste hunder.

Og det er jo nettopp det. Vi skal la katter gå løse hele tiden fordi de har behov for det, sau og rein passer vi på, viltet har vi regler for å verne rundt, men den tapende part er alltid hunden. Jeg synes faktisk at med en så lang båndtvang som vi allerede har burde det vært krav til alle kommunene i landet med inngjerdet hundeskog på en viss størrelse.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da måtte det også vært krav om at hver kommune hadde minst en. Noen små (folkeantall, ikke areal) kommuner ville også måtte ha flere for at de skulle være lett tilgjengelig for folk, da det er ganske store avstander innenfor kommunegrensa noen steder. Jeg synes ikke det høres ok ut, rett og slett fordi dette aldri ville bli gjennomført på en måte som ivaretar behovet til de fleste hunder.

Og det er jo nettopp det. Vi skal la katter gå løse hele tiden fordi de har behov for det, sau og rein passer vi på, viltet har vi regler for å verne rundt, men den tapende part er alltid hunden. Jeg synes faktisk at med en så lang båndtvang som vi allerede har burde det vært krav til alle kommunene i landet med inngjerdet hundeskog på en viss størrelse.

Danskene har en "på hvert hjørne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo nettopp det. Vi skal la katter gå løse hele tiden fordi de har behov for det, sau og rein passer vi på, viltet har vi regler for å verne rundt, men den tapende part er alltid hunden. Jeg synes faktisk at med en så lang båndtvang som vi allerede har burde det vært krav til alle kommunene i landet med inngjerdet hundeskog på en viss størrelse.

Hvordan er hunden den tapende part? De lever et ganske beskytta og enkelt liv i forhold til sau, rein, katt og vilt. Det er ingen andre dyreart vi er så interaktive med. Det er fullt mulig å gi de et aktivt og rikt liv, selv om man alltid hadde måtte ha de i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hunden den tapende part? De lever et ganske beskytta og enkelt liv i forhold til sau, rein, katt og vilt. Det er ingen andre dyreart vi er så interaktive med. Det er fullt mulig å gi de et aktivt og rikt liv, selv om man alltid hadde måtte ha de i bånd.

I Oslo kan man jo f.eks ta bikkja til en av de ti friområdene eller om man er ekstra vill og gal: ut i skogen.

Jeg klarer ikke skjønne at bikkjer er den tapende part bare fordi de ikke får plage folk i parkene, jeg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke problemet løses med flere regler. Det er nok av de som argumenterer mot den vanlige båndtvangen med at de stadig vekk hilser på politiet uten at det blir sagt noe om den løse hunden. Hva kommer til å bli annerledes med helårs båndtvang?

Hvis hundeloven faktisk hadde blitt håndhevet og folk hadde blitt bøtelagt for å ikke ha kontroll på hunden - uansett årstid - så hadde ikke helårs båndtvang vært en problemstilling.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hunden den tapende part? De lever et ganske beskytta og enkelt liv i forhold til sau, rein, katt og vilt. Det er ingen andre dyreart vi er så interaktive med. Det er fullt mulig å gi de et aktivt og rikt liv, selv om man alltid hadde måtte ha de i bånd.

Jeg mente ikke tapende part ved at vi setter dem opp mot hverandre, men tapende med at hundens natur og hundens instinkter og behov blir glemt. Hvis noen sier at katter burde levd som hunder, altså innekatter som man gikk tur med i line, så snakkes det om hvor feil det er fordi det er i mot kattens natur, til tross for at de gjør mye mer skade på naturen enn hunder som går løse på tur sammen med eier.

Jeg synes at en hund trenger å løpe. Med mindre man har en liten rase som virkelig får strekke på bena i langline, eller at man har en stor inngjerdet tomt, så er dette en mulighet som bare blir redusert. Hvorfor er ikke hundens natur og behover viktig når man lager lover?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo kan man jo f.eks ta bikkja til en av de ti friområdene eller om man er ekstra vill og gal: ut i skogen.

Jeg klarer ikke skjønne at bikkjer er den tapende part bare fordi de ikke får plage folk i parkene, jeg.

Jeg snakker ikke om parkene i Oslo, jeg snakker generelt. Det nytter ikke å gå i skogen dersom det blir helårsbåndtvang i hele kommunen, da har du kun hundeparkene. Og for de av oss som ikke har hundeparker i nærheten, så finnes ikke engang det alternativet. Og ja, jeg synes det er skummelt at de strammer inn reglene hele tiden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om parkene i Oslo, jeg snakker generelt. Det nytter ikke å gå i skogen dersom det blir helårsbåndtvang i hele kommunen, da har du kun hundeparkene. Og for de av oss som ikke har hundeparker i nærheten, så finnes ikke engang det alternativet. Og ja, jeg synes det er skummelt at de strammer inn reglene hele tiden.

Men forslaget som omtales her gjelder parker i Oslo. Det er mye som kan skje, men det letter trykket litt på hjertepumpa om man forholder seg til det som er foreslått.

(Sjansen for at Oslo Høire foreslår helårsbåndtvang er minimal, til det er det for mange settere i partiet til :P)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke tapende part ved at vi setter dem opp mot hverandre, men tapende med at hundens natur og hundens instinkter og behov blir glemt. Hvis noen sier at katter burde levd som hunder, altså innekatter som man gikk tur med i line, så snakkes det om hvor feil det er fordi det er i mot kattens natur, til tross for at de gjør mye mer skade på naturen enn hunder som går løse på tur sammen med eier.

Jeg synes at en hund trenger å løpe. Med mindre man har en liten rase som virkelig får strekke på bena i langline, eller at man har en stor inngjerdet tomt, så er dette en mulighet som bare blir redusert. Hvorfor er ikke hundens natur og behover viktig når man lager lover?

Det er fullt mulig å la en hund løpe selv om du ikke kan slippe den løs. Det finnes noe som heter sykkel, f.eks, og til den får man fester til å feste fast hunden (springer eller lignende), så kan man sitte oppå sykkelen selv og la det gå så fort eller sakte som man selv ønsker.

Og for å ta det enda en gang i en katt vs hund-diskusjon. Katt og hund er to ulike arter, med to ganske ulike behov, og med ganske ulik historikk med oss mennesker. Du kan like gjerne sammenligne med hest, som står 20 timer på boks i døgnet, 2 timer i en luftegård og 2 timer med jobb og stell. Da er det ikke så galt å være hund allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn etter lovverket, så ER det helårsbåntvang, om du ikke har hunden under kontroll.... Og i mange skogområder; om du ikke har rett til å trene hund der, sauereinhetsbevis osv...

Det er vel ikke de som har alt i orden som gjerne bryter loven ;)

I sommer har jeg knapt møtt en eneste hund i bånd utenfor tettbygde strøk her i området, i så stor grad at jeg begynner å lure på om respekt for båndtvang er ett fenomen som kun forekommer sør for polarsirkelen/i "storbyene"

Og det folk anser for kontroll er at de har kontroll på at hunden ikke stikker av/skader andre, ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aktivisere hundene sine med bånd ja, men ikke la de snuse så lenge de vil, løpe lykkelige og fri, leke med hverandre, utforske, klatre, plumpe i gjørmehull, ha raptus rundt og rundt trærne i vill fart osv osv.

En veldig veldig trist tanke hvis dette er noe fremtidens hunder ikke får oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aktivisere hundene sine med bånd ja, men ikke la de snuse så lenge de vil, løpe lykkelige og fri, leke med hverandre, utforske, klatre, plumpe i gjørmehull, ha raptus rundt og rundt trærne i vill fart osv osv. 

En veldig veldig trist tanke hvis dette er noe fremtidens hunder ikke får oppleve.

 

100% enig!

Hunder er fader meg dyr - jeg hadde heller sluttet med hund enn å aldri kunne la de få være løse og løpe fritt. Derfor har jeg heller ikke fugl, hamster og andre "burdyr", fordi de er vanskelige å holde uten å bruke bur.

Hva skjer med verden tenker jeg.. Min mor forteller om hvordan det var å vokse opp med hund på 60-tallet, og jeg må si det hørtes flott ut! :) Shäferen de hadde brukte aldri bånd, den. Ei heller gjorde den ugang eller noen andre noe vondt eller plagsomt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune er det allerede helårs båndtvang i alle "parker" samt på enkelte av de mest populære turområdene i marka. Begrensende til en viss grad selvsagt, men vi har heldigvis masse andre områder uten helårs båndtvang, så noe kjempeproblem er det ikke. Hadde det derimot dreid seg om helårs båndtvang i hele kommunen (det var foreslått det også), hadde det vært mye, mye værre syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.sb.no/nyheter/bandtvang/politikk/det-er-en-mild-form-for-dyremishandling-a-ha-hund-i-band/s/5-73-93668

"Båndtvang er en mild form for dyremishandling, fastslår Bjørn Corneliussen."

Det er jeg helt enig i. Det er ille nok at det er båndtvang halve året (men jeg forstår grunnen), men om det blir hele året er det jo helt forferdelig. Det er selvsagt helt uaktuelt å holde hunden i bånd året rundt, og det kommer ikke til å skje, lovbrudd eller ei.

men

"– Det er én ting med små hunder som er såkalte veskehunder. Men det er annerledes med en større hund som trenger mye trim, sier han."

"Små veskehunder" trenger da og å løpe løs...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...