Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal neste hunden din være?


Aea
 Share

Recommended Posts

Hvilken rase skal neste hunden din være? Har du hatt rasen før? Hvilke raser har dere hatt før? Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

1. Whippet eller langhåret collie.

2. Nei, men jeg er storfan av begge rasene og hvilken som kommer først avhenger av livssituasjonen når Rocky er borte. Dog mest sannsynlig at collien kommer i hus først.

3. Har en beagle nå som er min første hund.

4. Fordi jeg vil ha en "enklere" hund neste gang, en som ikke er så sabla sta og egenrådig. En som skal jobbe tettere på eier og ikke være så himla selvstendig som en beagle skal være. Vanvittig gøy å se en beagle på jobb, men jeg driver ikke med jakt så da utgår rasen igjen, selvom jeg trives med den gode mentaliteten de har, så passer ikke egenskapene meg.

Collie: Fordi jeg ønsker en hund jeg kan trene med, en som vil være med å prøve litt forskjellig uten å gå lei etter første repetisjonen. En som kan belønnes hakket letter en den jeg har nå. Samtidig ønsker jeg en hund som ikke går på veggene i mine dårlige perioder, som tåler at det ikke skjer kjempemasse hele tiden. En hund som naturlig fungerer godt sammen med barn, da det med stor sannsynlighet kommer barn inn i bildet i løpet av dennes levetid hos meg. En hund jeg mest sannsynlig kan ha løs. Jeg ønsker også collie pga størrelsen, jeg vil ha en litt større hund også, spesielt iom den skal trenes med. Slipper å bøye meg så mye da i belønningssituasjoner. (Jeg har korte fascier, noe som tidvis gjør bøy og tøy litt vanskelig)

Whippet: Igjen, fordi jeg vil ha en "enkel" hund. Jeg er storfan av svigers sin hund som er skikkelig dum og deilig og generelt ganske myndete av seg, bare med litt mer lyd og redsler. Har likt whippetene lenge, og jeg blir bare mer og mer sikker på at en slik vil passe hos meg. Jeg elsker også å se på dem løse, er noe eget å se en mynde i fult firsprang! Hendig størrelse har de også! Whippeten kommer jeg ikke til å trene noe særlig med utover hverdagslydighet og eventuelt LC om det finnes noe miljø for det der jeg bor.

EDIT: jeg har fått øynene opp for spor da, kjempegøy! Håper collien kan brukes til det også, på hobbybasis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken rase skal din neste hund være?

Usikker. Har lyst på en liten mynde som whippet eller italiener, men hvis allergien til samboer streiker helt må det bli en utehund, Sibirsk husky eller alskan husky.

2. Har du hatt rasen før? Nei ingen av de nevnte har jeg hatt før.

3. Hvilke raser har dere hatt fra før? Hatt 2 stk dobermann før.

4. Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Har nå 2 stk greyhounds

5. Hvorfor denne rasen? Elsker greyhounds over alt på jord. Finnes ikke en mer perfekt hund for meg. De har alt jeg liker i en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Hvilken rase skal din neste hund være? hygen eller strihårs dachs, etter som hva det blir til først.

2. Har du hatt rasen før? Ja, x-antall strihår, og har min første egene hygen nå.

3. Hvilke raser har dere hatt fra før? Stri og korth.dachs. hygen, vorsteh, doberman, dogo canario. (gubben har også hatt laika og border, og har haldenst.)

4. Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? 10, hvorav 6 strihår og en hygen.

5. Hvorfor denne rasen? Det skal både jage og være hyggelig å ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken rase skal neste hunden din være?

Kelpie :wub:

2. Har du hatt rasen før?

Har en nå.

3. Hvilke raser har dere hatt før?

Har en kooiker nå også, har hatt sheltie før.

4. Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

Har èn kooiker og èn kelpie, med ønske om to kelpier på sikt. Jeg elsker kooikeren min, men jeg tror ikke jeg ønsker meg ikke en ny etter han.
Jeg er ikke så glad i kooikeren generelt etter hva jeg ser og opplever (De er flotte hunder, men kanskje ikke til min hverdag/mitt ønske), jeg liker mer tøffe og mentalt sterke hunder som tåler en trøkk eller ti uten å bli vippet av pinnen. Min var ikke særlig tøff av seg da jeg fikk ham, men er veldig fornøyd med hvordan han har blitt etter alt vi har gjort sammen. Stødig og trygg, veldig sosial og lett å ha med å gjøre nå i godt voksen alder. Han tar verden på strak pote og har blitt eksponert for det aller meste. Han er en kosebamse og verdens beste, lojale venn, og jeg elsker ham så mye at jeg har fått han til å love at han skal bli like gammel som meg uansett om jeg måtte bli 90 år :D Sjansen for at jeg får en så god kooiker (etter hva jeg ønsker meg) igjen anser jeg som ikke nødvendigvis så sannsynlig, så bla derfor blir det ikke en ny.

Men fra jeg kjøpte ham og til i dag, så forandrer jo tiden seg, jeg og det rundt meg, så jeg har funnet ut at kelpien er min hjerterase. Jeg elsker galskapen (ikke for mye, men at de kan være klovnete og få deg til å le hver dag og alltid være klar for alt), arbeidskapasiteten, våkenheten, farten, en hund du kan trene de fleste hundesporter med, og det at de kan være med på alt jeg vil gjøre. Jeg liker den type hund å trene mentaltrening med, fremfor kooikeren. Derfor har jeg kelpie også.

Det sagt, kunne jeg også hatt en god border collie til lp og bruks/cow dog siden jeg bor et sted der de bruker mye den rasen på kveg (i tillegg til heeler og noe aussie). De er superdyktige, så det hadde også vært moro.
Jeg håper jeg kan få bli frisk og eldgammel med helsa på topp så jeg kan få gjort masse, masse før det er slutt :P

Så er jeg også litt som Jeanette, en maskothund hadde vært stas. Har tenkt på det mange ganger, og det kan det vel kanskje bli en gang siden. Jeg er veldig glad i sheltie, så det må bli en sheltie :wub:

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Det spørs jo veldig på livssituajon og hvordan livet mitt ser ut da. Blir mange, mange år til neste. Men jeg ønsker meg veldig en border collie.

2.

Ikke border collie, nei, men en border-blanding. Var veldig lik en border collie.

3.

Kun hatt blandingshund før. Nevnte borderblanding, også har vi alltid hatt mixer i familien. Men kun blandingen som var MIN.

4. Nå har jeg en boxer. Første boxeren min :)

5.

Boxer har jeg fordi jeg elsker deres måte å være på, skikkelige klovner. Har alltid vært drømmerasen.

Border collie ønsker jeg meg fordi jeg savner kvikkheten, og treningsiveren. Også ønsker jeg meg frisk hund, så da håper jeg border collie er et tryggere valg. Kommer nok til å ha boxer igjen også, men da vil jeg være mye mer nøye på helse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være? Har du hatt rasen før? Hvilke raser har dere hatt før? Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

1. Forhåpentligvis en ny korthårshollender :)

2. Har en nå.

3. Alaskan Malamute, Malinois og Hollandsk gjeterhund korthår.

4. Har 2 nå, en malle og en hollender

5. Fordi jeg digger dem, og fordi de er perfekte til det jeg vil drive med. Har flere raser på listen min, men de kommer nok senere om alt går som planglagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken rase skal din neste hund være?

Siberian Husky, og hun er pdd 2 uker gammel og ligger i valpekassa her hjemme :)

2. Har du hatt rasen før?

Har rasen nå, og har hatt den sammenhengende i 21 år

3. Hvilke raser har dere hatt fra før?

Har kun hatt Siberian Husky som egen rase, men har bodd med og passet mye to ulike schäfere. Liker den rasen også svært godt, men det er ikke en hund for meg og mitt bruk per i dag.

4. Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

Uten den i valpekassa, så har jeg 9 stk nå. Har hatt 2 andre før som har vandret over regnbuebroen. Dette er mitt 6. Siberian kull.

5. Hvorfor denne rasen?

Det er rasen for meg, dette er hunder som passer meg perfekt. Glade, sosiale, enkle og ærlige sjeler som trenger en god del fysisk trim (dog krever de ikke så mye som noen innbilder seg) og samtidig har de fleste her et eksteriør som gjør at jeg kan ha det gøy på utstillinger i tillegg til kjøring, turer i skog og mark på fjell og vidde. Helt perfekte som rase med andre ord. Vært å nevne er også at det er så lite sykdommer og problemer med rasen at nesten glemmer at dette er et til dels stort problem på andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være?

Border collie (tispe)

Har du hatt rasen før?

Ja, har en hannhund på snart 1 år.

Hvilke raser har dere hatt før?

Bare bc

Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

Har en bc

Hvorfor denne rasen?

Fordi jeg elsker i entusiasmen til alt og hvor treningsvillige de er. Uansett hva jeg finner på, er han mer enn gjerne med. Liker at de er så kjappe i hodet og så vanvittig allsidige. Før jeg skaffet min egen, syntes jeg at størrelsen var et minus. Ønsket meg egentlig litt større hund. Men nå tenker jeg at det egentlig er helt passe. Stor nok til å kunne være med på alt, trekke litt og tåle en del, men fortsatt såpass liten at det er relativt praktisk. Neste hund blir antakeligvis en tispe, og da sikkert en del mindre enn nåværende på 24 kg, og det er helt greit. Kjekt å kunne bære hunden hvis det skulle skje noe.

Agility er det jeg vil satse på, og der passer jo bc'en godt. Ellers er gjeting gøy, og hadde vært stas å prøvd oss på lydighet også. Han jeg har nå har jeg ikke kommet så langt med enda, men jeg trøster meg med at han er ung og har hele livet foran seg, og at neste hund antakeligvis blir lettere å trene med, for da har jeg selv mer erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Neste hund håper jeg blir en KV eller SV til. Og får jeg tid og økonomi så håper jeg en liten maskot hund. Altså tre på en gang

Både ja og nei til om jeg har hatt rasen før

Før har jeg hatt Flatcouted Retriever, Grosse Munsterlender , Strihåret Vorstehhund, Border Collie, Også har det vært Coker spaniel og BC mix på kortere besøk

Har en KV

Hvorfor, jo fordi den egner seg godt til det jeg vilel ha av bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være?
Drømmen er lundehund, men blir mest sannsynlig avkom etter bu/lundemiksen min <3

Har du hatt rasen før?
Jepp hatt lundehund. Og har en bu/lundemiks nå.

Hvilke raser har dere hatt før?
2 x lundis, bichon frisé, bu/lundemiksen og riesen/vorstehmiks

Hvorfor denne rasen?
Lundehund fordi det er den ultimate rasen for meg. Jeg er 100 prosent totalt avhengig av rasen, uten at jeg egentlig vet hvorfor. Det har vært sånn siden første gang jeg så rasen i en hundebok. I det jeg kom til siden om lundehund, så visste jeg at det var min rase. Hverdagen uten lundehund er faktisk helt forferdelig. Det føles ikke som et hjem uten... Jeg klarer ikke forstå åssen noen kan leve uten disse vidunderlige, perfekte, enestående vesnene. En rase som ingen andre raser minner om engang, den er en helt unik liten skatt som passer meg som hånd i hanske.
Hvorfor det mest sannsynlig ikke blir lundehund nå, men bu/lundemiks er fordi det er eneste sjansen vår til å få valp etter guttetassen vår. Han skal bare brukes en gang, så det er fra det kullet eller aldri. Og siden vi er mer enn fornøyd med han, i tillegg til at det hadde vært awesome å få valp etter første prosjektkullet, så blir det nok sånn.
Men det river i hjertet å vite at det er mange mange mange år til en potensiell lundehund... Mest sannsynlig blir neste lundehund når stamboken til lundehund åpnes for prosjekthundene, som er minst 10 år fram i tid, om den i det hele tatt åpnes.
Men det er lundehund jeg vil ha, sånn egentlig... :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være?

Hvis veslefrøkna slår til i høst blir neste hund i huset en ny grå elghund tenker jeg, og da kanskje den første som står i mitt navn :) Men jeg tenker mye for tiden hva jeg skal gjøre nå som shibaene våre begynner å bli eldre. Birk er straks 11, Kiri er straks 10 og Pippi har nettopp fylt 7 år. Jeg blir bare mer og mer sikker på at det ikke skal inn flere shibaer i husholdningen her (selv om det virkelig er min hjerterase). Men jeg er veldig usikker på om vi da skal bare satse på gråhunder fremover, eller om det skal være en annen rase i tillegg. Jeg har tre typer jeg er interessert i (dachs, støver, spaniel), og så må vi bare se hva vi velger å gjøre. Vi ønsker veldig å ha en spesialisert ettersøkshund i tillegg til jakthundene.

Har du hatt rasen før?

Elghunder har vi hatt, og har :lol: Pr d.d. har vi 3 fantastiske grå frøkner her hjemme. De tre andre typene har vi ikke hatt tidligere.

Hvilke raser har dere hatt før?

Vi har norsk elghund grå og shiba.

Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

Vi har 3 elghunder (grå) og 4 shibaer. Gråhundene pga jakt, men også pga det fantastiske livlige temperamentet de har. Livet er aldri kjedelig med en gråhund (eller tre) i det. Shibaene var først og fremst for å ha en mindre jakthund og spille på, men de også passer veldig godt inn i vår familie. Rolige inne, men samtidig klare for sprell og aktivitet ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvilken rase skal neste hunden din være?

Jakt-Golden, AK eller welsh/springer

2: Har du hatt rasen før?
Har hatt AK :P

3:/4Hvilke raser har dere hatt før?
To BC, Labrador, To welsh Corgi cardigan, to Australske Kelpier.

5: Hvorfor denne rasen?

Jeg har lyst til å drive med retriever jakt og elsker jakt goldenene. Om det blir AK, BC, Springer eller en retriever vet jeg ikke før da gitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være?

Shiba eller akita eller kanske en annen av de japanske rasene. Kanskje labrador eller pointer/vizsla for å prøve noe annet.

Har du hatt rasen før?

Om det blir shiba og akita som neste hund, så ja. Om det blir noe annet - nei.

Hvilke raser har dere hatt før?

Dette er mine første hunder :)

Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

En akita og en shiba, største og minste av de japanske urhundrasene

Hvorfor denne rasen?

Godt spørsmål.. trur egentlig ikke det lå noen dype tanker bak det. Har alltid vært småfascinert av japan og alltid hatt en liten elsk på gruppe 5 hunder. Så når jeg sku få meg hund og egentlig ville ha en husky eller malamute, men innså at jeg ikke hadde rette energinivået, så ble det disse to. Shibaen kom først fordi jeg trudde akitaen ville bli en for stor og vanskelig førstegangshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være? Har du hatt rasen før? Hvilke raser har dere hatt før? Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase? Hvorfor denne rasen?

Jeg er litt usikker. På en måte er jeg veldig glad for at jeg har funnet "rasen min", men det gjør det desto vanskeligere å prøve noe annet. Saluki har vært en drøm lenge, og jeg kunne og tenkt meg en minibull. Når tiden for ny hund kommer (om maaaaange år) så kommer det nok mest an på kombinasjonen som blir gjort, ikke rase. Er dog litt skeptisk til helsen på minibullen, har to allergihunder i familien, og vil gjøre mitt beste for å unngå det selv.

Har hatt blandingshund og gordon setter før. Har en dalmatiner nå.

Fordi rasen passer meg helt perfekt. Kosete, snill, aktiv, morsom, fjasete, sympatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være?

- Vet ikke helt. Det kommer helt an på hva jeg skal ha hund til, om det blir en tenings- /konkurransens eller om det blir en tur- /familie- / hobbyhund.

Pr i dag har jeg 1-2 alternativer til treningshund og 4-5 alternativer til mascot.

Har du hatt rasen før?

- Kun en av de aktuelle rasene har jeg hatt før (australsk kelpie).

Hvilke raser har dere hatt før?

- Blandingshund (labrador/terv), labrador og pyreneisk gjeterhund.

Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

- Nå har vi 2 australske kelpier.

Hvorfor denne rasen?

- Ønsket en arbeidsom, kvikk, atletisk og sosial hund med lite vokt og skarphet.

Som har generell god helse og som normalt sett ikke har store brister når det kommer til lyd og miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være?

- Vet ikke helt. Plutselig en til her som har stemmerett ved rasevalg. Men det det er snakket om er rottweiler, collie, golden( ja og schæfer men der legg eg ned veto)

Har du hatt rasen før?

Har rottweiler no, har hatt langhårscollie i familien

Hvilke raser har dere hatt før?

Rottweiler

Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

1

Hvorfor denne rasen?

Nei de det står mellom er jo ulike hunder så det kommer an på hvilke egenskaper som blir viktigst når ny hund skal kjøpes. Det vil tiden vise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være?

Egentlig må jeg bli voksen først før jeg svarer her, men det blir enten JRT eller schæfer fra brukslinjer :P Eller begge deler :D

Har du hatt rasen før?

JRT nei, schæfer ja

Hvilke raser har dere hatt før?

,

Mallamute, huskyblanding, schæfer og bc

Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

2 schæfere

Hvorfor denne rasen?

JRT = en annen forumbruker hadde ei litt flis @Belgerpia og etter å ha blitt kjent med dobørsten har jeg vært evig forelsket i rasen. En hund som er høy på seg selv, tøff i trynet og samtidig liten nok til å ligge på fanget å ha rolige dager.

Schæfer fra brukslinjer = Jeg ønsker meg mer hund å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund blir presa, som jeg har nå. Grunnen til at jeg velger den rasen igjen er at jeg har blitt veldig glad i den rett og slett. Jeg liker at de er så utrolig lojale og snille med familien, samtidig som de er gode vakthunder. De kan brukes til mye forskjellig om man velger fra rette linjer. Også liker jeg at de knytter seg så sterkt til eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor denne rasen?

JRT = en annen forumbruker hadde ei litt flis @Belgerpia og etter å ha blitt kjent med dobørsten har jeg vært evig forelsket i rasen. En hund som er høy på seg selv, tøff i trynet og samtidig liten nok til å ligge på fanget å ha rolige dager.

Schæfer fra brukslinjer = Jeg ønsker meg mer hund å jobbe med.

Dobørsten er ikke JRT, men PRT :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase skal neste hunden din være?

Det blir nok en ny Staffordshire Bull Terrier :) Men jeg har også vurdert Fransk Bulldog etterhvert, om mange år muligens :)

Har du hatt rasen før?

Ja :) Har to stk hjemme nå.

Hvilke raser har dere hatt før?

Har hatt Husky og New Foundlander i familien og oppvekst. Men min egen hund var blanding av Border Collie og Engelsk Setter, og nå Staff :)

Hvor mange hunder har dere i samme rase/ annen rase?

Jeg har to staffer nå. Og ønsker meg en til etterhvert. Før den tid skal Lita få bli litt eldre og bedriften min skal opp å gå så man har både tid og råd :)

Hvorfor denne rasen?

Jeg har virkelig falt for rasen! Klovnete, kosete, kontaktsøkende, elsker å jobbe, lettlærte (til tider ihvertfall) og ellers en ekstremt trivelig rase. Mye møkk kan man også få, men jeg liker rasen for godt til å ikke kunne ha flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste rase skal fortsatt være en collie, men det ble brått utsatt sånn 10-15 år...

Jeg har hatt div belgere ( 2 stk groenendael, 1 stk laekenois + en stk terv jeg passet et år), toller, blanding, jrt. Jeg vokste opp med collie, chow chow og div blandinger.

Nå har jeg puli og AH.

Collie fordi jeg har fått mer og mer sansen for de igjen. Jeg er ikke så engasjert i trening lengre, ellers hadde jeg gått for belger.

Når jeg tenker meg om kan det endre seg på 10-15 år, så kanskje det blir belger allikevel :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...